BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

21/23/2005

Drukuj
1 2 3

UCHWAŁA NR 21/23/2005
ZARZĄDU POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 10 maja 2005 roku


w sprawie: przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku - Kamiennej

Na podstawie art. 36 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz § 67 ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala co następuje:


§ 1

Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Zespołu Placówek Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej w brzmieniu ustalonym
w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc Uchwała Nr 18/25/2001 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 24 kwietnia 2001 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej wraz
z późniejszymi do niej zmianami.

§3
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Zespołu Placówek Opieki, Wychowania
i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej.

§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Przewodniczący Zarządu Powiatu


Łukasz Wojciechowski

Członkowie Zarządu Powiatu:
1. Wiesław Gnat ............................
2. Jacek Bławat ..............................
3. Leszek Lepiarz ...........................
4. Jerzy Żmijewski .........................

REGULAMIN
ZESPOŁU PLACÓWEK OPIEKI, WYCHOWANIA
I INTERWENCJI KRYZYSOWEJ „PRZYSTAŃ”



ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1.

Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa organizację, szczegółowe zadania, a także specyfikację i zakres sprawowanej opieki w Zespole Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań”.

§ 2.

Podstawy prawne działalności Zespołu Placówek zostały zawarte w następujących ustawach i rozporządzeniach:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej- jednolity tekst ustawy.( Dz. U. z 2004 roku nr 64 poz. 593 z późniejszymi zmianami )
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1998r. Karta Nauczyciela- jednolity tekst ustawy ( Dz. U. z 2003 roku nr 118 poz.1112 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 7 stycznia 2003 roku o finansach publicznych- jednolity tekst ustawy ( Dz. U. z 2003 roku nr. 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami).
4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1074r. Kodeks Pracy- tekst jednolity (Dz. U.
z 1998r. Nr 21 poz. 94 z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. z 2005r. Nr. 37 poz. 331 )
6. Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2004r.
w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki
oraz zagospodarowanie (Dz. U. z 2004r. Nr 6 poz. 45).
7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia
2000r. w sprawie zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością ośrodków adopcyjno- opiekuńczych (Dz.U. z 2000r. Nr 74 poz. 862)



§ 3.

Zespół Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań”, zwany dalej „Zespołem Placówek”, mieści się w Skarżysku Kamiennej przy ul. Rejowskiej 53 w budynku własnym. Posiada tablicę informacyjną i pieczęć urzędową.

§ 4

W skład Zespołu Placówek wchodzi:
1. Placówka Socjalizacyjna, zapewniająca całkowitą opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej istniejącej do końca 2000 roku jako Dom Dziecka w Skarżysku Kam. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację pracy Placówki Socjalizacyjnej zawarto w Rozdziale II Regulaminu.
2. Ognisko Wychowawcze, zapewniające wsparcie oraz dzienną opiekę dzieciom z terenu powiatu skarżyskiego, znajdującym się w trudnych warunkach życiowych. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację pracy Ogniska Wychowawczego zawarto w Rozdziale III Regulaminu.
3. Hostel dla małoletnich, zapewniający doraźną opiekę dzieciom i młodzieży, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację hostelu zawiera rozdział IV Regulaminu.
4. Mieszkania Chronione, umożliwiające samodzielne życie w środowisku wychowankom opuszczającym niektóre placówki opiekuńczo – wychowawcze. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację Mieszkań Chronionych zawarto w Rozdziale V Regulaminu.



§ 5


1. Zespół Placówek jest samorządową jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat Skarżyski.
2. Nadzór nad Zespołem Placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
3. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Zespole Placówek sprawuje Wydział Polityki Społecznej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach.
4. Zespołem Placówek kieruje dyrektor , którego powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu.
5. Zespół Placówek posiada wspólną dyrekcję, Zespół Wychowawców oraz Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka. Prowadzi też wspólną administrację , gospodarkę i rachunkowość dla placówek wchodzących
w jego skład.

§ 6

Działalność Zespołu Placówek może być uzupełniona o pracę wolontariuszy na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

§ 7

1. Finansowanie Zespołu Placówek odbywa się ze środków finansowych powiatu, darowizn oraz dopłat rodziców do pobytu dziecka.
2. Zespół Placówek jest dysponentem drugiego stopnia środków budżetowych bez prawa ich przekazywania na inne podmioty.
3. Za gospodarkę finansową Zespołu Placówek odpowiada dyrektor oraz główny księgowy.
4. Wydatki związane z zapewnieniem wychowankom całodobowej opieki w Placówce Socjalizacyjnej oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Zespół Placówek.






















ROZDZIAŁ II

ORGANIZACJA I ZADANIA
PLACÓWKI SOCJALIZACYJNEJ

§8


Do zadań placówki socjalizacyjnej należy:
1. Zapewnienie dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb.
2. Prowadzenie zajęć socjalizacyjnych, korekcyjnych, kompensacyjnych , logopedycznych, terapeutyczno- kompensujących braki wychowania
w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego.
3. Zapewnienie dzieciom kształcenia, wyrównywania opóźnień rozwojowych
i szkolnych.
4. Zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków mieszkaniowych, całodziennego wyżywienia, zaopatrzenie w odzież i wszystkie inne potrzebne przedmioty codziennego użytku.
5. Opieka lekarska w zakresie medycyny ogólnej i specjalistycznej.
6. Stwarzanie wychowankom warunków do rozwijania zainteresowań
i zdolności.
7. Pokrywanie opłaty za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością , w której znajduje się placówka.
8. Zapewnienie drobnych kwot pieniężnych do własnego dysponowania przez dziecko – kieszonkowe.
9. Umożliwienie dzieciom regularnego i bezpośredniego kontaktu z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem.
10. Prowadzenie szeroko zakrojonych działań w zakresie współpracy z rodziną wychowanka mające na celu, o ile to możliwe jak najszybszy powrót dziecka do rodziny.
11. Wobec bezskuteczności działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny podejmowanie starań o umieszczenie go w rodzinnej opiece zastępczej lub
w rodzinie przysposabiającej.
12. W przypadku kierowania do placówki dzieci w wieku przedszkolnym podejmowanie działań zmierzających do szybkiego umieszczenia dziecka
w rodzinie adopcyjnej.

§ 9

W celu usprawnienia swoich działań placówka współpracuje z instytucjami:

1. Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dziecka.
2. Ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi .
3. Szkołami, do których uczęszczają dzieci .
4. Sądami Rodzinnymi i kuratorami.
5. Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną .
6. Policją.
7. Centrum Interwencji Kryzysowej.
8. Organizacjami pozarządowymi.

§ 10


Placówka Socjalizacyjna prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków w Placówce.

1. Regulamin.
2. Księgę ewidencji wychowanków.
3. Dokumentację osobistą wychowanka.
4. Kartę pobytu dziecka.
5. Indywidualny plan pracy z dzieckiem.
6. Kartę odzieżową wychowanka.
7. Kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu.
8. Diagnozy wychowanków.
9. Książkę zameldowań.
10. Arkusze badań i obserwacji psychologicznych i pedagogicznych.

Dokumentację pobytu wychowanka stanowią także uchwały zespołu wychowawczego o przebiegu procesu wychowania, a także dokumentacja prowadzona przez Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka.


§ 11

1. Placówka Socjalizacyjna świadczy opiekę całkowitą, funkcjonuje przez cały
rok, przez wszystkie dni tygodnia.
2. Opieka i wychowanie realizowane są w oparciu o program pracy placówki z dzieckiem i rodziną, opracowany przez wychowawców na początku roku kalendarzowego.
3. Podstawą oddziaływań wychowawczych jest opracowanie indywidualnych diagnoz stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej wychowanków oraz indywidualnego planu pracy z dzieckiem .
4. Zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne prowadzone są przez
wychowawców mających odpowiednie uprawnienia bądź inne osoby
posiadające kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć.
5. Zajęcia kulturalne , sportowe, kulinarne, turystyczne i manualne
realizowane są w ramach tygodniowego wymiaru godzin.
6. Nauka wychowanków odbywa się w szkołach i przedszkolu poza placówką,
placówka zapewnia pomoc w nauce i odrabianiu zadań domowych oraz
w zajęciach wyrównawczych.
7. W zajęciach organizowanych przez placówkę socjalizującą mogą
uczestniczyć dzieci z ogniska wychowawczego oraz spoza placówki.
8. Realizację przyjętych celów i zadań zapewnia placówce posiadana baza lokalowa, materiałowa i kadrowa.
9.W Placówce socjalizacyjnej zapewniającej opiekę całodobową organizuje
się opiekę w porze nocnej w godz. 22ºº - 6ºº, którą sprawuje wychowawca
oraz osoba zatrudniona w charakterze opiekunki nocnej. Dyżury nocne mogą
również pełnić osoby doraźnie wyznaczone przez dyrektora placówki.
10.Dopuszcza się możliwość indywidualnej nauki wychowanków starszych we
własnych pokojach.
11.Dostęp do urządzeń technicznych i wyposażenia placówki uzależniony jest
od wieku wychowanka oraz indywidualnej decyzji wychowawców. Młodsi
wychowankowie mogą korzystać z tych urządzeń wyłącznie pod opieką osób
dorosłych.
12. Działalność placówki uzupełniona jest pracą wolontariuszy
13. Placówka socjalizacyjna może przyjmować słuchaczy zakładów
kształcenia i nauczycieli na praktyki pedagogiczne.
14. W Placówce socjalizacyjnej odbywają się cotygodniowe zebrania grupy
wychowawczej, na których wychowankowie wspólnie z wychowawcami
rozwiązują istniejące problemy oraz zgłaszają swoje propozycje zajęć.
Zebrania mogą być powoływane na życzenie zarówno wychowawcy jak i
wychowanka . Służą tworzeniu otwartości i wzajemnej komunikacji.

§ 12

Zespół Wychowawców:
1. W skład Zespołu Wychowawców wchodzą:
§ dyrektor jako przewodniczący
§ wychowawcy,
§ pedagog,
§ pracownik socjalny,
§ terapeuta.
2. Posiedzenia zespołu wychowawczego obywają się dwa razy w miesiącu i są protokołowane.
3. Do podstawowych zadań zespołu wychowawczego należy:
§ opiniowanie regulaminu placówki oraz wszystkich jego zmian,
§ planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej,
§ podejmowaniem decyzji w istotnych sprawach dotyczących wychowanków,
§ organizowanie wewnętrznego samokształcenia.
4. Uchwały zespołu wychowawczego są podejmowane większością
głosów w obecności, co najmniej 2/3 jej członków.
5. Członkowie zespołu wychowawczego są zobowiązani do nie ujawniania
spraw poruszanych na posiedzeniach zespołu, które mogą naruszyć dobro
osobiste wychowanków, wychowawców lub innych pracowników
placówki.

Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka:

6. W skład Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka wchodzą:

1). dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
2). pedagog,
3). terapeuta,
4). pracownik socjalny,
5). wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym danego dziecka.

7. Do zadań Zespołu do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka należy:

1). ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka i rodziny
2). analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną
3). modyfikacja indywidualnego planu pracy.
4). zgłaszanie do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną
sytuacją prawną umożliwiającą adopcję.
5). ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb.
6). ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
7). informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce.

W posiedzeniach zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka dopuszcza się udział osób bliskich dziecku oraz przedstawicieli instytucji wymienionych w § 9



§ 13


1. W placówce socjalizacyjnej zatrudnia się pracowników pedagogicznych,
pedagoga, terapeutę oraz pracownika socjalnego.
2. Pracownikami pedagogicznymi są: dyrektor, pedagog, wychowawcy.
3. Zasady zatrudniania pracowników oraz wymagania kwalifikacyjne
określają odrębne przepisy.
4. Zakres obowiązków pracowników placówki określa dyrektor.
5. Zasady sprawowania opieki pielęgniarskiej określa dyrektor
Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w porozumieniu z
dyrektorem placówki socjalizacyjnej.
6.Wychowawca placówki opiekuńczo-wychowawczej organizuje pracę z
grupą dzieci oraz pracę indywidualną z dzieckiem. Wychowawca kierujący
procesem wychowawczym dziecka, realizuje zadania wynikające z
indywidualnego planu pracy oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną
dziecka, przy czym jeden wychowawca kieruje procesem wychowawczym
nie więcej niż 8 dzieci. Szczegółowy zakres obowiązków wychowawcy ustala
dyrektor placówki.
7. Wychowawcy mają obowiązek kierowania się we wszystkich działaniach
dobrem wychowanków i troską o ich zdrowie, a także poszanowaniem godności wychowanka, stwarzaniem ciepła, poczucia bezpieczeństwa,
wzajemnej sympatii i zrozumienia.
8. Psycholog lub pedagog zatrudniony w placówce przygotowuje diagnozę
indywidualną dziecka, prowadzi zajęcia terapeutyczne oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce. Szczegółowy zakres obowiązków psychologa i pedagoga ustala dyrektor placówki.
9. Pracownik socjalny pracuje z rodziną dziecka, rozpoznaje jego sytuację
rodzinną, utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi tę rodzinę,
inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwiania powrotu dziecka do rodziny. Szczegółowy zakres obowiązków pracownika socjalnego ustala dyrektor placówki.

§ 14


1. Wychowankami placówki socjalizacyjnej są dzieci i młodzież od 3 do 18 lat pozostające w normie rozwojowej , całkowicie lub częściowo pozbawione opieki rodzicielskiej. W przypadkach uzasadnionych ( kontynuowanie nauki, program usamodzielnienia), pobyt wychowanka w placówce może zostać wydłużony do czasu ukończenia nauki.
2. Po uzyskaniu pełnoletności osoba opuszczająca placówkę zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem.
3. Dziecko do placówki socjalizacyjnej kieruje dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku Kamiennej.
4. W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka bez skierowania w placówce może nastąpić na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekuna prawnego.
5. Dyrektor placówki może przyjmować dzieci na ich wniosek lub na wniosek
ich rodziców, jeżeli placówka dysponuje wolnymi miejscami, jednakże w
liczbie nie większej niż 15% miejsc przeznaczonych dla dzieci objętych
opieką całodobową .
6. O przyjęciu do placówki dziecka na jego wniosek, dyrektor informuje
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
7. Przyjmowanie dzieci do placówki odbywa się całodobowo.
8. Placówka może przyjmować bez skierowania oraz bez uzyskania zgody
przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku
poniżej 13 lat i zapewnić mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w
przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki
na polecenie sędziego , doprowadzone przez policję, szkołę lub osoby
stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenia jego życia lub zdrowia.
9. W wyżej wymienionym przypadku dyrektor placówki obowiązany jest
powiadomić niezwłocznie , nie później niż w ciągu 24h właściwy Sąd
rodzinny oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
10. Podstawą skierowania do placówki jest:
1). orzeczenie sądu,
2). wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub małoletniego,
11.Wraz ze skierowaniem organ kierujący przesyła dokumentację wymienioną
w rozdziale II § 10.
12. Do placówki socjalizacyjnej nie przyjmuje się:
1).chorych fizycznie lub psychicznie,
2).upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
3).uzależnionych,
4).dzieci do lat 3,
5).niepełnosprawnych ruchowo,
ze względu na brak odpowiednich warunków lokalnych i nieprzystosowanie
budynku do sprawowania tego typu opieki,
13. Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do placówki.
14.Wychowankom objętym opieką całkowitą w placówce przysługuje
stosowanie do wieku i indywidualnych potrzeb wyposażenie w obuwie,
odzież i inne przedmioty osobistego użytku.
15.Wychowankowie są współgospodarzami placówki i powinni być wdrażani
do pracy na rzecz placówki stosowanie do ich wieku i możliwości.
16.Osoby zobowiązane do świadczeń alimentacyjnych i rodzice ponoszą
opłaty na rzecz dziecka zgodnie z odrębnymi przepisami.
17. Wychowankom placówki socjalizacyjnej przysługują prawa do:
1).poszanowania godności i właściwego traktowania,
2).współplanowania i współorganizowania zajęć w placówce,
3).swobody myśli i przekonań,
4).właściwej opieki wychowawczej oraz bezpieczeństwa w okresie pobytu dziecka w placówce,
5).wyposażenia w niezbędną odzież i przedmioty osobistego użytku, podręczniki, leki, kieszonkowe,
6).utrzymywania kontaktów z rodziną, kolegami, rodzinami zaprzyjaźnionymi,
18.Do obowiązków wychowanków placówki należą :
1).przestrzeganie regulaminu placówki socjalizacyjnej,
2).dbałość o wspólne dobro , ład i porządek w placówce,
3).uznawanie godności i podmiotowości innych osób,
4).przestrzeganie prawa,
5).uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach organizowanych dla wychowanków,
6).zwalniania się i terminowego powracania do placówki,
7).uczestniczenia w zebraniach grupy wychowawczej i przestrzegania jej ustaleń,
8).realizacja obowiązku szkolnego,
9).dbałość o higienę osobistą,
10).dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych wychowanków,
19.Wychowanek opuszcza placówkę socjalizacyjną jeżeli :
1).powraca do domu rodzinnego, gdyż ustały przyczyny , które doprowadziły do skierowania dziecka do placówki,
2).zostanie usamodzielniony,
3).zostanie zakwalifikowany do innej formy opieki,
4).sąd wyda orzeczenie o zakończeniu pobytu dziecka w placówce,
20.W przypadku 7- dniowej nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka rozważa zasadność dalszego pobytu wychowanka w placówce i kieruje sprawę do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w
placówce .

21. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia do placówki.
22. Dyrektor placówki co najmniej na 6 miesięcy przed przewidywanym
terminem opuszczenia placówki przez usamodzielnionego wychowanka
powiadamia kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz
inicjuje współpracę w procesie usamodzielnienia .
23.Pomocy w usamodzielnieniu udziela się na wniosek składany przez
usamodzielnionego wychowanka, jego przedstawiciela ustawowego lub
opiekuna prawnego do dyrektora Powiatowego Centrum.
24. Formę i zakres pomocy w usamodzielnieniu ustala się w indywidualnym
planie, który opracowuje w uwzględnieniu z wychowankiem pracownik
socjalny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie .





































ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA I ZADANIA
OGNISKA WYCHOWAWCZEGO


§ 15


Celem Ogniska jest:

1.Zapobieganie sieroctwu społecznemu,
2. Prowadzenie działań profilaktycznych przeciwdziałających niedostosowaniu społecznemu,
3. Zapewnienie pomocy rodzicom mającym poważne trudności w wychowaniu dzieci,
4. Oddziaływanie na rodziców lub opiekunów w kierunku kształtowania w nich poczucia odpowiedzialności za dzieci,
5.Pełnienie funkcji domu rodzinnego dla wszystkich wychowanków, a przede wszystkim dla pochodzących z rodzin o dużym stopniu patologii społecznej.


§ 16


Zadania Ogniska:
Pomoc wychowankom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych.

Wdrażanie wychowanków w rozwiązywaniu zasad współżycia społecznego, kształtowanie właściwego stosunku do nauki i pracy, podnoszenie poziomu kultury osobistej wychowanków, eliminowanie zaburzeń zachowania,

Praca terapeutyczna i socjalna z rodziną wychowanka, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, poradnictwo, podtrzymywanie emocjonalnych więzi w rodzinie.

Organizowanie wolnego czasu i wypoczynku, w tym również poprzez organizowanie gier i zabaw ruchowych, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i organizowanie kulturalnej rozrywki,


Wdrażanie wychowanków do prac samoobsługowych w rodzinie ogniskowej,

Udzielanie w miarę posiadanych możliwości pomocy materialnej (kieszonkowe, odzież, pomoce szkolne) oraz występowanie do odpowiednich instytucji z wnioskami o jej udzielenie,

Umożliwianie wychowankom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej

Ognisko obejmuje działalnością Powiat Skarżysko – Kam. W uzasadnionych przypadkach losowych do Ogniska mogą być przyjmowane dzieci z innych Powiatów za refundacją kosztów pobytu w Ognisku.


§ 17


W Ognisku funkcjonuje.:
1. Zespół Wychowawczy.
1). W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
a). dyrektor jako przewodniczący,
b). pracownicy pedagogiczni.
2). Do zadań zespołu wychowawczego należy:
a) . rozpoznanie problemów emocjonalnych , społecznych i szkolnych
wychowanków,
b). tworzenie i ocena planów pracy
c). opiniowanie i wyznaczanie kierunków pracy z dziećmi i z rodzinami.
d). podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w Ognisku,
e). podejmowanie decyzji w sprawach przyjęcia i skreślenia z listy
wychowanków.
3). Zespół Wychowawczy opiniuje projekt Regulaminu Ogniska i Regulaminu dla wychowanków a zatwierdza Dyrektor Zespołu Placówek Opieki Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań”.
2. Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka.
3. Społeczność Ogniska.
4. Dopuszcza się również możliwość powołania Rady Rodziców.





§ 18

1. W Ognisku działa Społeczność Ogniska zwana dalej społecznością, którą tworzą wszyscy wychowankowie i wychowawcy.
2. Społeczność ogniska ma prawo do:
1). inicjowania prowadzonych zajęć,
2). rozwiązywania konfliktów i spraw spornych,
3). współtworzenia kodeksu norm obowiązujących w placówce,
4). proponowania nagród i kar dla wszystkich członków społeczności,
5). tworzenia funkcji potrzebnych w Ognisku oraz wyznaczania osób do ich
pełnienia,
6). zawieszania wychowanków w pełnieniu swoich funkcji.

3. W ognisku mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których regulaminowym celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie form działalności dydaktycznej i wychowawczej Ogniska. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia lub organizacje, o których wyżej mowa, wyraża dyrektor po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu wychowawczego.

§ 19


1. Cele i zadania Ogniska realizowane są przez:
1). odrabianie lekcji i wyrównywanie braków edukacyjnych,
2). organizację zajęć świetlicowych, klubowych i specjalistycznych ( terapia
indywidualna, terapia grupowa, społeczność korekcyjna),
3). zapewnienie dożywiania,
4). prowadzenie treningu zadaniowego (uczenie czynności samoobsługowych,
praca na rzecz domu i otoczenia),
5).pracę terapeutyczną z rodziną wychowanków.

2. Zasady współżycia w Ognisku określają:
1).Regulamin dla wychowanków Ogniska,
2). Deklaracja współpracy rodziców wychowanków Ogniska
3). Ognisko jest czynne przez sześć dni w tygodniu w ciągu roku szkolnego.
Zapewnia możliwość korzystania ze swych świadczeń w każdej sytuacji wymagającej udzielenia pomocy wychowankowi.

3. Co najmniej dwa razy do roku organizuje się spotkania integracyjne ze wszystkimi rodzicami ( opiekunami) wychowanków.



§ 20


1. W Ognisku zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni oraz dyrektor.
2. Wychowawca prowadzi grupę wychowawczą oraz sprawuje opiekę nad
procesem wychowania i terapii powierzonych jego opiece wychowanków.
3. Wychowawcy mają obowiązek kierowania się we wszystkich działaniach
dobrem wychowanków i troską o ich zdrowie, a także szanowanie godności
wychowanka, stwarzanie ciepła, poczucia bezpieczeństwa, wzajemnej
sympatii i zaufania.
4. Praca wychowawcza wychowawcy wspierana jest przez psychologa i
terapeutę oraz wolontariuszy.


§ 21


1. Praca z wychowankiem i jego rodziną opiera się na zasadzie dobrowolności.
2. Kandydaci do Ogniska mogą zgłaszać się sami , być zgłaszani przez rodziców, pedagoga lub psychologa szkolnego oraz inne służy społeczne.
3. Rodzice (opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w drodze do Ogniska i za jego powrót do domu.
4. Do Ogniska mogą być przyjmowane dzieci i młodzież w wieku od 7 do 14 lat. uzasadnionych przypadkach można również przyjmować dzieci młodsze.
5. Podstawowy okres pobytu wychowanka w Ognisku wynosi 1 rok. Zapisy do Ogniska odbywają się na każdy rok szkolny, a o przyjęciu decyduje Zespół,
o którym mowa w § 17 ust. 1. Praca terapeutyczna z rodziną wychowanka
nie może trwać dłużej niż 5 lat.
6. Wychowanek zostaje przyjęty do Ogniska na okres próbny nie
przekraczający 6 tygodni.
7. W Ognisku obowiązuje bezwzględny zakaz przemocy, straszenia przemocą, picia alkoholu, używania nikotyny, narkotyków i innych środków odurzających oraz kontaktów seksualnych.
8. Skreślenie wychowanka z listy następuje w przypadku:
a. nie usprawiedliwionej nieobecności wychowanka w Ognisku, trwającej ponad 4 tygodnie licząc od daty powiadomienia o tym fakcie rodziców (opiekuna prawnego) wychowanka,
b. osiągnięcia przez wychowanka wieku określonego w regulaminie Ogniska, z tym że jeżeli osiągnięcie tego wieku nastąpiło przed zakończeniem roku szkolnego, pobyt w placówce przedłuża się do zakończenia roku szkolnego,
c. poważnego naruszenia dyscypliny,
d. braku współpracy wychowanka lub jego rodziców (opiekunów) w realizacji założonych celów
e. rezygnacji wychowanka lub jego rodziców (opiekuna prawnego).
9. Dyrektor powiadamia o skreśleniu wychowanka rodziców, nie
później niż w ciągu 14 dni od daty skreślenia rodziców.
Skreślenie następuje na podstawie decyzji zespołu wychowawczego po
zasięgnięciu opinii społeczności Ogniska.


§ 22

Rodzice lub opiekunowie prawni wychowanka przyjętego do Ogniska zobowiązani są do świadczenia usług na rzecz placówki.






























ROZDZIAŁ IV


ORGANIZACJA I ZADANIA
HOSTELU DLA MAŁOLETNICH

§ 23



Przepisy ogólne.
1. Hostel, sprawuje opiekę całkowitą nad dzieckiem, w trudnych sytuacjach kryzysowych.
2. Hostel przeznaczony jest dla dzieci, młodzieży w wieku do 16 lat potrzebujących pomocy z zakresu wielu specjalności. Wszystkie działania mają charakter pracy opiekuńczo-wychowawczej; terapia, opieka prawna, socjalna, zdrowotna, pedagogiczna, bytowa. Hostel świadczy opiekę natychmiastową, podczas bezpośredniego zagrożenia, o każdej porze dnia i nocy, w dni powszednie i święta.
3. Nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej. Organem prowadzącym jest Powiat Skarżyski sprawujący nadzór organizacyjno finansowy.
4. Nadzór nad przestrzeganiem standardów wychowania i opieki sprawuje
z upoważnienia Wojewody Świętokrzyskiego Wydział Polityki
Społecznej w Kielcach.


§ 24

Cele i zadania.
1. Hostel zapewnia:
1) dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodziców, znajdującemu się w sytuacji kryzysowej, doraźną, natychmiastową, całkowitą opiekę i pomoc w zakresie podstawowych warunków życia: noclegu, wyżywienia, leczenia, kontynuacji nauki, terapii psychologiczno-pedagogicznej.
2) matce lub ojcu z małym dzieckiem pomoc w nagłych wypadkach w zakresie mieszkania i opieki oraz pomocy socjalnej, terapeutycznej, prawnej.
2. Wszyscy pracownicy Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej zapewniają pomoc w trudnych sytuacjach życiowych poprzez:
1) diagnozę problemów klienta
2) terapię i wsparcie społeczne
3) porządkowanie i załatwienie codziennych spraw
4) udzielanie pierwszej pomocy w kryzysie
3. Hostel swoją działalnością obejmuje Powiat Skarżyski w uzasadnionych przypadkach losowych, w miarę wolnych miejsc, do hostelu przyjmowani są klienci z innych powiatów, za 100% refundacją kosztów pobytu przez powiat właściwy ze względu na miejsce stałego zameldowania klienta.
4. Świadczenia udzielane przez specjalistów Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej dla mieszkańców hostelu są bezpłatne, a udzielana pomoc objęta pełną dyskrecją.


§ 25


Organizacja pracy.
1. Hostel zlokalizowany jest w budynku Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej. Jest formą pomocy stacjonarnej trwającej nie dłużej niż trzy miesiące. Hostel składa się z trzech pomieszczeń wyposażonych w meble i sprzęt gospodarstwa domowego.
2. Jednocześnie w hostelu może przebywać nie więcej niż 3 osoby w tym matka lub ojciec z małym dzieckiem.
3. Klienci hostelu mogą korzystać z pomieszczeń placówki tj. jadalnia, świetlica, uczelnia, placu zabaw.


§ 26

Dokumentacja.

1. Zespół specjalistów Placówki prowadzi dokumentację dotyczącą:
1) pobytu w hostelu
2) przebiegu procesu udzielanej pomocy
2. Na dokumentację, o której mowa w ust 1, składają się:
1) ewidencja klientów
2) karta pobytu udzielanej pomocy
3) losy klienta po wyjściu z hostelu


§ 27

Zasady przyjęcia do hostelu.
1. Do hostelu są przyjmowane osoby, które z uwagi na kryzysową sytuację rodzinną, nie mogą czasowo przebywać w domu.
2. Osoby przyjmowane są do hostelu na czas rozwiązania sytuacji rodzinnej, bądź na czas udzielanej pomocy lub wskazania kierunku jego rozwiązania.
3. W hostelu jest ograniczona liczba miejsc. Dzieci po dokonaniu diagnozy i zasięgnięciu opinii sądu rodzinnego, mogą być przeniesione do placówki opiekuńczo-wychowawczej.
4. Okres pobytu w hostelu rozpatrywany jest indywidualnie, nie może być dłuższy niż trzy miesiące.
5. Osoba dorosła przebywająca w hostelu z dzieckiem zapewnia sobie wyżywienie, bądź za pośrednictwem placówki stara się o pomoc finansową w ośrodkach pomocy społecznej. Wysokość opłat wynosi 100% wsadu do kotła. Dziecko przebywające w hostelu ma bezpłatne wyżywienie.
6. Osoby przebywające w hostelu zobowiązane są do przestrzegania regulaminu hostelowego.
7. Do hostelu nie przyjmuje się:
1) bezdomnych
2) uzależnionych
3) kwalifikujących się do leczenia szpitalnego
4) chorych psychicznie
5) pod wpływem środków uzależniających
6) znajdujących się w kolizji z prawem
7) małoletnich z interwencji policyjnych nie mających charakteru pomocy rodzinie (np: rozboje, kradzieże, ucieczki z domów itp.)
8) młodzieży powyżej 16 roku życia.


§ 28


Klienci.
1. Klientami hostelu są dzieci, młodzież do 16 lat, potrzebujące pomocy w różnych sytuacjach rodzinnych:
- matki z dzieckiem, ojcowie z dzieckiem w nagłym kryzysie.
- ofiary przemocy w rodzinie, którym organizuje się okresowy pobyt do chwili uregulowania sytuacji życiowej
- dzieci i młodzież tymczasowo pozbawione opieki rodzinnej
- dzieci i młodzież z rodziny dysfunkcyjnej, którym udziela się pomocy częściowej, doraźnej.
- dzieci i młodzież zagrożone demoralizacją
- dzieci w wieku przedszkolnym, potrzebujące opieki po klęskach żywiołowych.
2. Klienci są kierowani przez szkoły, ośrodki pomocy społecznej policję, szpitale bądź przyjmowane na własną prośbę, wniosek rodziców lub dziecka.
3. Dyrektor placówki bądź osoba upoważniona przez dyrektora, powinna niezwłocznie nie później niż w ciągu 24 godzin powiadomić właściwy sąd rodzinny, policję, rodziców, szkołę o miejscu pobytu dziecka i podejmuje niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji klienta.



§ 29


Standardy usług świadczonych w hostelu.
I. Klientom przysługuje:
1. możliwość korzystania z wyżywienia dostosowanego do potrzeb rozwojowych.
2. wyposażenie w:
a) Odzież, obuwie, bieliznę oraz inne przedmioty dostosowane do wieku i indywidualnych potrzeb.
b) Zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego.
c) Środki higieniczne
d) Leki
e) Podręczniki szkolne i przybory
3. Pobyt w hostelu zapewnia małoletnim mieszkańcom pełen zakres usług opiekuńczo-wychowawczych świadczonych przez kadrę pracowników.


§ 30


Partnerzy

1. Współpraca z innymi instytucjami dotyczy zintegrowanych działań o zasięgu lokalnym, a w miarę rozwoju i możliwości placówki z powiatami ościennymi
2. Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej .
Bardzo ważną instytucją współpracującą, a jednocześnie sprawującą nadzór organizacyjno-finansowy jest Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej działające poprzez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Zakres działań Zespołu Placówek „Przystań” jest częścią opieki nad dzieckiem i rodziną, wpisaną w program strategii rozwiązywania problemów społecznych w powiecie skarżyskim.
3. Ośrodki Pomocy Społecznej.
Pomagają osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, poprzez wykorzystanie własnych środków i możliwości.
4. Policja
Współpraca z policją polega na wzajemnej informacji o możliwościach pomocy osobom po interwencjach w rodzinie oraz w zakresie realizacji procedury niebieska linia i działań profilaktycznych.
5. Ośrodki zdrowia.
Współpraca z ośrodkami zdrowia polega na świadczeniu usług medycznych poprzez lekarzy i innych pracowników służby zdrowia dla naszych klientów oraz na szybkim przepływie informacji na temat przemocy w rodzinie, na podstawie zaobserwowanych śladów pobicia.
6. Szkoły.
Realizacja programu profilaktyki uzależnień oraz przemocy i przestępczości.
7. Sady rodzinne.
Współpraca z sądami rodzinnymi polega na pomocy kuratora w dowiezieniu dziecka do Placówki, a następnie wszczęcia postępowania sądowego o umieszczeniu dziecka we właściwej rodzinie lub placówce.
8. Parafia Rzymsko-Katolicka i inne związki wyznaniowe.
Współpraca z księżmi, którzy mają bezpośredni kontakt z rodzinami dysfunkcyjnymi, bądź niewydolnymi wychowawczo.

Regulamin został opracowany przez dyrektora Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku-Kamiennej, w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej.
Z projektem regulaminu został zapoznany stały zespół do spraw zasadności pobytu dziecka w Placówce.
Wszelkie zmiany regulaminu wymagają uchwały Zarządu Powiatu.
Regulamin wchodzi w życie w dniu podjęcia uchwały o jego zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu w Skarżysku-Kamiennej.














ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA I ZADANIA MIESZKAŃ CHRONIONYCH


§ 31


Celem funkcjonowania mieszkań chronionych jest zapewnienie byłym wychowankom placówek opiekuńczo – wychowawczych warunków mieszkaniowych umożliwiających samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie.

§ 32


1. Podopiecznymi mieszkań chronionych są usamodzielnieni wychowankowie
placówek opiekuńczo – wychowawczych, których miejscem pochodzenia jest Powiat Skarżyski.

2. Z mieszkań chronionych nie mogą korzystać:
a. osoby uzależnione,
b. osoby chore psychicznie,
c. osoby które były, bądź są w konflikcie z prawem,
d. osoby bez dowodu tożsamości,

3. Kandydaci do mieszkań chronionych mogą zgłaszać się sami, być zgłaszani
przez rodziców oraz służby społeczne.

a. Do mieszkań chronionych mogą być przyjmowane osoby pełnoletnie do 24 roku życia.
b. W uzasadnionych przypadkach z mieszkań chronionych mogą korzystać osoby po 24 roku życia ze względu na kontynuowanie nauki bądź innych decyzji losowych, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat.

§ 33


1. Decyzję o skierowaniu do mieszkania chronionego wydaje Powiatowe
Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kamiennej w porozumieniu z
Dyrektorem Zespołu Placówek – „Przystań”
2. Warunkiem przyjęcia do mieszkania chronionego jest podpisanie umowy osoby zainteresowanej z PCPR w Skarżysku – Kamiennej.
3. Umowa określa w szczególności:
a. czas pobytu w mieszkaniu chronionym
b. rodzaj zameldowania
c. wysokość wpłaconej kaucji za ewentualne zniszczenia
d. miesięczną odpłatność za pobyt


§ 34

Osoby przyjęte do mieszkania chronionego zobowiązane są do:

1. Przestrzegania zasad higieny i porządku wokół siebie.
2. Dbania o użytkowany sprzęt,
3. Zapewnienia sobie we własnym zakresie posiłków,
4. Zachowania trzeźwości i nie zażywania środków odurzających,
5. Przestrzegania zasad BHP i przepisów przeciw pożarowych, sanitarno – higienicznych.
6. Zachowania ciszy i spokoju po godz. 22ºº ,
7. Współpracy z pracownikiem socjalnym oraz pedagogiem Zespołu Placówek „Przystań”.
8. Poszanowania własności prywatnej oraz godności innych osób.
9. W przypadku nie stosowania się do warunków umowy i zasad pobytu w mieszkaniu chronionym, na wniosek Dyrektora Zespołu Placówek „Przystań”, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kam, wypowiada umowę i uchyla decyzję kierującą.
10.Pracownicy Zespołu Placówek „Przystań” nie biorą odpowiedzialności za
bezpieczeństwo, stan zdrowia, majątek osobisty mieszkańców mieszkań
chronionych.
11.Osoby zamieszkałe w mieszkaniach chronionych mają prawo do korzystania
z profesjonalnej pomocy prawników Zespołu Placówek „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej.


§ 35


Zespół Placówek „Przystań” prowadzi dokumentację:

1. Księgę ewidencji klientów mieszkań chronionych która zawiera:
a. imię i nazwisko osoby przyjętej
b. datę i miejsce urodzenia
c. imiona rodziców i ich miejsce zamieszkania
d. miejsce stałego zameldowania
e. nr. dowodu osobistego
f. decyzję z PCPR kierującą do mieszkania chronionego
g. czas pobytu w mieszkaniu chronionym
h. wysokość odpłatności.
2. Księgę meldunkową.





































ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 36

W kwestiach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy wyższych aktów prawnych obowiązujących placówki opiekuńczo-wychowawcze.

§ 37

Integralną częścią Regulaminu stanowią: Schemat Organizacyjny, Kompetencje Dyrektora oraz Obowiązki Głównego Księgowego Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań”.


§ 38


1. Regulamin może być zmieniony tylko w formie aneksów do Regulaminu.
2. Każda zmiana Regulaminu podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu.


§ 39


Regulamin podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu.


§ 40

Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu.





 


Data wytworzenia : 2005-05-23 02:00 Autor : Zarząd Powiatu Data publikacji : 2005-05-23 02:00 Osoba udostępniająca na stronie : Karina Wiśniewska Data ostatniej modyfikacji : 2012-10-25 Osoba modyfikująca : Cezary Przeworski

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html