BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

Zarządzenie Nr 57/2009 - zmiany zarządzeniem Nr 9/2011 oraz Nr 1/2012 i 27/2012

Drukuj
1 2 3

ZARZĄDZENIE NR 57/2009
STAROSTY SKARŻYSKIEGO
z dnia 14 grudnia 2009 roku

w sprawie : ustalenia Regulaminu Pracy w Starostwie Powiatowym w Skarżysku- Kamiennej

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz 1592, z późniejszymi zmianami) oraz art. 1042 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz 94 z późniejszymi zmianami) Starosta Skarżyski zarządza, co następuje:

§ 1
Ustalam Regulamin Pracy w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2
1.Regulamin Pracy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracownikom.
2.Treść Regulaminu wraz z załącznikami znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej – www.skarzysko.bip.doc.pl

§ 3
Zobowiązuję wszystkich pracowników do zapoznania się z treścią Regulaminu Pracy.

§ 4
Traci moc Zarządzenie Nr 31/2005 Starosty Skarżyskiego z dnia 19 sierpnia 2005 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu Pracy w Starostwie Powiatowym oraz Zarządzenie Nr 12/2008 Starosty Skarżyskiego z dnia 22 lutego 2008r w sprawie zmian w Regulaminie Pracy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej.

§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

STAROSTA SKARŻYSKI

Jerzy Żmijewski






REGULAMIN PRACY

Starostwa Powiatowego
w Skarżysku-Kamiennej






I. Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.

§ 2
Przepisy niniejszego regulaminu obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Skarżysku -Kamiennej, bez względu na zajmowane stanowisko oraz wymiar czasu pracy.

§ 3
Ilekroć w regulaminie pracy jest mowa o:
– pracodawcy, zakładzie pracy – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej w imieniu którego występuje starosta lub upoważniona osoba,
– pracowniku – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione na podstawie: wyboru, powołania, i umowy o pracę (bez względu na rodzaj i wymiar czasu pracy),
– osobie prowadzącej sprawy kadrowe – należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego na stanowisku „Inspektor ds. kadr i szkolenia zawodowego”,


§ 4
1.Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy z wobec pracowników starostwa powiatowego, z zastrzeżeniem ust. 2 wykonuje starosta.

2.Czynności z zakresu prawa pracy wobec starosty, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozostałe czynności – wyznaczona na piśmie przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu, z tym że wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu w drodze uchwały.

§ 5
Wszelkich informacji wychodzących na zewnątrz urzędu, a dotyczących jego funkcjonowania, udzielają: starosta, członkowie Zarządu Powiatu lub pracownik pełniący obowiązki rzecznika prasowego.

§ 6
Pracodawca obowiązany jest zapoznać każdego przyjmowanego do pracy pracownika
z Regulaminem Pracy, a zapoznanie się z treścią Regulaminu pracownik potwierdza w treści umowy o pracę lub w odrębnym oświadczeniu.

II. Prawa i obowiązki pracodawcy
§ 7
Pracodawca jest zobowiązany w szczególności do:

1/ skierowania pracownika podejmującego pracę w Starostwie Powiatowym na wstępne badania lekarskie oraz zapoznania go z zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz podstawowymi uprawnieniami,
2/ zapoznania pracownika z regulaminem pracy i wyjaśnienia jego treści,
3/organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracownika, przy wykorzystaniu jego uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
4/stworzenia warunków do przestrzegania porządku i dyscypliny pracy,
5/zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenia systematycznych szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także informowania pracowników na ww. szkoleniach o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą i ochronie przed zagrożeniami,
6/wydawania pracownikowi potrzebnych mu materiałów i urządzeń, odzieży i obuwia roboczego, sprzętu ochrony osobistej oraz zapewnienia odpowiednio zabezpieczonego miejsca na ich przechowywanie,
7/terminowego i prawidłowego wypłacania wynagrodzenia,
8/ stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
9/zapewnienia świadczeń socjalnych zgodnie z obowiązującym Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
10/ prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, a w razie rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy – do niezwłocznego wydania świadectwa pracy (nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania
stosunku pracy),
11/ ułatwiania pracownikowi podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
12/ wpływania na kształtowanie zasad współżycia społecznego i szanowania godności, dóbr osobistych pracowników i niedopuszczania do jakiejkolwiek dyskryminacji w stosunkach pracy,
13/ przeciwdziałania mobbingowi w stosunkach pracy,
14/ stwarzania pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły warunków sprzyjających przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy

III. Podstawowe obowiązki pracownika .
§ 8
1. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest :
1/pracować sumiennie i z należytą starannością oraz wykazywać dbałość o prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań,
2/sprawnie wykonywać obowiązki wynikające z powierzonych czynności, ścisłe przestrzegać ustalonego Regulaminu Pracy, innych wytycznych, w tym zarządzeń Starosty ,
3/terminowo wykonywać polecenia służbowe przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa,
4/przestrzegać ustalonego czasu pracy, wykorzystując go w sposób najbardziej efektywny
5/dążyć do uzyskania w pracy jak najlepszych wyników, przejawiać w tym celu odpowiednią inicjatywę ,
6/strzec i chronić mienie zakładu pracy oraz używać go zgodnie z przeznaczeniem,
7/przestrzegać tajemnicy państwowej i służbowej określonej w aktualnie obowiązujących przepisach,
8/strzec dobrego imienia pracownika samorządowego, dbać o dobry wizerunek urzędu,
9/przestrzegać zasad współżycia społecznego i koleżeńskiej współpracy,
10/ w przypadkach uzasadnionych potrzebami urzędu, na polecenie przełożonych, pełnić
doraźne czynności , które nie są związane z zajmowanym stanowiskiem lecz odpowiadają posiadanym kwalifikacjom i nie są sprzeczne z przepisami prawa,
11/ wykonywać prace zgodnie z przepisami b.h.p i p.poż,
12/ dbać o czystość i porządek na stanowisku pracy i jego otoczeniu ,
13/ należycie zabezpieczać stanowisko pracy po zakończeniu pracy, wszelkie urządzenia oraz pomieszczenia winne być zamknięte i pozostawione w należytym porządku ,
14/ zgłaszać się do pracy punktualnie , w należytym stanie psychofizycznym i wyglądzie estetycznym , odpowiednio do zajmowanego stanowiska ,
15/ podnosić kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić umiejętności pracy ,
16/ poddawać się badaniom lekarskim na żądanie pracodawcy,
17/ przestrzegać ustawowego zakazu palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach
służbowych z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych i oznakowanych,
18/ zachowywać się uprzejmie i życzliwie wobec osób korzystających z usług urzędu ,
19/ powiadomić zakład pracy, w terminie określonym nin. Regulaminem, o przeszkodzie
niestawienia się w pracy ,
20/ chronić i zachowywać w tajemnicy dane osobowe zgromadzone w odpowiednich
rejestracjach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa


IV. Nieobecności i inne zwolnienia od pracy

§ 9

1.O niemożliwości stawienia się do pracy z przyczyn wcześniej znanych pracownik powinien uprzedzić bezpośredniego przełożonego, lub osobę prowadzącą sprawy kadrowe.
2.W razie niestawienia się do pracy, poza wyżej wymienionymi przypadkami, pracownik jest
obowiązany powiadomić bezpośredniego przełożonego lub osobę prowadzącą sprawy kadrowe o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania już pierwszego dnia nieobecności (telefonicznie, faksem, pocztą elektroniczną), lecz nie później niż w dniu
następnym, osobiście lub przez inne osoby.
3.Niedotrzymanie powyższego terminu jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności, przy czym składa usprawiedliwienie ustaniu tej przeszkody , nie później niż w dniu stawienia się do pracy .
4.Pracownik jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie do pracy, przedstawiając bezpośredniemu przełożonemu lub osobie prowadzącej sprawy kadrowe przyczyny nieobecności, a na żądanie – odpowiednie dokumenty.
5.Nieobecność w pracy lub spóźnienie usprawiedliwiają przyczyny uniemożliwiające stawienie się do pracy, a dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:

1)zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy,
2)decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych – w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami,
3)oświadczenie pracownika – w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza,
4)imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję – w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie,
5)oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 11 godzin,
6)zaświadczenie stacji krwiodawstwa o oddaniu krwi.
6.W razie nieobecności pracownika w pracy z przyczyn, o których mowa w ust. 5 w punktach 1–6, pracownik jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność, doręczając stosowny dokument najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.

§ 10
1.Pracownik może być zwolniony od pracy przez bezpośredniego przełożonego na czas niezbędny dla załatwienia ważnej sprawy osobistej. Zwolnienia można udzielić, gdy zachodzi nieunikniona i należycie uzasadniona potrzeba takiego zwolnienia.
2.Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie, chyba że odpracował czas zwolnienia. Odpracowanie to nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

§ 11
1.Pracownikowi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze:
–2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
–1 dnia – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
2.Zwolnienia, wymienione w ust. 1, udzielane są w dniach następnych przed lub po zdarzeniu uzasadniającymi ich udzielanie, ewentualnie w dniu wystąpienia zdarzenia.
3.Po wykorzystaniu przedmiotowego zwolnienia pracownik obowiązany jest przedstawić odpis skróconego aktu stanu cywilnego, dotyczący zdarzenia uzasadniającego udzielenie zwolnienia.
4.Jeżeli pracownik korzysta już z jakiegoś zwolnienia od pracy, np. urlopu wypoczynkowego, urlopu macierzyńskiego, niezdolności do pracy z powodu choroby, to nie przysługują mu zwolnienia okolicznościowe omówione w niniejszym paragrafie.

§ 12

Za właściwą organizację pracy, w tym również za wykorzystanie urlopów wypoczynkowych przez podległych pracowników, odpowiadają odpowiednio : naczelnicy wydziału , kierownik biura lub członkowie zarządu wobec pracowników bezpośrednio im podległych .

§ 13
1.Pracownikowi udziela się urlopu wypoczynkowego na jego wniosek zgodnie z planem urlopów ustalonym na dany rok. W wyjątkowych sytuacjach urlop wypoczynkowy może być udzielony poza planem urlopów .
2.Pracownik może rozpocząć urlop wypoczynkowy wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody na karcie urlopowej . Kartę urlopową podpisują : dla naczelników wydziału , stanowisk samodzielnych – Starosta a w przypadku jego nieobecności V-ce Starosta lub Sekretarz Powiatu , dla pozostałych pracowników - naczelnicy wydziałów.

§ 14
1.Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
2.Urlopu bezpłatnego udziela Starosta po zaopiniowaniu wniosku bezpośredniego przełożonego.

§ 15
1. Pracownik może być kierowany na szkolenie przez pracodawcę na wniosek: zainteresowanego pracownika , bezpośredniego przełożonego lub sekretarza Powiatu.
2. Pracownik otrzymuje delegację służbową, gdy szkolenie obywa się poza miejscem pracy.

VII. Czas pracy
§ 16
1.Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. W godzinach wskazanych jako czas pracy pracownik winien być gotowy do wykonywania pracy i przebywać na stanowisku pracy.
2.Czas pracy należy wykorzystywać w pełni na pracę zawodową.

§ 17
1.Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników celem prawidłowego ustalenia wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, w niedziele i święta, dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy – w rozliczeniu dobowym i tygodniowym, w przyjętym okresie rozliczeniowym.
2.Pracodawca udostępnia ewidencję czasu pracy pracownikowi, na jego żądanie.

§ 18
1.Czas pracy pracowników wynosi 8 godz. na dobę i przeciętnie 40 godz. tygodniowo, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym z zastrzeżeniem § 21
2.W uzasadnionych przypadkach mogą być zastosowane rozkłady czasu pracy, w których dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godz. na dobę przy zachowaniu 40 godz. średnio tygodniowego wymiaru czasu pracy, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

§ 19
1.Kierowca samochodu osobowego pracuje w równoważnym systemie czasu pracy w którym dobowy wymiar czasu pracy może być przedłożony do 12 godzin na dobę. W trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 40 godzi tygodniowo i określony jest w harmonogramie pracy
2. Szczegółowe zasady zatrudnienia i czasu pracy kierowcy regulują odrębne przepisy.

§ 20

Czas pracy osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wynosi 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo

§ 21
1.Dla pracowników każda sobota jest dniem wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.
2.Pracodawca może ustalić oprócz soboty inny dzień wolny od pracy przy równoczesnym zarządzeniu pracy w szóstym dniu pracy w innym tygodniu tego samego okresu rozliczeniowego.

§ 22
1.Ustala się następujące godziny rozpoczynania i kończenia pracy:
a)poniedziałek: 8 00 – 16 00
b)wtorek, środa, czwartek, piątek: 7 30 – 15 30
2.Godziny rozpoczynania i kończenia pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się indywidualnie.
3.W wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach, pracodawca na prośbę pracownika może wyrazić zgodę na zmianę godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, jeśli zmiana nie zakłóci toku pracy starostwa.
§ 23
1. Przebywanie pracowników na terenie Starostwa poza godzinami pracy jest dopuszczalne tylko w uzasadnionych przypadkach za zgodą Starosty udzieloną na pisemny wniosek pracownika
2. Przepis ust. 2 nie dotyczy Członków Zarządu Powiatu, Sekretarza Powiatu, Skarbnika Powiatu oraz pracowników obsługujących komisje i sesje Rady Powiatu.


§ 24

1. Pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy godzinami 22 00 do 6 00 dnia następnego.
2. Za każdą godzinę przepracowana w porze nocnej przysługuje pracownikowi dodatkowe
wynagrodzenie w wysokości określonej odrębnymi przepisami

§25
Niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy. Za pracę w niedzielę i święto uważa się prace wykonywaną pomiędzy godz. 7,30 w tym dniu, a godz. 7.30 następnego dnia.

§ 26
1. Fakt przybycia do pracy potwierdza pracownik na liście obecności, gdzie składa własnoręczny podpis.
2. Opuszczenie i powrót do pracy w trakcie czasu pracy wymagają zarejestrowania w rejestrze wyjść po uprzednim uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego.
3. Harmonogram czasu pracy, w tym godziny rozpoczynania i kończenia pracy, pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala bezpośredni przełożony.

§ 27

1.Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.
2.Rozpoczęcie pracy w czasie późniejszym niż to przewidziano w Regulaminie traktowane jest jako spóźnienie. Pracownik obowiązany jest niezwłocznie po przybyciu do pracy zawiadomić przełożonego o przyczynie spóźnienia.
3.Przed rozpoczęciem pracy pracownicy pobierają klucze do pomieszczeń biurowych i fakt ten potwierdzają w rejestrze założonym do tego celu .
4.Po zakończeniu pracy pomieszczenia biurowe należy zamknąć na klucz , oddając go za
potwierdzeniem jego zwrotu w rejestrze o którym mowa w ust.3.

§ 28

1.Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż określone w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego (delegacji).
2.Polecenie wyjazdu służbowego podpisują: etatowi członkowie zarządu lub sekretarz.
3.Delegację służbową składa się do rozliczenia w Wydziale Finansowym niezwłocznie po zakończeniu wyjazdu służbowego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty zakończenia wyjazdu służbowego,

§ 29
1.Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, pracownikowi przysługuje przerwa w pracy trwająca 15 minut, którą wlicza się do czasu pracy. Zasady ustalania przerw w pracy określa naczelnik (kierownik) komórki organizacyjnej w porozumieniu z pracownikami.

2.Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pracy przy monitorach ekranowych mają prawo po godzinie pracy do 5 minut przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy lub do innej pracy, która nie będzie powodować takich uciążliwości jak wskazana praca.
3.Kwalifikacji stanowisk pracy do uznanych za stanowiska pracy przy komputerze dokonuje Inspektor d/s bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 30
1.Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godz. nieprzerwanego odpoczynku.
2.Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godz. nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godz. nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

§ 31
1.Jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu pracownik na polecenie przełożonego wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta.

2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kobiet w ciąży oraz, bez ich zgody, do pracowników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do 8 lat.

§ 32
1.Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych i jest dopuszczalna tylko w razie:
1)konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
2)szczególnych potrzeb pracodawcy.
2.Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w przypadkach opisanych w ust. 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 150 godz. w roku kalendarzowym.

§ 33
1.Skarbnik powiatu, sekretarz powiatu, a także naczelnicy( kierownicy) wyodrębnionych komórek organizacyjnych, wykonują, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.
2.Naczelnikom ( kierownikom ) wyodrębnionych komórek organizacyjnych przysługuje jednak prawo do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę, święto, dni wolne od pracy wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, jeżeli za pracę w tym dniu nie otrzymali innego dnia wolnego od pracy.


VIII. Ochrona wynagrodzenia za pracę

§ 34
1.Wynagrodzenie za pracę wypłaca się do ostatniego dnia każdego miesiąca, za który należne jest wynagrodzenie.
2.Jeżeli przedostatni dzień miesiąca jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie za pracę powinno być wypłacone w dniu poprzednim.
3.Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej w kasie starostwa , dopuszcza się za zgodą pracownika wypłatę wynagrodzenia w formie przelewu na wskazane przez niego konto bankowe.
4.Szczegółowe zasady przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz innych świadczeń pieniężnych określa regulamin wynagradzania i odrębne przepisy.

IX. Bezpieczeństwo i higiena pracy

§ 35
Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

§ 36
Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1/ organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2/kierować pracowników na profilaktyczne badania lekarskie,
3/wydać pracownikowi przed rozpoczęciem pracy odzież i obuwie robocze, a także środki ochrony indywidualnej wymienione w załączniku nr 3 do regulaminu pracy,
4/wskazać pracownikowi odpowiednio zabezpieczone miejsce na przechowywanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielanych mu narzędzi pracy.

§ 37
1.Przed dopuszczeniem do pracy pracownik powinien być przeszkolony w zakresie znajomości przepisów bhp, ochrony przeciwpożarowej, dotyczących zagrożeń zawodowych oraz poinformowany o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.
2.Instruktaż wstępny pracownika w zakresie przepisów bhp przeprowadzają:
– Inspektor bhp – instruktaż ogólny,
– bezpośredni przełożony – instruktaż stanowiskowy (nie dotyczy pracowników administracyjnych).
3.Szkolenie okresowe w zakresie bhp winien ukończyć pracownik w ciągu najpóźniej 12 miesięcy od dnia zatrudnienia. Nie dotyczy to pracowników zaliczonych do pracodawców i kierowników komórek organizacyjnych, którzy przedmiotowe szkolenie winni ukończyć w przeciągu 6 miesięcy.
4.Przeszkolenie w zakresie bhp powinno być potwierdzone przez pracownika na piśmie.
5.Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on dostatecznej znajomości przepisów i zasad bhp oraz podstawowych umiejętności.
6.Czas szkolenia w zakresie bhp jest traktowany na równi z czasem pracy.

§ 38
Za zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych ponoszą odpowiedzialność ich kierownicy, którzy są w szczególności zobowiązani do:
1/zorganizowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
2/zapewnienia pracownikom odzieży i obuwia roboczego, a także środków ochrony indywidualnej oraz dopilnowania, aby te środki były stosowane zgodnie z przeznaczeniem,
3/organizowania, przygotowania i prowadzenia prac w sposób zabezpieczający przed wypadkami i chorobami zawodowymi i schorzeniami związanymi z warunkami środowiska pracy,
4/zapewnienia bezpiecznego i higienicznego stanu pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia technicznego,
5/zapewnienia możliwości przestrzegania przez pracowników przepisów i zasad bhp.

§ 39
Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem każdego pracownika. w szczególności pracownik obowiązany jest:
1/znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2/wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz przestrzegać wydanych w tym zakresie zarządzeń i wskazań przełożonych,
3/dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4/używać przydzielonej mu odzieży i obuwia roboczego, a także środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem,
5/poddawać się badaniom lekarskim wstępnym, okresowym, kontrolnym oraz innym badaniom zarządzonym przez właściwe organy i stosować się do zaleceń lekarskich.

§ 40
1.Pracownikom przydzielana jest odzież i obuwie robocze do stałego indywidualnego użytkowania; są one wpisywane do kartoteki wyposażenia indywidualnego pracownika.
2.Pracownicy otrzymują przysługującą im odzież i obuwie robocze z dniem przystąpienia do pracy, z tym że okres uprawnienia do jej przydziału liczy się od dnia podjęcia pracy.
3.Przydział nowej odzieży i obuwia roboczego następuje po uprzednim zwrocie przedmiotów zużytych.
4.Obowiązkiem pracownika jest utrzymywanie w należytym stanie przydzielonych mu środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, a także użytkowanie ich zgodnie z przeznaczeniem w miejscu pracy.

§ 41
1.Pracownik posiadający umowę o pracę określającą jego stanowisko pracy zgłasza się do kierownika zatrudniającej go komórki organizacyjnej, gdzie otrzymuje informacje o przysługujących mu uprawnieniach do odzieży i obuwia roboczego, a także środków ochrony indywidualnej.
2.Okres używalności środków wskazanych w ust. 1 liczy się od dnia ich wydania do użytkowania lub upływu czasu wynikającego z Tabeli norm, stanowiącej załącznik nr 1 do regulaminu, łącznie z urlopem wypoczynkowym, z wyłączeniem innych okresów nieobecności trwających jednorazowo ponad jeden miesiąc.
3.Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przedłuża się okres używalności przydzielonych przedmiotów proporcjonalnie do czasu pracy.

§ 42
1.W razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownik jest zobowiązany zwrócić pracodawcy przydzielone mu przedmioty.
2.W razie utraty, zniszczenia lub przedwczesnego zużycia przydzielonych pracownikowi przedmiotów – po sporządzeniu protokołu zniszczenia – pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi inne przedmioty zgodnie z Tabelą norm stanowiącą załącznik nr 1 do regulaminu.
3.Jeśli utrata, zniszczenie czy przedwczesne zużycie nastąpiło z winy pracownika, jest on zobowiązany uiścić kwotę równą niezamortyzowanej części wartości tych przedmiotów.
4.Protokół sporządza Inspektor bhp i akceptuje przełożony pracownika.

§ 43
1. Pracownik może być dopuszczony do pracy po wydaniu mu wymaganych środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego.

2. W przypadku, gdy pracownik poza podstawowymi czynnościami przewidzianymi dla określonego stanowiska wykonuje stale dodatkowe czynności wymagające, zgodnie z Tabelą norm, dodatkowego wyposażenia w odzież i sprzęt – należy uzupełnić jego wyposażenie do zakresu normy przysługującej dla tego stanowiska pracy.

§ 44
1.Nie wolno przydzielać pracownikom odzieży i obuwia roboczego niespełniających wymagań określonych w Polskich Normach.
2.Wydane pracownikom do użytkowania środki ochrony indywidualnej muszą posiadać świadectwo zgodności.

§ 45
1.Pracownikowi przysługuje ekwiwalent miesięczny za pranie i naprawę odzieży roboczej, przewidzianej do stosowania na stanowiskach wymienionych w Załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
2.Wypłata ekwiwalentu dokonywana będzie za dany miesiąc i będzie stanowiła dodatkową pozycję na liście płac.
3.Ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży przysługuje pracownikowi w przypadku przepracowania pełnego miesiąca. Za pełny miesiąc uważa się miesiąc, w którym pracownik przepracował co najmniej jego połowę, nie wliczając do nieobecności urlopu wypoczynkowego.
4.Wysokość ekwiwalentów miesięcznych za pranie i naprawę odzieży roboczej przedstawia się następująco:
- pracownik gospodarczy – (2 x 1 miesiąc) 18,00zł x 2 = 36,00 zł.
- archiwista – (1 x 1 miesiąc) = 6,00zł
- kierowca – ( 1 x 1 miesiąc) = 12,00zł.
- pracownik Starostwa Powiatowego zajmujący się gospodarką leśną – (1 x 1 miesiąc)
18 zł,
§ 46
1. Środki higieny osobistej dla pracowników Starostwa Powiatowego dostępne są na bieżąco w pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych.
2. Dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy i konserwatora przysługują dodatkowe środki higieny osobistej
3.Ilości dodatkowych środków higieny osobistej o których mowa w ust. 2 określa Załącznik Nr 2.
4.Wydanie dodatkowych środków higieny osobistej nastąpi raz na pół roku.
5.Pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy przysługuje herbata w ilości 10 dkg miesięcznie. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy
przysługuje herbata w ilości proporcjonalnej do zatrudnienia

§ 47
1.Pracownikom zatrudnionym na stanowisku gońca oraz pracownikowi zajmującemu się gospodarka leśną przysługuje ekwiwalent za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego spełniającego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Wyliczenie wysokości ekwiwalentu określa Załącznik Nr 3 na podstawie aktualnych cen i Załącznika Nr 1 dotyczącego należnego sortu i czasookresu użytkowania.
3.Wypłata ekwiwalentu będzie następować po przepracowaniu danego miesiąca i będzie stanowiła dodatkową pozycję na liście płac.
4.Ekwiwalent pieniężny za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego przysługuje pracownikowi w przypadku przepracowania pełnego miesiąca. Za pełny miesiąc uważa się miesiąc, w którym pracownik przepracował co najmniej jego połowę, nie wliczając do nieobecności urlopu wypoczynkowego.

§ 48
W urzędzie obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu poza pomieszczeniem (palarnią) w tym celu wyznaczonym i oznakowanym.

§ 49
Pracodawca zapewnia wszystkim pracownikom napoje zimne w postaci wody.

§ 50

1.Ustala się jednolity sposób informowania pracowników o rozpoznanym ryzyku zawodowym.
2.W trakcie szkolenia wstępnego pracownicy informowani są o rozpoznanych zagrożeniach i ryzyku zawodowym występującym na stanowiskach pracy oraz o zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami.
3.Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem fakt zapoznania go z oceną ryzyka zawodowego na zajmowanym stanowisku.
4.Potwierdzenie zapoznania pracowników z oceną ryzyka zawodowego składane jest w formie oświadczenia, które dołączane jest do akt osobowych.
5.Wzór oświadczenia o którym mowa w pkt. 4 stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego regulaminu.
6.Dokumentację w zakresie oceny ryzyka zawodowego kompletuje oraz przechowuje Inspektor ds. bhp i p.poż w Starostwie Powiatowym.

X. Odpowiedzialność porządkowa pracowników

§ 51
1 Pracownicy ponoszą odpowiedzialność porządkową za naruszenie obowiązków pracowniczych :
1/ za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
– karę upomnienia,
– karę nagany.
2/ za nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy pracodawca może również zastosować karę pieniężną.
3.Kary porządkowe udziela starosta, a pod jego nieobecność wicestarosta lub inna upoważniona przez Starostę osoba.
4. W sprawach nie uregulowanych obowiązują odpowiednie przepisy rozdziału VI działu czwartego kodeksu pracy.

§ 52

Za ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy uważa się w szczególności:

1/ samowolne opuszczenie stanowiska pracy lub nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy,
2/ stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości ,
3/ stawienie się do pracy pod wpływem środków odurzających lub narkotyków,
4/ spożywanie napojów alkoholowych , narkotyków lub innych środków odurzających w czasie pracy i miejscu pracy,
5/ wykonywanie pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu , lub środków odurzających , wnoszenie alkoholu lub środków odurzających na teren urzędu,
6/naruszanie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
7/ nadużywanie prawa z korzystania ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego ,
świadczeń socjalnych i innych przysługujących w urzędzie,
8/ zabór mienia pracodawcy oraz usiłowanie przywłaszczenia materiałów, urządzeń, a także innych środków stanowiących własność pracodawcy,
9/ zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy także poza czasem pracy,
10/ przebywania na terenie urzędu po godzinach urzędowania bez zezwolenia Starosty,
11/ podejmowanie działalności konkurencyjnej, nawet w przypadku braku określenia w umowie
o pracę lub odrębnej umowie takiego obowiązku,
12/ niewłaściwe lub nierzetelne załatwienie sprawy urzędowej rodzącej odpowiedzialność
odszkodowawczą urzędu,
13/ ujawnienie w sposób nieuprawniony spraw objętych tajemnicą ustawowo chroniony

XI. Nagrody i wyróżnienia
§ 53
1.Pracownikom mogą być przyznane nagrody na zadach określonych w odrębnym regulaminie.

XII. Ochrona pracy kobiet i młodocianych
§ 54
1.Kobiet w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej oraz w systemach czasu pracy przewidujących pracę powyżej 8 godz. na dobę.
2.Kobiety w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.
3.Pracownika opiekującego się dzieckiem w wieku do 8 lat nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w godzinach nocnych, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.

§ 55
1.Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:
–gdy zatrudniona jest przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,
–w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać pracy dotychczasowej.
2.Stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.

§ 56
1.Kobieta karmiąca dziecko piersią ma prawo do 2 półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy.
2.Kobieta karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do 2 przerw w pracy po 45 minut każda.
3.Kobiecie zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
4.Przerwy wskazane w ust. 1 i 2 mogą być na wniosek pracownicy łączone, co może skutkować późniejszym rozpoczęciem świadczenia pracy lub wcześniejszym jej zakończeniem.

§ 57
1.Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2.Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z uprawnienia wskazanego w ust. 1 może korzystać jedno z nich.

§ 58
Wykaz prac wzbronionych kobietom stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego Regulaminu

§ 59
1. Wolno zatrudniać młodocianych którzy przedstawią świadectwo lekarskie stwierdzające ze praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu,
2.Młodociany nie posiadający kwalifikacji zawodowych może być zatrudniony tylko w celu przygotowania zawodowego

§ 60
Pracodawca jest obowiązany :
1/ zapewnić młodocianym pracownikom opiekę i pomoc niezbędną dla ich przystosowania się do właściwego wykonywania pracy ,
2/ prowadzić ewidencja pracowników młodocianych

§ 61
1.Czas pracy młodocianego powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin na dobę.
2. Do czasu pracy młodocianego wlicza się czas nauki bez względu na to czy odbywa się ona w godzinach pracy w wymiarze wynikającym z obowiązującego programu zajęć szkolnych
3. Młodocianego nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej .
4. Przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna trwać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin

§ 62
Wykaz prac wzbronionych pracownikom młodocianym stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego regulaminu
XIII. Obowiązek równego traktowania w zatrudnieniu

§ 63
Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, ze względu na zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy jest niedopuszczalna.

§ 64
1.Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie:
– nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
– warunków zatrudnienia,
– awansowania,
– dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

2.Równe traktowanie w zatrudnieniu, o którym mowa w ust. 1, oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośredni lub pośredni, z przyczyn określonych w § 63.

§ 65
Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w § 63 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.

§ 66
1.Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują lub mogłyby wystąpić niekorzystne dysproporcje albo szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie warunków zatrudnienia wobec wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w § 63, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
2.Przejawem dyskryminowania jest także:
–działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu lub nakazaniu jej naruszenia tej zasady,
–niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery (molestowanie).

§ 67
1.Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).

§ 68
Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn, tj. płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, którego skutkiem jest w szczególności:
1/ odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,
2/ niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,
3/ pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

§ 69
1.Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
2.Wynagrodzenie takie obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna.
3.Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku.

§ 70
Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.

§ 71
Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasad równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązania bez wypowiedzenia.
XIV. Inne postanowienia

§ 72
1.Zabronione jest wykorzystywanie poczty elektronicznej i internetu w urzędzie do celów prywatnych.
2.Pracownikowi nie wolno instalować na komputerach będących własnością pracodawcy prywatnego oprogramowania.
3.Pracodawca zastrzega sobie prawo kontroli przestrzegania przez pracowników postanowień ust. 1 i 2.

§ 73
1.Po zakończeniu pracy wszelkie dokumenty, pieczęcie, druki, nośniki informacji należy zabezpieczyć przed dostępem osób niepowołanych.
2.Szczegółowe zasady ochrony danych osobowych i ochrony informacji niejawnych w starostwie określa odrębne zarządzenie.

§ 74
1.Zabronione jest pozostawianie pomieszczeń pracy niezabezpieczonych przed dostępem osób nieposiadających w nim stanowiska pracy.
2.Szczegółowe zasady zabezpieczania pomieszczeń pracy reguluje odrębne zarządzenie starosty.

§ 75
Pracownik nie powinien używać słów wulgarnych, niegrzecznych ani niestosownych w stosunku do przełożonych, współpracowników, podwładnych oraz osób trzecich.

§ 76
Pracownik nie powinien na stanowisku pracy:
– zajmować się żadnymi czynnościami niezwiązanymi z pracą,
– palić tytoniu (obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu na terenie starostwa) z wyjątkiem miejsca do tego celu przeznaczonego.

§ 77
Pracownik nie powinien:
– przyjmować na adres zakładu pracy prywatnej korespondencji,
– wykorzystywać wewnętrznego obiegu poczty do nadawania prywatnej korespondencji,
– wykorzystywać urządzeń łączności w zakładzie pracy, jak telefon i faks, do celów prywatnych.

§ 78
1.Pracownicy mogą angażować się w działalność polityczną i społeczną pod warunkiem, że:
–czynią to jako osoby prywatne, a nie przedstawiciele starostwa,
-działalność ta nie odbywa się kosztem czasu pracy i nie pociąga za sobą korzystania z urządzeń i wyposażenia pracodawcy.

2. Sekretarza powiatu, poza postanowieniami ust. 1, obowiązuje zakaz tworzenia partii politycznych i przynależności do nich.


XV. Postanowienia końcowe
§ 79
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, Kodeksu pracy oraz inne przepisy powszechnie obowiązujące.

§ 80
Z dniem wejścia w życie niniejszego regulaminu traci moc dotychczasowy regulamin pracy obowiązujący od dnia 19 sierpnia 2005 roku.

























Załącznik Nr 1
Do Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Skarzysku-Kamiennej


L.p. Stanowisko pracy Należny sort R – robocze odzież i obuwieO – środki ochronny indywidualnej Czasookres używalności
1Pracownik gospodarczy R – ubranie drelichowe dwuczęścioweR – koszula flanelowaR – trzewiki robocze z podnoskiemR – czapka z daszkiemR – buty gumoweO – bezrękawnikO – kurtka zimowa O – kurtka przeciwdeszczowaO – kamizelka odblaskowa ostrzegawczaO – rękawice ochronneO – okulary przeciwodpryskowe 6 miesięcy6 miesięcy12 miesięcy12 miesięcy24 miesiące12 miesięcy2 okresy zimowe24 miesiącedo zużyciado zużyciado zużycia
2Archiwista O – fartuch drelichowy lub stylonowyO – rękawice ochronne 12 miesięcydo zużycia
3Kierowca R – ubranie drelichowe dwuczęścioweR – koszula flanelowaR – trzewiki robocze R – czapka z daszkiemR – buty gumoweO – bezrękawnikO – kurtka zimowa O – kurtka przeciwdeszczowaO – kamizelka odblaskowa ostrzegawczaO – rękawice ochronne 24 miesiące24 miesiące24 miesiące24 miesiące24 miesiące12 miesięcy2 okresy zimowe24 miesiącedo zużyciado zużycia
4Pracownik Starostwa Powiatowego zajmujący się gospodarką leśną Mundur wyjściowy:- marynarka w kolorze oliwkowym- spódnica lub spodnie w kolorze oliwkowym- koszula w kolorze białym- krawat w kolorze zielonym- czapka w kolorze zielonym- płaszcz wiosenno-jesienny w kolorze ziel.- kapelusz do płaszcza w kolorze zielonym- kurtka zimowa w kolorze ciemnozielonyMundur codzienny:- koszula w kolorze oliwkowo-zielonym- spódnica lub spodnie w kolorze zielonym- sweter ciemnozielony- kurtka w kolorze zielonym - czapkMundur terenowy letni:- bluza - spodnie lub spódnica,- czapka letnia lub zimowa,Mundur terenowy zimowy:- kurtka,- spódnica lub spodnie,Przedmioty uzupełniające: - szalik w kolorze zielonym- rękawice w kolorze brązowym lub czarnym- skarpety w kolorze zielonym – 2 szt.- półbuty w kolorze brązowym- peleryna w kolorze zielonym- półbuty brązowe na grubej zelówce- trzewiki terenowe w kolorze czarnym- odznaki służbowe – 3 szt. 72 miesiące72 miesiące72 miesiące72 miesiące72 miesiące72 miesiące72 miesiące72 miesiące12 miesięcy36 miesięcy36 miesięcy48 miesięcy48 miesięcy36 miesięcy36 miesięcy36 miesięcy48 miesięcy48 miesięcy48 miesięcy 48 miesięcy12 miesięcy 48 miesięcy72 miesiące48 miesięcy48 miesięcy72 miesiące
5Kasjer Teczka 24 miesiące
6Goniec R – trzewiki roboczeO – płaszcz/kurtka przeciwdeszczowaO – kurtka zimowa 12 miesięcy12 miesięcy1 okres zimowy

Okres zimowy - od 1 listopada do 31 marca.
Załącznik Nr 2
Do Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

L.p. Stanowisko pracy Rodzaj środka higieny osobistej Czasookresy
1 Kierowca Ręcznik Pasta bhpMydłoKrem ochronny do rąk 6 miesięcy1 szt./miesiąc1 szt./miesiąc1 szt./ miesiąc
2 Pracownik gospodarczy Ręcznik Pasta bhpMydłoKrem do rąk 6 miesięcy1 szt./miesiąc2 szt./miesiąc2 szt./ miesiąc

Załącznik Nr 4
Do Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Skarzysku-Kamiennej

…..................................................................
(imię i nazwisko)
…..................................................................
(stanowisko pracy)


OŚ W I A D C Z E N I E

Oświadczam, że zostałem/ zostałam poinformowany(a) o występujących zagrożeniach na stanowisku pracy i potwierdzam iż zapoznałem się z dokumentacją oceny ryzyka zawodowego na zajmowanym stanowisku.

Informację przekazał/a ….....................................................................................



…................................. …......................................
data) ( Podpis)

Załącznik Nr 5
Do Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

Wykaz prac wzbronionych kobietom



I. Prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała



1.Prace związane z dźwiganiem ciężarów:
1)ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
a) jeżeli praca wykonywana jest stale - 12 kg ,
b) jeżeli praca wykonywana jest dorywczo (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej) -20 kg,
2)ręczne podnoszenie ciężarów pod górę (pochylnie, schody):
a) jeżeli praca wykonywana jest stale - 8 kg,
b) jeżeli praca wykonywana jest dorywczo (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej) -15 kg.
2. Przy pracach, o których mowa w ust.1, kobiecie w ciąży lub karmiącej piersią nie wolno dźwigać ciężarów:
1) jeżeli występuje przekroczenie ¼ określonych wyżej norm,
2) przy pracach w pozycji wymuszonej,
3) przy pracach w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.



II. Prace przy monitorach ekranowych

1. Dla kobiet w ciąży:
1.prace przy obsłudze monitorów ekranowych – powyżej 4 godzin na dobę.


Załącznik Nr 6
Do Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej


Wykaz prac wzbronionych młodocianym


I Prace wzbronione, związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała

1. Obciążenie pracą fizyczną

a) wzbronione jest wykonywanie przez młodocianych pracy polegające j wyłącznie na
podnoszeniu, przenoszeniu i przewożeniu ciężarów i prace wymagające powtarzania dużej liczby jednorodnych ruchów. Czynności te mogą być wykonywane przez młodocianych tylko w zakresie niezbędnym do nauki zawodu, jeśli czas ich wykonywania nie przekracza 1/3 czasu pracy młodocianego.
b) ręczne dźwiganie i przenoszenie przez jedną osobę na odległość powyżej 25 m przedmiotów o masie przekraczającej:
- przy pracy dorywczej: dla dziewcząt – 14 kg
- dla chłopów - 20 kg
- przy obciążeniu powtarzalnym: dla dziewcząt - 8 kg
- dla chłopców - 12 kg
c) ręczne przenoszenie pod górę, w szczególności po schodach, których wysokość
-przekracza 5 m, a kąt nachylenia – 30 st, ciężarów o masie przekraczającej:
- przy pracy dorywczej: dla dziewcząt – 10 kg
- - dla chłopców - 15 kg
- - przy obciążeniu powtarzalnym : dla dziewcząt - 5 kg
- - dla chłopców - 8 kg
- d) prace wymagające stale wymuszonej i niewygodnej pozycji ciała
- e) prace wykonywane w pozycji pochylonej lub w przysiadzie

II Prace przy nieodpowiednim oświetleniu Wzbronione jest zatrudnianie młodocianych przy czynnościach lub w pomieszczeniach, w których parametry oświetlenia nie odpowiadają wymaganiom określonym przez polskie normy.
 


Data wytworzenia : 2009-12-15 01:00 Autor : Starosta Skarżyski Data publikacji : 2009-12-15 01:00 Osoba udostępniająca na stronie : Katarzyna Kutwin Data ostatniej modyfikacji : 2012-10-25 Osoba modyfikująca : Małgorzata Łakomiec

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html