BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

21/43/2011

Drukuj
1 2 3

Uchwała Nr 21/43/2011
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
z dnia 6 kwietnia 2011 r.


w sprawie: zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Zespołu Placówek, Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej 'Przystań' w Skarżysku Kamiennej.


Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
oraz § 67 ust. 4 Statutu Powiatu Skarżyskiego

Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala co następuje:

§ 1
Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Zespołu Placówek, Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej, stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Zespołu Placówek, Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej.

§ 3
Traci moc Uchwała Nr 21/23/2005 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 10 maja 2005 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Zespołu Placówek, Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej
wraz z późniejszymi do niej zmianami.

§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący
Zarządu Powiatu Skarżyskiego

Michał Jędrys

Członkowie:
1. Waldemar Mazur
2. Zenon Nowakowski
3. Stanisław Dymarczyk
4. Katarzyna Bilska


Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr 21/43/2011
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
z dnia 6 kwietnia 2011 r.


REGULAMIN
ZESPOŁU PLACÓWEK OPIEKI, WYCHOWANIA
I INTERWENCJI KRYZYSOWEJ „PRZYSTAŃ”


ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1

Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa organizację, szczegółowe zadania, a także specyfikację i zakres sprawowanej opieki w Zespole Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań”.

§ 2

Ilekroć w regulaminie użyty jest wyraz lub skrót wyrazów:
Starosta - należy przez to rozumieć Starostę Skarżyskiego,
Rada - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Skarżyskiego,
Zarząd - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Skarżyskiego,
Dyrektor - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Placówek Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej ,, Przystań ”,
Zespół Placówek ,,Przystań” - należy przez to rozumieć Zespół Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej ,, Przystań ”,
Powiat - Powiat Skarżyski,
Hostel - należy przez to rozumieć Hostel dla małoletniego z opiekunem.
§ 3
Podstawą działalności Zespołu Placówek „Przystań” jest:
1. Uchwała Nr 177\\XXI|2000 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 grudnia 2000 roku
w sprawie: przekształcenia Domu Dziecka w Zespół Placówek Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej ,,Przystań”,
17
2. Statut Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej ,,Przystań”,
3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej- jednolity tekst ustawy.( Dz. U. z 2009 roku Nr.175 poz.1362 z późniejszymi zmianami),
4. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007r.
w sprawie placówek opiekuńczo- wychowawczych (Dz. U. z 2007r. Nr. 201 poz. 1455),
5. Inne ustawy właściwe dla zakresu prowadzonych spraw,
6. Inne przepisy szczególne dotyczące jednostek organizacyjnych pomocy społecznej
i samorządowych jednostek budżetowych
7. Niniejszy Regulamin Organizacyjny.
§ 4

Zespół Placówek „Przystań” mieści się w Skarżysku- Kamiennej przy ul. Rejowskiej 53
w budynku własnym. Posiada tablicę informacyjną i pieczęć urzędową.

§ 5

1. Zespół Placówek „Przystań” jest samorządową jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat Skarżyski.
2. Nadzór nad działalnością sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
3. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Zespole Placówek „Przystań” sprawuje Wydział Polityki Społecznej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach.
4. Zespołem Placówek „Przystań” kieruje Dyrektor , którego powołuje Starosta zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
5. Zespół Placówek „Przystań” posiada wspólną Dyrekcję, Zespół Wychowawców
i Specjalistów oraz Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka. Prowadzi też wspólną administrację, gospodarkę i rachunkowość dla placówek wchodzących w jego skład.



17

§ 6

W skład Zespołu Placówek „Przystań” wchodzi:
1. Placówka socjalizacyjna, zapewniająca całkowitą opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie bądź częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację pracy Placówki Socjalizacyjnej zawarto w Rozdziale II Regulaminu.
2. Hostel dla małoletniego z opiekunem, zapewniający doraźną opiekę dzieciom
i młodzieży, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację Hostelu zawiera rozdział III Regulaminu.

§ 7

1. Finansowanie Zespołu Placówek „Przystań” odbywa się ze środków finansowych powiatu oraz darowizn od osób prywatnych, firm i organizacji.
2. Zespół Placówek „Przystań” jest dysponentem drugiego stopnia środków budżetowych bez prawa ich przekazywania na inne podmioty.
3. Za gospodarkę finansową Zespołu Placówek „Przystań” odpowiada Dyrektor oraz Główny Księgowy.
4. Wydatki związane z zapewnieniem wychowankom całodobowej opieki w Placówce Socjalizacyjnej oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych
w całości pokrywa Zespół Placówek „Przystań”.

§ 8

Polityka pomocy społecznej realizowana przez placówkę winna opierać się na dialogu
i współpracy z partnerami, społecznymi, którymi są:
1. Organy samorządu terytorialnego.
2. Centra Pomocy Rodzinie właściwe ze względu na miejsce zamieszkania dziecka lub pobytu rodziców dziecka w zakresie:
a) regulowania sytuacji prawnej i faktycznej dziecka przyjętego do placówki interwencyjnej,
17
b) wspierania i pracy socjalnej z rodziną biologiczną dziecka oraz dążeniu do powrotu dziecka do rodziny,
c) poszukiwania dla wychowanków rodzin zastępczych,
d) procesu usamodzielniania wychowanka opuszczającego placówkę po uzyskaniu pełnoletności, w szczególności pozyskaniu mieszkania, integracji ze środowiskiem, kontynuowania nauki i uzyskania zatrudnienia,
e) uregulowania sytuacji prawnej i faktycznej dziecka przebywającego
w placówce w ramach interwencyjnych miejsc opieki.
3. Ośrodki pomocy społecznej właściwe ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci w zakresie:
a) działań koniecznych do unormowania sytuacji rodzinnej dziecka i powrotu do domu rodzinnego,
b) integracji ze środowiskiem usamodzielnianych wychowanków.
4. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze w zakresie pozyskania rodzin adopcyjnych dla dzieci
z uregulowaną sytuacją prawną.
5. Sądy rodzinne w zakresie:
a) regulowania sytuacji prawnej i faktycznej dziecka,
b) umieszczenia dzieci w rodzinach adopcyjnych,
c) stwarzania warunków do powrotu do domu rodzinnego.
6. Policja w zakresie:
a) udzielania pomocy w przypadku samowolnego opuszczenia placówki,
b) zapobiegania niedostosowaniu społecznemu.


ROZDZIAŁ II
PLACÓWKA SOCJALIZACYJNA
§ 9

Celem placówki jest pomoc dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej.
Do zadań placówki socjalizacyjnej należy:
1. Zapewnienie dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb.
17
2. Zapewnienie zajęć wychowawczych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, niwelujących braki w wychowaniu.
3. Zapewnienie dzieciom kształcenia, wyrównywania opóźnień rozwojowych i szkolnych.
4. Zapewnienie wychowankom:
a) odpowiednich warunków mieszkaniowych,
b) warunków żywieniowych dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
c) dostępu do opieki zdrowotnej.
5. Wyposażenie wychowanków w:
a) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku,
b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
c) środki higieny osobistej.
6. Zaopatrzenie w:
a) leki,
b) przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
c) podręczniki i przybory szkolne.
7. Zapewnienie kwoty pieniężnej do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia.
8. Umożliwienie dostępu przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych
i napojów.
9. Zapewnienie odpowiednich warunków higieniczno- sanitarnych.
10. Zapewnienie dostępu do nauki.
11. Pomoc w nauce w szczególności przy odrabianiu lekcji oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych.
12. Umożliwienie uczestnictwa w miarę możliwości w zajęciach pozalekcyjnych
i rekreacyjno- sportowych.
13. Pokrywanie opłat za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka.
14. Pokrywanie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.
15. Umożliwienie dzieciom regularnego i bezpośredniego kontaktu z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem.

17
16. Prowadzenie szeroko zakrojonych działań w zakresie współpracy z rodziną wychowanka mające na celu, o ile to możliwe jak najszybszy powrót dziecka do rodziny.
17. Wobec bezskuteczności działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny podejmowanie starań o umieszczenie w rodzinnej opiece zastępczej lub skierowanie do adopcji.

§ 10

W zakresie opieki i wychowania dzieci placówka współpracuje z:
1. Centrami Pomocy Rodzinie i Ośrodkami Pomocy Społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dziecka,
2. Ośrodkami Adopcyjno – Opiekuńczymi, prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców,
3. Szkołami, do których uczęszczają dzieci i do których uczęszczały przed umieszczeniem w placówce,
4. Sądami Rodzinnymi,
5. Kuratorami,
6. Organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców dzieci,
7. Parafiami Kościoła Katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów
i związków wyznaniowych.

§ 11

1. Placówka Socjalizacyjna prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków
w Placówce:
a) indywidualny plan pracy,
b) kartę pobytu, która zawiera ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu dziecka oraz informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach,
c) kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,
d) arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
17
2. Dokumentację pobytu wychowanka stanowią także uchwały zespołu wychowawczego
o przebiegu procesu wychowania, a także dokumentacja prowadzona przez Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka w Placówce.

§ 12

1. Placówka Socjalizacyjna świadczy opiekę całkowitą, funkcjonuje przez cały rok, przez wszystkie dni tygodnia.
2. Opieka i wychowanie realizowane są w oparciu o program pracy placówki
z dzieckiem i rodziną, opracowany przez wychowawców i specjalistów na początku roku kalendarzowego.
3. Podstawą oddziaływań wychowawczych jest opracowanie indywidualnych diagnoz stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej wychowanków oraz indywidualnego planu pracy z dzieckiem.
4. Zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne prowadzone są przez wychowawców mających odpowiednie uprawnienia bądź inne osoby posiadające kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć.
5. Zajęcia kulturalne, sportowe, kulinarne, turystyczne i manualne realizowane są
w ramach tygodniowego wymiaru godzin.
6. Nauka wychowanków odbywa się w szkołach i przedszkolu poza placówką, placówka zapewnia pomoc w nauce i odrabianiu zadań domowych oraz w zajęciach wyrównawczych.
7. W zajęciach organizowanych przez placówkę socjalizującą mogą uczestniczyć dzieci spoza placówki za zgodą rodziców i dyrektora placówki.
8. Realizację przyjętych celów i zadań zapewnia placówce posiadana baza lokalowa, materiałowa i kadrowa.
9. W Placówce socjalizacyjnej zapewniającej opiekę całodobową organizuje się opiekę
w porze nocnej w godz. 22ºº - 6ºº, którą sprawują wychowawcy.
Doraźnie opiekę nocną mogą sprawować również osoby wyznaczone przez
dyrektora placówki.
10. Dopuszcza się możliwość indywidualnej nauki wychowanków starszych we własnych pokojach.

17
11. Dostęp do urządzeń technicznych i wyposażenia placówki uzależniony jest od wieku wychowanka oraz indywidualnej decyzji wychowawców. Młodsi wychowankowie mogą korzystać z tych urządzeń wyłącznie pod opieką osób dorosłych.
12. Działalność placówki uzupełniona jest pracą wolontariuszy.
13. Placówka socjalizacyjna może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia i studentów na praktyki pedagogiczne.
14. W Placówce socjalizacyjnej odbywają się zebrania grupy wychowawczej, na których wychowankowie wspólnie z wychowawcami rozwiązują istniejące problemy oraz zgłaszają swoje propozycje zajęć. Zebrania mogą być powoływane na życzenie zarówno wychowawcy jak i wychowanków. Służą tworzeniu otwartości i wzajemnej komunikacji.

§ 13
1. Zespół Wychowawców i Specjalistów
1. W skład Zespołu wchodzą:
a) dyrektor jako przewodniczący
b) wychowawcy,
c) pedagog,
d) pracownik socjalny,
e) terapeuta.
2. Posiedzenia zespołu wychowawczego odbywają się raz w miesiącu i są protokołowane.
3. Do podstawowych zadań zespołu wychowawczego należy:
a) opiniowanie regulaminu placówki oraz wszystkich jego zmian,
b) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej i opiekuńczo -wychowawczej,
c) organizowanie wewnętrznego samokształcenia.
4. Uchwały zespołu wychowawczego są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej 2/3 jej członków.
5. Członkowie zespołu wychowawczego są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach zespołu, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków, wychowawców lub innych pracowników placówki.
2. Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka
1. W skład Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka wchodzą:
17
a) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
b) pedagog,
c) terapeuta,
d) pracownik socjalny,
e) wychowawca kierujący procesem wychowawczym danego dziecka,
f) przedstawiciele właściwego Centrum oraz Ośrodka Adopcyjnego.
2. Do zadań Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka należy:
a) ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka i rodziny,
b) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
c) modyfikacja indywidualnego planu pracy,
d) zgłaszanie do Ośrodka Adopcyjno- Opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję,
e) ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
f) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
g) informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce.
3. W posiedzeniach Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka dopuszcza się udział osób bliskich dziecku oraz przedstawicieli instytucji pomagających dziecku. Stały zespół dokonuje okresowej oceny w miarę potrzeb nie rzadziej niż co pół roku.

§ 14
1. W placówce socjalizacyjnej zatrudnia się pracowników samorządowych.
2. Zasady zatrudniania pracowników oraz wymagania kwalifikacyjne określają odrębne przepisy.
3. Zakres obowiązków pracowników placówki określa dyrektor.
Wychowawca placówki opiekuńczo- wychowawczej organizuje pracę z grupą
dzieci oraz prace indywidualną z dzieckiem. Wychowawca kierujący procesem
wychowawczym dziecka, realizuje zadania wynikające z indywidualnego planu
pracy oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka.
4. Wychowawcy mają obowiązek kierowania się we wszystkich działaniach dobrem wychowanków i troską o ich zdrowie a także poszanowania godności wychowanka, stworzenia ciepła, poczucia bezpieczeństwa, wzajemnej sympatii i zrozumienia.
5. Psycholog lub pedagog zatrudniony w placówce przygotowuje diagnozę indywidualną dziecka, prowadzi zajęcia terapeutyczne oraz poradnictwo psychologiczno-
17
6. pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce. Szczegółowy zakres obowiązków psychologa i pedagoga ustala dyrektor placówki.
7. Pracownik socjalny pracuje z rodziną dziecka, rozpoznaje jego sytuację rodzinną, utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę , inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny. Szczegółowy zakres obowiązków pracownika socjalnego ustala dyrektor placówki.
§ 15
1. Wychowankami placówki socjalizacyjnej są dzieci i młodzież od 3 do 18 lat pozostające w normie rozwojowej , całkowicie lub częściowo pozbawione opieki rodzicielskiej.
W przypadkach uzasadnionych (kontynuowanie nauki,program usamodzielnienia), pobyt wychowanka w placówce może zostać wydłużony do czasu ukończenia nauki.
2. Po uzyskaniu pełnoletności osoba opuszczająca placówkę zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem.
3. Dziecko do placówki socjalizacyjnej kieruje dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku Kamiennej.
4. W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka bez skierowania w placówce może nastąpić na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekuna prawnego.
5. Przyjmowanie dzieci do placówki odbywa się całodobowo.
6. Placówka może przyjmować bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13 lat i zapewnić mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki na polecenie sędziego, doprowadzone przez policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenia jego życia lub zdrowia.
7. W wyżej wymienionych przypadkach dyrektor placówki obowiązany jest powiadomić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin właściwy Sąd Rodzinny oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
8. Podstawą skierowania do placówki jest:
a) orzeczenie sądu,
b) wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub wniosek małoletniego,
9. Wraz ze skierowaniem organ kierujący przesyła wymaganą stosownym rozporządzeniem dokumentację dziecka.
17
10. Do placówki socjalizacyjnej nie przyjmuje się:
a) chorych psychicznie,
b) upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
c) uzależnionych,
d) dzieci do lat 3,
e) niepełnosprawnych ruchowo ze względu na brak odpowiednich warunków lokalnych i nieprzystosowanie budynku do sprawowania tego typu opieki,
11. Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do placówki.
12. Wychowankom objętym opieką całkowitą w placówce przysługuje stosowanie do wieku i indywidualnych potrzeb wyposażenie w obuwie, odzież i inne przedmioty osobistego użytku.
13. Wychowankowie są współgospodarzami placówki i powinni być wdrażani do pracy na rzecz placówki stosownie do ich wieku i możliwości.
14. Osoby zobowiązane do świadczeń alimentacyjnych i rodzice ponoszą opłaty na rzecz dziecka zgodnie z odrębnymi przepisami.
15. Wychowankom placówki socjalizacyjnej przysługują prawa do:
a) poszanowania godności i właściwego traktowania,
b) planowania i organizowania zajęć w placówce,
c) swobody myśli i przekonań,
d) właściwej opieki wychowawczej oraz bezpieczeństwa w okresie pobytu dziecka w placówce,
e) wyposażenia w niezbędną odzież i przedmioty osobistego użytku, podręczniki, leki, kieszonkowe,
f) utrzymywania kontaktów z rodziną, kolegami, rodzinami zaprzyjaźnionymi,
16. Do obowiązków wychowanków placówki należy :
a) przestrzeganie regulaminu placówki socjalizacyjnej,
b) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w placówce,
c) uznawanie godności i podmiotowości innych osób,
d) przestrzeganie prawa,
e) uczestniczenie w obowiązkowych zajęciach organizowanych dla wychowanków,
f) zwalnianie się i terminowe powracanie do placówki,
g) uczestniczenie w zebraniach grupy wychowawczej i przestrzeganie jej ustaleń,
17
h) realizacja obowiązku szkolnego,
i) dbałość o higienę osobistą,
j) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych wychowanków.
17. Wychowanek opuszcza placówkę socjalizacyjną jeżeli:
a) powraca do domu rodzinnego, gdyż ustały przyczyny , które doprowadziły do skierowania dziecka do placówki,
b) zostanie usamodzielniony,
c) zostanie zakwalifikowany do innej formy opieki,
d) sąd wyda orzeczenie o zakończeniu pobytu dziecka w placówce,
e) zostaje skreślony z listy wychowanków.
18. W przypadku 7- dniowej nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka rozważa zasadność dalszego pobytu wychowanka w placówce i kieruje sprawę do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub Sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce.
19. Osobę, która ukończyła 18 rok życia i nadal jest wychowankiem placówki w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających
w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia do placówki.
20. Dyrektor placówki co najmniej na 1 miesiąc przed przewidywanym terminem opuszczenia placówki przez usamodzielnionego wychowanka powiadamia dyrektora Centrum Pomocy Rodzinie oraz inicjuje współpracę w procesie usamodzielnienia.
21. Pomocy w usamodzielnieniu udziela się na wniosek składany przez usamodzielnionego wychowanka, jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego do dyrektora Centrum Pomocy Rodzinie.
22. Formę i zakres pomocy w usamodzielnieniu ustala się w indywidualnym planie, który opracowuje w uwzględnieniu z wychowankiem pracownik socjalny Centrum Pomocy Rodzinie.






17
ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA I ZADANIA
HOSTELU DLA MAŁOLETNIEGO Z OPIEKUNEM

§ 16

Przepisy ogólne.
1. Hostel jest placówką zapewniającą pomoc dzieciom doświadczającym przemocy w rodzinie, bądź znajdującym się w sytuacji kryzysowej.
2. Z miejsc hostelowych mogą korzystać dzieci do lat 16, które są pod opieką rodzica bądź opiekuna prawnego.
3. Hostel świadczy usługi terapeutyczne, pedagogiczne, opieki socjalnej. Mają one służyć bezpieczeństwu i ochronie, a także czasowej izolacji od źródeł kryzysu oraz skutecznej
i intensywnej pomocy interwencyjnej.
4. Pomoc hostelowa nie stanowi rozwiązania problemów mieszkaniowych i finansowych klientów. Jest to krótkoterminowe działanie ratunkowe w kryzysowych sytuacjach, co oznacza, że nie przyjmuje się odpowiedzialności za sytuację finansową i mieszkaniową podopiecznych po upływie okresu pobytu.
5. Pobyt w hostelu jest nieodpłatny i dobrowolny.
6. Z miejsc hostelowych mogą korzystać wyłącznie osoby zdolne do samodzielnej egzystencji oraz nie wykazujące zaburzeń psychicznych, powodujących zagrożenia zdrowia lub życia klienta jak i innych osób przebywających w placówce.
7. Podopiecznymi Hostelu są osoby z powiatu skarżyskiego, niezależnie od ich sytuacji materialnej i dochodowej.

§17

Warunki przyjęcia, pobytu i opuszczania hostelu.
1. Uzyskanie prawa pobytu w hostelu wymaga skierowania z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku- Kamiennej.
2. Klienci są przyjmowani do hostelu przez całą dobę, przez wszystkie dni tygodnia.
17
3. W terminie trzech dni od dnia zakwaterowania osoba przyjęta zawiera umowę
i kontrakt dotyczący pobytu w hostelu, określający szczegółowo wzajemne zobowiązania stron umowy. Stronami umowy są: klient, pracownicy placówki.
4. Brak realizacji zobowiązań zawartych w kontrakcie przez klienta może być podstawą do skrócenia okresu pobytu poprzez wypowiedzenie umowy.
5. Placówka może odmówić przyjęcia do hostelu w przypadku wielokrotnych pobytów
i braku starań w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, po uzgodnieniu z dyrektorem Centrum Pomocy Rodzinie.
6. Placówka może także odmówić przyjęcia do hostelu z przyczyn występujących po stronie placówki.
7. Z upływem ustalonego terminu pobytu w hostelu umowa ulega rozwiązaniu.
8. Po upływie terminu pobytu lub w przypadku odmowy zawarcia odrębnego kontraktu osoba korzystająca z hostelu zostanie usunięta wraz z rzeczami stanowiącymi jej własność.
9. Osoba przebywająca w hostelu ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną ze swojej winy i jest zobowiązana do jej naprawienia lub zapłacenia odpowiedniej kwoty pieniężnej.
10. W hostelu może przebywać jednocześnie nie więcej niż trzy osoby, w tym matka lub ojciec z dwojgiem dzieci.
11. O fakcie przebywania w hostelu placówka informuje niezwłocznie Sąd Rodzinny.

§ 18

1. Prawa osoby przebywającej w hostelu:
1) Pobyt w hostelu przez okres ustalony przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
w Skarżysku- Kamiennej w zależności od sytuacji życiowej klienta, nie dłuższy niż trzy miesiące. Dopuszcza się możliwość przedłużenia przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie pobytu w sytuacji szczególnie uzasadnionej.
2) Otrzymanie bezpłatnego wyżywienia dla małoletnich na czas pobytu.
3) Korzystanie z możliwości przyrządzania posiłków we własnym zakresie.
4) Otrzymanie na czas pobytu pościeli, ręczników, środków higieny osobistej, dla małoletnich w miarę posiadanych środków odzieży, przyborów szkolnych, zabawek.
5) Korzystanie z urządzeń, sprzętu TV i AGD wyłącznie w hostelu.
17
6) Korzystanie z pomocy pedagogicznej, terapeutycznej oraz socjalnej ze strony personelu placówki.
7) Składanie skarg i wniosków dotyczących pobytu w hostelu dyrektorowi placówki.
8) Możliwość zwrócenia się o pomoc, poradę, rozmowę do pracownika placówki, gdy poczuje się zaniepokojona sytuacją własną bądź dzieci i uzna, że potrzebuje wsparcia.
9) Możliwość wglądu w dokumentację dotyczącą własnej osoby oraz dzieci będących podopiecznymi hostelu.
10) Rezygnacja z pobytu oraz oferowanej pomocy.
2. Klienci hostelu są uprawnieni do świadczeń medycznych wynikających z posiadanych uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego poza placówką. W nagłych uzasadnionych przypadkach wzywane będzie Pogotowie Ratunkowe.
§ 19

1. Obowiązki osoby przebywającej w hostelu.
1) Dobrowolne poddanie się procedurze przyjęcia i opuszczenia hostelu na zasadach ustalonych przez placówkę.
2) Przestrzeganie regulaminu oraz poleceń pracowników placówki.
3) Informowanie pracowników placówki o wszelkich okolicznościach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo wychowanków placówki np. choroba zakaźna.
4) Podejmowanie intensywnych działań mających na celu pomoc małoletnim i sobie
z wyjścia z kryzysu.
5) Dbanie o higienę osobistą własną i dzieci oraz ład i porządek zajmowanych pomieszczeń.
6) Dbanie o mienie hostelu.
7) Przestrzeganie zasad poprawnych kontaktów międzyludzkich:
a) nie używanie przemocy,
b) dbanie o spokój i cisze,
c) respektowanie prawa do prywatności i szacunku innych mieszkańców placówki.
8) Opuszczenie hostelu w ostatnim dniu pobytu.
9) Sprawowanie ciągłego nadzoru i opieki nad swoimi dziećmi.
10) Ponoszenie odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez małoletniego.
2. Osoba przebywająca w hostelu ma obowiązek sprawowania opieki nad przebywającymi
17
z nią dziećmi, dopilnowania , aby swoim zachowaniem nie utrudniały pracy pracownikom placówki. W przypadku pozostawienia dzieci pod opieką innej osoby, konieczne jest pozostawienie pisemnego oświadczenia woli osoby przejmującej opiekę wraz z określeniem daty i godziny sprawowania tej opieki.

§ 20

Zarządzenia porządkowe
1. Klienta hostelu obowiązuje:
- cisza nocna w godzinach od 2200 – 600
- zakaz opuszczania hostelu po godz. 2100
2. Przygotowywanie i spożywanie posiłków oraz przechowywanie art. spożywczych odbywa się jedynie w pomieszczeniu kuchennym.
3. Odzież małoletnich prana jest jedynie w pralni placówki przez osobę w tym celu zatrudnioną.
4. Na terenie placówki obowiązuje zakaz palenia tytoniu, zakaz spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających.
5. Na terenie placówki obowiązuje całkowity zakaz przebywania pod wpływem alkoholu jak i innych środków odurzających.
6. Na terenie placówki zakazuje się odwiedzin osób trzecich bez zgody dyrektora placówki.
7. Każdorazowe wyjście poza teren placówki powinno zostać zgłoszone dyżurującemu wychowawcy i odnotowane w zeszycie wyjść. Osoba wychodząca jest zobowiązana do pozostawienia klucza do hostelu.
8. Pracownicy placówki mają prawo kontrolować sposób użytkowania wszystkich zajmowanych przez klienta pomieszczeń.
9. Pracownicy placówki nie ponoszą odpowiedzialności za zaginięcie, zniszczenie rzeczy osobistych osoby przebywającej w hostelu pozostawionych bez nadzoru.
10. Klientom nie wolno przyjmować wychowanków placówki w pomieszczeniach hostelu
§ 21

Dokumentacja
1. Zespół specjalistów placówki prowadzi dokumentację dotyczącą:
17
a) pobytu w hostelu,
b) przebiegu udzielanej pomocy.
2. Na dokumentację , o której mowa w ust. 1, składają się:
a) ewidencja klientów
b) karta pobytu
c) kontrakt socjalny
d) adnotacje dot. monitoringu losów sytuacji klienta po wyjściu z hostelu.

ROZDIAŁ IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 22

W kwestiach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy wyższych aktów prawnych obowiązujących placówki opiekuńczo- wychowawcze.

§ 23

1. Załącznikiem nr. 1 do Regulaminu jest Schemat Organizacyjny Zespołu Placówek ,,
Przystań”.
2. Regulamin może być zmieniany tylko w formie pisemnej.
3. Każda zmiana Regulaminu podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 24
Regulamin podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.

§ 25

Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd.
 

Załączniki do pobrania


Data wytworzenia : 2011-04-07 02:00 Autor : Zarząd Powiatu Data publikacji : 2011-04-07 03:00 Osoba udostępniająca na stronie : Małgorzata Łakomiec Data ostatniej modyfikacji : 2012-10-17 Osoba modyfikująca : Karina Wiśniewska

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html