Protokół z VIII posiedzenia komisji w dniu 24 stycznia 2007 r
P.O.I-5120-2/07
Protokół z posiedzenia
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Powiatu Skarżyskiego
w dniu 2007-01-24
W dniu 24 stycznia 2007 r. odbyło się VIII posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego. W posiedzeniu brali udział:
członkowie komisji:
1.Starosta Jerzy Żmijewski – przewodniczący komisji;
2.Ireneusz Warchałowski – Radny Powiatu Skarżyskiego;
3.Marcin Ożóg - Radny Powiatu Skarżyskiego;
4.Małgorzata Półtorak – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;
uczestnicy prac komisji z głosem doradczym:
5.Kazimierz Zep;
6.Krzysztof Bąk;
7.Jarosław Sokołowski
oraz:
8.w zastępstwie komendanta powiatowego policji komisarz Krzysztof Olczyk;
9.w zastępstwie komendanta powiatowego straży pożarnej st. kapitan Marcin Machocki;
Posiedzenie otworzył Starosta przedstawiając jego plan:
1.Przedstawienie nowo powołanych członków i uczestnika prac do składu komisji;
2.Przedstawienie podsumowania rocznego statystyk z działalności Komendy Powiatowej Policji za rok 2006;
3.Przedstawienie podsumowania rocznego statystyk z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej za rok 2006;
4.Informacja koordynatora programu zapobiegania przestępczości dot. realizacji zadań oraz proponowanych zmian programu.
5.Planowane działania dot. porządku i bezpieczeństwa obywateli w roku 2007 – członkowie i uczestnicy prac komisji.
6.Przedstawienie propozycji zmiany przepisów prawa związanych z poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego (na podstawie pisma Wojewody).
7.Przedstawienie spraw bieżących dotyczących zakresu działalności prac komisji.
Radny Marcin Ożóg poprosił o włączenie do tematyki posiedzenia sprawy ryzyka utraty zatrudnienia przez pracowników firmy „WTÓRPOL”.
Starosta wskazał Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy jako osobę która omówi ten temat. Starosta wręczył nowym członkom komisji (Ireneusz Warchałowski i Marcin Ożóg) i uczestnikowi prac (Jarosław Sokołowski) listy gratulacyjne i akt powołania oraz wyraził nadzieję, że będzie to owocna i sprawna współpraca.
ad. 2.
W imieniu Komendanta Powiatowego Policji sprawozdanie przedstawił komisarz Krzysztof Olczyk. Komisarz podsumował działalność skarżyskiej Policji za rok 2006. Zauważył, że prowadzone statystyki wskazują na poprawę bezpieczeństwa obywateli w każdym obszarze działań Policji w stosunku do roku 2005. Przedstawił dane liczbowe, z których wynika spadek liczby przestępstw stwierdzonych z 3565 w 2005 r do 3113 w 2006 r. Wykrywalność przestępstw została określona na poziomie 70,8% w roku 2006 co jest wynikiem lepszym o 3,2% w stosunku do roku 2005. Spadki w ilości zdarzeń przestępczych odnotowano w każdym z monitorowanych działów w stosunku do roku 2005: bójka i pobicie o 16 zdarzeń, rozbój wymuszenie rozbójnicze o 7 zdarzeń, kradzież z włamaniem o 79 zdarzeń, kradzież rzeczy cudzej o 194 zdarzenia, kradzież samochodu o 43 zdarzenia, uszkodzenie rzeczy o 42 zdarzenia. Odczuwalny wzrost nastąpił w przypadku naruszenia ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z 14 przestępstw stwierdzonych w roku 2005 do 40 odnotowanych w 2006 r. Nieletni w 2006 r dokonali 6,9% czynów karalnych. Policja stara skupić się w ich przypadku na profilaktyce prowadząc rozmowy z młodzieżą, rodzicami oraz wychowawcami – 293 spotkania. W większości problemy z nieletnimi wynikają z demoralizacji środowiska, w którym się wychowują. Komenda Powiatowa Policji określa ilość rodzin „patologicznych” na 457. Zjawiskiem patologicznym, które absorbują znaczne siły Policji jest alkoholizm i wynikające z niego problemy. Policja, osoby nietrzeźwe musi odwozić do izby wytrzeźwień do Kielc. Policja identyfikuje przyczyny alkoholizmu jako: bezrobocie, niewłaściwa sytuacja rodzinna, brak zapewnienia zorganizowanego czasu wolnego, łatwy dostęp do alkoholu itd. Sekcja Ruchu Drogowego ujawniła i zatrzymała 206 nietrzeźwych kierujących pojazdami. Jest to wzrost wykrywalności o 19 kierujących. Policja angażowała się w akcje mające na celu budowanie jej pozytywnego wizerunku poprzez współprace z mediami, organizowanie imprez plenerowych i uczestnictwo w akcjach kierowanych dla dzieci i młodzieży.
Starosta zadał pytania dot. efektów akcji tzw „trójek” wizytujących szkoły, czy publikowane są zdjęcia pijanych kierowców z terenu powiatu oraz jakie są efekty stosowania monitoringu kamer w mieście.
Komisarz Olczyk powiedział, że nie ma wiedzy na temat efektów działania tzw. „trójek”. W temacie publikacji zdjęć pijanych kierowców decyzje podejmuje sąd i Policja nie może dokonać tego. Monitoring kamer jest bardzo cennym efektywnym nabytkiem. W najbliższych dniach będą podłączane do systemu nowe kamery. Okazuje się jednak, że rejestratory używane dotychczas będą w stanie przechowywać znacznie krótszy okres ich obraz. Obniżenie czasu przechowywania danych z kamer daje mniejsze możliwości wykorzystania ich jako materiał roboczy dla Policji. Koszt nowych rejestratorów jest znaczny i na tą chwilę komenda nie jest w stanie go pokryć.
Radny Warchałowski spytał o obsługę zajmująca się kontrolowaniem obrazu z kamer.
Komisarz Olczyk wskazał, że zatrudnione osoby cywilne wykonują nadzór nad monitoringiem na 1 i 2 zmianie. Podczas zmiany nocnej monitoring jest obsługiwany przez dyżurnych funkcjonariuszy komendy – co nie jest efektywne. Aby móc zwiększyć tą efektywność należy zapewnić obsługę trzyzmianową monitoringu.
Radny Warchałowski spytał jak Policja postrzega bezpieczeństwo w gminach poza miastem Skarżyskiem.
Komisarz podał, że brak jest szczegółowego rozróżnienia dla poszczególnych gmin. Z pewnością czyny karalne występują tam gdzie są pustostany, gdzie ze względu na duży obszar patrolowania Policja nie jest w stanie kontrolować ciągle terenu.
Radny Warchałowski poprosił o przedstawienie informacji na temat patrolów z psami. W jego ocenie patrol, który spotkał w ciągu dnia w Suchedniowie nie jest efektywny i powinien on się odbywać nocą.
Komisarz Olczyk wskazał na to, że psy używane przez Policję są szkolone do patroli i osobno do tropienia. Możliwe, że spotkany przez radnego przewodnik z psem wykonywał pracę związaną z tropieniem ze względu na to, że policjanci z psami patrolowymi służbę swoją mają zawsze przewidzianą na godziny nocne.
Starosta podziękował komisarzowi za przedstawione sprawozdanie i poinformował obecnych o możliwości osobistego zapoznania się z opracowanym przez komendę Policji sprawozdaniem za rok 2006. Starosta poprosił zastępcę komendanta skarżyskiej straży pożarnej o przedstawienie swojego sprawozdania za rok 2006.
ad. 3.
Kapitan Machocki przypomniał zebranym zadania państwowej straży pożarnej, podkreślając to, że wykonuje ona grono działań związanych z ratownictwem szeroko pojętym. Komenda posiada obecnie 90 etatów i pracuje w systemie 3 zmianowym. Obsada komendy spełnia określony standard 1 strażak na 1000 mieszkańców. Dzięki działaniom komendy jak i współpracy samorządów komenda jest wyposażona w nowoczesny sprzęt ratowniczy. Działające pod nadzorem skarżyskiej komendy ochotnicze straże pożarne są bardzo dobrze oceniane pod każdym względem. Komenda obsługuje także nr alarmowy 112. Statystyki pokazują, że przez ostatni rok odnotowano zdarzenia co 7 godzin – 3,4 zdarzenia na dobę, w tym co 13 godzin zdarzały się pożary, a co 15 godzin 48 min miejscowe zagrożenia. Alarmy fałszywe miały miejsce co 584 godz. tj. 1025 zdarzeń na miesiąc. Plagą powiatu są podpalenia nieużytków. Miesiąc lipiec obfitował w akcje gaszenia traw. Pożary, które wtedy miały miejsce trwały i po 20 godz i wymagały zaangażowania wszystkich sił straży pożarnej z terenu powiatu, nadleśnictwa oraz samolotu. Straż oprócz akcji gaśniczych udziela także pomocy przy likwidacji szkód powstałych przy wypadkach drogowych oraz usuwa zagrażające ludziom np. gniazda os. Funkcjonariusze straży prowadzą także akcje profilaktyczne poprzez uczestnictwo w akcjach i ich organizowanie dla dzieci i młodzieży. W roku 2006 przeprowadzono 136 kontroli obiektów pod kontem zgodności z normami bezpieczeństwa pożarowego.
Starosta poprosił o ocenę bezpieczeństwa pożarowego powiatu skarżyskiego na tle innych powiatów.
Kapitan Machocki wskazał na fakt zajmowania przez komendę powiatową drugiego miejsca w województwie pod względem ilości wyjazdów. Liczba ta jest spowodowana plagą podpaleń nieużytków. Kapitan uważa, że dzięki bardzo dobremu dosprzętowieniu komendy oraz dobremu wyszkoleniu strażaków nie stanowi to problemu. Wskazał, że ze względu na pogarszające się warunki lokalowe komenda będzie musiała podjąć rozbudowę swojego budynku i liczy w tym na pomoc samorządów. Kapitan powiedział, że obecna sytuacja w gminach gdzie występują stanice Ochotniczych Straży Pożarnej jest ze względu na migracje ludności coraz gorsza. Często brak jest obsad dla zespołów gaśniczych. Wobec tego przedstawił wniosek o włączenie uwag do zmian przepisów prawa wnioskowanych przez wojewodę aby ustalić preferencje finansowe dla firm i instytucji zatrudniających strażaków ochotników. Wskazał też na zaangażowanie komendy w obsługę i utrzymanie systemu Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność wspomożenia obsługi o jeszcze jedną osobę, gdyż równoczesna obsługa przez stanowisko kierowania wszystkich nr alarmowych i prowadzenie normalnej pracy jest coraz trudniejsze. Zatrudnienie przy tych zadaniach osoby cywilnej nie byłoby żadnym problemem, a poprawiłoby efektywność działań straży. Kapitan poprosił o pomoc w ustaleniu zasad współpracy ze służbami miejskimi. Straż niejednokrotnie wykonuje działania, które bez żadnej szkody powinny dokonać służby miejskie lub gminne. Uregulowanie obszarów współpracy poprawi efektywność działań straży.
Starosta wskazał na to, że są prowadzone ustalenia w zakresie pomocy finansowej dla straży pożarnej w celu dofinansowania wozu gaśniczego. Kwota 800 tys zł na zakup wozu pochodziłaby z pieniędzy straży pożarnej oraz samorządów powiatowego i gminnych.
Radny Ożóg spytał jakie są możliwości pomocy osobom przebywającym na ostatnich piętrach wieżowca, w którym nastąpiłby pożar. Czy jest możliwość korzystania z rękawów ratunkowych i poduszek powietrznych.
Kapitan Machocki powiedział, że posiadany przez komendę podnośnik wystarczy do tego aby ewakuować ludzi z 8 piętra. Osoby będące na wyższych piętrach będą ewakuowane klatkami schodowymi bez narażania życia. Użytkowanie zarówno rękawów jak i poduszek nie jest wskazane ze względu na dużą urazowość przy ich stosowaniu. Komenda posiada takie wyposażenie lecz nie stosuje mając możliwości bezpieczniejszych rozwiązań ewakuacji.
Radny Warchałowski zapytał czy obsługujący telefon alarmowy 112 strażacy, udzielają także niezbędnej pomocy osobom potrzebującym.
Kapitan Machocki powiedział, że wszyscy strażacy przeszli szkolenie medyczne i zarówno poprzez środki komunikacji jak i podczas akcji udzielają niezbędnej fachowej pomocy do momentu przybycia lekarza.
Starosta podziękował kapitanowi Machockiemu za przekazane informacje i zachęcił uczestników spotkania do osobistego zapoznania się ze sprawozdaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Starosta poprosił koordynatora powiatowego programu zapobiegania przestępczości Pana Jarosława Sokołowskiego o przedstawienie informacji z wykonania programu.
ad. 4.
Pan Jarosław Sokołowski na początek przedstawił swoje zadania jako koordynatora programu i wskazał na braki organizacyjne przy jego realizacji. Wskazał na istnienie dwóch programów o jednej tematyce tj. „Bezpieczny Powiat Skarżyski” - uchwalony przez radę z własnej inicjatywy w 1999 r. oraz uchwalony z mocy art 38a ustawy o samorządzie powiatowym program zapobiegania przestępczości. Wskazał że jeden z tych programów jest zbędny gdyż nie mogą istnieć dwa dokumenty programowe odnoszące się do jednego tematu. Program zapobiegania przestępczości dopóki nie będą zdiagnozowane problemy istniejące w gminach nie przedstawi właściwych reakcji. Rozwiązaniem byłoby opracowanie takich samych programów na poziomie gmin lub powiększenie kompetencji starosty w stosunku do wójtów, burmistrzów i prezydentów – co można przyjąć jako wniosek do zmian przepisów prawa. Dotychczasowa realizacja programu wskazuje na to, że brak możliwości egzekucji przyjętych rozwiązań jest nieefektywny. Pan Jarosław Sokołowski przekazał uczestnikom spotkania opracowane przez siebie uwagi odnoszące się do realizacji założeń programu opartego przede wszystkim na współpracy zainteresowanych instytucji (załącznik do protokołu). Wskazał na konieczność zmian programu dokonanych w wyniku działań rady powiatu. Zaproponował aby w tym temacie zorganizować spotkanie z wójtami, burmistrzem i prezydentem.
Starosta przystał na taką inicjatywę.
Radny Ożóg zaproponował aby zorganizować spotkanie w większym gronie gdzie tematy te zostaną przedstawione min. dyrektorom szkół i placówek oświatowych. Radny uważa, że informacje jak i swoje uwagi koordynator powinien przekazać właśnie na takim spotkaniu.
Starosta powiedział, że przekaże tą informację odpowiedzialnemu za placówki oświatowe członkowi zarządu i w związku z naradą dyrektorów możliwe będzie uczestnictwo koordynatora w takim spotkaniu. Starosta podziękował Panu Jarosławowi Sokołowskiemu za wypowiedź. Poprosił o przedstawienie uwag do planowanych działań dot. poprawy bezpieczeństwa i porządku Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Panią Małgorzatę Półtorak.
ad. 5.
Dyrektor powiedziała, że uruchomiony z dniem 1 stycznia 2007 roku dom samopomocy przejmie duże ilości zadań mających znaczenie dla bezpieczeństwa obywateli. Określiła zadania, które będzie wykonywała placówka. Wskazała, że pomoc będzie udzielana zarówno osobom poszkodowanym jak i sprawcom. Dom przewidziany jest jako główna placówka mająca za cel poprawy sytuacji ludzi znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej lub kondycji psychicznej. Dom samopomocy przewiduje także pomoc dla cudzoziemców. Dyrektor wyraziła pogląd, że brak jest takich placówek i takiego kompleksowego podejścia w innych powiatach. Powiedziała, że w bieżącym roku będzie próbowała znaleźć lokal do zaadaptowania go na całodobowy dom dla osób potrzebujących schronienia np. ofiar przemocy w rodzinie.
Starosta zaprosił do wypowiedzi Powiatowego Lekarza Weterynarii dr Krzysztofa Bąka.
Dr Bąk wskazał na trudny ubiegły rok pod względem występowania chorób zakaźnych. Pomimo braku występowania na naszym terenie „ptasiej grypy” to jednak całość prac związanych z zachowaniem gotowości do jej zwalczania pochłonęła dużo energii inspektoratu. Rok 2007 ze względu na już pojawiające się sygnały o nowych chorobach nie będzie też rokiem spokojnym. Dochodzą już sygnały z Europy zachodniej o występujących nowych ogniskach chorób dotychczas u nas nie występujących. Członkostwo w UE obliguje nas do tego aby tak jak inne kraje być przygotowanym na pojawiające się zagrożenia.
Starosta podziękował Dr Bąkowi za wypowiedź i poprosił zebranych o przedstawianie propozycji do pkt 6 planu spotkania tj. propozycji zmian przepisów prawa mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek. O takie propozycje i sugestie poprosił w swoim pismie Wojewoda Świętokrzyski. Starosta podkreślił, że dotychczas przekazane propozycje dotyczące tego tematu zostaną uwzględnione.
ad. 6.
Koordynator Pan Jarosław Sokołowski przekazał swoje propozycje wskazując na to, że wynikają one analizy, której dokonał w zakresie poprawy skuteczności działania komisji. Propozycje swoje odczytał. Dotyczyły one:
„Art. 38a… artykuł ten wskazuje zadania komisji maja one zasadniczo charakter opiniodawczy z dwoma wyjątkami a dokonywania oceny zagrożeń…
b. przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości.
Komisja jak można domniemywać jest najważniejszym ogniwem koordynacji wszelkich lokalnych inicjatyw prewencyjnych. Wydaje się, że tak rozumiana komisja ma w świetle przepisów zbyt wąski zakres zakreślonych zadań i brak jest prawnych regulacji w zakresie podejmowania przez Komisję działań z własnej inicjatywy.
Kolejnym problemem jest brak określenia jaki okres powinien obejmować program opracowany przez komisję. To może powodować pewne trudności w budowaniu lokalnego gremium kooperacyjnego w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu.
Biorąc pod uwagę pojęcia „bezpieczeństwa”: w tym „bezpieczeństwa publicznego” „bezpieczeństwa obywateli” , „porządku publicznego” itp. jakimi w różnych ustawach posługuje się ustawodawca, działania w tych obszarach bez jednakowej interpretacji tych pojęć, zakresu definicyjnego, zdecydowanie utrudnia, ustalenie zakresu kompetencji organów wykonawczych . Tym samym utrudnia to koordynację działań w tym zakresie na szczeblu powiatu choćby w aspekcie współdziałania z gminami .
W związku z tym konieczna jest unifikacja terminologii ustawowej przy ustalaniu zadań gminy, powiatu /także Policji/ w zakresie bezpieczeństwa.
Ustawa o samorządzie gminnym nie nakłada obowiązku na gminę tworzenia gminnego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Wydaje się ,że zdecydowanie utrudnia to współdziałania pomiędzy powiatem a gminą choćby z tego powodu, że tworząc program powiatowy niezbędne jest przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Brak wskazania organu , na szczeblu gminy uprawnionego do sporządzania takich analiz znacznie ogranicza lub uniemożliwia uzyskanie takiego dokumentu .W prawdzie organem odpowiedzialnym na terenie za porządek i bezpieczeństwo obywateli gminy/miasta/ jest wójt, prezydent ale te organy nie mają jasno sprecyzowanych przepisów w tym obowiązku np. dokonywania takich analiz .Straż M nie jest w gminach tworzona obligatoryjnie , więc tam gdzie jej nie ma trudno mówić o tego typu analizowaniu.
Nie uwzględniając pełnej analizy sytuacji w gminie, możliwości i potrzeb trudno jest sporządzić dobry program z szansą na jego realizację, egzekwowanie określonych opracowań jest w obecnym stanie prawnym nie możliwe. Oczywiście nie jest tu mowa o sytuacjach nadzwyczajnych.
Ponadto logicznym wydaje się być, częścią składową programu powiatowego powinny być programy gminne. Starosta nie ma prawnych możliwości wyegzekwowania takich programów, a wójt czy prezydent / poza miastami na prawach powiatów/nie musi ich wcale robić.
Można to osiągnąć za pomocą porozumień.
Niezbędnym jest więc wypracowanie takich uregulowań prawnych , które pozwalałyby na czytelną kooperację i koordynacje działań na wszystkich szczeblach administracji .”
Starosta podziękował koordynatorowi i odczytał swoje propozycje o treści:
„- Przepis warunkujący podejmowanie działań naprawczych bezpieczeństwa i porządku publicznego od conajmniej rocznego monitoringu stanu obszaru geograficznego i rzeczowego dla danego programu. Przepis ten skłoni samorządy do monitorowania stanów w interesujących obszarach jeśli będą chciały w przyszłości osiągnąć fundusze zewnętrzne na te cele.
Odniesienie do przepisów ustawy o samorządzie powiatowym i gminnym;
- Przyjęcie rozwiązania warunkującego utrzymanie składu komisji bezpieczeństwa i porządku na rok kolejny (tylko do składu powołanego przez Starostę) od zatwierdzenia sprawozdania rocznego przez radę powiatu. Wojewoda po otrzymaniu sprawozdania rocznego Starosty, opiniuje je i opinie przesyła do wiadomości rady powiatu. Na tej podstawie rada podejmuje uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie (swoiste absolutorium). Odrzucenie sprawozdania przez rade automatycznie odwołuje tylko powołanych przez Starostę członków komisji i uczestników prac oraz blokuje ich powołanie na to stanowisko ponownie w bieżącej kadencji komisji. Odrzucenie sprawozdania musi posiadać uzasadnienie ze wskazaniem obszarów w których komisja w opinii rady nie sprawdziła się. Starosta w ciągu 1 m-ca od odwołania powołuje nowych członków komisji i uczestników prac. W przypadku nie powołania przez Starostę, rada powiatu po zasięgnięciu opinii społecznych dokonuję powołania w drodze uchwały. Komisja powołana przez radę ma obowiązek spotykać się co najmniej raz na kwartał.
- Wszystkie uchwały zarządu oraz zarządzenia Starosty, których obszarem interwencji jest bezpieczeństwo i porządek publiczny wymagają wydania opinii komisji. Opinia ta nie jest wiążąca dla Starosty i Zarządu lecz stanowi załącznik uchwały lub zarządzenia, z zastrzeżeniem ochrony danych wrażliwych.
- Zadaniem komisji jest monitorowanie wskaźników określających poziom bezpieczeństwa i porządku publicznego. W corocznym sprawozdaniu komisja opiniuje poziomy i tendencje ich zmian. Wskaźniki są jednolite dla całego obszaru kraju. Komisja może podjąć monitorowanie wyznaczonych przez siebie innych wskaźników. „
Wobec braku innych propozycji Starosta przekazał informacje, że te które zostały wymienione zostaną po analizie przekazane Wojewodzie Świętokrzyskiemu. Starosta poprosił Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Pana Kazimierza Zepa o zabranie głosu w sprawie ogłoszenia o zaprzestaniu działalności przez zakład „WTÓRPOL”
ad. 7.
Dyrektor Zep powiedział, że możliwe zamknięcie takiego dużego pracodawcy to znaczne pogorszenie stopy bezrobocia. Zatrudnione 800 osobom będzie bardzo ciężko znaleźć pracę. Związane jest to zarówno z tym, że pracujący to przede wszystkim kobiety i duża część pracowników to osoby niepełnosprawne. Pogorszenie się sytuacji rodzin dotknie znaczną część powiatu a także rodziny z powiatów ościennych gdyż pracownicy byli dowożeni do zakładu własnym transportem. Zakład „WTÓRPOL” wykazywał pozytywne wskaźniki i sygnalizował chęć zwiększenia zatrudnienia. Jeśli zakład zostanie zamknięty to PUP udzieli bezrobotnym niezbędnej pomocy lecz nie będzie w stanie złagodzić w pełni negatywnych skutków bezrobocia. Dyrektor wskazał, że jednostka, którą kieruje pozyskuje aktywnie fundusze z programów unijnych na aktywizacje bezrobotnych. Odczuwalne są efekty tych działań poprzez utworzenie stałych miejsc pracy w wyniku rozpoczęcia działalności gospodarczej lub utworzenie nowych miejsc pracy przez już istniejących pracodawców. W efekcie zaobserwowano spadek bezrobocia.
Radny Warchałowski spytał czy w wyniku zapowiedzianego nowego profilu działalności zakładów MESKO udało się zaobserwować wzrost zatrudnienia.
Dyrektor Zep przekazał informacje o braku informacji o zwiększeniu przez zakłady MESKO zatrudnienia.
Starosta wskazał na pomysł reaktywowania w nowym zakresie działań ośrodka badawczo rozwojowego jako motor rozwoju przedsiębiorczości. Starosta poprosił zebranych o zastanowienie się nad pomysłem zorganizowania alternatywnego do istniejącego na ternie Skarżyska-Kamiennej otwartego systemu monitorowania. Przedstawił założenia projektu o nazwie roboczej „Internetowy Monitoring Mieszkańców Powiatu Skarżyskiego” (załącznik do protokołu). Starosta podsumował spotkanie przedstawiając następujące wnioski:
podjęcie decyzji o odwołaniu programu „Bezpieczny Powiat Skarżyski”
podjęcie działań celem zwiększenie obsady personalnej monitoringu wizyjnego oraz przy obsłudze Centrum Powiadamiania ratunkowego;
rozważenie pomocy w finansowaniu rejestratora kamer monitoringu w Skarżysku-Kamiennej;
rozważenie organizacji izby wytrzeźwień w Skarżysku-Kamiennej;
Starosta podziękował przybyłym na posiedzenie za udział i złożone sprawozdań i wniosków.
Posiedzenie zakończyło się o godzinie 12:10.
Protokołował: Paweł Rzuchowski
Protokół zatwierdzam
STAROSTA
inż. Jerzy Żmijewski
Protokół z VIII posiedzenia komisji w dniu 24 stycznia 2007 r
P.O.I-5120-2/07
Protokół z posiedzenia
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Powiatu Skarżyskiego
w dniu 2007-01-24
W dniu 24 stycznia 2007 r. odbyło się VIII posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego. W posiedzeniu brali udział:
członkowie komisji:
1.Starosta Jerzy Żmijewski – przewodniczący komisji;
2.Ireneusz Warchałowski – Radny Powiatu Skarżyskiego;
3.Marcin Ożóg - Radny Powiatu Skarżyskiego;
4.Małgorzata Półtorak – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;
uczestnicy prac komisji z głosem doradczym:
5.Kazimierz Zep;
6.Krzysztof Bąk;
7.Jarosław Sokołowski
oraz:
8.w zastępstwie komendanta powiatowego policji komisarz Krzysztof Olczyk;
9.w zastępstwie komendanta powiatowego straży pożarnej st. kapitan Marcin Machocki;
Posiedzenie otworzył Starosta przedstawiając jego plan:
1.Przedstawienie nowo powołanych członków i uczestnika prac do składu komisji;
2.Przedstawienie podsumowania rocznego statystyk z działalności Komendy Powiatowej Policji za rok 2006;
3.Przedstawienie podsumowania rocznego statystyk z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej za rok 2006;
4.Informacja koordynatora programu zapobiegania przestępczości dot. realizacji zadań oraz proponowanych zmian programu.
5.Planowane działania dot. porządku i bezpieczeństwa obywateli w roku 2007 – członkowie i uczestnicy prac komisji.
6.Przedstawienie propozycji zmiany przepisów prawa związanych z poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego (na podstawie pisma Wojewody).
7.Przedstawienie spraw bieżących dotyczących zakresu działalności prac komisji.
Radny Marcin Ożóg poprosił o włączenie do tematyki posiedzenia sprawy ryzyka utraty zatrudnienia przez pracowników firmy „WTÓRPOL”.
Starosta wskazał Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy jako osobę która omówi ten temat. Starosta wręczył nowym członkom komisji (Ireneusz Warchałowski i Marcin Ożóg) i uczestnikowi prac (Jarosław Sokołowski) listy gratulacyjne i akt powołania oraz wyraził nadzieję, że będzie to owocna i sprawna współpraca.
ad. 2.
W imieniu Komendanta Powiatowego Policji sprawozdanie przedstawił komisarz Krzysztof Olczyk. Komisarz podsumował działalność skarżyskiej Policji za rok 2006. Zauważył, że prowadzone statystyki wskazują na poprawę bezpieczeństwa obywateli w każdym obszarze działań Policji w stosunku do roku 2005. Przedstawił dane liczbowe, z których wynika spadek liczby przestępstw stwierdzonych z 3565 w 2005 r do 3113 w 2006 r. Wykrywalność przestępstw została określona na poziomie 70,8% w roku 2006 co jest wynikiem lepszym o 3,2% w stosunku do roku 2005. Spadki w ilości zdarzeń przestępczych odnotowano w każdym z monitorowanych działów w stosunku do roku 2005: bójka i pobicie o 16 zdarzeń, rozbój wymuszenie rozbójnicze o 7 zdarzeń, kradzież z włamaniem o 79 zdarzeń, kradzież rzeczy cudzej o 194 zdarzenia, kradzież samochodu o 43 zdarzenia, uszkodzenie rzeczy o 42 zdarzenia. Odczuwalny wzrost nastąpił w przypadku naruszenia ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z 14 przestępstw stwierdzonych w roku 2005 do 40 odnotowanych w 2006 r. Nieletni w 2006 r dokonali 6,9% czynów karalnych. Policja stara skupić się w ich przypadku na profilaktyce prowadząc rozmowy z młodzieżą, rodzicami oraz wychowawcami – 293 spotkania. W większości problemy z nieletnimi wynikają z demoralizacji środowiska, w którym się wychowują. Komenda Powiatowa Policji określa ilość rodzin „patologicznych” na 457. Zjawiskiem patologicznym, które absorbują znaczne siły Policji jest alkoholizm i wynikające z niego problemy. Policja, osoby nietrzeźwe musi odwozić do izby wytrzeźwień do Kielc. Policja identyfikuje przyczyny alkoholizmu jako: bezrobocie, niewłaściwa sytuacja rodzinna, brak zapewnienia zorganizowanego czasu wolnego, łatwy dostęp do alkoholu itd. Sekcja Ruchu Drogowego ujawniła i zatrzymała 206 nietrzeźwych kierujących pojazdami. Jest to wzrost wykrywalności o 19 kierujących. Policja angażowała się w akcje mające na celu budowanie jej pozytywnego wizerunku poprzez współprace z mediami, organizowanie imprez plenerowych i uczestnictwo w akcjach kierowanych dla dzieci i młodzieży.
Starosta zadał pytania dot. efektów akcji tzw „trójek” wizytujących szkoły, czy publikowane są zdjęcia pijanych kierowców z terenu powiatu oraz jakie są efekty stosowania monitoringu kamer w mieście.
Komisarz Olczyk powiedział, że nie ma wiedzy na temat efektów działania tzw. „trójek”. W temacie publikacji zdjęć pijanych kierowców decyzje podejmuje sąd i Policja nie może dokonać tego. Monitoring kamer jest bardzo cennym efektywnym nabytkiem. W najbliższych dniach będą podłączane do systemu nowe kamery. Okazuje się jednak, że rejestratory używane dotychczas będą w stanie przechowywać znacznie krótszy okres ich obraz. Obniżenie czasu przechowywania danych z kamer daje mniejsze możliwości wykorzystania ich jako materiał roboczy dla Policji. Koszt nowych rejestratorów jest znaczny i na tą chwilę komenda nie jest w stanie go pokryć.
Radny Warchałowski spytał o obsługę zajmująca się kontrolowaniem obrazu z kamer.
Komisarz Olczyk wskazał, że zatrudnione osoby cywilne wykonują nadzór nad monitoringiem na 1 i 2 zmianie. Podczas zmiany nocnej monitoring jest obsługiwany przez dyżurnych funkcjonariuszy komendy – co nie jest efektywne. Aby móc zwiększyć tą efektywność należy zapewnić obsługę trzyzmianową monitoringu.
Radny Warchałowski spytał jak Policja postrzega bezpieczeństwo w gminach poza miastem Skarżyskiem.
Komisarz podał, że brak jest szczegółowego rozróżnienia dla poszczególnych gmin. Z pewnością czyny karalne występują tam gdzie są pustostany, gdzie ze względu na duży obszar patrolowania Policja nie jest w stanie kontrolować ciągle terenu.
Radny Warchałowski poprosił o przedstawienie informacji na temat patrolów z psami. W jego ocenie patrol, który spotkał w ciągu dnia w Suchedniowie nie jest efektywny i powinien on się odbywać nocą.
Komisarz Olczyk wskazał na to, że psy używane przez Policję są szkolone do patroli i osobno do tropienia. Możliwe, że spotkany przez radnego przewodnik z psem wykonywał pracę związaną z tropieniem ze względu na to, że policjanci z psami patrolowymi służbę swoją mają zawsze przewidzianą na godziny nocne.
Starosta podziękował komisarzowi za przedstawione sprawozdanie i poinformował obecnych o możliwości osobistego zapoznania się z opracowanym przez komendę Policji sprawozdaniem za rok 2006. Starosta poprosił zastępcę komendanta skarżyskiej straży pożarnej o przedstawienie swojego sprawozdania za rok 2006.
ad. 3.
Kapitan Machocki przypomniał zebranym zadania państwowej straży pożarnej, podkreślając to, że wykonuje ona grono działań związanych z ratownictwem szeroko pojętym. Komenda posiada obecnie 90 etatów i pracuje w systemie 3 zmianowym. Obsada komendy spełnia określony standard 1 strażak na 1000 mieszkańców. Dzięki działaniom komendy jak i współpracy samorządów komenda jest wyposażona w nowoczesny sprzęt ratowniczy. Działające pod nadzorem skarżyskiej komendy ochotnicze straże pożarne są bardzo dobrze oceniane pod każdym względem. Komenda obsługuje także nr alarmowy 112. Statystyki pokazują, że przez ostatni rok odnotowano zdarzenia co 7 godzin – 3,4 zdarzenia na dobę, w tym co 13 godzin zdarzały się pożary, a co 15 godzin 48 min miejscowe zagrożenia. Alarmy fałszywe miały miejsce co 584 godz. tj. 1025 zdarzeń na miesiąc. Plagą powiatu są podpalenia nieużytków. Miesiąc lipiec obfitował w akcje gaszenia traw. Pożary, które wtedy miały miejsce trwały i po 20 godz i wymagały zaangażowania wszystkich sił straży pożarnej z terenu powiatu, nadleśnictwa oraz samolotu. Straż oprócz akcji gaśniczych udziela także pomocy przy likwidacji szkód powstałych przy wypadkach drogowych oraz usuwa zagrażające ludziom np. gniazda os. Funkcjonariusze straży prowadzą także akcje profilaktyczne poprzez uczestnictwo w akcjach i ich organizowanie dla dzieci i młodzieży. W roku 2006 przeprowadzono 136 kontroli obiektów pod kontem zgodności z normami bezpieczeństwa pożarowego.
Starosta poprosił o ocenę bezpieczeństwa pożarowego powiatu skarżyskiego na tle innych powiatów.
Kapitan Machocki wskazał na fakt zajmowania przez komendę powiatową drugiego miejsca w województwie pod względem ilości wyjazdów. Liczba ta jest spowodowana plagą podpaleń nieużytków. Kapitan uważa, że dzięki bardzo dobremu dosprzętowieniu komendy oraz dobremu wyszkoleniu strażaków nie stanowi to problemu. Wskazał, że ze względu na pogarszające się warunki lokalowe komenda będzie musiała podjąć rozbudowę swojego budynku i liczy w tym na pomoc samorządów. Kapitan powiedział, że obecna sytuacja w gminach gdzie występują stanice Ochotniczych Straży Pożarnej jest ze względu na migracje ludności coraz gorsza. Często brak jest obsad dla zespołów gaśniczych. Wobec tego przedstawił wniosek o włączenie uwag do zmian przepisów prawa wnioskowanych przez wojewodę aby ustalić preferencje finansowe dla firm i instytucji zatrudniających strażaków ochotników. Wskazał też na zaangażowanie komendy w obsługę i utrzymanie systemu Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność wspomożenia obsługi o jeszcze jedną osobę, gdyż równoczesna obsługa przez stanowisko kierowania wszystkich nr alarmowych i prowadzenie normalnej pracy jest coraz trudniejsze. Zatrudnienie przy tych zadaniach osoby cywilnej nie byłoby żadnym problemem, a poprawiłoby efektywność działań straży. Kapitan poprosił o pomoc w ustaleniu zasad współpracy ze służbami miejskimi. Straż niejednokrotnie wykonuje działania, które bez żadnej szkody powinny dokonać służby miejskie lub gminne. Uregulowanie obszarów współpracy poprawi efektywność działań straży.
Starosta wskazał na to, że są prowadzone ustalenia w zakresie pomocy finansowej dla straży pożarnej w celu dofinansowania wozu gaśniczego. Kwota 800 tys zł na zakup wozu pochodziłaby z pieniędzy straży pożarnej oraz samorządów powiatowego i gminnych.
Radny Ożóg spytał jakie są możliwości pomocy osobom przebywającym na ostatnich piętrach wieżowca, w którym nastąpiłby pożar. Czy jest możliwość korzystania z rękawów ratunkowych i poduszek powietrznych.
Kapitan Machocki powiedział, że posiadany przez komendę podnośnik wystarczy do tego aby ewakuować ludzi z 8 piętra. Osoby będące na wyższych piętrach będą ewakuowane klatkami schodowymi bez narażania życia. Użytkowanie zarówno rękawów jak i poduszek nie jest wskazane ze względu na dużą urazowość przy ich stosowaniu. Komenda posiada takie wyposażenie lecz nie stosuje mając możliwości bezpieczniejszych rozwiązań ewakuacji.
Radny Warchałowski zapytał czy obsługujący telefon alarmowy 112 strażacy, udzielają także niezbędnej pomocy osobom potrzebującym.
Kapitan Machocki powiedział, że wszyscy strażacy przeszli szkolenie medyczne i zarówno poprzez środki komunikacji jak i podczas akcji udzielają niezbędnej fachowej pomocy do momentu przybycia lekarza.
Starosta podziękował kapitanowi Machockiemu za przekazane informacje i zachęcił uczestników spotkania do osobistego zapoznania się ze sprawozdaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Starosta poprosił koordynatora powiatowego programu zapobiegania przestępczości Pana Jarosława Sokołowskiego o przedstawienie informacji z wykonania programu.
ad. 4.
Pan Jarosław Sokołowski na początek przedstawił swoje zadania jako koordynatora programu i wskazał na braki organizacyjne przy jego realizacji. Wskazał na istnienie dwóch programów o jednej tematyce tj. „Bezpieczny Powiat Skarżyski” - uchwalony przez radę z własnej inicjatywy w 1999 r. oraz uchwalony z mocy art 38a ustawy o samorządzie powiatowym program zapobiegania przestępczości. Wskazał że jeden z tych programów jest zbędny gdyż nie mogą istnieć dwa dokumenty programowe odnoszące się do jednego tematu. Program zapobiegania przestępczości dopóki nie będą zdiagnozowane problemy istniejące w gminach nie przedstawi właściwych reakcji. Rozwiązaniem byłoby opracowanie takich samych programów na poziomie gmin lub powiększenie kompetencji starosty w stosunku do wójtów, burmistrzów i prezydentów – co można przyjąć jako wniosek do zmian przepisów prawa. Dotychczasowa realizacja programu wskazuje na to, że brak możliwości egzekucji przyjętych rozwiązań jest nieefektywny. Pan Jarosław Sokołowski przekazał uczestnikom spotkania opracowane przez siebie uwagi odnoszące się do realizacji założeń programu opartego przede wszystkim na współpracy zainteresowanych instytucji (załącznik do protokołu). Wskazał na konieczność zmian programu dokonanych w wyniku działań rady powiatu. Zaproponował aby w tym temacie zorganizować spotkanie z wójtami, burmistrzem i prezydentem.
Starosta przystał na taką inicjatywę.
Radny Ożóg zaproponował aby zorganizować spotkanie w większym gronie gdzie tematy te zostaną przedstawione min. dyrektorom szkół i placówek oświatowych. Radny uważa, że informacje jak i swoje uwagi koordynator powinien przekazać właśnie na takim spotkaniu.
Starosta powiedział, że przekaże tą informację odpowiedzialnemu za placówki oświatowe członkowi zarządu i w związku z naradą dyrektorów możliwe będzie uczestnictwo koordynatora w takim spotkaniu. Starosta podziękował Panu Jarosławowi Sokołowskiemu za wypowiedź. Poprosił o przedstawienie uwag do planowanych działań dot. poprawy bezpieczeństwa i porządku Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Panią Małgorzatę Półtorak.
ad. 5.
Dyrektor powiedziała, że uruchomiony z dniem 1 stycznia 2007 roku dom samopomocy przejmie duże ilości zadań mających znaczenie dla bezpieczeństwa obywateli. Określiła zadania, które będzie wykonywała placówka. Wskazała, że pomoc będzie udzielana zarówno osobom poszkodowanym jak i sprawcom. Dom przewidziany jest jako główna placówka mająca za cel poprawy sytuacji ludzi znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej lub kondycji psychicznej. Dom samopomocy przewiduje także pomoc dla cudzoziemców. Dyrektor wyraziła pogląd, że brak jest takich placówek i takiego kompleksowego podejścia w innych powiatach. Powiedziała, że w bieżącym roku będzie próbowała znaleźć lokal do zaadaptowania go na całodobowy dom dla osób potrzebujących schronienia np. ofiar przemocy w rodzinie.
Starosta zaprosił do wypowiedzi Powiatowego Lekarza Weterynarii dr Krzysztofa Bąka.
Dr Bąk wskazał na trudny ubiegły rok pod względem występowania chorób zakaźnych. Pomimo braku występowania na naszym terenie „ptasiej grypy” to jednak całość prac związanych z zachowaniem gotowości do jej zwalczania pochłonęła dużo energii inspektoratu. Rok 2007 ze względu na już pojawiające się sygnały o nowych chorobach nie będzie też rokiem spokojnym. Dochodzą już sygnały z Europy zachodniej o występujących nowych ogniskach chorób dotychczas u nas nie występujących. Członkostwo w UE obliguje nas do tego aby tak jak inne kraje być przygotowanym na pojawiające się zagrożenia.
Starosta podziękował Dr Bąkowi za wypowiedź i poprosił zebranych o przedstawianie propozycji do pkt 6 planu spotkania tj. propozycji zmian przepisów prawa mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek. O takie propozycje i sugestie poprosił w swoim pismie Wojewoda Świętokrzyski. Starosta podkreślił, że dotychczas przekazane propozycje dotyczące tego tematu zostaną uwzględnione.
ad. 6.
Koordynator Pan Jarosław Sokołowski przekazał swoje propozycje wskazując na to, że wynikają one analizy, której dokonał w zakresie poprawy skuteczności działania komisji. Propozycje swoje odczytał. Dotyczyły one:
„Art. 38a… artykuł ten wskazuje zadania komisji maja one zasadniczo charakter opiniodawczy z dwoma wyjątkami a dokonywania oceny zagrożeń…
b. przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości.
Komisja jak można domniemywać jest najważniejszym ogniwem koordynacji wszelkich lokalnych inicjatyw prewencyjnych. Wydaje się, że tak rozumiana komisja ma w świetle przepisów zbyt wąski zakres zakreślonych zadań i brak jest prawnych regulacji w zakresie podejmowania przez Komisję działań z własnej inicjatywy.
Kolejnym problemem jest brak określenia jaki okres powinien obejmować program opracowany przez komisję. To może powodować pewne trudności w budowaniu lokalnego gremium kooperacyjnego w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu.
Biorąc pod uwagę pojęcia „bezpieczeństwa”: w tym „bezpieczeństwa publicznego” „bezpieczeństwa obywateli” , „porządku publicznego” itp. jakimi w różnych ustawach posługuje się ustawodawca, działania w tych obszarach bez jednakowej interpretacji tych pojęć, zakresu definicyjnego, zdecydowanie utrudnia, ustalenie zakresu kompetencji organów wykonawczych . Tym samym utrudnia to koordynację działań w tym zakresie na szczeblu powiatu choćby w aspekcie współdziałania z gminami .
W związku z tym konieczna jest unifikacja terminologii ustawowej przy ustalaniu zadań gminy, powiatu /także Policji/ w zakresie bezpieczeństwa.
Ustawa o samorządzie gminnym nie nakłada obowiązku na gminę tworzenia gminnego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Wydaje się ,że zdecydowanie utrudnia to współdziałania pomiędzy powiatem a gminą choćby z tego powodu, że tworząc program powiatowy niezbędne jest przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Brak wskazania organu , na szczeblu gminy uprawnionego do sporządzania takich analiz znacznie ogranicza lub uniemożliwia uzyskanie takiego dokumentu .W prawdzie organem odpowiedzialnym na terenie za porządek i bezpieczeństwo obywateli gminy/miasta/ jest wójt, prezydent ale te organy nie mają jasno sprecyzowanych przepisów w tym obowiązku np. dokonywania takich analiz .Straż M nie jest w gminach tworzona obligatoryjnie , więc tam gdzie jej nie ma trudno mówić o tego typu analizowaniu.
Nie uwzględniając pełnej analizy sytuacji w gminie, możliwości i potrzeb trudno jest sporządzić dobry program z szansą na jego realizację, egzekwowanie określonych opracowań jest w obecnym stanie prawnym nie możliwe. Oczywiście nie jest tu mowa o sytuacjach nadzwyczajnych.
Ponadto logicznym wydaje się być, częścią składową programu powiatowego powinny być programy gminne. Starosta nie ma prawnych możliwości wyegzekwowania takich programów, a wójt czy prezydent / poza miastami na prawach powiatów/nie musi ich wcale robić.
Można to osiągnąć za pomocą porozumień.
Niezbędnym jest więc wypracowanie takich uregulowań prawnych , które pozwalałyby na czytelną kooperację i koordynacje działań na wszystkich szczeblach administracji .”
Starosta podziękował koordynatorowi i odczytał swoje propozycje o treści:
„- Przepis warunkujący podejmowanie działań naprawczych bezpieczeństwa i porządku publicznego od conajmniej rocznego monitoringu stanu obszaru geograficznego i rzeczowego dla danego programu. Przepis ten skłoni samorządy do monitorowania stanów w interesujących obszarach jeśli będą chciały w przyszłości osiągnąć fundusze zewnętrzne na te cele.
Odniesienie do przepisów ustawy o samorządzie powiatowym i gminnym;
- Przyjęcie rozwiązania warunkującego utrzymanie składu komisji bezpieczeństwa i porządku na rok kolejny (tylko do składu powołanego przez Starostę) od zatwierdzenia sprawozdania rocznego przez radę powiatu. Wojewoda po otrzymaniu sprawozdania rocznego Starosty, opiniuje je i opinie przesyła do wiadomości rady powiatu. Na tej podstawie rada podejmuje uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie (swoiste absolutorium). Odrzucenie sprawozdania przez rade automatycznie odwołuje tylko powołanych przez Starostę członków komisji i uczestników prac oraz blokuje ich powołanie na to stanowisko ponownie w bieżącej kadencji komisji. Odrzucenie sprawozdania musi posiadać uzasadnienie ze wskazaniem obszarów w których komisja w opinii rady nie sprawdziła się. Starosta w ciągu 1 m-ca od odwołania powołuje nowych członków komisji i uczestników prac. W przypadku nie powołania przez Starostę, rada powiatu po zasięgnięciu opinii społecznych dokonuję powołania w drodze uchwały. Komisja powołana przez radę ma obowiązek spotykać się co najmniej raz na kwartał.
- Wszystkie uchwały zarządu oraz zarządzenia Starosty, których obszarem interwencji jest bezpieczeństwo i porządek publiczny wymagają wydania opinii komisji. Opinia ta nie jest wiążąca dla Starosty i Zarządu lecz stanowi załącznik uchwały lub zarządzenia, z zastrzeżeniem ochrony danych wrażliwych.
- Zadaniem komisji jest monitorowanie wskaźników określających poziom bezpieczeństwa i porządku publicznego. W corocznym sprawozdaniu komisja opiniuje poziomy i tendencje ich zmian. Wskaźniki są jednolite dla całego obszaru kraju. Komisja może podjąć monitorowanie wyznaczonych przez siebie innych wskaźników. „
Wobec braku innych propozycji Starosta przekazał informacje, że te które zostały wymienione zostaną po analizie przekazane Wojewodzie Świętokrzyskiemu. Starosta poprosił Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Pana Kazimierza Zepa o zabranie głosu w sprawie ogłoszenia o zaprzestaniu działalności przez zakład „WTÓRPOL”
ad. 7.
Dyrektor Zep powiedział, że możliwe zamknięcie takiego dużego pracodawcy to znaczne pogorszenie stopy bezrobocia. Zatrudnione 800 osobom będzie bardzo ciężko znaleźć pracę. Związane jest to zarówno z tym, że pracujący to przede wszystkim kobiety i duża część pracowników to osoby niepełnosprawne. Pogorszenie się sytuacji rodzin dotknie znaczną część powiatu a także rodziny z powiatów ościennych gdyż pracownicy byli dowożeni do zakładu własnym transportem. Zakład „WTÓRPOL” wykazywał pozytywne wskaźniki i sygnalizował chęć zwiększenia zatrudnienia. Jeśli zakład zostanie zamknięty to PUP udzieli bezrobotnym niezbędnej pomocy lecz nie będzie w stanie złagodzić w pełni negatywnych skutków bezrobocia. Dyrektor wskazał, że jednostka, którą kieruje pozyskuje aktywnie fundusze z programów unijnych na aktywizacje bezrobotnych. Odczuwalne są efekty tych działań poprzez utworzenie stałych miejsc pracy w wyniku rozpoczęcia działalności gospodarczej lub utworzenie nowych miejsc pracy przez już istniejących pracodawców. W efekcie zaobserwowano spadek bezrobocia.
Radny Warchałowski spytał czy w wyniku zapowiedzianego nowego profilu działalności zakładów MESKO udało się zaobserwować wzrost zatrudnienia.
Dyrektor Zep przekazał informacje o braku informacji o zwiększeniu przez zakłady MESKO zatrudnienia.
Starosta wskazał na pomysł reaktywowania w nowym zakresie działań ośrodka badawczo rozwojowego jako motor rozwoju przedsiębiorczości. Starosta poprosił zebranych o zastanowienie się nad pomysłem zorganizowania alternatywnego do istniejącego na ternie Skarżyska-Kamiennej otwartego systemu monitorowania. Przedstawił założenia projektu o nazwie roboczej „Internetowy Monitoring Mieszkańców Powiatu Skarżyskiego” (załącznik do protokołu). Starosta podsumował spotkanie przedstawiając następujące wnioski:
podjęcie decyzji o odwołaniu programu „Bezpieczny Powiat Skarżyski”
podjęcie działań celem zwiększenie obsady personalnej monitoringu wizyjnego oraz przy obsłudze Centrum Powiadamiania ratunkowego;
rozważenie pomocy w finansowaniu rejestratora kamer monitoringu w Skarżysku-Kamiennej;
rozważenie organizacji izby wytrzeźwień w Skarżysku-Kamiennej;
Starosta podziękował przybyłym na posiedzenie za udział i złożone sprawozdań i wniosków.
Posiedzenie zakończyło się o godzinie 12:10.
Protokołował: Paweł Rzuchowski
Protokół zatwierdzam
STAROSTA
inż. Jerzy Żmijewski
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów