BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

21/20/2005

Drukuj
1 2 3

UCHWAŁA NR 21/20/2005
ZARZĄDU POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 10 maja 2005 r.


w sprawie: przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Skarżysku – Kościelnym przy ul. Polnej 42

Na podstawie art. 36 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz § 70 ust. 4 Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala co następuje:


§ 1

Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Skarżysku – Kościelnym przy ul. Polnej 42 w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Skarżysku – Kościelnym.

§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Zarządu Powiatu


Łukasz Wojciechowski

Członkowie Zarządu Powiatu:
1. Wiesław Gnat ............................
2. Jacek Bławat ..............................
3. Leszek Lepiarz ...........................
4. Jerzy Żmijewski .........................


REGULAMIN
RODZINNEGO DOMU DZIECKA
w Skarżysku - Kościelnym

Rozdział I
Postanowienia ogólne


§ 1

Regulamin organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa zadania i organizację placówki, a także specyfikę i zakres sprawowania opieki.

§ 2

Rodzinny Dom Dziecka nr 1 w Skarżysku - Kościelnym działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz.1592 z późn. zm. ),
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004roku o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593
z 2004r. z późn. zm. ),
3. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych ( Dz.U. Nr 37, poz. 331 z 2005r. ).
4. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm)
5. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2000r.
w sprawie zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością ośrodków adopcyjno- opiekuńczych (Dz.U. Nr 74 poz. 862)
6. Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19 poz. 177 z późn. zm.)



§ 3

1. Siedziba Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 mieści się w Skarżysku – Kościelnym przy ul. Polnej 42 w budynku jednorodzinnym o powierzchni użytkowej 150 m2 będącym własnością Pana Piotra Sieczki.
2. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu na stemplach.
3. Rodzinny Dom nie posiada tablicy urzędowej.
4. Organem prowadzącym jest Powiat Skarżyski.
5. Rodzinny Dom Dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
6. Rodzinny Dom Dziecka jest powiatową jednostką budżetową.
7. Rodzinny Dom Dziecka samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową, oraz zaopatrzenia materiałowo-techniczne zgodnie z przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych i ustawy z dnia 29 stycznia 2004 - prawo zamówień publicznych.
8. Podstawę gospodarki finansowej Rodzinnego Domu Dziecka jest plan finansowy, opracowywany na każdy rok kalendarzowy.
9. Dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka jednoosobowo zarządza ruchomym mieniem komunalnym w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu Powiatu.
10. Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka zatrudnia Zarząd Powiatu po zasięgnięciu opinii dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
11. Nadzór nad działalnością, w szczególności w zakresie spraw finansowych
i administracyjnych Rodzinnego Domu Dziecka sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
12. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Rodzinnym Domu Dziecka jako placówce opiekuńczo-wychowawczej sprawuje Wojewoda.

Rozdział II
Organizacja i Zadania

§ 4

1. Rodzinny Dom Dziecka jest placówką rodzinną, która dzieciom i młodzieży pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodziny własnej, zastępuje rodzinę, zapewnia całodobową opiekę i wychowanie, odpowiednie do potrzeb warunki rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia.
2. Rodzinny Dom Dziecka w szczególności zapewnia:
a) warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego z uwzględnieniem zaspokojenia potrzeb emocjonalnych kompensujących brak domu rodzinnego;
b) odpowiednie warunki mieszkaniowe, całodzienne wyżywienie, zaopatrzenie
w bieliznę, odzież i inne przedmioty osobistego użytku, w tym zabawki;
c) dostęp do opieki zdrowotnej;
d) zdobycie umiejętności współżycia w zespole, wytwarzanie potrzeby niesienia wzajemnej pomocy, sprawiedliwości i uczciwości w stosunkach międzyludzkich;
e) kształtowanie społecznej odpowiedzialności, poszanowania własności społecznej i osobistej, gospodarności, dyscypliny;
f) organizację życia gwarantującego zachowanie równowagi psychicznej
i kształtowanie potrzeb bezpieczeństwa;
g) realizację obowiązku szkolnego oraz warunki do dalszego kształcenia się celem zdobycia kwalifikacji zawodowych oraz pomoc w podjęciu pracy;
h) zdobycie niezbędnej wiedzy, poznawanie pozytywnych wzorców życia rodzinnego w celu przygotowania się do życia w rodzinie;
i) zdobycie umiejętności pożytecznego zagospodarowania wolnym czasem zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami.

§ 5

Rodzinny Dom Dziecka utrzymuje kontakty z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu tworzenia warunków ich powrotu do rodziny.

§ 6

Rodzinny Dom Dziecka w szczególności współpracuje, w zakresie opieki i wychowania dzieci z:
a/ ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi w celu pozyskania dla wychowanków zastępczych form wychowania rodzinnego;
b/ centrami pomocy i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci;
c/ szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczały dzieci przed umieszczeniem ich w Rodzinnym Domu Dziecka;
d/ sądami rodzinnymi;
e/ kuratorami sądowymi;
f/ organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi
w środowisku rodziców dzieci;
g/ parafiami Kościoła katolickiego oraz jednostkami organizacyjnymi innych kościołów
i związków wyznaniowych, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną o przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę Rodzinnego Domu Dziecka


§ 7

Rodzinny Dom Dziecka jest placówką koedukacyjną, obejmującą opieką wychowawczą dzieci i młodzież do lat 18, a w przypadku kontynuowania nauki nie dłużej niż do ukończenia 24 lat życia.


Rozdział III
Organy Rodzinnego Domu Dziecka.

§ 8

Organami Rodzinnego Domu Dziecka są:
1. Dyrektor
2. Rada Rodzinnego Domu Dziecka /pedagog, psycholog, wychowawcy, pracownik socjalny/ – jeżeli są zatrudnieni.

§ 9

1.Kompetencje Dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka:
a/ kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
b/ sprawuje nadzór pedagogiczny;
c/sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
d/ dysponuje i rozporządza środkami finansowymi określonymi w planie finansowym
i podnosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje organizacyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki;
e/ dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka może łączyć funkcję wychowawcy
i pracownika administracyjno – biurowego;
f/ wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
2. Dyrektor placówki może skreślić wychowanka z listy wychowanków w przypadkach określonych w Regulaminie Placówki. Skreślenie może nastąpić z powodu:
a/ nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanka w placówce, trwającej ponad 6 tygodni – licząc od daty powiadomienia o tym fakcie w ciągu 24 godzin rodziców (opiekuna prawnego), wychowanka, policji oraz stosownie do okoliczności sąd nadzorujący wykonanie orzeczenia, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie;
b/ osiągnięcia przez wychowanków wieku określonego w Regulaminie Placówki
z zastrzeżeniem, że jeżeli osiągnięcie tego wieku nastąpiło przed zakończeniem roku szkolnego, pobyt w placówce przedłuża się do zakończenia roku szkolnego;
c/ osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki, rażącego naruszania zasad współżycia w placówce;
d/ dyrektor placówki powiadamia o skreśleniu wychowanka niezwłocznie – nie później niż 3 dni od daty skreślenia, osobę lub opiekuna prawnego wychowanka stosownie do okoliczności sąd nadzorujący wykonanie orzeczenia a ponadto kuratora oświaty
i szkołę macierzystą, jeżeli wychowanek realizuje obowiązek szkolny i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
e/ dyrektor przekazuje dokumenty wychowanka skreślonego z listy do instytucji lub osoby, która występowała z wnioskiem o umieszczenie wychowanka w placówce.
3. W razie opuszczenia placówki zapewniającej opiekę całkowitą lub nie zgłoszenia się wychowanka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności dyrektor placówki:
a/ przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
b/ powiadamia o tym fakcie w ciągu 24 godzin rodziców, (opiekuna prawnego) wychowanka, policję oraz stosownie do okoliczności sąd nadzorujący wykonanie orzeczenia i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami.
5. Dyrektor w szczególności decyduje o sprawach:
a/ zatrudniania i zwalniania nauczycieli – wychowawców oraz innych pracowników placówki,
b/ przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom – wychowawcom i innym pracownikom placówki,
c/ występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii pracowników placówki
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla wychowawców oraz pozostałych pracowników placówki.
6. Dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka podczas swoich zadań współpracuje z Radą Rodzinnego Domu Dziecka .
7. W razie nieobecności dyrektora placówką rodzinną kieruje osoba wyznaczona przez organ prowadzący, w uzgodnieniu z dyrektorem.

§ 10

1. W Rodzinnym Domu Dziecka w zależności od potrzeb zatrudnia się specjalistów
o następujących kwalifikacjach:
a/ wychowawców – absolwentów studiów wyższych o preferowanych kierunkach pedagogika, psychologia, politologia i nauki społeczne w zakresie o specjalności resocjalizacja;
b/ pedagogów – absolwentów wyższych studiów magisterskich;
c/ psychologów – absolwentów studiów wyższych magisterskich;
d/ terapeutów – osoby posiadające udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w pracy placówki;
e/ pracowników socjalnych – z ukończoną specjalizacją zawodową w zawodzie pracownik socjalny;
f/ pielęgniarkę.
2. Dyrektor organizujące pracę w placówce umożliwia pracownikom ustawiczne dokształcanie się, informuje o podstawowych zagadnieniach pedagogicznych związanych
z funkcjonowaniem placówki.
3. W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy placówki, którzy powinni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład dzieciom.
4. Działalność placówki może być uzupełniona pracą wolontariuszy, której celem
w szczególności jest:
a/ rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce,
b/ wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci,
c/ zapoznanie środowiska lokalnego z problemami placówki,
d/ promocja idei wolontariatu.
5. Wolontariuszem w placówce może być osoba, która:
a/ jest pełnoletnia, nie karana,
b/ została poinformowana o specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i pracowników znajdujących się w placówce,
c/ została ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy.
6. Wolontariusz wykonuje prace pod nadzorem dyrektora lub wychowawcy wyznaczonego przez dyrektora.
7. Dyrektor placówki zawiera z wolontariuszem umowę, w której określa się:
a/ zakres zadań, których podejmuje się wolontariusz, oraz czas trwania współpracy,
b/ zobowiązuje się wolontariusza do działania w porozumieniu z pracownikami placówki,
c/ zobowiązuj się do zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce.
8. Na wniosek wolontariusza dyrektor wydaje opinię o jego pracy na rzecz placówki.


§ 11

1. W placówce może działać Rada Rodzinnego Domu Dziecka.
2. Rada Rodzinnego Domu Dziecka składa się z pracowników: Dyrektora, psychologa, pedagoga, wychowawców, pracownika socjalnego.
3. Do podstawowych zadań Rady Rodzinnego Domu Dziecka należy:
a/ rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Rodzinnego Domu Dziecka;
b/ rozpatrywanie problemów wychowawczych na tle indywidualnych przypadków;
c/ rozpatrywanie zasadności powrotu wychowanka do domu rodzinnego;
d/ wdrażanie wychowanków do podjęcia samodzielnego życia.
4. Uchwały rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
a/ rada ustala regulamin swojej działalności, zebrania rady są protokołowane;
b/ członkowie rady są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków, a także wychowawców i innych pracowników placówki.

§ 12

1. Dyrektor i Rada Rodzinnego Domu Dziecka współdziałają ze sobą oraz rozwiązują spory między sobą, w szczególności przez:
a/ zapewnienie każdemu z organów placówki możliwości swobodnego działania
i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji,
b/ zapewnienie bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami placówki
o podejmowanych i planowanych działaniach,
c/ stworzenie możliwości rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz placówki.


Rozdział IV
Organizacja Rodzinnego Domu Dziecka

§ 13

1. Wychowankowie Rodzinnego Domu Dziecka tworzą jedną grupę wychowawczą.
2. Grupa wychowawcza liczy do 6 wychowanków w różnym wieku.
3. W placówce zapewniona jest opieka całodobowa dlatego też na 6-cioro dzieci przypada 1 pełny etat wychowawcy.
4. Rodzinny Dom Dziecka świadczy opiekę całkowitą, pracuje cały rok, przez wszystkie dni tygodnia.
5. Opieka w placówce, stosownie do zadań regulaminowych, polega na realizacji opracowanego i przyjętego przez Radę Rodzinnego Domu Dziecka systemu zintegrowanych działań diagnostycznych, edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka – zawartych
w rocznym indywidualnym dla każdego wychowanka planie opiekuńczo – wychowawczym, modyfikowanym co pół roku.
6. System działań zawartych w rocznym planie opiekuńczo – wychowawczym tworzą:
a/ nauka szkolna, zajęcia wychowawcze, samorządowe, samoobsługowe i opiekuńcze (pielęgnacyjne),
b/ zajęcia specjalistyczne: reedukacyjne, logopedyczne, psychokorekcyjne, socjoterapii
i inne,
c/ zajęcia kulturotwórcze, zespoły zainteresowań (muzyczne, fotograficzne, turystyczne, plastyczne, komputerowe, sportowe, kucharskie, gospodarstwa domowego),
d/ praca na rzecz placówki, środowiska i praca zarobkowa.
7. Nauka wychowanków odbywa się w szkołach poza placówką: Rodzinny Dom Dziecka natomiast zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce,
w odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby udział w zajęciach wyrównawczych (matematyka, fizyka, jęz. polski itd.).
8. Dla realizacji celów regulaminowych placówka – stosownie do funkcji powinna posiadać odpowiednio wyposażone pomieszczenia, w szczególności:
a/ zapewniające każdemu wychowankowi stałe i osobne miejsce do odpoczynku, spania, przechowywania przedmiotów osobistego użytku;
b/ do przygotowania i spożywania posiłków;
c/ pomieszczenia sanitarne.
9. Wystrój i urządzenia rodzinnego domu dziecka powinny być zbliżone do domu rodzinnego.
10. Wychowankom, stosownie do wieku, zapewnia się dostęp do sprzętów gospodarstwa domowego (pralki, odkurzacza, lodówki, kuchenki, sprzętu radiowo - telewizyjnego itp.).
11. Wychowankowie rodzinnego domu dziecka – w zależności od wieku uczęszczają do przedszkola, odpowiednich szkół lub zdobywają kwalifikacje w innych formach kształcenia.
12. Rodzinny Dom Dziecka może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne:
a/ podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem placówki a osobą odbywającą praktykę lub staż,
b/ jeżeli organizatorem praktyk pedagogicznych jest zakład kształcenia nauczycieli lub szkoła wyższa, to umowa w sprawie praktyki może być zawarta pomiędzy dyrektorem placówki
a organizatorem praktyk.

Rozdział V
Pracownicy


§ 14

1. W Rodzinnym Domu Dziecka można zatrudnić następujących pracowników:
a/ pedagogicznych (wychowawców, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych);
b/ ekonomicznych i administracyjnych;
c/ obsługi ( pracowników gospodarczych, kucharki itp.).
2. Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
a/ tworzenie serdecznej atmosfery, sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych,
b/ utrzymywanie kontaktów z rodzinami wychowanków,
c/ współdziałanie z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi,
d/ wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
e/ współdziałanie z lekarzem i pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieka w czasie choroby,
f/ współpraca ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, oraz
w miarę potrzeby udzielanie lub organizowanie pomocy do nauki,
g/ zaopatrywanie wychowanków w odpowiednią odzież i inne przedmioty osobistego użytku,
h/ odpowiedzialność za wyposażenie usamodzielnionych wychowanków,
i/ utrzymywanie kontaktów z usamodzielnionymi wychowankami w początkowym okresie ich samodzielnego życia,
j/ zapewnienie wychowankom odpowiedniego wyposażenia w stałe miejsce do spania, pracy
i wypoczynku,
k/ dbałość, aby wychowankowie korzystali ze wszystkich posiłków,
l/ stwarzanie warunków sprzyjających ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
ł/ stosowanie w pracy zawodowej zakresu czynności.

§ 15

1. W Rodzinnym Domu Dziecka można zatrudnić pedagoga.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
a/ rozpoznanie sytuacji wychowawczej, opiekuńczej i prawnej wychowanków,
b/ współdziałanie z sądami i ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi w sprawach wychowanków,
c/ przygotowywanie warunków powrotu wychowanków do rodzin,
d/ podejmowanie działań związanych z uregulowaniem sytuacji prawnej
i majątkowej wychowanków,
e/ udzielanie pomocy wychowankom w rozwiązywaniu szczególnie trudnych problemów życiowych,
f/ udzielanie pomocy usamodzielnianym wychowankom,
g/ interesowanie się losami i wspieranie usamodzielnionych wychowanków,
h/ współpraca ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie, w celu zapewnienia warunków do uzyskania przez nich jak najlepszych warunków nauczania i wychowania,
i/ udzielanie pomocy wychowawcom w rozwijaniu samorządnej działalności wychowanków.

§ 16

1. W Rodzinnym Domu Dziecka może być zatrudniony psycholog.
2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
a/ prowadzenie badań psychologicznych służących określeniu najkorzystniejszych warunków rozwoju wychowanków, opracowywanie indywidualnych programów rozwoju,
b/ ustalenie metod pracy umożliwiających eliminowanie przyczyn ewentualnych niepowodzeń i zaburzeń,
c/ sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad wychowankami,
d/ opracowywanie opinii psychologicznych o wychowankach,
e/ opracowywanie programów zajęć specjalistycznych,
f/ nadzór merytoryczny nad wyposażeniem pomieszczeń i doborem zabawek dla dzieci do lat 6,
g/ przygotowywanie wychowanek w ciąży oraz posiadających dzieci do prawidłowej opieki nad dziećmi,
h/ prowadzenie z wychowankami zajęć o charakterze psychoterapeutycznym oraz korekcyjnym,
i/ opracowywanie orzeczeń psychologicznych wychowanków do rodzinnych form opieki lub innych placówek opieki całkowitej.

§ 17

1. Zakres zadań pracowników ekonomicznych i administracyjnych określają ich szczegółowe zakresy czynności.
2. Pion pracowników ekonomiczno – administracyjnych tworzą:
a/ główny księgowy (etat administracyjno-księgowy);
b/ pracownik obsługi (pracownik kuchni).



§ 18

1. W Rodzinnym Domu Dziecka może być zatrudniony pracownik socjalny.
2. Do zadań pracownika socjalnego zależy w szczególności:
a/ wspomaganie rodzin wychowanków w realizacji funkcji opiekuńczych i wychowawczych,
b/ działanie na rzecz utrzymania stałych wzajemnych kontaktów wychowanków z rodzinami oraz na rzecz możliwie najszybszego powrotu wychowanków do rodzin,
c/ współdziałanie z instytucjami i organizacjami wspomagającymi dziecko i rodzinę, sądami, społecznościami lokalnymi, mające na celu zapobieganie zerwanych więzi między wychowankami i rodzinami oraz skracanie pobytu wychowanków w Rodzinnym Domu Dziecka,
d/ prowadzenie dokumentacji dziecka.

§ 19

Pracownicy Rodzinnego Domu Dziecka pracują także w niedziele i święta.

§ 20

Zasady zatrudnienia pracowników Rodzinnego Domu Dziecka określa kodeks pracy i ustawa o pomocy społecznej.

§ 21

Zakres współpracy z pracownikami służby zdrowia ustala kierownik właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Rodzinnego Domu Dziecka.

Rozdział VI
Wychowankowie

§ 22

1. Wychowankami Rodzinnego Domu Dziecka mogą być dzieci od 1 roku życia i młodzież do lat 18 – całkowicie lub częściowo pozbawione opieki rodziny własnej.
W uzasadnionych przypadkach wychowankami mogą być osoby powyżej 18 lat, jeżeli jest to niezbędne z powodu kontynuowania nauki lub innych sytuacji losowych nie dłużej jednak niż do 24 lat.
2. W szczególności mogą to być:
a/ sieroty,
b/ dzieci rodziców, którym przewlekła choroba uniemożliwia wykonywanie rodzicielskich obowiązków,
c/ dzieci rodziców odbywających karę pozbawienia wolności,
d/ dzieci rodziców w rażący sposób zaniedbujących swoje rodzicielskie obowiązki,
e/ dzieci rodziców nadużywających władzy rodzicielskiej,
f/ dzieci przebywające w bardzo trudnych warunkach materialnych i mieszkaniowych – wyłącznie w przypadkach niemożliwości zapewnienia im skutecznej pomocy materialnej lub odpowiednich warunków mieszkaniowych.
3. Wychowanków do placówki kieruje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
4. Podstawą kierowania jest orzeczenie kwalifikacyjne lub opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej, poradni specjalistycznej, pogotowia opiekuńczego i innej placówki, w której utworzono zespół kwalifikujący, wydane:
a/ stosownie do orzeczenia sądu,
b/ na wniosek rodziców (opiekuna prawnego) lub małoletniego.
5. Skierowanie do Rodzinnego Domu Dziecka wydaje się z uwzględnieniem opinii komisji kwalifikującej tej placówki.

§ 23

1. Wraz ze skierowaniem organ kierujący przesyła:
a/ odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot i półsierot odpisy aktów zgonów rodziców,
b/ książeczkę zdrowia,
c/ dokumenty szkolne,
d/ aktualny wywiad środowiskowy.
2. Placówka jest zobowiązana do uzupełnienia dokumentacji w terminie 30 dni.

§ 24

1. Przy kierowaniu dzieci do Rodzinnego Domu Dziecka obowiązuje zasada nie rozdzielania rodzeństw.
2. Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do placówki.
3. Przyjmowanie dzieci do placówki odbywa na podstawie skierowania wydanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

§ 25

1. W miarę posiadanych miejsc dopuszcza się przyjmowanie dzieci, młodzieży do placówki bez skierowania na podstawie wniosku rodziców (opiekuna prawnego) lub w szczególnych przypadkach samych dzieci – po powiadomieniu organu prowadzącego placówkę.
2. Jeżeli zgłaszające się dziecko jest wychowankiem innej placówki opiekuńczo – wychowawczej należy zastosować rozwiązania określone w § 27.1. i powiadomić macierzysty Dom Dziecka, który powinien tego wychowanka odebrać w terminie 3 dni od powiadomienia.
3. Jeżeli rodzice małoletniego o którym mowa w § 27.1. wykonują w pełni władzę rodzicielską, niezbędna jest ich pisemna zgoda

§ 26

1. Do placówki nie przyjmuje się dzieci i młodzieży:
a/ chorych psychicznie, wymagających stałego leczenia lub indywidualnej opieki i pomocy,
b/ upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
c/ uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych.

§ 27

1. Dowiezienie dziecka do placówki organizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie na koszt rodziców lub osób zobowiązanych do alimentacji.
2. W przypadku, gdy dziecko nie posiada rodziców lub opiekunów zobowiązanych do alimentacji, koszty dowiezienia dziecka pokrywa Starosta.

§ 28

Wychowankom objętym opieką całkowitą w placówce przysługuje, stosownie do wieku
i indywidualnych potrzeb wyposażenie w obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku.

§ 29

Wychowankowie są współgospodarzami Rodzinnego Domu Dziecka i powinni być wdrażani do pracy na rzecz placówki, stosownie do ich wieku i możliwości.




§ 30

1. Prawa wychowanka Rodzinnego Domu Dziecka zostały określone przy zachowaniu zasady, iż wychowanek ma prawo:
a/ ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,
b/ wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,
c/ swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w placówce
a także światopoglądowych i religijnych.

§ 31

1. Obowiązki wychowanka Rodzinnego Domu Dziecka zostały określone przy zachowaniu zasady, iż wychowanek ma obowiązki:
a/ przestrzegania zasad zawartych w regulaminie,
b/ uznawania godności i podmiotowości innych osób,
c/ odpowiedzialności za własne życie, higienę oraz rozwój,
d/ dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w rodzinnym domu dziecka.

§ 32

1. Prawa i obowiązki wychowanków Rodzinnego Domu Dziecka:
a/ wychowankom Rodzinnego Domu Dziecka przysługują prawa do:
- stałego zamieszkania i codziennego wyżywienia,
- odzieży przekazanej do indywidualnego użytkowania i innych niezbędnych przedmiotów osobistego użytku,
- podręczników, przyborów szkolnych i zabawek,
- pomocy w uzupełnianiu braków w nauce powstałych również w okresie poprzedzającym przybycie do rodzinnego domu dziecka,
- przynależności do szkolnych organizacji ideowo – wychowawczych i społecznych działających na terenie szkoły,
- uczestniczenia, za zgodą wychowawcy, w różnych zajęciach pozalekcyjnych
i pozaszkolnych,
- utrzymania kontaktu z rodzicami i krewnymi, rówieśnikami ze środowiska, rodzinami zaprzyjaźnionymi, zakładami patronackimi,
- przebywania z rodzeństwem w jednym rodzinnym domu dziecka,
- korzystania ze zorganizowanego wypoczynku w okresie ferii szkolnych,
- otrzymywania kieszonkowego, renty bądź alimentów,
- zachowania na własność odzieży i innych przedmiotów pozostających w ich osobistym użytkowaniu – przy przejściu pod opiekę rodziców rodziny zastępczej lub placówki opiekuńczo – wychowawczej,
- otrzymywania przedmiotów wchodzących w skład „wyprawki” usamodzielnianych wychowanków.
2. Wychowankowie Rodzinnego Domu Dziecka wypełniają obowiązki:
a/ współdziałania z wychowawcami w programowaniu i organizacji czasu wolnego wychowanków,
b/ udziału w pracach wynikających z potrzeb grup i całego rodzinnego domu dziecka,
c/ udzielania pomocy i służenia opieką wychowankom młodszym i słabszym,
d/ uczestnictwa w zajęciach organizowanych dla wychowanków,
e/ uczestnictwa w organizowanych pracach w środowisku,
f/ poszanowania mienia osobistego, własności rówieśników i placówki,
g/ terminowego opuszczenia placówki w chwili usamodzielnienia,
h/ przestrzegania wewnętrznego regulaminu rodzinnego domu dziecka.

§ 33

1. Za wyróżniające się zaangażowanie w pracy dla rodzinnego domu dziecka i wzorową postawę wychowanek może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
a/ pochwałę wychowawcy wobec grupy wychowanków,
b/ dyplom uznania
c/ nagrodę rzeczową
2. Za nieprzestrzeganie obowiązków wychowanek może być ukarany:
a/ upomnieniem wychowawcy,
b/ chwilowym wstrzymaniem wypłaty kieszonkowego na ustalony okres.

§ 34

1. Wychowanek opuszcza Rodzinny Dom Dziecka jeżeli:
a/ ustały przyczyny, które doprowadziły do skierowania dziecka do placówki,
b/ zostanie przysposobiony,
c/ zostanie skierowany do innych form opieki całkowitej,
d/ zostanie usamodzielniony.
2. Usamodzielnienie wychowanków.
a/ usamodzielnienie wychowanków rodzinnego domu dziecka powinno nastąpić po zdobyciu przez nich kwalifikacji zawodowych;
b/ dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka, co najmniej na 6 miesięcy przed usamodzielnieniem wychowanka powinien z nim ustalić sposób i termin usamodzielnienia;
3. Rodzinny Dom Dziecka przy współudziale szkoły, którą wychowanek ukończył, rodziców bądź opiekuna, rodziny zaprzyjaźnionej, zakładu opiekuńczego lub patronackiego, powinien pomóc wychowankowi w zdobyciu pracy zgodnej z jego kwalifikacjami;
4. Rodzinny Dom Dziecka powinien pomóc usamodzielnionym wychowankom w uzyskaniu mieszkania, jeżeli nie mogą oni ze względów wychowawczych bądź innych zamieszkać
w domu rodzinnym.
5. Rodzinny Dom Dziecka w miarę możliwości powinien służyć swoim wychowankom
w początkowym okresie ich samodzielnego życia, radą i pomocą w rozwiązywaniu ich trudniejszych problemów życiowych.
6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uwarunkowanych złym stanem zdrowia wychowanków, brakiem mieszkania lub innymi ważnymi powodami, należy stworzyć możliwość pozostania w rodzinnym domu dziecka do 1 roku od momentu usamodzielnienia. W tym przypadku warunki i wysokości odpłatności ustala dyrektor placówki.
7. Rodzice i inne osoby zobowiązane do świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka umieszczonego w rodzinnym domu dziecka ponoszą opłatę zgodnie z odrębnymi przepisami.









Rozdział VII
Dokumentacja

§ 35

1. Rodzinny Dom Dziecka prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków
w placówce, a w szczególności:
a/ księgę ewidencji wychowanków i spraw meldunkowych;
b/dokumentację osobistą wychowanków; / kartę pobytu, zeszyty obserwacji, indywidualne plany pracy modyfikowane co pół roku, kontrolki, itp. /.
c/ dokumentację meldunkową.

§ 36

1. Księgę ewidencji wychowanków prowadzi się chronologicznie według daty przyjęcia wychowanka do placówki.
2. Do księgi ewidencji wpisuje się imię i nazwisko wychowanka przyjętego do placówki, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców oraz ich adresy zamieszkania, jeżeli nie żyją – datę śmierci, imiona i nazwiska oraz adresy opiekunów prawnych oraz osób zobowiązanych do alimentacji, nazwę organu, który wydał skierowanie do placówki, numer i datę wydania skierowania, a w przypadku postanowienia sądu, również datę tego postanowienia, określenie warunków pobytu, zakres i formy świadczeń, adres dotychczasowego miejsca stałego pobytu (zameldowania dziecka), a jeżeli dziecko nie ma stałego zameldowania, odnotowuje się, skąd przybyło, datę przyjęcia do placówki oraz datę i przyczynę skreślenia z ewidencji, nazwę i adres placówki do której wychowanek został przeniesiony, adres rodziców (opiekunów), którym został przekazany, adres i miejsce pracy, jeśli wychowanek został usamodzielniony.


§ 37

Placówki są zobowiązane przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków objętych opieką całkowitą.

§ 38

1. Rodzinny Dom Dziecka prowadzi również dokumentację osobistą wychowanków.
2. Dokumentacja osobista wychowanka, stosownie do zakresu opieki i funkcji placówki obejmuje: skierowanie, wyciąg z aktu urodzenia, orzeczenie sądu, odpisy aktów zgonu rodziców, jeżeli nie żyją dokumenty meldunkowe, korespondencję w sprawach wychowanka, dokumenty szkolne, orzeczenie lub opinię kwalifikacyjną, wnioski i wskazania dotyczące opieki, program indywidualnej opieki i resocjalizacji, osobistą dokumentację zdrowotną oraz inną dokumentację dotyczącą wychowanka.







Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

§ 39

W kwestiach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem maja zastosowanie przepisy wyższych aktów prawnych obowiązujących placówki opiekuńczo – wychowawcze.

§ 40

1. Regulamin może być zmieniony tylko w formie aneksów .
2. Każda zmiana Regulaminu podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu

§ 41

Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu.


 


Data wytworzenia : 2005-05-23 02:00 Autor : Zarząd Powiatu Data publikacji : 2005-05-23 02:00 Osoba udostępniająca na stronie : Karina Wiśniewska Data ostatniej modyfikacji : 2012-10-25 Osoba modyfikująca : Cezary Przeworski

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html