Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
w Skarżysku-Kamiennej
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, utworzony na podstawie art. 40 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - / Dz. U. Nr 133 poz. 872 z póź. zm./, jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wchodzącej w skład zespolonej administracji powiatowej w powiecie skarżyskim.
§ 2
Zadania nadzoru budowlanego dla powiatu skarżyskiego wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 3
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej ma siedzibę w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20 i obejmuje swym działaniem obszar powiatu skarżyskiego.
§ 4
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej jest jednocześnie kierownikiem Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej za pomocą, którego wykonuje zadania ustawowe.
§ 5
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, jako kierownik Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 6
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej działa na podstawie następujących aktów prawnych:
1. ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j.t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./
2. niniejszego regulaminu.
§ 7
Regulamin określa szczegółową organizację zakres działania oraz tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, a także zakres działania poszczególnych stanowisk pracy Inspektoratu.
§ 8
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- „Powiatowym Inspektorze”– należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej,
- „Inspektoracie”– należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
Rozdział II.
Zasady kierowania pracą Inspektoratu.
§ 9
Pracą „Inspektoratu” kieruje „Powiatowy Inspektor” przy pomocy Głównego Księgowego.
§ 10
„Powiatowy Inspektor” sprawuje nadzór nad:
- działalnością inspekcyjno-kontrolną, polegającą na wykonaniu inspekcji terenowej w zakresie przebiegu procesu budowlanego i kontroli utrzymania obiektów budowlanych,
- postępowaniami administracyjnymi, w zakresie przewidzianym przez Prawo budowlane i Kodeks postępowania administracyjnego,
- postępowaniami egzekucyjnymi w administracji,
- postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych,
- obsługą kadrową i finansową „Inspektoratu”,
- prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami kontroli państwowej, organami administracji rządowej, zespolonej i samorządowej,
- kontrolą wewnętrzną w „Inspektoracie”,
- zapewnieniem przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- gospodarowaniem mieniem „Inspektoratu”.
§ 11
-
Do wyłącznej kompetencji „Powiatowego Inspektora” należy:
- podejmowanie decyzji i postanowień wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
- ustalanie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych „Inspektoratu”,
- zatwierdzanie planów kontroli,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do wykonywania inspekcji terenowej,
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do podpisywania decyzji, postanowień oraz odpowiedzi na pisma wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
- udzielanie upoważnień do reprezentowania „Powiatowego Inspektora” w postępowaniach przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji publicznej,
- występowanie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami „Inspektoratu”, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków.
- „Powiatowy Inspektor” może powoływać stałe i doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powstania, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania.
§ 12
Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” zastępuje go wskazany pracownik „Inspektoratu”, z wyłączeniem kompetencji o której mowa w § 11 ust. 1, pkt 9.
§ 13
1. „Powiatowy Inspektor” podpisuje:
- decyzje administracyjne, postanowienia oraz odpowiedzi, pisma i wystąpienia wynikające z zakresu kompetencji,
- akty prawa wewnętrznego,
- wystąpienia i sprawozdania kierowane do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- dokumenty finansowo-księgowe,
- wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej oraz posłów i senatorów,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” dokumenty wymienione w ust. 1, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 2 podpisuje osoba określona w § 12.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Inspektoratu i zakres działania poszczególnych stanowisk.
§ 14
W skład „Inspektoratu” wchodzą następujące stanowiska pracy:
- wieloosobowe stanowisko pracy ds inspekcji i orzecznictwa,
- jednoosobowe stanowisko ds finansowo-księgowych – główny księgowy,
- jednoosobowe stanowisko obsługi administracyjno-kadrowej.
§ 15
Do podstawowego zakresu działania wieloosobowego stanowiska pracy ds inspekcji i orzecznictwa należą zadania i obowiązki wynikające z ustawy „Prawo budowlane” i przepisów wykonawczych, a w szczególności:
- prowadzenie działalności inspekcyjno-kontrolnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
- przygotowanie decyzji przeniesienia na rzecz innego podmiotu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych bez wymaganego pozwolenia na budowę tj. przygotowywanie postanowień o wstrzymaniu robót, przygotowywanie postanowień o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowywanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych wybudowanych bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu robót, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie postanowienia na dokończenie budowy, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez zgłoszenia,
- prowadzenie postępowań w sprawie robót budowlanych innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 ustawy Prawo budowlane z 1994r. tj. przygotowanie postanowień o wstrzymaniu robót budowlanych, przygotowanie decyzji o zaniechaniu dalszych robót budowlanych bądź rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek sporządzenia i przedłożenia projektu zamiennego, przygotowanie projektu decyzji po sprawdzeniu wykonania obowiązku, przygotowanie decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu zamiennego,
- prowadzenie postępowań w przypadku prowadzenia robót budowlanych – pomimo wstrzymania ich wykonywania,
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
- dokonywanie obowiązkowej kontroli po zakończeniu budowy obiektu budowlanego,
- przygotowywanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego,
- przygotowanie nakazów przeprowadzenia kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, a także żądanie przedstawienia ekspertyzy w razie stwierdzenia, że obiekt jest w nieodpowiednim stanie technicznym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w użytkowanym obiekcie budowlanym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki nieużytkowanego obiektu budowlanego lub niewykończonego obiektu nie nadającego się do remontu, odbudowy lub wykończenia,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie opróżnienia bądź wyłączenia z użytkowania w całości lub w części budynku oraz zarządzenie czynności przewidzianych przepisami w razie bezpośredniej groźby zawalenia,
- podejmowanie działań wynikających z przepisów prawa w sytuacji zastosowania niezbędnych środków zabezpieczających w celu usunięcia niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia,
- przyjmowanie, analizowanie i przechowywanie protokołów z kontroli obiektu budowlanego oraz podejmowanie przewidzianych czynności interwencyjnych,
- prowadzenie postępowań w sprawie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części i nałożenie obowiązku przedstawienia odpowiednich dokumentów, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie decyzji nakazującej przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawie przyczyn katastrof budowlanych tj. przygotowanie materiałów do powołania komisji w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy, niezwłocznie zawiadomić o katastrofie budowlanej Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, przygotowanie decyzji nakazującej zabezpieczenie miejsca katastrofy oraz obiektu budowlanego, który uległ katastrofie, uporządkowanie terenu lub wykonanie innych niezbędnych czynności i robót budowlanych, przygotowanie decyzji określającej zakres i termin wykonania niezbędnych robót w celu uporządkowania katastrofy i zabezpieczenia obiektu do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego,
-
kontrola przestrzegania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności:
- kontrola zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
- sprawdzanie posiadanych właściwych uprawnień przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
- sprawdzanie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych,
-
kontrola stosowania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności::
- sprawdzanie wykonania obowiązków wynikających z decyzji, postanowień wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego,
- przygotowanie wniosków w sprawie wszczęcia postępowania odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych ,
- przygotowanie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j. t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./ w zakresie właściwości „Powiatowego Inspektora” oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustawy,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
§ 16
Do zakresu jednoosobowego stanowiska d/s finansowo-księgowej – głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- opracowywanie i realizacja planu finansowego oraz opracowanie budżetu,
- sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań,
- prowadzenie rozliczeń finansowych oraz ewidencji księgowej,
- księgowanie funduszu świadczeń socjalnych, depozytów oraz zakupów inwestycyjnych,
- sporządzanie bilansu rocznego, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowych,
- sporządzanie listy płac,
- rozlicznie kosztów delegacji służbowych,
- rozlicznie podatku dochodowego pracowników,
- obliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji miesięcznych,
- obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich i rodzinnych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”,
- wykonywanie innych zadań wynikających z:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - / Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z póź. zm./,
- ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - / j.t. Dz. U. Nr 152 z 2009r., poz. 1223 z póź. zm./
- aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustaw,
§ 17
Da zakresu działania jednoosobowego stanowiska da administracyjno-kadrowego należy obsługa organizacyjna i administracyjna oraz obsługa kadrowa „Inspektoratu”, a w szczególności:
- prowadzenie i obsługa sekretariatu,
- prowadzenie książki korespondencyjnej, wysyłanie i odbieranie korespondencji,
- zapewnienie właściwego obiegu dokumentów,
- przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
- prowadzenie rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej,
- prowadzenie ewidencji decyzji, postanowień i zgłoszeń przekazywanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z przepisów budowlanych,
- ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
- prowadzenie gospodarki sprzętowej „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów BHP, pierwszej pomocy, p.poż. w „Inspektoracie”,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników „Inspektoratu”,
- obsługa składnicy akt „Inspektoratu”,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
Rozdział IV
Zasady udostępniania informacji publicznej
§ 18
Podlegają upublicznieniu informacje o:
- organach władzy publicznej – w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach;
- zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej – w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach;
- danych publicznych – w tym dokumentach urzędowych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego (art.6 ust. 1 pkt 4b), treści wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających;
- majątku publicznym.
§ 19
Udostępnianie informacji publicznej następuje poprzez:
- ogłaszanie w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej;
- udostępnianie na wniosek zainteresowanego;
- wyłożenie w powszechnie dostępnym miejscu.
§ 20
- Informacja publiczna, która nie jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek zainteresowanego.
- Udostępnianie informacji na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli nie można udzielić odpowiedzi w przewidzianym terminie, należy powiadomić wnioskodawcę w tym terminie, o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące.
- Jeżeli informacja może być przekazana niezwłocznie, w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o informację nie składa pisemnego wniosku.
- Udzielając informacji Inspektorat ma obowiązek umożliwić jej skopiowanie, wydrukowanie, przesłanie lub przeniesienie na powszechnie używany nośnik informacji.
§ 21
- Odmowa udzielenia informacji może nastąpić ze względu na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnicę państwową, służbową, skarbową, statystyczną.
- Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej.
- Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni.
§ 22
Wnioski o udostępniane informacje publiczne rejestruje się w prowadzonym przez stanowisko pracy ds obsługi administracyjno-kadrowej Rejestrze spraw załatwianych w zakresie udostępniania informacji publicznej.
Rozdział V
Uprawnienia i obowiązki pracowników
§ 23
Pracownicy „Inspektoratu” załatwiający lub przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość obowiązujących przepisów prawa w powierzonych im zadaniach;
- właściwe stosowanie przepisów prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcjikancelaryjnej;
- terminowość załatwianych spraw;
- bezbłędne i prawidłowe przytaczanie w projektach odpowiedzi nazw, imion i nazwisk, obliczeń cyfrowych, danych statystycznych i innych danych;
- prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt sprawy, zbiorów zarządzeń,rejestrów i spisów, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
- pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
- przestrzeganie innych przepisów obowiązujących powszechnie w miejscu pracy.
§ 24
Pracownicy Inspektoratu zobowiązani są do przestrzegania przepisów ustawy o służbie cywilnej, Kodeksu pracy, Kodeksu Etyki Służby Cywilnej.
§ 25
Do wspólnych zadań stanowisk pracy należy:
- wykonywanie kontroli zarządczej;
- wykonywanie zadań z zachowaniem kryteriów celowości, legalności, rzetelności i gospodarności;
- wykonywanie zadań obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
- wynikających z opracowanych planów;
- współdziałanie w realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemu kierowania, w tym przygotowanie do wykonywania zadań w składzie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz funkcjonowania na stanowiskach kierowania.
- wykonywanie zadań w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach.
§ 26
1. Podstawowe prawa i obowiązki pracowników określają przepisy:
- ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych / j. t. Dz. U. z 2001r. Nr 86, poz. 953 z późn zm./,
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy / j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 21,poz.94 z późn. zm./,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej / Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z póź. zm./,
- regulaminu pracy „Inspektoratu”.
2. Szczegółowe zakresy czynności pracowników „Inspektoratu” określa „Powiatowy Inspektor”. Podpisany przez pracownika zakres czynności włącza się do akt osobowychpracownika.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe.
§ 27
Traci moc Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru w Skarżysku-Kamiennej zatwierdzony przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej z dnia 10.01.2005 r.
§ 28
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez „Powiatowego Inspektora”.
Zatwierdzam:
Skarżysko-Kamienna, dnia 11 stycznia 2011r.
Powiatowy Inspektor Nadzoru
Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej
Jadwiga Półtorak-Berus
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
w Skarżysku-Kamiennej
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, utworzony na podstawie art. 40 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - / Dz. U. Nr 133 poz. 872 z póź. zm./, jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wchodzącej w skład zespolonej administracji powiatowej w powiecie skarżyskim.
§ 2
Zadania nadzoru budowlanego dla powiatu skarżyskiego wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 3
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej ma siedzibę w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20 i obejmuje swym działaniem obszar powiatu skarżyskiego.
§ 4
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej jest jednocześnie kierownikiem Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej za pomocą, którego wykonuje zadania ustawowe.
§ 5
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, jako kierownik Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 6
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej działa na podstawie następujących aktów prawnych:
1. ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j.t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./
2. niniejszego regulaminu.
§ 7
Regulamin określa szczegółową organizację zakres działania oraz tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, a także zakres działania poszczególnych stanowisk pracy Inspektoratu.
§ 8
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- „Powiatowym Inspektorze”– należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej,
- „Inspektoracie”– należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
Rozdział II.
Zasady kierowania pracą Inspektoratu.
§ 9
Pracą „Inspektoratu” kieruje „Powiatowy Inspektor” przy pomocy Głównego Księgowego.
§ 10
„Powiatowy Inspektor” sprawuje nadzór nad:
- działalnością inspekcyjno-kontrolną, polegającą na wykonaniu inspekcji terenowej w zakresie przebiegu procesu budowlanego i kontroli utrzymania obiektów budowlanych,
- postępowaniami administracyjnymi, w zakresie przewidzianym przez Prawo budowlane i Kodeks postępowania administracyjnego,
- postępowaniami egzekucyjnymi w administracji,
- postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych,
- obsługą kadrową i finansową „Inspektoratu”,
- prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami kontroli państwowej, organami administracji rządowej, zespolonej i samorządowej,
- kontrolą wewnętrzną w „Inspektoracie”,
- zapewnieniem przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- gospodarowaniem mieniem „Inspektoratu”.
§ 11
-
Do wyłącznej kompetencji „Powiatowego Inspektora” należy:
- podejmowanie decyzji i postanowień wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
- ustalanie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych „Inspektoratu”,
- zatwierdzanie planów kontroli,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do wykonywania inspekcji terenowej,
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do podpisywania decyzji, postanowień oraz odpowiedzi na pisma wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
- udzielanie upoważnień do reprezentowania „Powiatowego Inspektora” w postępowaniach przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji publicznej,
- występowanie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami „Inspektoratu”, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków.
- „Powiatowy Inspektor” może powoływać stałe i doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powstania, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania.
§ 12
Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” zastępuje go wskazany pracownik „Inspektoratu”, z wyłączeniem kompetencji o której mowa w § 11 ust. 1, pkt 9.
§ 13
1. „Powiatowy Inspektor” podpisuje:
- decyzje administracyjne, postanowienia oraz odpowiedzi, pisma i wystąpienia wynikające z zakresu kompetencji,
- akty prawa wewnętrznego,
- wystąpienia i sprawozdania kierowane do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- dokumenty finansowo-księgowe,
- wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej oraz posłów i senatorów,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” dokumenty wymienione w ust. 1, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 2 podpisuje osoba określona w § 12.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Inspektoratu i zakres działania poszczególnych stanowisk.
§ 14
W skład „Inspektoratu” wchodzą następujące stanowiska pracy:
- wieloosobowe stanowisko pracy ds inspekcji i orzecznictwa,
- jednoosobowe stanowisko ds finansowo-księgowych – główny księgowy,
- jednoosobowe stanowisko obsługi administracyjno-kadrowej.
§ 15
Do podstawowego zakresu działania wieloosobowego stanowiska pracy ds inspekcji i orzecznictwa należą zadania i obowiązki wynikające z ustawy „Prawo budowlane” i przepisów wykonawczych, a w szczególności:
- prowadzenie działalności inspekcyjno-kontrolnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
- przygotowanie decyzji przeniesienia na rzecz innego podmiotu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych bez wymaganego pozwolenia na budowę tj. przygotowywanie postanowień o wstrzymaniu robót, przygotowywanie postanowień o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowywanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych wybudowanych bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu robót, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie postanowienia na dokończenie budowy, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez zgłoszenia,
- prowadzenie postępowań w sprawie robót budowlanych innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 ustawy Prawo budowlane z 1994r. tj. przygotowanie postanowień o wstrzymaniu robót budowlanych, przygotowanie decyzji o zaniechaniu dalszych robót budowlanych bądź rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek sporządzenia i przedłożenia projektu zamiennego, przygotowanie projektu decyzji po sprawdzeniu wykonania obowiązku, przygotowanie decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu zamiennego,
- prowadzenie postępowań w przypadku prowadzenia robót budowlanych – pomimo wstrzymania ich wykonywania,
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
- dokonywanie obowiązkowej kontroli po zakończeniu budowy obiektu budowlanego,
- przygotowywanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego,
- przygotowanie nakazów przeprowadzenia kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, a także żądanie przedstawienia ekspertyzy w razie stwierdzenia, że obiekt jest w nieodpowiednim stanie technicznym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w użytkowanym obiekcie budowlanym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki nieużytkowanego obiektu budowlanego lub niewykończonego obiektu nie nadającego się do remontu, odbudowy lub wykończenia,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie opróżnienia bądź wyłączenia z użytkowania w całości lub w części budynku oraz zarządzenie czynności przewidzianych przepisami w razie bezpośredniej groźby zawalenia,
- podejmowanie działań wynikających z przepisów prawa w sytuacji zastosowania niezbędnych środków zabezpieczających w celu usunięcia niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia,
- przyjmowanie, analizowanie i przechowywanie protokołów z kontroli obiektu budowlanego oraz podejmowanie przewidzianych czynności interwencyjnych,
- prowadzenie postępowań w sprawie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części i nałożenie obowiązku przedstawienia odpowiednich dokumentów, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie decyzji nakazującej przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawie przyczyn katastrof budowlanych tj. przygotowanie materiałów do powołania komisji w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy, niezwłocznie zawiadomić o katastrofie budowlanej Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, przygotowanie decyzji nakazującej zabezpieczenie miejsca katastrofy oraz obiektu budowlanego, który uległ katastrofie, uporządkowanie terenu lub wykonanie innych niezbędnych czynności i robót budowlanych, przygotowanie decyzji określającej zakres i termin wykonania niezbędnych robót w celu uporządkowania katastrofy i zabezpieczenia obiektu do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego,
-
kontrola przestrzegania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności:
- kontrola zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
- sprawdzanie posiadanych właściwych uprawnień przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
- sprawdzanie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych,
-
kontrola stosowania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności::
- sprawdzanie wykonania obowiązków wynikających z decyzji, postanowień wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego,
- przygotowanie wniosków w sprawie wszczęcia postępowania odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych ,
- przygotowanie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j. t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./ w zakresie właściwości „Powiatowego Inspektora” oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustawy,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
§ 16
Do zakresu jednoosobowego stanowiska d/s finansowo-księgowej – głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- opracowywanie i realizacja planu finansowego oraz opracowanie budżetu,
- sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań,
- prowadzenie rozliczeń finansowych oraz ewidencji księgowej,
- księgowanie funduszu świadczeń socjalnych, depozytów oraz zakupów inwestycyjnych,
- sporządzanie bilansu rocznego, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowych,
- sporządzanie listy płac,
- rozlicznie kosztów delegacji służbowych,
- rozlicznie podatku dochodowego pracowników,
- obliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji miesięcznych,
- obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich i rodzinnych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”,
- wykonywanie innych zadań wynikających z:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - / Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z póź. zm./,
- ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - / j.t. Dz. U. Nr 152 z 2009r., poz. 1223 z póź. zm./
- aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustaw,
§ 17
Da zakresu działania jednoosobowego stanowiska da administracyjno-kadrowego należy obsługa organizacyjna i administracyjna oraz obsługa kadrowa „Inspektoratu”, a w szczególności:
- prowadzenie i obsługa sekretariatu,
- prowadzenie książki korespondencyjnej, wysyłanie i odbieranie korespondencji,
- zapewnienie właściwego obiegu dokumentów,
- przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
- prowadzenie rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej,
- prowadzenie ewidencji decyzji, postanowień i zgłoszeń przekazywanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z przepisów budowlanych,
- ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
- prowadzenie gospodarki sprzętowej „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów BHP, pierwszej pomocy, p.poż. w „Inspektoracie”,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników „Inspektoratu”,
- obsługa składnicy akt „Inspektoratu”,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
Rozdział IV
Zasady udostępniania informacji publicznej
§ 18
Podlegają upublicznieniu informacje o:
- organach władzy publicznej – w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach;
- zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej – w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach;
- danych publicznych – w tym dokumentach urzędowych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego (art.6 ust. 1 pkt 4b), treści wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających;
- majątku publicznym.
§ 19
Udostępnianie informacji publicznej następuje poprzez:
- ogłaszanie w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej;
- udostępnianie na wniosek zainteresowanego;
- wyłożenie w powszechnie dostępnym miejscu.
§ 20
- Informacja publiczna, która nie jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek zainteresowanego.
- Udostępnianie informacji na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli nie można udzielić odpowiedzi w przewidzianym terminie, należy powiadomić wnioskodawcę w tym terminie, o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące.
- Jeżeli informacja może być przekazana niezwłocznie, w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o informację nie składa pisemnego wniosku.
- Udzielając informacji Inspektorat ma obowiązek umożliwić jej skopiowanie, wydrukowanie, przesłanie lub przeniesienie na powszechnie używany nośnik informacji.
§ 21
- Odmowa udzielenia informacji może nastąpić ze względu na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnicę państwową, służbową, skarbową, statystyczną.
- Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej.
- Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni.
§ 22
Wnioski o udostępniane informacje publiczne rejestruje się w prowadzonym przez stanowisko pracy ds obsługi administracyjno-kadrowej Rejestrze spraw załatwianych w zakresie udostępniania informacji publicznej.
Rozdział V
Uprawnienia i obowiązki pracowników
§ 23
Pracownicy „Inspektoratu” załatwiający lub przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość obowiązujących przepisów prawa w powierzonych im zadaniach;
- właściwe stosowanie przepisów prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcjikancelaryjnej;
- terminowość załatwianych spraw;
- bezbłędne i prawidłowe przytaczanie w projektach odpowiedzi nazw, imion i nazwisk, obliczeń cyfrowych, danych statystycznych i innych danych;
- prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt sprawy, zbiorów zarządzeń,rejestrów i spisów, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
- pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
- przestrzeganie innych przepisów obowiązujących powszechnie w miejscu pracy.
§ 24
Pracownicy Inspektoratu zobowiązani są do przestrzegania przepisów ustawy o służbie cywilnej, Kodeksu pracy, Kodeksu Etyki Służby Cywilnej.
§ 25
Do wspólnych zadań stanowisk pracy należy:
- wykonywanie kontroli zarządczej;
- wykonywanie zadań z zachowaniem kryteriów celowości, legalności, rzetelności i gospodarności;
- wykonywanie zadań obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
- wynikających z opracowanych planów;
- współdziałanie w realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemu kierowania, w tym przygotowanie do wykonywania zadań w składzie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz funkcjonowania na stanowiskach kierowania.
- wykonywanie zadań w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach.
§ 26
1. Podstawowe prawa i obowiązki pracowników określają przepisy:
- ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych / j. t. Dz. U. z 2001r. Nr 86, poz. 953 z późn zm./,
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy / j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 21,poz.94 z późn. zm./,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej / Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z póź. zm./,
- regulaminu pracy „Inspektoratu”.
2. Szczegółowe zakresy czynności pracowników „Inspektoratu” określa „Powiatowy Inspektor”. Podpisany przez pracownika zakres czynności włącza się do akt osobowychpracownika.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe.
§ 27
Traci moc Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru w Skarżysku-Kamiennej zatwierdzony przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej z dnia 10.01.2005 r.
§ 28
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez „Powiatowego Inspektora”.
Zatwierdzam:
Skarżysko-Kamienna, dnia 11 stycznia 2011r.
Powiatowy Inspektor Nadzoru
Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej
Jadwiga Półtorak-Berus
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
w Skarżysku-Kamiennej
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, utworzony na podstawie art. 40 ustawy z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - / Dz. U. Nr 133 poz. 872 z póź. zm./, jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wchodzącej w skład zespolonej administracji powiatowej w powiecie skarżyskim.
§ 2
Zadania nadzoru budowlanego dla powiatu skarżyskiego wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 3
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej ma siedzibę w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20 i obejmuje swym działaniem obszar powiatu skarżyskiego.
§ 4
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej jest jednocześnie kierownikiem Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej za pomocą, którego wykonuje zadania ustawowe.
§ 5
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, jako kierownik Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
§ 6
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej działa na podstawie następujących aktów prawnych:
1. ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j.t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./
2. niniejszego regulaminu.
§ 7
Regulamin określa szczegółową organizację zakres działania oraz tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, a także zakres działania poszczególnych stanowisk pracy Inspektoratu.
§ 8
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- „Powiatowym Inspektorze”– należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej,
- „Inspektoracie”– należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
Rozdział II.
Zasady kierowania pracą Inspektoratu.
§ 9
Pracą „Inspektoratu” kieruje „Powiatowy Inspektor” przy pomocy Głównego Księgowego.
§ 10
„Powiatowy Inspektor” sprawuje nadzór nad:
- działalnością inspekcyjno-kontrolną, polegającą na wykonaniu inspekcji terenowej w zakresie przebiegu procesu budowlanego i kontroli utrzymania obiektów budowlanych,
- postępowaniami administracyjnymi, w zakresie przewidzianym przez Prawo budowlane i Kodeks postępowania administracyjnego,
- postępowaniami egzekucyjnymi w administracji,
- postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych,
- obsługą kadrową i finansową „Inspektoratu”,
- prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami kontroli państwowej, organami administracji rządowej, zespolonej i samorządowej,
- kontrolą wewnętrzną w „Inspektoracie”,
- zapewnieniem przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- gospodarowaniem mieniem „Inspektoratu”.
§ 11
-
Do wyłącznej kompetencji „Powiatowego Inspektora” należy:
- podejmowanie decyzji i postanowień wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
- ustalanie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych „Inspektoratu”,
- zatwierdzanie planów kontroli,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do wykonywania inspekcji terenowej,
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom „Inspektoratu” do podpisywania decyzji, postanowień oraz odpowiedzi na pisma wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
- udzielanie upoważnień do reprezentowania „Powiatowego Inspektora” w postępowaniach przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji publicznej,
- występowanie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami „Inspektoratu”, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków.
- „Powiatowy Inspektor” może powoływać stałe i doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powstania, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania.
§ 12
Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” zastępuje go wskazany pracownik „Inspektoratu”, z wyłączeniem kompetencji o której mowa w § 11 ust. 1, pkt 9.
§ 13
1. „Powiatowy Inspektor” podpisuje:
- decyzje administracyjne, postanowienia oraz odpowiedzi, pisma i wystąpienia wynikające z zakresu kompetencji,
- akty prawa wewnętrznego,
- wystąpienia i sprawozdania kierowane do Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- dokumenty finansowo-księgowe,
- wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej oraz posłów i senatorów,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Podczas nieobecności „Powiatowego Inspektora” dokumenty wymienione w ust. 1, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 2 podpisuje osoba określona w § 12.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Inspektoratu i zakres działania poszczególnych stanowisk.
§ 14
W skład „Inspektoratu” wchodzą następujące stanowiska pracy:
- wieloosobowe stanowisko pracy ds inspekcji i orzecznictwa,
- jednoosobowe stanowisko ds finansowo-księgowych – główny księgowy,
- jednoosobowe stanowisko obsługi administracyjno-kadrowej.
§ 15
Do podstawowego zakresu działania wieloosobowego stanowiska pracy ds inspekcji i orzecznictwa należą zadania i obowiązki wynikające z ustawy „Prawo budowlane” i przepisów wykonawczych, a w szczególności:
- prowadzenie działalności inspekcyjno-kontrolnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
- przygotowanie decyzji przeniesienia na rzecz innego podmiotu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych bez wymaganego pozwolenia na budowę tj. przygotowywanie postanowień o wstrzymaniu robót, przygotowywanie postanowień o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowywanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę,
- prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektów budowlanych wybudowanych bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu robót, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie postanowienia na dokończenie budowy, przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez zgłoszenia,
- prowadzenie postępowań w sprawie robót budowlanych innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 ustawy Prawo budowlane z 1994r. tj. przygotowanie postanowień o wstrzymaniu robót budowlanych, przygotowanie decyzji o zaniechaniu dalszych robót budowlanych bądź rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, przygotowanie decyzji nakładającej obowiązek sporządzenia i przedłożenia projektu zamiennego, przygotowanie projektu decyzji po sprawdzeniu wykonania obowiązku, przygotowanie decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu zamiennego,
- prowadzenie postępowań w przypadku prowadzenia robót budowlanych – pomimo wstrzymania ich wykonywania,
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
- dokonywanie obowiązkowej kontroli po zakończeniu budowy obiektu budowlanego,
- przygotowywanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego,
- przygotowanie nakazów przeprowadzenia kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, a także żądanie przedstawienia ekspertyzy w razie stwierdzenia, że obiekt jest w nieodpowiednim stanie technicznym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w użytkowanym obiekcie budowlanym,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie rozbiórki nieużytkowanego obiektu budowlanego lub niewykończonego obiektu nie nadającego się do remontu, odbudowy lub wykończenia,
- prowadzenie postępowań i przygotowanie decyzji o nakazie opróżnienia bądź wyłączenia z użytkowania w całości lub w części budynku oraz zarządzenie czynności przewidzianych przepisami w razie bezpośredniej groźby zawalenia,
- podejmowanie działań wynikających z przepisów prawa w sytuacji zastosowania niezbędnych środków zabezpieczających w celu usunięcia niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia,
- przyjmowanie, analizowanie i przechowywanie protokołów z kontroli obiektu budowlanego oraz podejmowanie przewidzianych czynności interwencyjnych,
- prowadzenie postępowań w sprawie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bez wymaganego zgłoszenia tj. przygotowanie postanowienia o wstrzymaniu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części i nałożenie obowiązku przedstawienia odpowiednich dokumentów, przygotowanie postanowienia o ustaleniu opłaty legalizacyjnej, przygotowanie decyzji nakazującej przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawie przyczyn katastrof budowlanych tj. przygotowanie materiałów do powołania komisji w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy, niezwłocznie zawiadomić o katastrofie budowlanej Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, przygotowanie decyzji nakazującej zabezpieczenie miejsca katastrofy oraz obiektu budowlanego, który uległ katastrofie, uporządkowanie terenu lub wykonanie innych niezbędnych czynności i robót budowlanych, przygotowanie decyzji określającej zakres i termin wykonania niezbędnych robót w celu uporządkowania katastrofy i zabezpieczenia obiektu do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego,
-
kontrola przestrzegania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności:
- kontrola zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
- sprawdzanie posiadanych właściwych uprawnień przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
- sprawdzanie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych,
-
kontrola stosowania przepisów prawa budowlanego, a w szczególności::
- sprawdzanie wykonania obowiązków wynikających z decyzji, postanowień wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego,
- przygotowanie wniosków w sprawie wszczęcia postępowania odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych ,
- przygotowanie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - / j. t. Dz. U. Nr 243 z 2010r., poz. 1623 z póź. zm./ w zakresie właściwości „Powiatowego Inspektora” oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustawy,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
§ 16
Do zakresu jednoosobowego stanowiska d/s finansowo-księgowej – głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- opracowywanie i realizacja planu finansowego oraz opracowanie budżetu,
- sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań,
- prowadzenie rozliczeń finansowych oraz ewidencji księgowej,
- księgowanie funduszu świadczeń socjalnych, depozytów oraz zakupów inwestycyjnych,
- sporządzanie bilansu rocznego, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowych,
- sporządzanie listy płac,
- rozlicznie kosztów delegacji służbowych,
- rozlicznie podatku dochodowego pracowników,
- obliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji miesięcznych,
- obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich i rodzinnych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”,
- wykonywanie innych zadań wynikających z:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - / Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z póź. zm./,
- ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - / j.t. Dz. U. Nr 152 z 2009r., poz. 1223 z póź. zm./
- aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustaw,
§ 17
Da zakresu działania jednoosobowego stanowiska da administracyjno-kadrowego należy obsługa organizacyjna i administracyjna oraz obsługa kadrowa „Inspektoratu”, a w szczególności:
- prowadzenie i obsługa sekretariatu,
- prowadzenie książki korespondencyjnej, wysyłanie i odbieranie korespondencji,
- zapewnienie właściwego obiegu dokumentów,
- przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
- prowadzenie rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej,
- prowadzenie ewidencji decyzji, postanowień i zgłoszeń przekazywanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z przepisów budowlanych,
- ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych,
- prowadzenie gospodarki sprzętowej „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników „Inspektoratu”,
- prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów BHP, pierwszej pomocy, p.poż. w „Inspektoracie”,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników „Inspektoratu”,
- obsługa składnicy akt „Inspektoratu”,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez „Powiatowego Inspektora”.
Rozdział IV
Zasady udostępniania informacji publicznej
§ 18
Podlegają upublicznieniu informacje o:
- organach władzy publicznej – w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach;
- zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej – w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach;
- danych publicznych – w tym dokumentach urzędowych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego (art.6 ust. 1 pkt 4b), treści wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających;
- majątku publicznym.
§ 19
Udostępnianie informacji publicznej następuje poprzez:
- ogłaszanie w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej;
- udostępnianie na wniosek zainteresowanego;
- wyłożenie w powszechnie dostępnym miejscu.
§ 20
- Informacja publiczna, która nie jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek zainteresowanego.
- Udostępnianie informacji na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli nie można udzielić odpowiedzi w przewidzianym terminie, należy powiadomić wnioskodawcę w tym terminie, o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące.
- Jeżeli informacja może być przekazana niezwłocznie, w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o informację nie składa pisemnego wniosku.
- Udzielając informacji Inspektorat ma obowiązek umożliwić jej skopiowanie, wydrukowanie, przesłanie lub przeniesienie na powszechnie używany nośnik informacji.
§ 21
- Odmowa udzielenia informacji może nastąpić ze względu na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnicę państwową, służbową, skarbową, statystyczną.
- Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej.
- Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni.
§ 22
Wnioski o udostępniane informacje publiczne rejestruje się w prowadzonym przez stanowisko pracy ds obsługi administracyjno-kadrowej Rejestrze spraw załatwianych w zakresie udostępniania informacji publicznej.
Rozdział V
Uprawnienia i obowiązki pracowników
§ 23
Pracownicy „Inspektoratu” załatwiający lub przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość obowiązujących przepisów prawa w powierzonych im zadaniach;
- właściwe stosowanie przepisów prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcjikancelaryjnej;
- terminowość załatwianych spraw;
- bezbłędne i prawidłowe przytaczanie w projektach odpowiedzi nazw, imion i nazwisk, obliczeń cyfrowych, danych statystycznych i innych danych;
- prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt sprawy, zbiorów zarządzeń,rejestrów i spisów, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
- pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
- przestrzeganie innych przepisów obowiązujących powszechnie w miejscu pracy.
§ 24
Pracownicy Inspektoratu zobowiązani są do przestrzegania przepisów ustawy o służbie cywilnej, Kodeksu pracy, Kodeksu Etyki Służby Cywilnej.
§ 25
Do wspólnych zadań stanowisk pracy należy:
- wykonywanie kontroli zarządczej;
- wykonywanie zadań z zachowaniem kryteriów celowości, legalności, rzetelności i gospodarności;
- wykonywanie zadań obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
- wynikających z opracowanych planów;
- współdziałanie w realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemu kierowania, w tym przygotowanie do wykonywania zadań w składzie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz funkcjonowania na stanowiskach kierowania.
- wykonywanie zadań w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach.
§ 26
1. Podstawowe prawa i obowiązki pracowników określają przepisy:
- ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych / j. t. Dz. U. z 2001r. Nr 86, poz. 953 z późn zm./,
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy / j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 21,poz.94 z późn. zm./,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej / Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z póź. zm./,
- regulaminu pracy „Inspektoratu”.
2. Szczegółowe zakresy czynności pracowników „Inspektoratu” określa „Powiatowy Inspektor”. Podpisany przez pracownika zakres czynności włącza się do akt osobowychpracownika.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe.
§ 27
Traci moc Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru w Skarżysku-Kamiennej zatwierdzony przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej z dnia 10.01.2005 r.
§ 28
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez „Powiatowego Inspektora”.
Zatwierdzam:
Skarżysko-Kamienna, dnia 11 stycznia 2011r.
Powiatowy Inspektor Nadzoru
Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej
Jadwiga Półtorak-Berus
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów