48/122/2007
UCHWAŁA NR 48/122/2007
ZARZĄDU POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 6 grudnia 2007r.
w sprawie: uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Skarżysku - Kamiennej
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz § 67 ust. 3 Statutu Powiatu Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kamiennej, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Skarżysku – Kamiennej.
§ 3.
Traci moc:
Uchwała nr 3/2/2000 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 25 stycznia 2000r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wraz z uchwałami Zarządu Powiatu Skarżyskiego wnoszącymi zmiany do Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu Powiatu
Jerzy Żmijewski
Członkowie Zarządu Powiatu:
1. Leszek Lepiarz ...................................
2. Artur Berus ....................................
3. Jolanta Garbala ..................................
4. Janusz Ordyński .................................
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr 48/122/2007
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
z dnia 06.12. 2007r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
w Skarżysku - Kamiennej
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny zwany dalej “regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kamiennej.
§ 2
Ilekroć w regulaminie użyty jest wyraz lub skrót wyrazów:
Starosta - należy przez to rozumieć Starostę Skarżyskiego.
Rada - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Skarżyskiego.
Zarząd - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Skarżyskiego.
Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kamiennej.
Dyrektor - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Skarżysku - Kamiennej.
Powiat – należy przez to rozumieć Powiat Skarżyski
PFRON - należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
POIK - należy przez to rozumieć Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej.
Dział - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne funkcjonujące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku - Kamiennej
§ 3
Podstawą działalności Centrum jest:
1) Uchwała Nr V/29/99 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 25 lutego 1999 roku w sprawie powołania jednostki budżetowej pod nazwą „Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie”
2) Statut Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku - Kamiennej
3) Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1592, z późn. zm.)
4) Ustawa z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.)
5) Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593,
z późn. zm.).
6) Ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249,
poz. 2104 z późn. zm.)
7) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180 poz. 1493),
8) Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
9) Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz.535 z późn. zm.),
10) Ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2003 r. Nr 128, poz. 1175,
z późn. zm.)
11) Ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 128, poz. 1175, z późn. zm.);
12) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112,
z późn. zm.);
13) Innych przepisów szczególnych dotyczących jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i samorządowych jednostek budżetowych.
14) niniejszy Regulamin Organizacyjny
§ 4
1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest powiatową jednostką budżetową, organizacyjnie podległą Zarządowi Powiatu.
2. Centrum kieruje Dyrektor zatrudniany przez Zarząd.
3. Siedzibą Centrum jest miasto Skarżysko – Kamienna, a swoim obszarem działania obejmuje teren Powiatu Skarżyskiego.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA CENTRUM
§ 5
Do zakresu działania Centrum należy wykonywanie:
1) zadań własnych powiatu,
2) zadań zleconych,
3) innych zadań określonych uchwałami Rady Powiatu Skarżyskiego i Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz przepisami prawa.
§ 6
1. Centrum realizuje zadania określone w szczególności, w następujących aktach prawnych:
1) ustawie z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004r., Nr 64, poz. 593
z późn. zm.), w szczególności:
a) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
b) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
c) organizowanie opieki w rodzinach zastępczych i udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
d) zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców,
e) organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych dla dzieci
i młodzieży, w tym wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
f) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych,
g) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze,
h) pomoc w integracji ze środowiskiem dla osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, w tym osobom posiadającym status uchodźcy,
i) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,
j) prowadzenie mieszkań chronionych i powiatowych ośrodków wsparcia,
k) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
l) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
m) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
n) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
o) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwym organom,
p) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej,
r) koordynowanie strategii o której mowa w ppkt a),
s) organizowanie szkoleń rodzin zastępczych oraz kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
t) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb i realizacji zadań przewidzianych w innych ustawach,
2) ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r., Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), w szczególności:
a) opracowanie i realizacja powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych oraz współpraca w tym zakresie z instytucjami administracji rządowej
i samorządowej,
b) podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
c) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób,
d) dofinansowanie:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku
z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacji dzieci i młodzieży;
e) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
f) sprawowanie nadzoru poprzez kontrolę działalności organizacyjnej, rehabilitacyjnej
i wykorzystania środków przez warsztaty terapii zajęciowej,
g) realizacja programów celowych,
h) opracowywanie i przedstawianie planów w zakresie określonych zadań oraz informacji, sprawozdawczości z prowadzonej działalności;
i) współpraca z Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych.
3) ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r., Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.), w szczególności:
a) w zakresie zadań własnych powiatu:
- tworzenie i prowadzenie ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie,
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
b) w zakresie zadań z zakresu administracji rządowej:
- tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy
w rodzinie,
- opracowywanie i realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
4) ustawie z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994r., Nr 111, poz. 535 z późn. zm.);
5) ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity – Dz. U.
z 2001r., Nr 142, poz.1592 z późn. zm.);
6) ustawie z dnia 13 czerwca 2003r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2003 r. Nr 128, poz. 1175,
z późn. zm.);
7) ustawie z dnia 13 czerwca 2003r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 128, poz. 1175, z późn. zm.);
8) ustawie z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112,
z późn. zm.);
9) rozporządzeń wykonawczych do w/w ustaw;
10) innych przepisach szczególnych oraz ich aktów wykonawczych dotyczących jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i samorządowych jednostek budżetowych.
2. Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat zgodnie z ustawą
o pomocy społecznej należy, w szczególności:
1) pomoc uchodźcom,
2) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
3) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej.
3. Centrum może zlecać realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej i zasadach określonych przez Zarząd i Radę Powiatu, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania:
organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej,
osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działającym na podstawie przepisów
o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej.
4. Centrum w zakresie określonym przez Starostę sprawuje nadzór nad działalnością domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków wsparcia.
§ 7
1. Wydatki związane z realizacją zadań własnych Centrum pokrywa ze środków finansowych zabezpieczonych w budżecie powiatu do wysokości ujętej w planie finansowym.
2. Wydatki związane z realizacją zadań zleconych Centrum pokrywa ze środków finansowych zapewnionych przez Wojewodę Świętokrzyskiego za pośrednictwem budżetu Powiatu do wysokości ujętej w planie finansowym.
3. Wydatki związane z realizacją zadań w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych Centrum pokrywa ze środków PFRON do wysokości ujętej w planie finansowym.
4. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej Centrum może występować o środki pozabudżetowe.
§ 8
Centrum jest zakładem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników, w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
ROZDZIAŁ III
ZASADY KIEROWANIA CENTRUM
§ 9
DYREKTOR CENTRUM
1. Centrum kieruje Dyrektor zatrudniany przez Zarząd.
2. Dyrektor organizuje i koordynuje całokształt działalności Centrum oraz jest odpowiedzialny za jego działalność zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa.
3. Do zadań Dyrektora w szczególności należy:
1) organizacja pracy Centrum oraz wykonywanie zadań określonych przepisami prawa,
2) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
3) gospodarowanie powierzonym mieniem,
4) reprezentowanie Centrum na zewnątrz,
5) zatrudnienie i zwalnianie pracowników Centrum,
6) określenie zasad wykonywania zadań oraz form i metod pracy działów Centrum,
7) wydawanie, z upoważnienia Starosty, decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości powiatu,
8) zawieranie i rozwiązywanie, z upoważnienia Starosty, umów cywilnoprawnych
w sprawie powierzenia dziecka rodzinie zastępczej,
9) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją zadań w zakresu pomocy społecznej w odniesieniu do rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo-wychowawczych,
10) opiniowanie zatrudniania kierowników jednostkek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ppkt 9),
11) kierowanie wniosków o ustalenie niepełnosprawności, stopnia niepełnosprawności lub niezdolności do pracy do organów określonych odrębnymi przepisami,
12) wydawanie zarządzeń wewnętrznych, gwarantujących prawidłową pracę Centrum,
13) składanie oświadczeń woli i zaciąganie zobowiązań w ramach udzielonego przez Zarząd upoważnienia,
14) przedkładanie do sądu wykazów rodzin zastępczych,
15) współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej,
16) wytaczanie na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne
17) składanie Radzie Powiatu rocznych sprawozdań z działalności Centrum,
18) przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
4. Dyrektor zarządza Centrum przy pomocy:
1) głównego księgowego,
2) zastępcy dyrektora oraz koordynatorów działów.
5. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora, a w razie jego nieobecności osoba wyznaczona przez Dyrektora.
§ 10
ZASTĘPCA DYREKTORA
1. Zastępce dyrektora zatrudnia oraz rozwiązuje z nim umowę o pracę Dyrektor Centrum.
2. Zastępca dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
3. Do obowiązków zastępcy dyrektora należy w szczególności:
1) zapewnienie właściwego funkcjonowania zaplecza administracyjnego oraz organizacyjnego jednostki i pomieszczeń biurowych,
2) organizacja i koordynacja całokształtu zagadnień organizacyjno – administracyjnych w jednostce oraz koordynacja i kontrola podległych działów i samodzielnych stanowisk pracy,
3) opracowanie pod względem merytorycznym zarządzeń, regulaminów i instrukcji regulujących działalność podległych bezpośrednio działów,
4) wnioskowanie do Dyrektora w sprawach organizacyjnych oraz kadrowych jednostki,
5) zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy,
6) rozpatrywanie skarg i wniosków objętych działaniem bezpośrednio podległych działów,
7) opracowywanie planów i wniosków w zakresie pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych,
8) nadzór nad właściwym zaopatrzeniem w urządzenia i materiały,
9) kontrola i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków trwałych i innych składników majątkowych nie będących środkami trwałymi,
10) analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników podległych działów.
§ 11
GŁÓWNY KSIĘGOWY CENTRUM
1. Głównego Księgowego zatrudnia oraz rozwiązuje z nim umowę o pracę Dyrektor Centrum.
2. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
3. Główny Księgowy jest jednocześnie kierownikiem działu księgowości.
4. Do obowiązków Głównego Księgowego należy, w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością spraw finansowo - materiałowych Centrum,
3) sporządzanie odpowiednich analiz ekonomicznych oraz sprawozdawczości,
4) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzonej rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, instrukcji obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,
5) sporządzanie i realizacja planów pracy kierowanej komórki,
6) nadzór i koordynacja pracy działu księgowości,
7) prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi
w dyspozycji jednostki,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- analizie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki.
8) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
- wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
- następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiącej przedmiot księgowań,
9) nadzór nad wydatkowaniem środków dokonywanych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej i warsztaty terapii zajęciowej,
10) obsługa finansowa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
§ 12
KOORDYNATORZY DZIAŁÓW
1. Do zadań Koordynatora Działu Opieki nad Dzieckiem i Rodziną i Pomocy Instytucjonalnej w szczególności należy:
1) kontrola zadań realizowanych przez poszczególnych pracowników działu
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) nadzorowanie prawidłowości wydanych decyzji administracyjnych objętych zadaniami działu;
3) terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań działu;
4) dokonywanie podziału pracy w dziale;
5) opracowywanie projektów innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania działu;
6) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej z terenu Powiatu Skarżyskiego;
7) współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
8) współdziałanie z działami Centrum;
9) poradnictwo dla rodzin zastępczych i naturalnych;
10) współdziałanie z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz rodziny;
11) organizowanie pracy z rodziną naturalną na rzecz reintegracji;
12) systematyczne diagnozowanie środowiska lokalnego;
13) analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników działu;
14) kierowanie obiegiem dokumentacji w dziale.
2. Do zadań Koordynatora Działu ds. Osób Niepełnosprawnych w szczególności należy:
1) kontrola wykorzystania środków finansowych w Warsztatach Terapii Zajęciowej;
2) kontrola realizacji programu rehabilitacji uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej;
3) nadzorowanie realizacji prawidłowego wykorzystania środków na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej;
4) kierowanie obiegiem dokumentacji obowiązującym w dziale;
5) poradnictwo dla osób niepełnosprawnych;
6) analiza i przygotowanie dokumentacji w zakresie zadań realizowanych przez dział;
7) dokonanie podziału pracy w dziale;
8) stała kontrola nad zadaniami realizowanymi przez poszczególnych pracowników działu;
9) analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników działu;
10) terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań z realizacji zadań
z zakresu rehabilitacji społecznej.
3. Do zdań Koordynatora Powiatowego Ośrodek Interwencji Kryzysowej należy
w szczególności:
1) kontrola zadań realizowanych przez pracowników działu;
2) terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań w dziale;
3) opracowywanie i przestrzeganie regulaminu korzystania z „Przyjaznego Pokoju”;
4) opracowanie i przestrzeganie procedur w przypadku udzielania schronienia ofiarom „przemocy gorącej”;
5) opracowywanie programów korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc
w rodzinie;
6) współpraca z sądem, policją, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań działu;
7) koordynowanie współpracy z działami organizacyjnymi Centrum;
8) wnioskowanie do Dyrektora w sprawach kadrowych;
9) opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania działu, zmierzających do tworzenia interdyscyplinarnego systemu pomagania;
10) koordynowanie pracy zespołów interdyscyplinarnych w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;
11) analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników działu.
Rozdział IV
ORGANIZACJA CENTRUM
§ 13
W skład Centrum wchodzą następujące działy:
1) Dział Organizacyjny (DO)
2) Dział Księgowości (DK),
3) Dział Opieki nad Dzieckiem i Rodziną i Pomocy Instytucjonalnej (ODR)
4) Dział ds. Osób Niepełnosprawnych (ON),
5) Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej (POIK),
§ 14
Wykaz stanowisk w kierowanej jednostce ustala Dyrektor Centrum z uwzględnieniem potrzeb
i możliwości finansowych.
§ 15
Schemat Organizacyjny Centrum stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
PRACOWNICY DZIAŁÓW I SAMODZIELNE STANOWISKA
§ 16
1. Pracownicy Działów i osoby na samodzielnych stanowiskach są podporządkowani bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
2. Pracownicy Działów i na samodzielnych stanowiskach są zobowiązani do wzajemnej współpracy.
§ 17
1. Pracownicy i osoby na samodzielnych stanowiskach ponoszą odpowiedzialność na zasadach określonych w przepisach: Kodeksu Pracy oraz Ustawy o finansach publicznych oraz Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Szczegółowe obowiązki oraz uprawnienia pracowników działów i zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach zostają określone w indywidualnych zakresach czynności obowiązków i odpowiedzialności.
Rozdział V
ZADANIA DZIAŁU KSIĘGOWOŚCI
§ 18
Do podstawowych zadań Działu Księgowości Centrum należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
2) bieżące i prawidłowe dokonywanie zapisów księgowych oraz sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej,
3) prowadzenie ewidencji składników majątkowych oraz zagadnień inwentaryzacji,
4) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planów,
5) opracowanie planów budżetowych,
6) koordynacja problematyki finansowo ekonomicznej w jednostce,
7) zapewnienie terminowej windykacji należności dochodowych, roszczeń oraz spłat zobowiązań,
8) organizowanie i prowadzenie kontroli wewnętrznej w działach Centrum.
§ 19
Główna księgowa Centrum podlega służbowo bezpośrednio Dyrektorowi Centrum zaś zatrudnieni w dziale pracownicy podlegają służbowo głównemu księgowemu.
Rozdział VI
ZADANIA DZIAŁU ORGANIZACYJNEGO
§ 20
Do podstawowych zadań Działu Organizacyjnego należy prowadzenie w szczególności następujących spraw:
1) prowadzenie kadr,
2) obsługa prawna Centrum,
3) prowadzenie sekretariatu,
4) organizacja obsługi interesantów i obiegu dokumentów,
5) udzielanie informacji o zadaniach Centrum oraz o prawach i uprawnieniach osobom zainteresowanym,
6) prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisów przeciwpożarowych,
7) prowadzenie archiwum zakładowego,
8) obsługa techniczna (zaopatrzenie, sprawy gospodarcze),
9) obsługa informatyczna Centrum,
10) zaopatrzenie Centrum w materiały i urządzenia niezbędne do realizacji zadań Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
11) przygotowywanie rachunków, faktur, not (opis merytoryczny) zawierających operacje gospodarcze do obróbki finansowej,
12) administrowanie pomieszczeń Centrum,
13) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Centrum,
14) opracowywanie wniosków w celu pozyskiwania środków pozabudżetowych.
§ 21
Pracownicy zatrudnieni w Dziale Organizacyjnym podlegają służbowo bezpośrednio Dyrektorowi Centrum, pośrednio zastępcy dyrektora Centrum.
Rozdział VII
ZADANIA DZIAŁU OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ i POMOCY INSTYTUCJONALNEJ
§ 22
Do podstawowych zadań Działu Opieki nad Dzieckiem i Rodziną i Pomocy Instytucjonalnej Centrum należy w szczególności:
1) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
2) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
3) doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych,
4) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej,
5) przygotowanie i szkolenie rodzin zastępczych, wykonywanie zadań ośrodka adopcyjno - opiekuńczego,
6) organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, przyznawanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej,
7) kontrola rodzin zastępczych w zakresie pełnienia należytej opieki nad przyjętym dzieckiem,
8) pomoc w integracji ze środowiskiem dla osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo - wychowawczych, resocjalizacyjnych i zakładów dla nieletnich oraz rodziny zastępcze, udzielanie pomocy finansowej,
9) przygotowywanie i opracowywanie dokumentów niezbędnych do realizacji świadczeń
i usług,
10) kompletowanie dokumentów w celu przyznania świadczenia z tytułu usamodzielnienia dla osób opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze lub rodziny zastępcze,
11) prowadzenie pracy socjalnej wobec rodzin zastępczych oraz usamodzielniających się wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych,
12) obsługa systemu informatycznego POMOST,
13) analiza i ocena zjawisk społecznych na terenie powiatu, opracowanie powiatowego programu opieki nad dzieckiem i rodziną, koordynacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
14) pomoc uchodźcom,
15) sporządzanie list wypłat pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych, zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
16) sprawozdawczość dotycząca działalności działu,
17) merytoryczna ocena dokumentów skompletowanych w sprawach umieszczenia w domu pomocy społecznej i przygotowywanie stosownych decyzji,
18) organizowanie opieki dla dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej - realizacja postanowień sądu w sprawie umieszczenia dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
19) kierowanie osób do ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
20) naliczanie odpłatności rodzicom, których dzieci przebywają w rodzinach zastępczych lub placówkach opiekuńczo – wychowawczych, egzekwowanie tej odpłatności oraz przygotowanie projektu decyzji administracyjnej w tym zakresie,
21) opracowanie projektu porozumień między powiatami w zakresie ponoszenia kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych lub rodzinach zastępczych poza terenem Powiatu Skarżyskiego,
22) sporządzanie list odpłatności zgodnie z zawartymi porozumieniami między powiatami
w sprawie pokrywania kosztów utrzymania dzieci pochodzących z terenu Powiatu,
23) sporządzanie analiz i sprawozdań z działalności domu pomocy społecznej, placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz ośrodka wsparcia,
24) przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg zażaleń na działalność domu pomocy społecznej, placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz ośrodka wsparcia,
25) współpraca z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi w zakresie spraw dziecka i rodziny,
26) współpraca w zakresie realizacji Powiatowego Programu Pomocy Dziecku i Rodzinie oraz Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
27) analizy zbiorcze z działalności działu.
§ 23
Pracownicy Działu Opieki nad Dzieckiem i Rodziną i Pomocy Instytucjonalnej podlegają służbowo bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
Rozdział VIII
ZADANIA POWIATOWEGO OŚRODKA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
§ 24
Do podstawowych zadań Powiatowego Ośrodek Interwencji Kryzysowej należy:
1) podejmowanie działań na rzecz osób i rodzin będących w kryzysie, w tym dotkniętych przemocą, w celu zapobiegania lub pogłębiania się występujących dysfunkcji,
2) udzielanie specjalistycznego poradnictwa,
3) współpraca z lokalnymi oraz krajowymi instytucjami, organizacjami pozarządowymi, środowiskami samopomocowymi zajmującymi się udzielaniem pomocy osobom i rodzinom z problemem przemocy i będącym w innych sytuacjach kryzysowych. ,
4) organizowanie szkoleń z zakresu zjawiska przemocy dla osób i instytucji pracujących
z dziećmi, młodzieżą i rodzinami,
5) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
6) opracowywanie i realizacja programów korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
7) pomoc w integracji ze środowiskiem dla osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo - wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakładów dla nieletnich i zakładów karnych,
8) udzielanie pracownikom socjalnym konsultacji i poradnictwa dotyczącego opracowywania
i prowadzenia rozszerzonej pracy socjalnej z klientami z problemem przemocy i w różnych sytuacjach kryzysowych,
9) realizacja grupowych form pracy o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym
i profilaktycznym,
10) prowadzenie mediacji rodzinnych w sytuacji braku możliwości porozumienia się członków rodziny — tworzenie grup samopomocy,
11) współpraca z sądem w zakresie regulacji sytuacji małoletnich dzieci w przypadku stwierdzonych zaniedbań i braku możliwości zmiany postawy rodziców,
12) przygotowanie i opracowanie dokumentów niezbędnych do realizacji zadań,
13) analiza i ocena zjawisk społecznych występujących na terenie powiatu,
14) pomoc uchodźcom,
15) udział w koordynacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz
w opracowaniu programów z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wsparcia osób niepełnosprawnych,
16) przygotowanie sprawozdawczości w zakresie prowadzonej działalności,
17) udostępnianie „Przyjaznego Pokoju” z lustrem weneckim oraz sprzętem audiowizualnym do rejestracji zdarzeń na potrzeby prokuratury, sądu i policji;
18) podejmowanie innych działań wynikających z diagnozy potrzeb,
§ 25
Pracownicy Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej podlegają służbowo bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
Rozdział IX
ZADANIA DZIAŁU DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
§ 26
Do podstawowych zadań Działu ds. Osób Niepełnosprawnych należy w szczególności:
1. W zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych:
1) nadzór merytoryczny nad Warsztatami Terapii Zajęciowej,
2) udzielanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych,
3) udzielanie dofinansowania i prowadzenie dokumentacji związanej z likwidacją barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się dla osób indywidualnych,
4) obsługa programów celowych PFRON,
5) dofinansowanie i realizacja zadań z zakresu sportu, kultury i rekreacji osób niepełnosprawnych dla organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego,
6) udzielanie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych,
7) udzielanie dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego osobom indywidualnym
i innym uprawnionym podmiotom.
2. Informowanie o prawach i uprawnieniach osób niepełnosprawnych.
3. Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
4. Opracowywanie i przedstawianie planów, zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu.
5. Udział w koordynacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych
w odniesieniu do osób niepełnosprawnych.
6. Współpraca z Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych.
§ 27
Pracownicy zatrudnieni w Dziale ds. Osób Niepełnosprawnych podlegają służbowo bezpośrednio Dyrektorowi Centrum, pośrednio zastępcy dyrektora Centrum.
Rozdział X
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE Z CENTRUM
§ 28
Centrum w zakresie realizacji swoich zadań współpracuje, w szczególności z:
- Domem Pomocy Społecznej przy ul Spornej 6 w Skarżysku – Kamiennej o zasięgu ponadgminnym.
- Warsztatem Terapii Zajęciowej przy ul. Kościuszki 38 oraz Równoległej 23 w Skarżysku – Kamiennej.
- Zespołem Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej “Przystań” przy ul. Rejowskiej 53 w Skarżysku – Kamiennej.
- Rodzinnym Domem Dziecka Nr 1 przy ul. Polnej 42 w Skarżysku – Kościelnym.
- Powiatowym Środowiskowym Domem Samopomocy przy ul. Tysiąclecia 22 w Skarżysku – Kamiennej.
- Starostwem Powiatowym,
- właściwymi wydziałami Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- ministerstwem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego,
- organami administracji rządowej,
- organami samorządu terytorialnego,
- jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia,
- policją,
- sądami,
- organizacjami pozarządowymi,
- osobami fizycznymi i prawnymi.
- innymi Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie.
Rozdział XI
ZASADY WYKONYWANIA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 29
1. Działalność kontrolną określa regulamin kontroli opracowany przez Dyrektora Centrum
i podany do wiadomości zatrudnionych pracowników.
2. Kontrole zewnętrzne wykonują pracownicy Centrum w oparciu o plan kontroli oraz na zlecenie Dyrektora zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Kontrolę wewnętrzną organizuje Dyrektor Centrum lub upoważniona przez niego osoba
§ 30
1. Centrum prowadzi kontrolę zewnętrzną w zakresie realizowanych zadań przewidzianych przez ustawy oraz umowy w odniesieniu do warsztatów terapii zajęciowej.
2. Dziala1ność kontro1ną zewnętrzną prowadzi się na podstawie rocznych planów kontroli określonych przez Dyrektora Centrum i zatwierdzonych przez Starostę.
3. Plan kontroli zewnętrznej okreś1a jednostkę kontrolowaną, zakres kontroli i termin przeprowadzenia kontroli.
4. Wnioski i zalecenia pokontrolne formułuje Dyrektor Centrum, który o ich treści i sposobie wykonania przez jednostkę kontrolowaną informuje Zarząd.
Rozdział XII
WYDAWANIE WEWNĘTRZNYCH AKTÓW NORMATYWNYCH
§ 31
1. Wewnętrzne akty normatywne: regulaminy, zarządzenia i instrukcje wydaje Dyrektor Centrum.
2. Dyrektor wydaje podległym działom i pracownikom na stanowiskach samodzielnych polecenia regulujące i usprawniające ich działalność.
Rozdział XIII
PODPISYWANIE PISM I UDZIELANIE INFORMACJI
§ 32
Obieg dokumentów odbywa się zgodnie z instrukcją kancelaryjną zgodną z zapisami rozporządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu.
§ 33
1. Czeki, przelewy i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego oraz dokumenty
stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych podpisuje Dyrektor i Główny Księgowy.
2. Plany sprawozdania i pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba.
3. Projekty pism, decyzji i innych dokumentów przed przedłożeniem do podpisu Dyrektorowi Centrum powinny być zaparafowane przez pracownika przygotowującego projekt.
§ 34
1. Informacji z zakresu działalności Centrum udziela Dyrektor lub upoważnieni przez niego pracownicy.
2. Główny Księgowy, pracownicy działów i osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach udzielają informacji z zakresu swojej działalności.
Rozdział XIV
ORGANIZACJA PRACY CENTRUM
§ 35
1. Ustala się następujący tygodniowy rozkład pracy dla poszczególnych działów Centrum
z wyłączeniem Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej:
1) poniedziałek od godziny 800 do godziny 1600
2) wtorek – piątek od godziny 730 do godziny 1530
2. Ustala się następujący tygodniowy rozkład pracy dla Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej
1) poniedziałek od godziny 800 do godziny 1800
2) wtorek – piątek od godziny 730 do godziny 1800
3. Dyrektor Centrum przyjmuje klientów w sprawach skarg i wniosków w środy
w godzinach 1100 - 1300 i 1400- 1530.
4. Zastępca dyrektora Centrum przyjmuje klientów w sprawach skarg i wniosków
w poniedziałek w godzinach 1100 - 1300 i 1430- 1600.
Rozdział XV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36
Załączniki do niniejszego Regulaminu stanowią jego integralną część.
§ 37
Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego uchwalenia.
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów