Regulamin Kontroli Zarządczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SKARŻYSKU – KAMIENNEJ
§ 1
Na podstawie ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. oraz ustawy o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 1996 nr 13, poz. 74) oraz art. 69 ust.1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009, Nr 157, poz.1240) i Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.09.15.84) zostaje wprowadzony niniejszy Regulamin
§ 2
-
Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów
w następujących obszarach:- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
-
Obszary Kontroli Zarządczej:
- środowisko wewnętrzne;
- cele i zarządzanie ryzykiem;
- mechanizmy kontroli;
- informacja i komunikacja;
- monitorowanie i ocena
-
Funkcjonowanie kontroli zarządczej:
- gdy mowa o „Ustawie o systemie oświaty” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010 r nr 54/320 z póź. zm.)
- Gdy mowa o „Karcie nauczyciela” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2009 roku nr 219/1706 z póź. zm.).
§ 3.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Środowisko wewnętrzne
1. Przestrzeganie wartości etycznych:
- wartości etyczne przyjęte w Poradni są określone w Kodeksie Etycznym Pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej stanowiący Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 40/2010;
- dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej zwanej dalej Poradnią oraz pracownicy Poradni są świadomi wartości etycznych przyjętych w Poradni i przestrzegają ich przy wykonywaniu powierzonych zadań;
- dyrektor Poradni wspiera i promuje przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
2. Kompetencje zawodowe:
Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 z późn. zm.)
Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w poradni pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 398 ze zm.).
W przypadku pracowników na stanowiskach wymagających dodatkowych uprawnień wynikających z ustaw, przepisów resortowych i innych (jak np. dyrektora, głównego księgowego), wymagania te są weryfikowane na etapie rekrutacji przez jednostkę nadrzędną.
- dyrektor Poradni i jej pracownicy nabywają i rozwijają wiedzę ,i umiejętności doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania;
- proces zatrudnienia jest prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy;
- dyrektor Poradni zapewnia rozwój kompetencji zawodowych poprzez corocznie ustalany Plan Doskonalenia Zawodowego.
3. Struktura organizacyjna:
- struktura organizacyjna Poradni jest dostosowywana do aktualnych celów i zadań Poradni i określona jest w statucie PP-P sporządzonym na podstawie regulacji zawartych w Ustawie o systemie oświaty
- zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Poradni oraz zakres podległości pracowników jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny;
- dla każdego pracownika Poradni jest określony aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
4. Delegowanie uprawnień:
- zakres delegowanych uprawnień pracowników Poradni jest precyzyjnie określony w formie pisemnej w postaci dokumentacji znajdującej się w aktach osobowych pracowników,
- pracownik o przyjęciu delegowanych uprawnień potwierdza podpisem.
§ 4.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Cele i zarządzanie ryzykiem
1. Misja:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest placówką usługową i ogólnodostępną szeroko otwartą na potrzeby środowiska w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Naszą pracą wspieramy rodziców i nauczycieli w działaniach wychowawczych i dydaktycznych. Współpracujemy z instytucjami pomocowymi działającymi na terenie naszego powiatu oraz kraju.
2. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji:
- cele i zadania Poradni są zawarte w załączniku Nr 1
- przypadku istotnej zmiany warunków , w których funkcjonuje placówka należy bezzwłocznie wyznaczyć nowe zadania i cele
3. Identyfikacja ryzyka i analiza:
- nie rzadziej niż raz w roku powołany zespół dokonuje identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań Poradni;
- w przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje Poradnia, dyrektor dokonuje ponownej identyfikacji ryzyka;
- zidentyfikowane ryzyka zespół poddaje analizie, mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków;
- zespół określa akceptowany poziom ryzyka;
- do analizy ryzyka zostanie wykorzystana metoda delficka zespołowa.
4. Reakcja na ryzyko:
- w stosunku do każdego istotnego ryzyka dyrektor Poradni określa rodzaj reakcji (tolerowanie, przeniesienie ( ubezpieczenie), wycofanie się, działanie( uszczegółowienie));
- dyrektor Poradni określa działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
5. Proces zarządzania ryzykiem jest dokumentowany.
§ 5.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Mechanizmy kontroli
1. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej:
Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Statut
Kodeks Etyczny
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin WDN
Plan doskonalenia zawodowego
Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.
Regulaminy oceniania i nagradzania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
Arkusze organizacyjne
Polityka Rachunkowości i Polityka Bezpieczeństwa Informacji
Instrukcja Bezpieczeństwa Informatycznego
Instrukcja Przetwarzania danych Osobowych
Instrukcja wydawania kluczy
Regulamin ZFŚS
Regulamin przyznawania dodatków motywacyjnych
Instrukcja obiegu dokumentów księgowo – finansowych
Instrukcja bezpieczeństwa Informatycznego i Instrukcja Przetwarzania Danych Osobowych
Instrukcja kancelaryjna
Instrukcja inwentarzowa
Nadzór pedagogiczny
2. Nadzór:
1. Dyrektor sprawuje nadzór nad wszystkimi pracownikami w oparciu o Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
2. Nadzór pedagogiczny sprawowany według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
Dyrektor Poradni jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej realizuje zadania wynikające ze statutu placówki
3.Nadzór Dyrektor sprawuje w oparciu o Regulamin Kontroli Zarządczej.
3. Ciągłość działalności:
- ciągłość działalności gwarantuje :
ü odpowiedni dobór kadr do zajmowanych stanowisk i osób
zastępujących,
ü ochronę zasobów
ü stosowanie procedur i instrukcji
ü aneks do arkusza organizacyjnego w przypadku długotrwałego zwolnienia lub urlopu macierzyńskiego lub dla poratowania zdrowia
- dyrektor Poradni zapewnia istnienie mechanizmów służących utrzymaniu ciągłości działalności Poradni, wykorzystując między innymi wyniki analizy ryzyka.
4. Ochrona zasobów:
- dyrektor Poradni dba, aby każdy pracownik zapoznał się z:
ü instrukcją ochrony przeciwpożarowej
ü instrukcją inwentaryzacyjną
ü procedurą zabezpieczenia mienia- instrukcja przechowywania i wydawania kluczy
5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych:
· mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych zostały określone w Porozumieniu Nr 3 z dnia 31.05.2012r zawartego w Skarżysku-kamiennej pomiędzy Starostwem Powiatowym reprezentowanym przez Starostę Powiatu Michała Jędrysa a Dyrektorem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - załącznik Nr 2
6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych:
- mechanizmy służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych Poradni są określone w : Instrukcji bezpieczeństwa informatycznego oraz Instrukcji Przetwarzania Danych Osobowych
§ 6.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Informacja i komunikacja
1. Bieżąca informacja:
Zasady bieżącego informowaniagwarantuje Instrukcja kancelaryjna – system bezdziennikowy w jednostkach oświaty
2. Komunikacja wewnętrzna:
- pracownicy Poradni mają zagwarantowany dostęp do właściwych oraz rzetelnych informacji potrzebnych do realizacji powierzonych im zadań poprzez :
- Książka zarządzeń
- Tablica ogłoszeń
- Rady pedagogiczne
- Zebrania z pracownikami administracji i obsługi
3. Komunikacja zewnętrzna:
- Poradnia w sposób jednoznaczny komunikuje się z podmiotami zewnętrznymi mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań Poradni poprzez: umowy o współpracy, pisma urzędowe, telefony, fax, e-maile.
§ 7.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Monitorowanie i ocena
1. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej:
- Dyrektor na bieżąco monitoruje poszczególne elementy systemu kontroli zarządczej, co umożliwia bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów poprzez :
ü okresową ocenę zakresu realizacji zadań
ü samoocenę
2. Samoocena:
- co najmniej raz w roku dyrektor w ramach bieżącego nadzoru nad funkcjonowaniem placówki dokonuje samooceny systemu kontroli zarządczej;
- Dyrektor w oparciu o kryteria Kontroli Zarządczej, biorąc pod uwagę opinie oraz uwagi pracowników podejmuje środki zaradcze wobec zaistniałych problemów
- samoocena jest ujęta w ramy procesu odrębnego od bieżącej działalności i udokumentowana na podstawie kwestionariusza samooceny.
3. Audyt wewnętrzny:
- w przypadkach i na warunkach określonych zgodnie z obowiązującym prawem obiektywną i niezależną ocenę kontroli zarządczej prowadzi audytor wewnętrzny.
4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej:
- źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez dyrektora Poradni są w szczególności wyniki: monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli;
- przynajmniej raz w roku dyrektor Poradni w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok przekazuje Koordynatorowi Kontroli Zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku –Kamiennej.
Regulamin obowiązuje od dnia 03.09. 2012 r.
Skarżysko - Kamienna wrzesień 2012r
Regulamin Kontroli Zarządczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SKARŻYSKU – KAMIENNEJ
§ 1
Na podstawie ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. oraz ustawy o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 1996 nr 13, poz. 74) oraz art. 69 ust.1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009, Nr 157, poz.1240) i Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.09.15.84) zostaje wprowadzony niniejszy Regulamin
§ 2
-
Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów
w następujących obszarach:- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
-
Obszary Kontroli Zarządczej:
- środowisko wewnętrzne;
- cele i zarządzanie ryzykiem;
- mechanizmy kontroli;
- informacja i komunikacja;
- monitorowanie i ocena
-
Funkcjonowanie kontroli zarządczej:
- gdy mowa o „Ustawie o systemie oświaty” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010 r nr 54/320 z póź. zm.)
- Gdy mowa o „Karcie nauczyciela” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2009 roku nr 219/1706 z póź. zm.).
§ 3.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Środowisko wewnętrzne
1. Przestrzeganie wartości etycznych:
- wartości etyczne przyjęte w Poradni są określone w Kodeksie Etycznym Pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej stanowiący Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 40/2010;
- dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej zwanej dalej Poradnią oraz pracownicy Poradni są świadomi wartości etycznych przyjętych w Poradni i przestrzegają ich przy wykonywaniu powierzonych zadań;
- dyrektor Poradni wspiera i promuje przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
2. Kompetencje zawodowe:
Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 z późn. zm.)
Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w poradni pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 398 ze zm.).
W przypadku pracowników na stanowiskach wymagających dodatkowych uprawnień wynikających z ustaw, przepisów resortowych i innych (jak np. dyrektora, głównego księgowego), wymagania te są weryfikowane na etapie rekrutacji przez jednostkę nadrzędną.
- dyrektor Poradni i jej pracownicy nabywają i rozwijają wiedzę ,i umiejętności doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania;
- proces zatrudnienia jest prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy;
- dyrektor Poradni zapewnia rozwój kompetencji zawodowych poprzez corocznie ustalany Plan Doskonalenia Zawodowego.
3. Struktura organizacyjna:
- struktura organizacyjna Poradni jest dostosowywana do aktualnych celów i zadań Poradni i określona jest w statucie PP-P sporządzonym na podstawie regulacji zawartych w Ustawie o systemie oświaty
- zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Poradni oraz zakres podległości pracowników jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny;
- dla każdego pracownika Poradni jest określony aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
4. Delegowanie uprawnień:
- zakres delegowanych uprawnień pracowników Poradni jest precyzyjnie określony w formie pisemnej w postaci dokumentacji znajdującej się w aktach osobowych pracowników,
- pracownik o przyjęciu delegowanych uprawnień potwierdza podpisem.
§ 4.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Cele i zarządzanie ryzykiem
1. Misja:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest placówką usługową i ogólnodostępną szeroko otwartą na potrzeby środowiska w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Naszą pracą wspieramy rodziców i nauczycieli w działaniach wychowawczych i dydaktycznych. Współpracujemy z instytucjami pomocowymi działającymi na terenie naszego powiatu oraz kraju.
2. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji:
- cele i zadania Poradni są zawarte w załączniku Nr 1
- przypadku istotnej zmiany warunków , w których funkcjonuje placówka należy bezzwłocznie wyznaczyć nowe zadania i cele
3. Identyfikacja ryzyka i analiza:
- nie rzadziej niż raz w roku powołany zespół dokonuje identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań Poradni;
- w przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje Poradnia, dyrektor dokonuje ponownej identyfikacji ryzyka;
- zidentyfikowane ryzyka zespół poddaje analizie, mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków;
- zespół określa akceptowany poziom ryzyka;
- do analizy ryzyka zostanie wykorzystana metoda delficka zespołowa.
4. Reakcja na ryzyko:
- w stosunku do każdego istotnego ryzyka dyrektor Poradni określa rodzaj reakcji (tolerowanie, przeniesienie ( ubezpieczenie), wycofanie się, działanie( uszczegółowienie));
- dyrektor Poradni określa działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
5. Proces zarządzania ryzykiem jest dokumentowany.
§ 5.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Mechanizmy kontroli
1. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej:
Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Statut
Kodeks Etyczny
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin WDN
Plan doskonalenia zawodowego
Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.
Regulaminy oceniania i nagradzania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
Arkusze organizacyjne
Polityka Rachunkowości i Polityka Bezpieczeństwa Informacji
Instrukcja Bezpieczeństwa Informatycznego
Instrukcja Przetwarzania danych Osobowych
Instrukcja wydawania kluczy
Regulamin ZFŚS
Regulamin przyznawania dodatków motywacyjnych
Instrukcja obiegu dokumentów księgowo – finansowych
Instrukcja bezpieczeństwa Informatycznego i Instrukcja Przetwarzania Danych Osobowych
Instrukcja kancelaryjna
Instrukcja inwentarzowa
Nadzór pedagogiczny
2. Nadzór:
1. Dyrektor sprawuje nadzór nad wszystkimi pracownikami w oparciu o Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
2. Nadzór pedagogiczny sprawowany według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
Dyrektor Poradni jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej realizuje zadania wynikające ze statutu placówki
3.Nadzór Dyrektor sprawuje w oparciu o Regulamin Kontroli Zarządczej.
3. Ciągłość działalności:
- ciągłość działalności gwarantuje :
ü odpowiedni dobór kadr do zajmowanych stanowisk i osób
zastępujących,
ü ochronę zasobów
ü stosowanie procedur i instrukcji
ü aneks do arkusza organizacyjnego w przypadku długotrwałego zwolnienia lub urlopu macierzyńskiego lub dla poratowania zdrowia
- dyrektor Poradni zapewnia istnienie mechanizmów służących utrzymaniu ciągłości działalności Poradni, wykorzystując między innymi wyniki analizy ryzyka.
4. Ochrona zasobów:
- dyrektor Poradni dba, aby każdy pracownik zapoznał się z:
ü instrukcją ochrony przeciwpożarowej
ü instrukcją inwentaryzacyjną
ü procedurą zabezpieczenia mienia- instrukcja przechowywania i wydawania kluczy
5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych:
· mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych zostały określone w Porozumieniu Nr 3 z dnia 31.05.2012r zawartego w Skarżysku-kamiennej pomiędzy Starostwem Powiatowym reprezentowanym przez Starostę Powiatu Michała Jędrysa a Dyrektorem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - załącznik Nr 2
6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych:
- mechanizmy służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych Poradni są określone w : Instrukcji bezpieczeństwa informatycznego oraz Instrukcji Przetwarzania Danych Osobowych
§ 6.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Informacja i komunikacja
1. Bieżąca informacja:
Zasady bieżącego informowaniagwarantuje Instrukcja kancelaryjna – system bezdziennikowy w jednostkach oświaty
2. Komunikacja wewnętrzna:
- pracownicy Poradni mają zagwarantowany dostęp do właściwych oraz rzetelnych informacji potrzebnych do realizacji powierzonych im zadań poprzez :
- Książka zarządzeń
- Tablica ogłoszeń
- Rady pedagogiczne
- Zebrania z pracownikami administracji i obsługi
3. Komunikacja zewnętrzna:
- Poradnia w sposób jednoznaczny komunikuje się z podmiotami zewnętrznymi mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań Poradni poprzez: umowy o współpracy, pisma urzędowe, telefony, fax, e-maile.
§ 7.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Monitorowanie i ocena
1. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej:
- Dyrektor na bieżąco monitoruje poszczególne elementy systemu kontroli zarządczej, co umożliwia bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów poprzez :
ü okresową ocenę zakresu realizacji zadań
ü samoocenę
2. Samoocena:
- co najmniej raz w roku dyrektor w ramach bieżącego nadzoru nad funkcjonowaniem placówki dokonuje samooceny systemu kontroli zarządczej;
- Dyrektor w oparciu o kryteria Kontroli Zarządczej, biorąc pod uwagę opinie oraz uwagi pracowników podejmuje środki zaradcze wobec zaistniałych problemów
- samoocena jest ujęta w ramy procesu odrębnego od bieżącej działalności i udokumentowana na podstawie kwestionariusza samooceny.
3. Audyt wewnętrzny:
- w przypadkach i na warunkach określonych zgodnie z obowiązującym prawem obiektywną i niezależną ocenę kontroli zarządczej prowadzi audytor wewnętrzny.
4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej:
- źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez dyrektora Poradni są w szczególności wyniki: monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli;
- przynajmniej raz w roku dyrektor Poradni w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok przekazuje Koordynatorowi Kontroli Zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku –Kamiennej.
Regulamin obowiązuje od dnia 03.09. 2012 r.
Skarżysko - Kamienna wrzesień 2012r
Regulamin Kontroli Zarządczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SKARŻYSKU – KAMIENNEJ
§ 1
Na podstawie ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. oraz ustawy o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 1996 nr 13, poz. 74) oraz art. 69 ust.1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009, Nr 157, poz.1240) i Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.09.15.84) zostaje wprowadzony niniejszy Regulamin
§ 2
-
Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów
w następujących obszarach:- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
-
Obszary Kontroli Zarządczej:
- środowisko wewnętrzne;
- cele i zarządzanie ryzykiem;
- mechanizmy kontroli;
- informacja i komunikacja;
- monitorowanie i ocena
-
Funkcjonowanie kontroli zarządczej:
- gdy mowa o „Ustawie o systemie oświaty” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010 r nr 54/320 z póź. zm.)
- Gdy mowa o „Karcie nauczyciela” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2009 roku nr 219/1706 z póź. zm.).
§ 3.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Środowisko wewnętrzne
1. Przestrzeganie wartości etycznych:
- wartości etyczne przyjęte w Poradni są określone w Kodeksie Etycznym Pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej stanowiący Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 40/2010;
- dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej zwanej dalej Poradnią oraz pracownicy Poradni są świadomi wartości etycznych przyjętych w Poradni i przestrzegają ich przy wykonywaniu powierzonych zadań;
- dyrektor Poradni wspiera i promuje przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
2. Kompetencje zawodowe:
Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 z późn. zm.)
Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w poradni pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 398 ze zm.).
W przypadku pracowników na stanowiskach wymagających dodatkowych uprawnień wynikających z ustaw, przepisów resortowych i innych (jak np. dyrektora, głównego księgowego), wymagania te są weryfikowane na etapie rekrutacji przez jednostkę nadrzędną.
- dyrektor Poradni i jej pracownicy nabywają i rozwijają wiedzę ,i umiejętności doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania;
- proces zatrudnienia jest prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy;
- dyrektor Poradni zapewnia rozwój kompetencji zawodowych poprzez corocznie ustalany Plan Doskonalenia Zawodowego.
3. Struktura organizacyjna:
- struktura organizacyjna Poradni jest dostosowywana do aktualnych celów i zadań Poradni i określona jest w statucie PP-P sporządzonym na podstawie regulacji zawartych w Ustawie o systemie oświaty
- zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Poradni oraz zakres podległości pracowników jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny;
- dla każdego pracownika Poradni jest określony aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
4. Delegowanie uprawnień:
- zakres delegowanych uprawnień pracowników Poradni jest precyzyjnie określony w formie pisemnej w postaci dokumentacji znajdującej się w aktach osobowych pracowników,
- pracownik o przyjęciu delegowanych uprawnień potwierdza podpisem.
§ 4.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Cele i zarządzanie ryzykiem
1. Misja:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest placówką usługową i ogólnodostępną szeroko otwartą na potrzeby środowiska w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Naszą pracą wspieramy rodziców i nauczycieli w działaniach wychowawczych i dydaktycznych. Współpracujemy z instytucjami pomocowymi działającymi na terenie naszego powiatu oraz kraju.
2. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji:
- cele i zadania Poradni są zawarte w załączniku Nr 1
- przypadku istotnej zmiany warunków , w których funkcjonuje placówka należy bezzwłocznie wyznaczyć nowe zadania i cele
3. Identyfikacja ryzyka i analiza:
- nie rzadziej niż raz w roku powołany zespół dokonuje identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań Poradni;
- w przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje Poradnia, dyrektor dokonuje ponownej identyfikacji ryzyka;
- zidentyfikowane ryzyka zespół poddaje analizie, mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków;
- zespół określa akceptowany poziom ryzyka;
- do analizy ryzyka zostanie wykorzystana metoda delficka zespołowa.
4. Reakcja na ryzyko:
- w stosunku do każdego istotnego ryzyka dyrektor Poradni określa rodzaj reakcji (tolerowanie, przeniesienie ( ubezpieczenie), wycofanie się, działanie( uszczegółowienie));
- dyrektor Poradni określa działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
5. Proces zarządzania ryzykiem jest dokumentowany.
§ 5.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Mechanizmy kontroli
1. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej:
Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Statut
Kodeks Etyczny
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin WDN
Plan doskonalenia zawodowego
Regulamin przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych.
Regulaminy oceniania i nagradzania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
Arkusze organizacyjne
Polityka Rachunkowości i Polityka Bezpieczeństwa Informacji
Instrukcja Bezpieczeństwa Informatycznego
Instrukcja Przetwarzania danych Osobowych
Instrukcja wydawania kluczy
Regulamin ZFŚS
Regulamin przyznawania dodatków motywacyjnych
Instrukcja obiegu dokumentów księgowo – finansowych
Instrukcja bezpieczeństwa Informatycznego i Instrukcja Przetwarzania Danych Osobowych
Instrukcja kancelaryjna
Instrukcja inwentarzowa
Nadzór pedagogiczny
2. Nadzór:
1. Dyrektor sprawuje nadzór nad wszystkimi pracownikami w oparciu o Regulamin Pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
2. Nadzór pedagogiczny sprawowany według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
Dyrektor Poradni jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej realizuje zadania wynikające ze statutu placówki
3.Nadzór Dyrektor sprawuje w oparciu o Regulamin Kontroli Zarządczej.
3. Ciągłość działalności:
- ciągłość działalności gwarantuje :
ü odpowiedni dobór kadr do zajmowanych stanowisk i osób
zastępujących,
ü ochronę zasobów
ü stosowanie procedur i instrukcji
ü aneks do arkusza organizacyjnego w przypadku długotrwałego zwolnienia lub urlopu macierzyńskiego lub dla poratowania zdrowia
- dyrektor Poradni zapewnia istnienie mechanizmów służących utrzymaniu ciągłości działalności Poradni, wykorzystując między innymi wyniki analizy ryzyka.
4. Ochrona zasobów:
- dyrektor Poradni dba, aby każdy pracownik zapoznał się z:
ü instrukcją ochrony przeciwpożarowej
ü instrukcją inwentaryzacyjną
ü procedurą zabezpieczenia mienia- instrukcja przechowywania i wydawania kluczy
5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych:
· mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych zostały określone w Porozumieniu Nr 3 z dnia 31.05.2012r zawartego w Skarżysku-kamiennej pomiędzy Starostwem Powiatowym reprezentowanym przez Starostę Powiatu Michała Jędrysa a Dyrektorem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - załącznik Nr 2
6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych:
- mechanizmy służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych Poradni są określone w : Instrukcji bezpieczeństwa informatycznego oraz Instrukcji Przetwarzania Danych Osobowych
§ 6.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Informacja i komunikacja
1. Bieżąca informacja:
Zasady bieżącego informowaniagwarantuje Instrukcja kancelaryjna – system bezdziennikowy w jednostkach oświaty
2. Komunikacja wewnętrzna:
- pracownicy Poradni mają zagwarantowany dostęp do właściwych oraz rzetelnych informacji potrzebnych do realizacji powierzonych im zadań poprzez :
- Książka zarządzeń
- Tablica ogłoszeń
- Rady pedagogiczne
- Zebrania z pracownikami administracji i obsługi
3. Komunikacja zewnętrzna:
- Poradnia w sposób jednoznaczny komunikuje się z podmiotami zewnętrznymi mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań Poradni poprzez: umowy o współpracy, pisma urzędowe, telefony, fax, e-maile.
§ 7.
Standardy kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku – Kamiennej
Monitorowanie i ocena
1. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej:
- Dyrektor na bieżąco monitoruje poszczególne elementy systemu kontroli zarządczej, co umożliwia bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów poprzez :
ü okresową ocenę zakresu realizacji zadań
ü samoocenę
2. Samoocena:
- co najmniej raz w roku dyrektor w ramach bieżącego nadzoru nad funkcjonowaniem placówki dokonuje samooceny systemu kontroli zarządczej;
- Dyrektor w oparciu o kryteria Kontroli Zarządczej, biorąc pod uwagę opinie oraz uwagi pracowników podejmuje środki zaradcze wobec zaistniałych problemów
- samoocena jest ujęta w ramy procesu odrębnego od bieżącej działalności i udokumentowana na podstawie kwestionariusza samooceny.
3. Audyt wewnętrzny:
- w przypadkach i na warunkach określonych zgodnie z obowiązującym prawem obiektywną i niezależną ocenę kontroli zarządczej prowadzi audytor wewnętrzny.
4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej:
- źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez dyrektora Poradni są w szczególności wyniki: monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli;
- przynajmniej raz w roku dyrektor Poradni w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok przekazuje Koordynatorowi Kontroli Zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku –Kamiennej.
Regulamin obowiązuje od dnia 03.09. 2012 r.
Skarżysko - Kamienna wrzesień 2012r
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów