Procedury postępowania orzeczniczo - kwalifikacyjnego w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Procedury postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach:
· orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
· indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania,
· wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
obowiązujących w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Skarżysku-Kamiennej
Skarżysko-Kamienna 2013
I. Podstawy prawne:
Organizację pracy i działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej regulują:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 228 poz.1488).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1487).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r.w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008r. Nr 175, poz.1086)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23 poz. 133).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14 poz. 76)
7. Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)
Procedury
postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego oraz
o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych
Terminy: orzeczenie powinno być wydawane w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnie jest dobrowolne i nieodpłatne.
1. Wniosek
Orzeczenie wydaje się na pisemny wniosek rodzica (opiekuna prawnego) małoletniego bądź pełnoletniego zainteresowanego.
Wniosek należy złożyć w sekretariacie poradni gdzie zostanie on zarejestrowany.
Elementy obligatoryjne wniosku:
a) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
b) imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
c) określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia;
d) podpis wnioskodawcy
Elementy fakultatywne wniosku:
a) dokumenty uzasadniające wniosek (opinie, zaświadczenia itp.)
2. Badanie wniosku pod względem formalnym przez Dyrektora Poradni.
Badanie wniosku następuje niezwłocznie po jego zarejestrowaniu.
W przypadku gdy:
a) wniosek został złożony do Poradni nie właściwej miejscowo dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę
b) wniosek nie zawiera jednego z elementów obligatoryjnych. Dyrektor Poradni wzywa pisemnie wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania
c) z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy
3. Powołanie Zespołu przez Dyrektora Poradni
Powołanie Zespołu do rozpatrzenia wniosku następuje niezwłocznie po jego analizie formalnej.
Dyrektor powołuje Zespół i wyznacza jego Przewodniczącego w formie pisemnej.
W skład zespołu wchodzą: przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog oraz lekarz oraz inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
4. Uzupełnienie dokumentacji
Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji uzasadniającej wniosek Przewodniczący Zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym niż 14 dni.
Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, albo dołączona przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia, badania niezbędne do wydania orzeczenia przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej specjalności.
Przewodniczący ma obowiązek zawiadomić stronę o terminie, miejscu i przedmiocie badania nie później niż w terminie 7 dni przed wyznaczoną datą badania.
Powiadomienie stron następuje poprzez:
- doręczenie zawiadomienia w formie pisemnej rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie pisma do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia…….” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego.
5. Wyznaczenie posiedzenia Zespołu
Przewodniczący Zespołu wyznacza termin posiedzenia.
O terminie posiedzenia członkowie Zespołu zostają zawiadomieni nie później niż na 3 dni przez wyznaczonym terminem poprzez wywieszenie informacji w sekretariacie Poradni.
O terminie posiedzenia należy poinformować zainteresowane strony nie później niż na 7 dni przez terminem posiedzenia wraz z pouczeniem o przysługującym im prawie do przedstawienia swojego stanowiska.
Powiadomienie stron następuje poprzez:
- doręczenie zawiadomienia w formie pisemnej rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie pisma do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia ……………” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego,
6. Posiedzenie Zespołu.
Posiedzenie Zespołu jest na bieżąco protokołowane.
Protokół posiedzenia zawiera:
a) datę, miejsce i przedmiot posiedzenia
b) nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu
c) uwagi i opinie zgłoszone zarówno przez członków zespołu jak i obecne strony
d) informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem
e) informację o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem
Protokół posiedzenia podpisują przewodniczący oraz członkowie zespołu
Zespół podejmuje decyzję większością głosów. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
7.Orzeczenie
Stosownie do podjętej przez zespół decyzji orzeczenie o potrzebie bądź braku potrzeby kształcenia specjalnego przygotowuje wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu ściśle według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się w szczególności:
a)warunki realizacji potrzeb kształcenia specjalnego, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno – wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego doręcza się stronom w liczbie 3 egzemplarzy zaś orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego w liczbie 1 egzemplarza nie później niż w terminie 14 dni od daty posiedzenia Zespołu.
Orzeczenie doręcza się poprzez:
- doręczenie rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia…………” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego.
8. Odwołanie
Stronie przysługuje prawo do złożenia odwołania od orzeczenia w terminie 14 dni od jego otrzymania. Odwołanie składa się za pośrednictwem zespołu, który wydał dane przeczenie.
Zespół ma 14 dni, licząc od daty wpływu odwołania na podjęcie decyzji o:
a) uznaniu odwołania w całości za zasadne, uchyleniu zaskarżonego orzeczenia i wydanie nowego
b) uznaniu odwołania za niezasadne i przekazane odwołania wraz z aktami sprawy właściwemu kuratorowi oświaty
Zespół rozpatruje odwołanie na posiedzeniu, z którego sporządza się protokół.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na:
· okres roku szkolnego
· etapu edukacyjnego
· okresu kształcenia w danej szkole
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres do 5 lat.
Zespół na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie.
Procedury
postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach orzekania o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz
o potrzebie nauczania indywidualnego
1. Przyjęcie i rejestracja wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczania indywidualnego od rodziców lub prawnych opiekunów do Zespołu Orzekającego.
2. Do wniosku wnioskodawca dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
a) okres - nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
b) rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
c) zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział
w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualne w osobnym pomieszczeniu
w przedszkolu;
d) zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
3. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
w zawodzie, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie lekarskie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy.
4. Wniosek o wydanie orzeczenia składa wnioskodawca do zespołu działającego w poradni w rejonie której położona jest szkoła do której uczęszcza uczeń a w przypadku dziecka przedszkolnego
w miejscu zamieszkania.
5. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
6. Jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy wydania orzeczenia, dyrektor poradni zwraca wnioskodawcy wniosek z odpowiednim pouczeniem. Informuje jednocześnie wnioskodawcę o załatwieniu sprawy, jeśli leży ona w gestii poradni.
7. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia brakującej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
8. Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji uzasadniającej wniosek lub jest ona niewystarczająca do wydania orzeczenia, niezbędne badania wykonują członkowie zespołu lub inni specjaliści wskazani przez przewodniczącego zespołu, z wyjątkiem badań i wydania zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka będącego podstawą składania wniosku.
9. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych
i wychowawczych ucznia, zespól może zasięgnąć opinii nauczycieli informując o tym wnioskodawcę.
10. Wniosek o wydanie orzeczenia zawiera:
a) imię i nazwisko dziecka datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę
i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
b) imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce zamieszkania;
c) określenie celu/przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia;
d) podpis wnioskodawcy;
11. Dyrektor powołuje stosownym rozporządzeniem skład Zespołu Orzekającego.
12. W skład zespołu wchodzą:
· dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
· psycholog
· pedagog
· lekarz
W skład zespołu mogą wchodzić inni specjaliści, jeśli ich udział
w pracach zespołu jest niezbędny.
13. Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu w celu przygotowania przez nich diagnozy oraz ustala termin posiedzenia zespołu. Do wniosku przewodniczący dołącza posiadaną przez poradnię dokumentację dotyczącą dziecka informując o tym wnioskodawcę.
14. Zespół wydaje orzeczenie większością głosów.
15. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.
16. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego określa się:
a) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych
z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
17. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
a) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych
z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole;
c) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie- także możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
18. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują
przewodniczący i członkowie zespołu.
19. Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację
o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem oraz okres na jaki zostało przyznane orzeczenie.
20. Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
21. W przypadku zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo o potrzebie nauczania indywidualnego zespół, na wniosek rodziców wydaje nowe orzeczenie, które jednocześnie uchyla poprzednie.
22. W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o uchylenie poprzedniego orzeczenia zespół orzekający wydaje odpowiednio orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia
o potrzebie indywidualnego nauczania.
23. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania odbierane jest przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka za pokwitowaniem w trzech egzemplarzach w terminie 14 od dnia posiedzenia zespołu.
Procedury postępowania
w sprawie wydawania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
1. Przyjęcie i rejestracja wniosku o wydanie opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od rodziców lub prawnych opiekunów do Zespołu Orzekającego.
2. Wniosek o wydanie opinii wnioskodawca składa do zespołu działającego w poradni właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
3. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
4. Jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy wydania opinii, dyrektor poradni zwraca wnioskodawcy wniosek z odpowiednim pouczeniem. Informuje jednocześnie wnioskodawcę o załatwieniu sprawy, jeśli leży ona w gestii poradni.
· Dyrektor powołuje skład Zespołu Orzekającego.
· W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
- psycholog
- pedagog
- lekarz
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny
5. Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu w celu przygotowania przez nich diagnozy oraz ustala termin posiedzenia zespołu. Do wniosku przewodniczący dołącza posiadaną przez poradnię dokumentację dotyczącą dziecka – informując o tym wnioskodawcę.
6. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia brakującej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
7. Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji uzasadniającej wniosek lub jest ona niewystarczająca do wydania opinii albo orzeczenia, niezbędne badania wykonują członkowie zespołu lub inni specjaliści wskazani przez przewodniczącego zespołu.
8. Przewodniczący zespołu powiadamia wnioskodawcę o terminie
posiedzenia Zespołu Orzekającego, w którym może wziąć udział.
9. Zespół opinię większością głosów. W przypadku równej liczy głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
10. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
11. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
12. Opinię o wczesnym wspomaganiu otrzymuje dziecko od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki szkolnej.
13. Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania zawiera
· datę wydania opinii,
· oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię ,
· podstawę prawną opinii,
· skład zespołu, który wydał opinię,
· imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, a także imiona i nazwiska rodziców(prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania,
· stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
· wskazanie odpowiedniej formy pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do potrzeb,
· uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej pomocy i wsparcia,
· podpis przewodniczącego zespołu.
14. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
15. Opinia odmowna zawiera:
· datę wydania opinii,
· oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię ,
· podstawę prawną opinii,
· skład zespołu, który wydał opinię,
· imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, a także imiona
· i nazwiska rodziców(prawnych opiekunów) oraz miejsce ich
· zamieszkania,
· stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
· uzasadnienie, zawierające w szczególności te fakty, które zespół uznał za istotne dla rozstrzygnięcia oraz wyjaśnienie powodów na podstawie których zespół uznał, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
· podpis przewodniczącego zespołu,
16. Opinię doręcza się wnioskodawcy w trzech egzemplarzach w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu.
Procedury postępowania orzeczniczo - kwalifikacyjnego w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Procedury postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach:
· orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
· indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania,
· wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
obowiązujących w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Skarżysku-Kamiennej
Skarżysko-Kamienna 2013
I. Podstawy prawne:
Organizację pracy i działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej regulują:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 228 poz.1488).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1487).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r.w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008r. Nr 175, poz.1086)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23 poz. 133).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14 poz. 76)
7. Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)
Procedury
postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego oraz
o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych
Terminy: orzeczenie powinno być wydawane w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnie jest dobrowolne i nieodpłatne.
1. Wniosek
Orzeczenie wydaje się na pisemny wniosek rodzica (opiekuna prawnego) małoletniego bądź pełnoletniego zainteresowanego.
Wniosek należy złożyć w sekretariacie poradni gdzie zostanie on zarejestrowany.
Elementy obligatoryjne wniosku:
a) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
b) imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
c) określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia;
d) podpis wnioskodawcy
Elementy fakultatywne wniosku:
a) dokumenty uzasadniające wniosek (opinie, zaświadczenia itp.)
2. Badanie wniosku pod względem formalnym przez Dyrektora Poradni.
Badanie wniosku następuje niezwłocznie po jego zarejestrowaniu.
W przypadku gdy:
a) wniosek został złożony do Poradni nie właściwej miejscowo dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę
b) wniosek nie zawiera jednego z elementów obligatoryjnych. Dyrektor Poradni wzywa pisemnie wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania
c) z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy
3. Powołanie Zespołu przez Dyrektora Poradni
Powołanie Zespołu do rozpatrzenia wniosku następuje niezwłocznie po jego analizie formalnej.
Dyrektor powołuje Zespół i wyznacza jego Przewodniczącego w formie pisemnej.
W skład zespołu wchodzą: przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog oraz lekarz oraz inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
4. Uzupełnienie dokumentacji
Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji uzasadniającej wniosek Przewodniczący Zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym niż 14 dni.
Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, albo dołączona przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia, badania niezbędne do wydania orzeczenia przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej specjalności.
Przewodniczący ma obowiązek zawiadomić stronę o terminie, miejscu i przedmiocie badania nie później niż w terminie 7 dni przed wyznaczoną datą badania.
Powiadomienie stron następuje poprzez:
- doręczenie zawiadomienia w formie pisemnej rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie pisma do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia…….” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego.
5. Wyznaczenie posiedzenia Zespołu
Przewodniczący Zespołu wyznacza termin posiedzenia.
O terminie posiedzenia członkowie Zespołu zostają zawiadomieni nie później niż na 3 dni przez wyznaczonym terminem poprzez wywieszenie informacji w sekretariacie Poradni.
O terminie posiedzenia należy poinformować zainteresowane strony nie później niż na 7 dni przez terminem posiedzenia wraz z pouczeniem o przysługującym im prawie do przedstawienia swojego stanowiska.
Powiadomienie stron następuje poprzez:
- doręczenie zawiadomienia w formie pisemnej rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie pisma do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia ……………” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego,
6. Posiedzenie Zespołu.
Posiedzenie Zespołu jest na bieżąco protokołowane.
Protokół posiedzenia zawiera:
a) datę, miejsce i przedmiot posiedzenia
b) nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu
c) uwagi i opinie zgłoszone zarówno przez członków zespołu jak i obecne strony
d) informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem
e) informację o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem
Protokół posiedzenia podpisują przewodniczący oraz członkowie zespołu
Zespół podejmuje decyzję większością głosów. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
7.Orzeczenie
Stosownie do podjętej przez zespół decyzji orzeczenie o potrzebie bądź braku potrzeby kształcenia specjalnego przygotowuje wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu ściśle według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się w szczególności:
a)warunki realizacji potrzeb kształcenia specjalnego, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno – wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego doręcza się stronom w liczbie 3 egzemplarzy zaś orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego w liczbie 1 egzemplarza nie później niż w terminie 14 dni od daty posiedzenia Zespołu.
Orzeczenie doręcza się poprzez:
- doręczenie rejestrowaną przesyłką pocztową za potwierdzeniem odbioru,
- doręczenie do rąk własnych z adnotacją „otrzymałem dnia…………” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego.
8. Odwołanie
Stronie przysługuje prawo do złożenia odwołania od orzeczenia w terminie 14 dni od jego otrzymania. Odwołanie składa się za pośrednictwem zespołu, który wydał dane przeczenie.
Zespół ma 14 dni, licząc od daty wpływu odwołania na podjęcie decyzji o:
a) uznaniu odwołania w całości za zasadne, uchyleniu zaskarżonego orzeczenia i wydanie nowego
b) uznaniu odwołania za niezasadne i przekazane odwołania wraz z aktami sprawy właściwemu kuratorowi oświaty
Zespół rozpatruje odwołanie na posiedzeniu, z którego sporządza się protokół.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na:
· okres roku szkolnego
· etapu edukacyjnego
· okresu kształcenia w danej szkole
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres do 5 lat.
Zespół na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie.
Procedury
postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego
w sprawach orzekania o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz
o potrzebie nauczania indywidualnego
1. Przyjęcie i rejestracja wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczania indywidualnego od rodziców lub prawnych opiekunów do Zespołu Orzekającego.
2. Do wniosku wnioskodawca dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
a) okres - nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
b) rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
c) zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział
w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualne w osobnym pomieszczeniu
w przedszkolu;
d) zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
3. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie
w zawodzie, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie lekarskie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy.
4. Wniosek o wydanie orzeczenia składa wnioskodawca do zespołu działającego w poradni w rejonie której położona jest szkoła do której uczęszcza uczeń a w przypadku dziecka przedszkolnego
w miejscu zamieszkania.
5. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
6. Jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy wydania orzeczenia, dyrektor poradni zwraca wnioskodawcy wniosek z odpowiednim pouczeniem. Informuje jednocześnie wnioskodawcę o załatwieniu sprawy, jeśli leży ona w gestii poradni.
7. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia brakującej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
8. Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji uzasadniającej wniosek lub jest ona niewystarczająca do wydania orzeczenia, niezbędne badania wykonują członkowie zespołu lub inni specjaliści wskazani przez przewodniczącego zespołu, z wyjątkiem badań i wydania zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka będącego podstawą składania wniosku.
9. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych
i wychowawczych ucznia, zespól może zasięgnąć opinii nauczycieli informując o tym wnioskodawcę.
10. Wniosek o wydanie orzeczenia zawiera:
a) imię i nazwisko dziecka datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę
i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
b) imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce zamieszkania;
c) określenie celu/przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia;
d) podpis wnioskodawcy;
11. Dyrektor powołuje stosownym rozporządzeniem skład Zespołu Orzekającego.
12. W skład zespołu wchodzą:
· dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
· psycholog
· pedagog
· lekarz
W skład zespołu mogą wchodzić inni specjaliści, jeśli ich udział
w pracach zespołu jest niezbędny.
13. Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu w celu przygotowania przez nich diagnozy oraz ustala termin posiedzenia zespołu. Do wniosku przewodniczący dołącza posiadaną przez poradnię dokumentację dotyczącą dziecka informując o tym wnioskodawcę.
14. Zespół wydaje orzeczenie większością głosów.
15. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.
16. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego określa się:
a) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych
z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
17. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
a) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
b) w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych
z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole;
c) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie- także możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
18. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują
przewodniczący i członkowie zespołu.
19. Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację
o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem oraz okres na jaki zostało przyznane orzeczenie.
20. Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
21. W przypadku zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo o potrzebie nauczania indywidualnego zespół, na wniosek rodziców wydaje nowe orzeczenie, które jednocześnie uchyla poprzednie.
22. W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o uchylenie poprzedniego orzeczenia zespół orzekający wydaje odpowiednio orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia
o potrzebie indywidualnego nauczania.
23. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania odbierane jest przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka za pokwitowaniem w trzech egzemplarzach w terminie 14 od dnia posiedzenia zespołu.
Procedury postępowania
w sprawie wydawania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
1. Przyjęcie i rejestracja wniosku o wydanie opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od rodziców lub prawnych opiekunów do Zespołu Orzekającego.
2. Wniosek o wydanie opinii wnioskodawca składa do zespołu działającego w poradni właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
3. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
4. Jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy wydania opinii, dyrektor poradni zwraca wnioskodawcy wniosek z odpowiednim pouczeniem. Informuje jednocześnie wnioskodawcę o załatwieniu sprawy, jeśli leży ona w gestii poradni.
· Dyrektor powołuje skład Zespołu Orzekającego.
· W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
- psycholog
- pedagog
- lekarz
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny
5. Wniosek wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu w celu przygotowania przez nich diagnozy oraz ustala termin posiedzenia zespołu. Do wniosku przewodniczący dołącza posiadaną przez poradnię dokumentację dotyczącą dziecka – informując o tym wnioskodawcę.
6. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku wymaganej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia brakującej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
7. Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji uzasadniającej wniosek lub jest ona niewystarczająca do wydania opinii albo orzeczenia, niezbędne badania wykonują członkowie zespołu lub inni specjaliści wskazani przez przewodniczącego zespołu.
8. Przewodniczący zespołu powiadamia wnioskodawcę o terminie
posiedzenia Zespołu Orzekającego, w którym może wziąć udział.
9. Zespół opinię większością głosów. W przypadku równej liczy głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
10. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
11. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
12. Opinię o wczesnym wspomaganiu otrzymuje dziecko od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki szkolnej.
13. Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania zawiera
· datę wydania opinii,
· oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię ,
· podstawę prawną opinii,
· skład zespołu, który wydał opinię,
· imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, a także imiona i nazwiska rodziców(prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania,
· stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
· wskazanie odpowiedniej formy pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do potrzeb,
· uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej pomocy i wsparcia,
· podpis przewodniczącego zespołu.
14. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
15. Opinia odmowna zawiera:
· datę wydania opinii,
· oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię ,
· podstawę prawną opinii,
· skład zespołu, który wydał opinię,
· imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, a także imiona
· i nazwiska rodziców(prawnych opiekunów) oraz miejsce ich
· zamieszkania,
· stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
· uzasadnienie, zawierające w szczególności te fakty, które zespół uznał za istotne dla rozstrzygnięcia oraz wyjaśnienie powodów na podstawie których zespół uznał, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
· podpis przewodniczącego zespołu,
16. Opinię doręcza się wnioskodawcy w trzech egzemplarzach w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu.
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów