BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

Protokół z XXXVII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego

Drukuj
1 2 3
P R O T O K Ó Ł Nr XXXVII/2006
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 16 lutego 2006r.



Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Konarskiego 20



Godzina rozpoczęcia obrad - 15 00



W sesji udział wzięli:

- Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego – Pan Eugeniusz Cichoń,
- Prezydent Miasta Skarżyska – Kamiennej – Pan Waldemar Mazur,
- Przewodniczący Rady Gminy Bliżyn – Pan Mieczysław Bąk,
- Przewodnicząca Rady Gminy Łączna – Pani Janina Łukasik,
- Sekretarz Gminy Bliżyn – Pan Mariusz Walachnia
- Z-ca Dyrektora ZOZ – Pan Tadeusz Jasiński
- Starosta i Wicestarosta Powiatu Skarżyskiego,
- Skarbnik i Sekretarz Powiatu,
- Członkowie Zarządu Powiatu i Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego,
- Radni Powiatu Skarżyskiego,
- Przedstawiciele lokalnych mediów.


Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.


Obradom Rady Powiatu przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Wiesław Stępień.


Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Nina Zolbach – Inspektor Biura Rady Powiatu.



STRESZCZENIE POSIEDZENIA



Ad. pkt. 1 Otwarcie Sesji.

Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień poprosił zebranych o powstanie z miejsc. Następnie otworzył XXXVII w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego, witając wszystkich przybyłych na dzisiejsze obrady, w szczególności gości zaproszonych biorących udział w sesji oraz Radnych Powiatu Skarżyskiego.

Następnie poinformował, iż dzisiejsza sesja zwołana została na wniosek Zarządu Powiatu, zgodnie z art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym.

/wniosek Zarządu Powiatu o zwołanie sesji w załączeniu/


Ad. pkt. 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący obrad – Pan Wiesław Stępień - poinformował zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 13 radnych, co stanowi 62% ogólnego składu Rady. Stwierdził, iż jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie odbywających się obrad liczba radnych uczestniczących w sesji zwiększyła się i wyniosła 17 osób, co stanowiło 81 % ogólnego składu Rady.

Następnie oznajmił, iż zgodnie z §19 ust.3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad, zgodnie z porządkiem alfabetycznym, zostaje Pan Tomasz Wąsowski.

Dalej oświadczył, że Państwo Radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali projekt porządku obrad.

Zapytał - czy do przedstawionego projektu porządku XXXVII Sesji Rady Powiatu, Radni lub Członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi lub wnioski.

Radny Andrzej Bętkowski odnosząc się do trybu zwołania dzisiejszej sesji, stwierdził iż zapisy ustawowe dają możliwość zwołania sesji na wniosek Zarządu Powiatu jedynie w sytuacjach wyjątkowych i nadzwyczajnych. Zwrócił uwagę, iż dzisiejsza sesja, której tematem są sprawy istotne dla powiatu, zwołana została w pośpiechu, a materiały mające być przedmiotem dyskusji, radni otrzymali zbyt późno.

Wicestarosta Powiatu – Pan Wiesław Gnat odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, iż Zarząd złożył wniosek o zwołanie sesji, bowiem zachodzi konieczność pilnego podjęcia decyzji w kwestii poręczenia przez powiat kredytu dla ZOZ, w związku z ogłoszonym na dzień 28 lutego br. przetargiem na udzielenie kredytu dla Szpitala. Stwierdził natomiast, że termin zaplanowanej na 23 lutego br. sesji jest zbyt późnym.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych propozycji zmian do porządku sesji, Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.


Porządek XXXVII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.


Ad. pkt. 3 Przyjęcie protokołu z XXXVI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.


Wiceprzewodniczący Rady – Pan Janusz Paczesny zgłosił wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVI Sesji Rady Powiatu odbytej 19 grudnia 2005 roku.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy wniosek.

Wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty – jednogłośnie.



Ad. pkt. 4 Sprawozdanie z realizacji programu restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej opracowanego przez Zdrowie i Zarządzanie Spółka z o.o. w Krakowie oraz osiąganych wyników finansowych jednostki.


Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień przypomniał, iż zgodnie z przyjętą przez Radę Powiatu Uchwałą Nr 204/XXXI/2005 z 30 czerwca 2005 roku w sprawie: programu restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku - Kamiennej opracowanego przez Zdrowie i Zarządzanie Spółka z o.o. w Krakowie, Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej został zobowiązany do wdrożenia i realizacji programu restrukturyzacji ZOZ w wariancie IV oraz do składania raz na kwartał, na sesjach Rady Powiatu Skarżyskiego sprawozdań z realizacji programu i osiąganych wyników finansowych. Wskazał, iż poprzednie sprawozdanie złożone zostało na sesji listopadowej.

W związku z powyższym poprosił Pana Tadeusza Jasińskiego – Z-cę Dyrektora ZOZ o przedstawienie kolejnego sprawozdania z realizacji programu restrukturyzacji.

Pan Tadeusz Jasiński – Z-ca Dyrektora ZOZ przedstawił sprawozdanie z realizacji programu restrukturyzacji ZOZ opracowanego przez Zdrowie i Zarządzanie Sp. z o.o w Krakowie.

/materiał w załączeniu/

Stwierdził, iż program restrukturyzacji można podzielić na dwa etapy: 1 – dotyczący działań restrukturyzacyjnych podejmowanych przez ZOZ oraz 2 – związany z zaciągnięciem 15 mln. kredytu na spłatę zobowiązań wymagalnych. Poinformował, iż nie jest możliwa realizacja programu restrukturyzacji w takiej dokładnie wersji, jak opracowała go firma Zdrowie i Zarządzanie, choćby z tego względu, że w momencie przyjmowania programu nie znane były jeszcze sposoby kontraktowania usług medycznych na rok 2006. Jako przykład rezygnacji z działania restrukturyzacyjnego podał likwidację oddziału laryngologii. Wyjaśnił, iż oddział ten został zakontraktowany wyżej niż w zeszłym roku i zostanie przeniesiony do budynku, w którym znajduje się oddział zakaźny. Przekazał, iż zrezygnowano z zakontraktowania oddziału opieki paliatywnej, ponieważ w tym roku odbywa się to na niekorzystnych warunkach. Podkreślił, iż działania restrukturyzacyjne dostosowywane były do warunków istniejących w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej. Poinformował, iż Dyrekcja ZOZ podjęła działania nie wynikające bezpośrednio z przyjętego do realizacji programu, jednak zmierzające do obniżenia kosztów funkcjonowania placówki. Zawarto m.in. ugody z pracownikami w sprawie wypłaty zaległych zobowiązań wynikających z ustawy 203 oraz 13 pensji - większość pracowników zdecydowała się wycofać zajęcia komornicze, co pozwoliło na zachowanie płynności finansowej jednostki. Poinformował, iż udało się doprowadzić do zawarcia ugody restrukturyzacyjnej, zgodnie z ustawą o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zoz. Wskazał, iż na 158 wierzycieli szpitala, 104 podpisało ugodę, że rezygnują z odsetek, natomiast do końca lutego br. zostaną im wypłacone wszystkie należności. Wyjaśnił, iż w przypadku gdy zakład naruszy te postanowienia, ugody zostaną wypowiedziane, a Wojewoda umorzy postępowanie restrukturyzacyjne. Wówczas wykonaniu podlegają zawieszone postępowania egzekucyjne w zakresie należności objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym. Następnie poinformował o podjęciu przez Prezydenta Miasta Skarżyska – Kam. decyzji o umorzeniu szpitalowi podatku od nieruchomości, który łącznie z odsetkami stanowił kwotę 872 406 zł. Oznajmił, że udało się również doprowadzić do końca kwestię zapłaty za nadwykonania. Przekazał, że w roku bieżącym kontrakty na oddziały szpitalne wzrosły średnio o 5,7%, bowiem NFZ dokontraktował taką ilość świadczeń, jaka została wykonana w zeszłym roku. Ponadto poinformował, iż dokonano zmiany obsady dyżurów lekarskich, jak również zmniejszono stawki za dyżury. Wskazał, iż dla zainteresowanych może udostępnić wykaz zapłat za godziny dyżurowe w województwie świętokrzyskim. Zaznaczył, iż w ZOZ w Skarżysku – Kam. stawki nie są, wbrew opiniom, na najwyższym poziomie. Wskazał, iż dokonano zmiany organizacji Pracowni Endoskopowej, do której zakupiony został sprzęt medyczny za dotację otrzymaną z powiatu w wysokości 300 000 zł. i obecnie prowadzona jest tam cała gama zabiegów medycznych. Zachodzi również konieczność rozszerzenia w zasadniczy sposób zabiegów na oddziale ortopedii, w tym też celu zakupiono specjalistyczne oprzyrządowanie. Zwrócił uwagę, iż obserwuje się wzrost liczby pacjentów przyjmowanych na ten oddział. Poinformował również o działaniach, które przyniosą pozytywne efekty, mianowicie:
- podpisano z firmą zewnętrzną umowę o współpracy w zakresie diagnostyki laboratoryjnej,
- ZOZ jest w fazie rozmów końcowych na temat zamontowania tomografu komputerowego,
- Szpital zgłosił się również na konkurs w zakresie uruchomienia rehabilitacji neurologicznej, zatwierdzony został także pododdział udarowy.
Następnie poinformował, jaki sprzęt medyczny udało się zakupić na potrzeby szpitala od października 2005r. m.in. za dotację otrzymaną od powiatu w wysokości 300 000 zł. Odnosząc się do kwestii uzyskania przez ZOZ pożyczki z budżetu państwa w wysokości 4 736 146 zł, przeznaczonej na zaspokojenie należności pracowniczych wynikających z ustawy 203, oznajmił iż w Sejmie trwają obecnie prace nad zmianą ustawy o pomocy publicznej, zmierzające do zastąpienia kredytu - dotacją dla zakładów opieki zdrowotnej. Z przykrością powiadomił, iż ZOZ przegrał sprawę przeciwko Skarbowi Państwa i NFZ o zapłatę należności wynikających z ustawy 203, przed Sądem Apelacyjnym w Krakowie, bowiem sąd nie dopatrzył się znamion nie wykonania przez Skarb Państwa swojej powinności. Niemniej jednak ZOZ wniósł sprawę o kasację tego wyroku. Kończąc podkreślił, że na chwilę obecną sytuacja w Szpitalu jest stabilna, natomiast jednostka oczekuje na pomoc w zakresie podjęcia decyzji o poręczeniu kredytu. Następnie poprosił o zgłaszanie pytań do przedstawionego sprawozdania.


Następnie w tym punkcie głos zabrali:

Starosta Powiatu – Pan Łukasz Wojciechowski - przedstawił opinię Zarządu Powiatu dotyczącą realizacji programu restrukturyzacji ZOZ.

/materiał w załączeniu/

Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej – Pan Stanisław Surowski przedstawił wspólne stanowisko Komisji Zdrowia oraz Komisji Budżetowo – Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu w sprawie realizacji programu restrukturyzacji ZOZ.

/materiał w załączeniu/

Następnie Prowadzący obrady zapytał, czy Przewodniczący innych Komisji bądź Radni zgłaszają chęć zabrania głosu w tym punkcie.

Radny Janusz Borowiec zwracając się do Dyrektora ZOZ, poprosił o opinię dotyczącą skutków podjętej w szpitalu restrukturyzacji, mianowicie, czy w związku z dokonanymi zwolnieniami, zarówno personelu średniego, jak i lekarzy oraz z ograniczeniem obsady dyżurów lekarskich, nie pogorszyła się jakość świadczonych usług medycznych. Zapytał również, czy podmioty gospodarcze, które dzierżawią od ZOZ nieruchomości, płacą od nich podatek na rzecz Gminy Skarżysko – Kamienna.

Radny Andrzej Bętkowski przypomniał, iż Dyrektor ZOZ został zobowiązany do realizacji programu restrukturyzacji w wariancie 4, który zakładał: pozyskanie dodatkowego kontraktu dla oddziału zakaźnego, likwidację oddziału laryngologii, zmianę obsady dyżurów lekarskich oraz redukcję zatrudnienia o 10%. Poziom kontraktu dla oddziału zakaźnego, który został zwiększony o 7%, uznał za niezbyt zadowalający. Zwrócił ponadto uwagę na rezygnację z likwidacji oddziału laryngologii, jak również nie uzyskanie do chwili obecnej wymaganej redukcji zatrudnienia. Następnie poprosił o odpowiedź, jaki był koszt dyżurów medycznych w 2005 roku oraz czy podjęte działania w zakresie zmiany obsady dyżurów lekarskich skutkowały zmniejszeniem tych kosztów. Podsumowując podkreślił, iż radni powinni dokonywać oceny realizacji programu restrukturyzacji pod kątem przyjętej przez Radę Powiatu uchwały, która nie jest przez ZOZ wykonywana, bowiem z działań zawartych w 4 wariancie programu, żadne nie zostało w 100% zrealizowane.

Radny Jerzy Żmijewski – Członek Zarządu Powiatu odniósł się do wypowiedzi Dyrektora ZOZ, dotyczącej konieczności wywiązania się wobec wierzycieli, z zawartych z nimi ugód, w terminie do 28 lutego br. Zapytał, jak dyrekcja ZOZ zamierza zrealizować uchwałę, dotyczącą poręczenia kredytu, w przypadku przyjęcia jej w dniu dzisiejszym przez Radę Powiatu, skoro od daty podjęcia uchwały będzie niecałe dwa tygodnie na zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 15 mln. zł. oraz wypłatę do końca lutego należności będących przedmiotem ugód.

Pan Tadeusz Jasiński – Z-ca Dyrektora ZOZ odpowiadając na powyższe wskazał, iż trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie dotyczące skutków redukcji zatrudnienia. Uznał jednakże, iż jakość świadczonych usług nie pogorszyła się. Dalej wyjaśnił, iż działanie polegające na redukcji zatrudnienia nie zostało zrealizowane w 100%, bowiem proces ten cały czas trwa - w bieżącym roku niektórzy pracownicy uzyskują uprawnienia emerytalne. Ponadto wskazał, iż nie jest łatwe natychmiastowe dokonanie redukcji, bowiem związane jest to również ze sprawami sądowymi oraz rolą związków zawodowych, z którymi należy uzgadniać kwestię zwolnień. Odnosząc się do zasłyszanych wypowiedzi, że w ZOZ nie zwalnia się pracowników, a wręcz odwrotnie – przyjmuje się oznajmił, iż osoby przyjęte od września 2005r. zatrudniane są na podstawie umowy na zastępstwo. Spowodowane jest to przebywaniem wielu pracowników na zwolnieniach lekarskich i dotyczy wyłącznie personelu średniego i niższego. Dalej poinformował, iż część lekarzy, którzy zwolnili się w ostatnich miesiącach, zgłaszają chęć powrotu do pracy. Zapewnił, iż czynione są starania, aby zwalnianie pracowników nie miało wpływu na jakość świadczonych usług, jednocześnie wskazując na trud wykonywanej pracy. Odnosząc się do pytania dotyczącego płacenia przez dzierżawców podatku od nieruchomości, stwierdził, iż zależy to od indywidualnego przypadku, bowiem dla niektórych podmiotów, gdyby ZOZ do opłat włączył dodatkowo jeszcze podatek spowodowałoby to jednoczesny wzrost kosztów. Wskazał na przykład, że obciążenie podatkiem ogromnego terenu, na którym znajduje się kotłownia, spowodowałoby wzrost cen dla szpitala. Dalej wyjaśnił, iż wzrost kontraktów na świadczenia medyczne na rok 2006 wyniósł w granicach 7-17%, zależne było to od ilości procedur wykonanych przez dany oddział w zeszłym roku np.: nie wykonano kontraktów w 100% na oddziale neonatologii – 72%, oddziale wewnętrznym – 92%, oddziale ginekologii – 98%. W swojej wypowiedzi poinformował również, że zmiany w zakresie dyżurów lekarskich przyniosły zysk w wysokości 46 500 zł. miesięcznie. Przekazał jednakże, że ze względu na zamknięcie izby przyjęć w Półsanatorium do pacjentów, których stan zdrowia trzeba ocenić, muszą przychodzić lekarze z oddziału wewnętrznego lub kardiologii, co nie jest korzystne. Ponadto dyrekcja otrzymuje kolejny monit od oddziału ginekologiczno – położniczego, aby powrócić do podwójnych dyżurów, bowiem obsada 1-osobowa niesie za sobą zbyt duże ryzyko. Odnosząc się do możliwości realizacji uchwały, w przypadku jej przyjęcia przez Radę Powiatu zapewnił, iż czynione są już starania w tym kierunku, wykonywane są telefony do wierzycieli, ZOZ przygotowuje się do dokonania szybkich przelewów i wypłat. Oświadczył, że wprawdzie przetarg odbędzie się 28 lutego i musi się jeszcze uprawomocnić, jednak ZOZ w tym czasie będzie podejmował wszelkie działania, aby zrealizować tę uchwałę.

Radny Janusz Borowiec poprosił o podanie 10 największych firm – wierzycieli, którym ZOZ musi oddać należności z tytułu zawartych ugód i w jakiej wysokości.

Pan Tadeusz Jasiński – Z-ca Dyrektora ZOZ wymienił następujące firmy: ZEORK – 396 000 zł., ZM „Mesko” – 365 000 zł., Wodociągi i Kanalizacja – 334 000 zł., firma Tajko – dostawca nici szewnych i leków – 667 000 zł., Glaxo Cline – dostawca leków – 401 000 zł., Scamet Company – dostawca sprzętu jednorazowego – 238 000 zł., Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa – 331 000 zł., Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych – 149 000 zł., Świętokrzyskie Centrum Onkologii – 278 000 zł., firma Sarstet – 227 000 zł., Johnson&Johnson – 265 000 zł., Zakład Techniki Medycznej – 126 000 zł. oraz Firma Windykacyjna, która skupowała długi szpitala – ok. 1 200 000 zł.

Radny Jerzy Żmijewski – Członek Zarządu Powiatu wskazał, że przetarg ma się odbyć 28 lutego br., następnie musi nastąpić jego zatwierdzenie oraz podpisanie z bankiem umowy, która wcześniej musi być, zgodnie z projektem uchwały, parafowana przez Zarząd Powiatu. W związku z powyższym stwierdził, iż pierwsza wpłata należności dla wierzycieli może nastąpić ok. 15 marca, natomiast termin wynikający z ugód mija 28 lutego. Przypomniał, że w przypadku nie dotrzymania terminu, w którym powinien nastąpić przelew, następuje wypowiedzenie ugód, umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego, a wówczas konieczne stanie się zwrócenie pożyczki z budżetu państwa. Zapytał więc, jak szpital przygotowany jest na tego typu ewentualność i jakie podejmie działania, aby uniknąć problemów.

Pan Tadeusz Jasiński – Z-ca Dyrektora ZOZ przypomniał, iż pierwszy przetarg na udzielenie kredytu ogłoszony był w grudniu 2005 roku, następny w połowie stycznia br. i wszystkie zostały unieważnione. ZOZ podejmował więc działania, aby cała procedura odbyła się wcześniej. Wskazał, iż jest to już 3 z kolei ogłoszony przetarg, unieważniony ze względu na brak poręczenia. Przypomniał również, iż rozmowy z gminami w sprawie współuczestnictwa w poręczeniu kredytu trwały bardzo długo. Ponadto w swojej wypowiedzi wskazał, iż 99% z wymienionych firm nadal współpracuje ze szpitalem, dostarczając swoje usługi. Uznał więc, iż nie będą one stwarzać szpitalowi problemów. Podkreślił, iż czynione są także starania, aby uzyskać kredyt pomostowy. Odpowiadając na zarzut ogłaszania przetargu bez decyzji Rady Powiatu dotyczącej poręczenia, stwierdził, iż ZOZ ogłaszał przetarg niejako wyprzedzając decyzję Rady Powiatu w tym zakresie.

Starosta Powiatu – Pan Łukasz Wojciechowski zwrócił uwagę, iż problem Szpitala Powiatowego ciągnął się przez całe lata 90-te i w latach następnych. Przypomniał, iż od momentu, kiedy powstały nowe rozwiązania w zakresie finansowania szpitali natychmiast w Polsce w większości z nich zaczęły się tworzyć długi. Wskazał jednak, że były także takie szpitale, które nie borykały się z podobnymi problemami, bądź potrafiły uporać się z zadłużeniem podejmując określone działania w odpowiednim momencie. Stwierdził, iż wypowiedź dyrektora ZOZ dotycząca podejmowania przez szpital działań w zakresie uzyskania kredytu i oczekiwania na podjęcie decyzji w sprawie jego poręczenia wskazywałaby na winę Zarządu Powiatu. Podkreślił natomiast, że jeżeli szpital nie uzyska środków na pozbycie się zadłużenia wobec wierzycieli do 28 lutego, to tak jakby nie było od tego dnia szpitala, bowiem pozostanie wówczas jedyne wyjście, mianowicie: ogłoszenie jego upadłości i przejęcie całego zadłużenia przez powiat będący organem założycielskim. Stwierdził, że podobnie jak w przypadku zamówień publicznych obowiązują ustawowe wymogi i terminy, tak również należy pamiętać że działania Zarządu i Rady Powiatu też wymagają określonych procedur zgodnych z ustawą o samorządzie powiatowym. Stąd właśnie zarzuty, że zwołanie dzisiejszej sesji naruszyło obowiązujące zasady. Zaznaczył jednak, że w takiej sytuacji każdy dzień jest ważny i ponieważ udało się rozdać radnym materiały, postanowiono zyskać tych kilka dodatkowych dni, niezbędnych dla szpitala, zwołując w tym celu sesję wcześniej, niż była zaplanowana. Przypomniał ponadto w swojej wypowiedzi, że zespół, który opracowywał program restrukturyzacji ZOZ przez 1,5 miesiąca zlecał dyrekcji szpitala opracowywanie dokładnych danych dotyczących jednostki. Stwierdził, że tak szczegółowe dane pozwalały osobom opracowującym program rozeznać się w uwarunkowaniach szpitala. Wskazał, że na zadłużenie ZOZ składa się m.in. dług w wysokości ok. 11 mln zł. z tytułu ustawy 203 i nie można w tym przypadku mówić o jakiejkolwiek winie szpitala. Jednakże przypomniał, że na ok. 3 tygodnie przed przyjęciem przez Sejm wspomnianej ustawy w naszym szpitalu pojawiła się jeszcze jedna niesprzyjająca okoliczność, mianowicie: ówczesny Zarząd pod wpływem naporu społecznego i strajków w służbie zdrowia podjął wówczas z Dyrekcją ZOZ decyzję o podwyżce pensji dla personelu szpitala. Natomiast 3 tygodnie później okazało się, że Sejm przyjął ustawę 203. Stwierdził, iż nieuczciwym byłoby stwierdzenie, że zaistniałej tragicznej sytuacji finansowej winny jest szpital, Zarząd czy ówczesna Rada. Podkreślił bowiem, iż polityka państwa od 90 roku w zakresie służby zdrowia wskazuje na przeznaczanie w ramach budżetu państwa zbyt małej ilości środków dla służby zdrowia. Wyraził również zdanie, iż decyzja władz centralnych o przypisaniu powiatom jako organom założycielskim placówek służby zdrowia była niewłaściwa, bowiem powiaty nie były do tego przygotowane. Kończąc stwierdził, iż w przypadku nie podjęcia w dniu dzisiejszym decyzji przez Radę Powiatu, szpital ulegnie likwidacji a całość zadłużenie przejmie organ założycielski.

Radny January Lewandowski zwrócił uwagę, iż należy mieć świadomość, że cały proces restrukturyzacji odbył się kosztem pracowników szpitala, szczególnie dotyczy to lekarzy dyżurujących. Wskazał, iż zmniejszenie zatrudnienia o 10% miało również wpływ na jakość świadczonych usług medycznych.


Ad. pkt. 5 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień zapytał, czy w tym punkcie obrad Radni wyrażają wolę zgłaszania interpelacji lub zapytań.

Ponieważ nie zgłoszono chęci wystąpienia, przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku sesji.


Ad. pkt. 6 Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie: udzielenia poręczenia na spłatę kredytu długoterminowego, który ma być zaciągnięty przez Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej.


Projekt uchwały w sprawie: udzielenia poręczenia na spłatę kredytu długoterminowego, który ma być zaciągnięty przez Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej przedstawił Wicestarosta Powiatu – Pan Wiesław Gnat. Uzasadniając poinformował, iż Rada Powiatu Skarżyskiego 30 czerwca 2005 roku podjęła Uchwałę Nr 205/XXXI/2005 w sprawie: opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej. Wskazał, iż jednym z założeń programu będącego załącznikiem do w/w Uchwały, było zaciągniecie przez ZOZ kredytu w wysokości 15.000.000 zł na spłatę zobowiązań wymagalnych. Przekazał, iż Dyrektor ZOZ pismem z dnia 9 sierpnia 2005 roku zwrócił się do Zarządu Powiatu Skarżyskiego o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej poręczenia kredytu. Następnie oznajmił, iż w dniu 6 grudnia 2005 roku wpłynęła od Dyrektora ZOZ informacja o możliwości sfinansowania przez jednostkę rat kredytu we własnym zakresie, natomiast 2 stycznia 2006 roku wpłynęła kolejna prośba o poręczenie kredytu. Dalej poinformował, iż Rada Miasta Skarżyska – Kamiennej 9 lutego 2006 roku podjęła uchwałę Nr XXXIV/10/2006 w sprawie: udzielenia poręczenia kredytu bankowego długoterminowego zaciąganego przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej do wysokości 5 mln zł wraz z odsetkami. Wskazał, iż podjęcie przez Radę Powiatu uchwały o udzieleniu poręczenia umożliwi spłatę zobowiązań przez placówkę, zgodnie z ugodami zawartymi z wierzycielami.

Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień zapytał, czy ktoś z Przewodniczących Komisji lub Radnych chciałby zabrać głos w sprawie przedłożonego projektu uchwały.

Radny Janusz Borowiec przedstawił stanowisko Klubu Radnych „Porozumienie Prawicy” w sprawie obecnej sytuacji finansowej ZOZ w Skarżysku – Kamiennej oraz zaciągnięcia kredytu przez jednostkę. W swoim wystąpieniu m.in.: wymienił czynniki, które według Klubu Radnych, miały wpływ na ogromne zadłużenie szpitala. Wskazał, iż restrukturyzacja jednostki polega przede wszystkim na likwidacji oddziałów oraz zwolnieniach personelu, co prowadzi do pogorszenia jakości świadczonych usług medycznych. Natomiast nie uwzględnia się ważnych tez zawartych w programie naprawczym opracowanym zarówno przez firmę BRD Consulting z Łodzi, jak i Zdrowie i Zarządzanie Spółka z o.o. w Krakowie. Zwrócił ponadto uwagę, iż Zarząd Powiatu prowadził dotychczas rozmowy w sprawie poręczenia kredytu z przedstawicielami władz samorządowych poszczególnych gmin powiatu, natomiast z radnymi Rady Powiatu dopiero w trakcie dzisiejszych obrad. W związku z powyższym stwierdził, iż sesja ta powinna być przede wszystkim początkiem szerokiej dyskusji na temat zmiany formy organizacyjnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej. W przedstawionym stanowisku zaproponowano powołanie spółki z udziałem powiatu skarżyskiego, wszystkich gmin naszego powiatu oraz pracowników ZOZ. Kończąc zwrócił się do Starosty Powiatu o przedstawienie, w jak najkrótszym czasie, prawnych możliwości zmiany formy organizacyjnej szpitala.

/stanowisko w załączeniu/

Odnosząc się do projektu uchwały, zwrócił uwagę iż pojawia się w nim określenie „bank”, natomiast jest wiele instytucji o charakterze finansowym, które również złożyły swoje oferty na udzielenie szpitalowi kredytu. W związku z powyższym zapytał, czy jeżeli przetarg wygra taka właśnie firma, nie będąca bankiem, to czy wówczas na podstawie przyjętej uchwały będzie można z nią podpisać umowę.

Starosta Powiatu – Pan Łukasz Wojciechowski oświadczył, iż jest zaskoczony stanowiskiem Klubu Radnych „PP”. Stwierdził, iż niektóre z przedstawionych rozwiązań to tylko „pobożne życzenia”. Uznał, że do przewidzenia było, iż on jako Starosta będzie obarczany winą za tragedię szpitala. Niemniej jednak zaznaczył, iż członkami Klubu Radnych „PP” są osoby, które w poprzedniej kadencji podejmowały decyzje dotyczące ZOZ i ponoszą również odpowiedzialność za obecną sytuację szpitala. Przypomniał, iż w momencie, gdy firma BRD z Łodzi opracowała program restrukturyzacji ZOZ, zadłużenie wynosiło zaledwie 537 000 zł. Stwierdził, że gdyby wówczas podjęto możliwe działania, to dziś nie borykalibyśmy się z takim problemem.


Radny Janusz Borowiec wyjaśnił, iż w stanowisku Klubu Radnych wymienione zostały jedynie czynniki, które miały wpływ na sytuację finansową szpitala, natomiast nikt nie został jednoosobowo obarczony za to winą. Zaznaczył, iż powiat jako organ założycielski nie może ingerować w politykę finansową Zespołu Opieki Zdrowotnej, który jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, do momentu jednak, gdy szpital może swoje zadłużenie pokryć z własnego funduszu. Wskazał, że wówczas gdy zadłużenie jest większe niż majątek szpitala, a taka sytuacja nastąpiła dopiero w obecnej kadencji, Zarząd Powiatu powinien przygotować projekt uchwały o zmianie formy organizacyjnej placówki. Stwierdził, że zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej będzie to wymagało ogłoszenia likwidacji, jednak powołana w innej formie organizacyjnej jednostka nadal będzie świadczyła usługi medyczne dla pacjentów. Dodał, iż całość zadłużenia, zgodnie z ustawą, przejmie powiat. Podkreślił, że podjęcie decyzji o poręczeniu kredytu przez powiat nie rozwiąże problemu szpitala, doprowadzi jedynie do zaspokojenia wierzytelności.

Radna Dorota Żak zgłosiła wniosek o zamknięcie dyskusji i przystąpienie do głosowania nad projektem uchwały, po uprzednim wydaniu opinii prawnej do zapytania Radnego Janusza Borowca, dotyczącego projektu uchwały. Wskazała bowiem, iż radni od dnia podjęcia uchwały w sprawie programu restrukturyzacji ZOZ powinni wiedzieć o tym, że powiat stanie przez koniecznością poręczenia kredytu w wysokości 15 mln zł. W związku z powyższym uznała, iż uczestnicy dzisiejszej sesji już od dawna powinni mieć swój pogląd na temat poręczenia. Stwierdziła również, że należy podjąć próbę utrzymania jednostki w takiej formie organizacyjnej w jakiej funkcjonuje dotychczas.

Starosta Powiatu – Pan Łukasz Wojciechowski stwierdził, że w momencie gdy państwo dokonało oddłużenia zakładów opieki zdrowotnej, Szpital Powiatowy w Skarżysku – Kamiennej. posiadał dług w wysokości 49 mln. zł. Wyraził zdanie, że wówczas ówczesny Zarząd Powiatu powinien był podjąć odpowiednie decyzje. Natomiast zwracając się do Radnego Janusza Borowca, wskazał na niekonsekwencję w wypowiedzi, bowiem oczekując od Zarządu określonego działania, zwraca jednocześnie uwagę na fakt, iż ZOZ jest samodzielną jednostką.

Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Wiesław Stępień przypomniał, iż uchwała Rady Powiatu z 2003 roku w sprawie: udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla ZOZ w Skarżysku - Kamiennej w wysokości 8 mln zł. była próbą podjęcia przez radnych decyzji dotyczącej szpitala, jednak została uchylona przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach. Następnie poprosił Radcę Prawnego Starostwa Powiatowego o wyjaśnienie zgłoszonych wątpliwości prawnych.

Pani Jadwiga Samek – Radca Prawny Starostwa Powiatowego wyjaśniła, iż pojęcie „bank” należy rozumieć w takim kontekście, że jest to podmiot zarejestrowany, uprawniony do udzielenia kredytu.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zamknięcie dyskusji, zgłoszony przez Radną Dorotę Żak.

Za przyjęciem wniosku głosowało – 13 radnych
Przeciw głosowało – 2 radnych
Wstrzymały się od głosu – 2 osoby

Wniosek został przyjęty.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały

Uchwała w sprawie: udzielenia poręczenia na spłatę kredytu długoterminowego, który ma być zaciągnięty przez Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 250/XXXVII/2006.


Ad. pkt. 7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.

Ze względu na brak zgłoszeń w punkcie 5: Interpelacje i zapytania radnych, Prowadzący obrady przystąpił do realizacji następnego punktu porządku obrad.


Ad. pkt. 8 Wolne wnioski i oświadczenia.


Prowadzący obrady zapytał, czy ktoś z zaproszonych osób, uczestniczących w dzisiejszych obradach bądź radnych chciałby zabrać głos w tym punkcie.

Radna Dorota Żak zaproponowała zorganizowanie spotkania poświęconego wyłącznie sytuacji ZOZ w Skarżysku – Kamiennej.

Radny Janusz Borowiec oświadczył, iż pierwszy raz w ciągu 8-letniej pracy samorządowej, został telefonicznie zawiadomiony o sesji na dwa dni przed jej odbyciem. Nie zgodził się ponadto ze stwierdzeniem, iż radni wiedzieli o sytuacji szpitala od pół roku, zwracając uwagę iż projekt uchwały w sprawie poręczenia kredytu dla ZOZ, otrzymał dzień przed sesją.

Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Wiesław Stępień wyjaśnił, iż na wniosek Zarządu Powiatu zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni. Poinformował, iż wniosek w tej sprawie wpłynął do Biura Rady 13 lutego br., natomiast 14 lutego przygotowane zostały materiały niezbędne do zwołania sesji. Stwierdził, iż zważywszy na wagę problemu konieczne było jej zorganizowanie. Ponadto w swojej wypowiedzi podziękował Prezydentowi i Radzie Miasta Skarżyska – Kamiennej za podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia - do wysokości 5.000.000 zł. - kredytu zaciąganego przez ZOZ.


Ad. pkt. 9 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Prowadzący obrady zamykając XXXVII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego, poinformował iż porządek obrad został zrealizowany w całości.

Następnie poinformował, iż kolejna sesja odbędzie się 23.02.2006 roku o godz. 10 w Miejskim Centrum Kultury.

Podziękował radnym za aktywny udział w dzisiejszych obradach. Podziękował również gościom zaproszonym oraz wszystkim osobom, które zechciały towarzyszyć Radzie w dzisiejszej sesji.

Następnie poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły 'Zamykam XXXVII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego'.



Godzina zakończenia obrad –17 15


Protokołowała:
Nina Zolbach



Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego

WIESŁAW STĘPIEŃ







Data wytworzenia : 2006-03-01 01:00 Autor : Łukasz Krawiecki Data publikacji : 2006-03-01 01:00 Osoba udostępniająca na stronie : Łukasz Krawiecki Data ostatniej modyfikacji : 2006-03-01 Osoba modyfikująca : Łukasz Krawiecki

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html