BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

PROTOKÓŁ Nr XI/2003

Drukuj
1 2 3

P R O T O K Ó Ł    Nr  XI/2003

\r\n

 

\r\n

z  SESJI  RADY  POWIATU  SKARŻYSKIEGO

\r\n

odbytej 26 czerwca 2003r.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 


\r\n

Miejsce odbycia sesji              -      sala herbowa Starostwa Powiatowego w  Skarżysku- Kamiennej, ul. Konarskiego 20.

\r\n

 

\r\n

Godzina rozpoczęcia obrad     -     1400

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

W sesji udział wzięli:

\r\n

 

\r\n

-         Radny Sejmiku Województwa świętokrzyskiego – Pan Michał Okła,

\r\n

-         Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Suchedniów – Pan Jan Komoń,

\r\n

-         Burmistrz Miasta i Gminy Suchedniów  - Stanisław Kania 

\r\n

-         Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Bliżyn – Pani Elżbieta Karpińska,

\r\n

-         Przewodniczący Rady Gminy Skarżysko-Kościelne – Pan Teodor Lech,

\r\n

-         Wójt Gminy Skarżysko-Kościelne – Pan Zbigniew Celski,

\r\n

-         Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Pan Edward Adamiec,

\r\n

-         Prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej – Pan Ryszard Ciźla,

\r\n

-         Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Skarżysku-Kamiennej – Pan Zenon Nowakowski,

\r\n

-         Przewodniczący Powiatowej Izby Rolniczej – Pan Ryszard Krakowiak,

\r\n

-         Przedstawiciele organizacji społecznych i politycznych działających na terenie powiatu,

\r\n

-         Dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych,

\r\n

-         Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu skarżyskiego,

\r\n

-         Starosta i Wicestarosta Powiatu,

\r\n

-         Sekretarz  i Skarbnik Powiatu Skarżyskiego,

\r\n

-         Członkowie Zarządu Powiatu i Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego,

\r\n

-         Radni Powiatu Skarżyskiego,

\r\n

-         Przedstawiciele lokalnych mediów.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach  -  w załączeniu.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Obradom Rady Powiatu przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – Pan  Wiesław Stępień.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

STRESZCZENIE  POSIEDZENIA

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad.  pkt. 1.  Otwarcie sesji.

\r\n

 

\r\n

XI w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego - Pan Wiesław Stępień. Następnie powitał gości zaproszonych na dzisiejsze obrady, Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w Sesji.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 2. Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący obrad – Pan Wiesław Stępień poinformował zebranych, iż   w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych co stanowi 71 % ogólnego składu Rady, jest to zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.

\r\n

W trakcie odbywających się obrad liczba radnych uczestniczących w sesji ostatecznie wyniosła 17 osób, co stanowiło 81 % ogólnego składu Rady.

\r\n

 

\r\n

Następnie stwierdził, że Państwo Radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali projekt porządku obrad.

\r\n

 

\r\n

 Zapytał - czy do przedstawionego projektu porządku XI Sesji Rady Powiatu Radni, lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub inne propozycje.

\r\n

 

\r\n

W tym punkcie głos zabrali:

\r\n

 

\r\n

Wicestarosta Powiatu – Radny Wiesław Gnat – w imieniu Zarządu zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad w pkt. 11 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwał, jako pierwszej, uchwały w sprawie: udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej.

\r\n

  

\r\n

Radny Janusz Borowiec – zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku sesji uchwały w sprawie: procedury uchwalania budżetu powiatu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Uzasadniając stwierdził, iż obowiązująca uchwała w tej sprawie ma na celu przybliżenie radnym i uszczegółowienie danych zawartych w uchwale budżetowej, dając pełniejszy obraz na budżet powiatu zgodnie z ideą jawności finansów publicznych. Dodał, iż   z inicjatywą uchwałodawczą obowiązującej uchwały wystąpiła poprzednia Komisja Budżetowo-Finansowa, a Zarząd ubiegłej kadencji wykonywał ją przez dwa lata. Wyraził zdanie, iż w myśl jawności i pełniejszego obrazu budżetu powiatu obecny Zarząd też powinien wykonywać uchwałę Nr 122/XVI/2000 w sprawie: procedury uchwalania budżetu. Następnie podkreślił, iż przedstawiony projekt uchwały jest sprzeczny z art. 53 pkt. 2 Ustawy o samorządzie powiatowym, który brzmi: Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając  w szczególności: wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu,   z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona      w odrębnych przepisach. Dodał, iż w projekcie uchwały o procedurze uchwalania budżetu został pominięty zapis ust. 4a art. 124 ustawy o finansach publicznych, który mówi o wydatkach na programy i projekty realizowane ze środków europejskich. Stwierdził, że nie umieszczenie tego zapisu w naszej uchwale jest zawężeniem przepisów ustawy.

\r\n

 

\r\n

Skarbnik Powiatu – Pani Alina Skuza – ustosunkowując się do powyższego wystąpienia stwierdziła, iż na poszczególnych komisjach wyjaśniała powody zmiany treści uchwały o procedurze uchwalania budżetu. Poinformowała, iż zapis ust. 11 uchwały będzie realizowany, w postaci dodatkowych materiałów. Dodała, iż Regionalna Izba Obrachunkowa nie życzy sobie tak dokładnych materiałów jak były przedstawiane dotychczas. 

\r\n

 

\r\n

      Radny Janusz Borowiec – stwierdził, iż Regionalna Izba Obrachunkowa nie może ingerować w szczegółowość projektu uchwały budżetowej, albowiem art. 53 ustawy o samorządzie powiatowym mówi, iż wymaganą szczegółowość określa Rada Powiatu.

\r\n

     

\r\n

Ponieważ Radni ani Członkowie Zarządu nie zgłosili innych propozycji zmian do porządku obrad Przewodniczący poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski.

\r\n

 

\r\n

1)         Wniosek zgłoszony przez Wicestarostę Powiatu został przyjęty jednogłośnie

\r\n

 

\r\n

2)         Wniosek zgłoszony przez Radnego Janusza Borowca    został odrzucony, w  głosowaniu:

\r\n

 

\r\n

Za przyjęciem wniosku głosowało – 3 radnych

\r\n

Przeciw głosowało – 12 radnych

\r\n

Wstrzymała się od głosu – 1 osoba

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Następnie Rada przegłosowała porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

\r\n

 

\r\n

Za przyjęciem porządku głosowało – 14 radnych

\r\n

Głosów Przeciwnych – 0

\r\n

Wstrzymała się od głosu – 1 osoba

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Porządek XI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 3. Przyjęcie protokołu z X Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

\r\n

 

\r\n

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu – Pani Marianna Ślusarczyk – poinformowała radnych, iż protokół z X-tej sesji Rady Powiatu odbytej 29.05.2003 roku  był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Powiatu.

\r\n

Do protokołu radni nie wnieśli uwag i zastrzeżeń.

\r\n

     W związku z powyższym Wiceprzewodnicząca zgłosiła wnioski o przyjęcie tego materiału.

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący obrad – Pan Wiesław Stępień zgłoszony wniosek poddał pod głosowanie.

\r\n

           

\r\n

 

\r\n

Wniosek o przyjęcie protokołu z X sesji został przyjęty - jednogłośnie

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

           

\r\n

Ad. pkt. 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego

\r\n

 

\r\n

Prowadzący obrady – Pan Wiesław Stepień zwrócił się do Starosty Skarżyskiego - Pana Łukasza Wojciechowskiego o przedstawienie sprawozdania   z działalności Zarządu Powiatu.

\r\n

 

\r\n

Starosta Skarżyski – Pan Łukasz Wojciechowski – przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego w okresie między sesjami tj. od 29.05.2003 roku do 26.06.2003 roku.

\r\n

 

\r\n

(sprawozdanie przedłożone przez Pana Starostę – w załączeniu)

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – dziękując za wystąpienie, zgłosił zmianę organizacyjną proponując, aby ewentualne zapytania do przedstawionego sprawozdania były zadawane w punkcie 5 - interpelacje i zapytania radnych.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad.pkt. 5. Interpelacje i zapytania radnych.

\r\n

 

\r\n

W tym punkcie obrad głos zabrali:

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – poinformował zebranych o rozstrzygnięciu nadzorczym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach dotyczącym Uchwały Nr IX/44/2003 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego za 2002 rok.

\r\n

 

\r\n

/pismo w załączeniu/

\r\n

 

\r\n

            Radny January Lewandowski – odnosząc się do przedstawionego przez Starostę sprawozdania w imieniu Klubu Radnych „Porozumienia Prawicy” podziękował za możliwość zapoznania się ze złożonymi ofertami kandydatów na dyrektora ZOZ. Następnie pogratulował Panu Michałowi Okle wygrania konkursu. Zwrócił się z prośbą do Pana Starosty aby przybliżył założenia programu, który wygrał konkurs oraz przedstawił argumenty przemawiające za podjęciem takiej decyzji. Zwrócił się do Pana Starosty z wnioskiem o przyjęcie zaproszenia oraz uczestniczenie w spotkaniu z pracownikami Zespołu Opieki Zdrowotnej  i ustosunkowaniu się do plotek odnośnie redukcji zatrudnienia oraz nie wypłacaniu pensji pracownikom szpitala. Zwrócił się z propozycją zorganizowania monotematycznej sesji poświeconej tylko szpitalowi i jego przyszłości. Wyraził zdanie, iż warto byłoby przeprowadzić publiczną dyskusję na ten temat.

\r\n

 

\r\n

            Radny Cezary Ciosk – w imieniu Klubu Radnych „Forum Samorządowego” zwrócił uwagę na poważne zagrożenia istnienia takiej jednostki samorządu terytorialnego jak powiat skarżyski. Wyraził przekonanie, iż włączenie obszaru powiatu skarżyskiego do powiatów starachowickiego lub koneckiego przyniesie nam wymierne straty. Zdaniem Klubu Radnych jedyną szansą na zachowanie odrębności ale także na zwiększenie skuteczności i efektywności funkcjonowania jest połączenie w jeden obszar administracyjny powiatów skarżyskiego i szydłowieckiego. W związku z powyższym zwrócił się z apelem aby Rada i Zarząd Powiatu podjęły niezwłocznie działania zmierzające do zainicjowania merytorycznych rozmów w tym zakresie z władzami powiatu szydłowieckiego. W drugiej części swojej wypowiedzi odniósł się do kwestii budowy szpitala kolejowego. Wniósł o uczciwą i jednoznaczną odpowiedź na pytanie, na ile realnym jest dalsza kontynuacja tej inwestycji. Podkreślił, iż niezbędnym, jest zabezpieczenie terenu przed dalszą dewastacją i zapobieżenie przed zagrożeniem bezpieczeństwa młodzieży i dzieci. Dodał, iż w przypadku gdy nie ma możliwości na kontynuowanie budowy należy rozpocząć prace nad koncepcją zagospodarowania terenu. Zaakcentował, iż nie wolno nam dopuścić do powstania w Skarżysku kolejnego, po hali sportowej, pomnika niekompetencji i nieudolności.

\r\n

 

\r\n

/ wystąpienie w załączeniu /

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Radny Andrzej Bętkowski – wyraził pełne poparcie dla postulatów zgłoszonych przez Radnego Cezarego Cioska. W dalszej części wystąpienia poruszył problem złego wykonania nawierzchni na ul. Ekonomii. Przypomniał, iż ul. Ekonomii jest drogą powiatową, a inwestorem jej remontu była GDDP, w ramach rekompensaty za udostępnienie w trakcie remontu wiaduktu na ul. Legionów. Wyraził zdanie, iż mimo remontu ujawniające się dziury świadczą o wadliwej technologii. Uważa, że należy wyegzekwować, aby ta nawierzchnia nie była naprawiana jedynie kawałkami, prowizorycznie.

\r\n

 

\r\n

            Radny January Lewandowski – wyraził aprobatę dla słów Radnego Cezarego Cioska, stwierdzając iż Skarżysko coraz bardziej świadczy o nieudolności samorządowców. Dla poparcia tych słów przytoczył cytat z wywiadu z Panem Andrzejem Jakubczakiem – Dyrektorem Centrum Monitorowania Jakości Zdrowia Urzędu Wojewódzkiego, jaki ukazał się w Eskulapie Świętokrzyskim. Następnie poruszył problem obwodnicy w przebiegu drogi Nr 7, prosząc jednocześnie Pana Starostę o przyjrzenie się na jakim etapie jest jej realizacja. Podkreślił, iż dopóki nie zostanie wykonana obwodnica należy poprawić bezpieczeństwo na trasie krakowskiej, głównie na skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego.

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – dziękując za wystąpienia stwierdził, iż odpowiedzi na zgłoszone interpelacje, zostaną udzielone w punkcie 7 porządku obrad.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 6. Wystąpienia zaproszonych gości.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

W tym punkcie obrad głos zabrały następujące osoby:

\r\n

 

\r\n

Pan Zbigniew Celski – Wójt Gminy Skarżysko Kościelne – wystąpił  w imieniu mieszkańców Kierza Niedźwiedziego, który z mocy prawa od 1 stycznia 2004 roku będzie włączony do powiatu skarżyskiego. Zwrócił się zatem do służb Pana Starosty o podjęcie praktycznych działań zapewniających właściwe przygotowanie do poszerzenia granic powiatu skarżyskiego.

\r\n

 

\r\n

Pan Ryszard Krakowiak – Przewodniczący Powiatowej Świętokrzyskiej Izby Rolniczej – podziękował za wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej sesji tematu dotyczącego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Skarżysku-Kamiennej. Wyraził niezadowolenie i sprzeciw przeciwko pomysłowi likwidacji w ponad 100 powiatach przedstawicielstw Agencji. Podkreślił, iż wydatek poniesiony na urządzenie Biura Powiatowego Agencji w Skarżysku to około 300 tys. zł.
W imieniu Powiatowej Izby Rolniczej w powiecie skarżyskim zwrócił się z prośbą
o wsparcie działań dla utrzymania Agencji w naszym powiecie.

\r\n

 

\r\n

Pan Ryszard Peas – Prezes Światowego Związku Żołnierzy AK Inspektorat w Skarżysku-Kamiennej – po raz kolejny upomniał się o odnowienie pomnika Leopolda Staffa, proponując aby Radni Miasta i Powiatu przekazali na ten cel część swoich diet.

\r\n

                        /wystąpienie w załączeniu/

\r\n

 

\r\n

Pan Edward Jaworski – Związek Inwalidów Wojennych RP – poruszył problem usług stomatologicznych.

\r\n

 

\r\n

                        /wystąpienie w załączeniu/

\r\n

 

\r\n

 Pan Jan Komoń – Przewodniczący Gminy Suchedniów – przedstawił zaawansowanie budowy hali sportowo – rehabilitacyjnej w Suchedniowie, która jest wspólną inwestycją samorządu powiatu i gminy. Zaprosił Radę do odwiedzenia terenu budowy i zapoznania się z efektami postępujących prac. Wyraził przekonanie, iż wspólnymi siłami powiatu i gminy inwestycja ta zostanie pomyślnie zakończona. Kończąc wystąpienie życzył Radzie oraz Zarządowi Powiatu udanego wypoczynku wakacyjnego.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 7. Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania

\r\n

 

\r\n

Starosta Skarżyski – Pan Łukasz Wojciechowski – odpowiedział Radnym na zadane w punkcie 5 pytania i interpelacje. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Januarego Lewandowskiego poinformował, iż do konkursu na dyrektora ZOZ zgłosiło się 4 kandydatów. Trzech z nich to pracownicy szpitala tj: Pan Michał Okła,   Pan Krzysztof Grzegorek i Pan Dariusz Węgrzyn. Czwarta oferta złożona przez Pana Tomasza Świgonia decyzją Zarządu Powiatu została nie rozpatrzona, gdyż w dokumentach złożonych przez tego kandydata zabrakło konkretnego programu restrukturyzacji jednostki. Poinformował, iż w anonimowej ocenie poszczególnych ofert, uczestniczyli przedstawiciele Klubu Radnych „Porozumienia Prawicy” w osobie Pana Andrzeja Bętowskiego i Pana Januarego Lewandowskiego, którzy wskazali ich zdaniem najlepszą ofertę. Następnie Zarząd prowadził rozmowy z poszczególnymi kandydatami. W trakcie trwających rozmów jeden z oferentów wycofał swoją kandydaturę. Z pozostałych dwóch Zarząd postanowił wybrać kandydaturę Pana Michała Okły. Odnosząc się do kwestii szpitali w kraju powiedział, iż nie jest tajemnicą koncepcja likwidacji części szpitali w Polsce albowiem jest ich za dużo i nie stać nas na utrzymanie dotychczasowej struktury szpitali. Poinformował o opracowanej w skali województwa strategii funkcjonowania służby zdrowia na lata 2003-2005, w której zaproponowano pewne rozwiązania strukturalne. Dodał, iż założenia tej strategii mają charakter destryktywny. Zaznaczył, iż materiał jest dostępny w formie elektronicznej w ZOZ i osoby zainteresowane mogą się z nim zapoznać. Odnosząc się do wystąpienia Pana Cezarego Cioska dotyczącego „szpitala kolejowego w budowie” wskazał, iż dokończenie tej inwestycji to koszt ok. 300 mln. zł. Zaznaczył, iż na spotkaniach w Urzędzie Wojewódzkim wielokrotnie podejmował temat finansowania szpitala kolejowego. Podkreślił, iż na zaplanowanym w najbliższych dniach Kongresie SLD, poruszy również problem tej inwestycji oraz sprawę offsetu dla Zakładów Metalowych „Mesko”. Dodał, iż w przypadku braku środków na dokończenie tej budowy jedynym rozwiązaniem będzie opracowanie oferty sprzedaży obiektu. W sprawie interpelacji radnego Andrzeja Bętkowskiego, stwierdził, że do problemu ul. Ekonomii odniesie się w najbliższym czasie. Następnie odpowiadając na pytanie dotyczące obwodnicy drogi ekspresowej E7 poinformował, iż uzyskał zapewnienie GDDKiA, iż inwestycja zostanie rozpoczęta po uregulowaniu spraw wywłaszczenia gruntów pod budowę. Przekazał, że sprawy wywłaszczenia gruntów i przygotowania terenu pod inwestycję ze strony Starostwa zostały prawie zakończone. Odnosząc się do wystąpienia Pana Zbigniewa Celskiego- Wójta Gminy Skarżysko Kościelne dotyczącego przyłączenia sołectwa Kierz Niedźwiedzi w granice powiatu skarżyskiego oznajmił, iż odbyły się dwa spotkania z naczelnikami Starostwa w tej sprawie. Pracownicy zostali zobowiązani do podjęcia stosownych czynności związanych z przejęciem zadań. Kończąc swoje wystąpienie życzył wszystkim zebranym miłego i spokojnego wypoczynku.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt 8 Informacja na temat działalności Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Skarżysku-Kamiennej

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

W tym punkcie obrad głos zabrali:

\r\n

 

\r\n

            Pan Zenon Nowakowski – Kierownik Biura Powiatowego ARiMR –przekazał informacje o dotychczasowej działalności Agencji na rzecz powiatu skarżyskiego. Zapoznał zebranych z aktualnym stanem zatrudnienia oraz zadaniami będącymi w kompetencji tej jednostki. Poinformował o ilości i strukturze gospodarstw rolnych na terenie powiatu oraz odbytych i planowanych szkoleniach edukacyjnych   w zakresie dopłat bezpośrednich dla rolników. W szkoleniach w zakresie wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej wzięło udział dotychczas ok. 2500 osób. Powiadomił, że Biuro Powiatowe Agencji wydzierżawiło od Starostwa Powiatowego budynek przy  ul. Żeromskiego, który został wyremontowany i przystosowany do standardów Unijnych. Agencja posiada nowoczesna bazę techniczną. Dysponuje wydajnym,  w pełni wyposażonym sprzętem, typowo przygotowanym do wypełniania statutowych zadań.

\r\n

 

\r\n

            Edward Adamiec – Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – zapoznał zebranych z celem powołania Agencji, która jest instytucją płatniczą w zakresie dopłat bezpośrednich i gospodarzem funduszy strukturalnych kierowanych na wieś. Stwierdził, że przed utworzeniem Biur Powiatowych należałoby wiedzieć czy na danym terenie są osoby zainteresowane pomocą Unijną. Dodał, iż takim testem były fundusze przedakcesyjne. Z przykrością stwierdził, że jedynym powiatem w województwie, który nie sięgnął po pomoc z tych funduszy był powiat skarżyski. Dlatego też zwrócił się do zebranych z pytaniem czy Biuro Powiatowe Agencji w powiecie skarżyskim jest na pewno potrzebne. Uznał za celowe dopracowanie się współpracy, która spowoduje zainteresowanie na terenie powiatu środkami Unijnymi. W przeciwnym razie należy zorganizować zastępczą obsługę rolników. Istnieje propozycja stworzenia w poszczególnych gminach punktu obsługi rolnika. Zaproponował rozważenie możliwości przekazania przez Starostwo Powiatowe na rzecz ARiMR budynku przy ul. Żeromskiego. Przekazał, iż nie ma zamiaru likwidacji Biura Powiatowego Agencji. Są natomiast rozważane różne możliwości, w oparciu o ilość zgłoszonych wniosków. W przypadku stwierdzenia, że do przyjmowania i pomocy w wypełnianiu wniosków potrzebnych jest zaledwie 4 lub 5 pracowników, to nie zasadne będzie utrzymywanie całego budynku. Wskazał, że  w tym postępowaniu nie ma złej woli, ale jako agencja płatnicza odpowiedzialna jest również za wysokość kosztów obsługi funduszy.

\r\n

 

\r\n

            Pan Ryszard Ciźla – Prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej – zaprezentował inne spojrzenie na ten problem, pod kątem rolników, którzy mają małą świadomość celowości tworzenia programów pomocowych. Wyraził zdanie, że w porównaniu
z innymi powiatami np. sandomierskim, jędrzejowskim w powiecie skarżyskim  rolnictwo nie odgrywa znaczącej roli. Przed Izbą Rolniczą oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stoi więc poważne zadanie dotarcia do wszystkich rolników, którzy będą mogli uzyskać informację oraz pozyskać dodatkowe środki z funduszy UE na prowadzenie gospodarstw. Wskazał, że właśnie w takich powiatach jak skarżyski trzeba szczególnie dużej pracy, aby działania podejmowane przez Agencję przyniosły wymierne efekty. Wyraził opinię, że wspólnym wysiłkiem powinniśmy zrobić wszystko, aby oddział agencji w powiecie skarżyskim nie uległ likwidacji. W imieniu Izby Rolniczej zaapelował o wsparcie samorządu powiatowego
w inicjatywach zmierzającej do pozostawienia ARiMR w powiecie skarżyskim.

\r\n

 

\r\n

            Radna Marianna Ślusarczyk – w świetle zaprezentowanych wypowiedzi zanegowała wypowiedź Pana Edwarda Adamca – Dyrektora ARiMR. Podkreśliła, że pod kątem swoich doświadczeń zawodowych zna i rozumie potrzeby lokalnej społeczności wiejskiej. Uznała, że dotychczasowe fundusze przedakcesyjne, skierowane były głównie do dużych gospodarstw, natomiast na naszym terenie przeważają gospodarstwa drobne. Wskazała na brak programów pomocowych, które mogłyby być skierowane do małych gospodarstw rolnych, których na naszym terenie jest ok.3000. Zaproponowała, aby Pan Przewodniczący w imieniu Rady Powiatu wystąpił do organów administracji rządowej oraz do dyrekcji ARiMR z wnioskiem
o utrzymanie w powiecie skarżyskim Biura Agencji.

\r\n

 

\r\n

            Pan Edward Adamiec – po wysłuchaniu wystąpienia Wiceprzewodniczącej Radny Pani Marianny Ślusarczyk przychylił się do złożonego wniosku. Następnie przybliżył założenia programu SAPARD, prezentując zakresy dopłat bezpośrednich. Podkreślił, że Agencja, Izby Rolnicze oraz organy samorządu terytorialnego powinny podjąć wszelkie starania, aby nie zaprzepaścić szansy skorzystania z tych funduszy. Kończąc zaoferował ze swej strony pomoc w pozyskiwaniu środków Unijnych.

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – stwierdził, iż wobec powyższych informacji, w imieniu Rady Powiatu Skarżyskiego stanowisko w sprawie: utrzymania w powiecie skarżyskim Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zostanie przygotowane w najbliższym czasie i przesłane do odpowiednich organów.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 9  Informacja na temat funkcjonowania i działności prowadzonej przez Centrum Kształcenia Praktycznego w Skarżysku-Kamiennej

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Sprawozdanie dotyczące funkcjonowania Centrum Kształcenia Praktycznego
w Skarżysku-Kamiennej przedstawił Dyrektor placówki - Pan Zdzisław Kobierski.

\r\n

            Poinformował zebranych, że Centrum rozpoczęło swoją działalność od
1 marca 2002 roku. Następnie przedstawił strukturę organizacyjną oraz ilość zatrudnionych osób. Zapoznał radnych z ofertą edukacyjną oraz planami rozwoju jednostki. Przedstawiając osiągnięcia Centrum , oznajmił iż do istotnych zasług należy opracowanie i uruchomienie autorskiego programu działania świetlicy środowiskowej „Pomocna Dłoń” dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych z osiedla Górna Kolonia. Powstanie tej świetlicy to budowanie otwartości Centrum na potrzeby środowiska lokalnego. Kończąc poinformował o zadaniach stojących przed Centrum   w najbliższym czasie, których pomyślna realizacja zależy również od wsparcia Starostwa Powiatowego.

\r\n

 

\r\n

                                               /materiał w załączeniu/

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Radni nie zgłosili do przedstawionego sprawozdania żadnych pytań ani wniosków. Prowadzący obrady - Pan Wiesław Stępień podziękować dyrektorowi za obszerne i wyczerpujące sprawozdanie oraz za duży wkład pracy w przygotowanie przedstawionych materiałów.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 10 Informacja na temat realizacji Strategii Rozwoju Powiatu Skarżyskiego przyjętej Uchwałą Nr 218/XVIII/2001 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Informację na temat realizacji Strategii Rozwoju Powiatu Skarżyskiego przedstawił Pan Lech Midura – Inspektor Wydziału Promocji i Rozwoju Powiatu Starostwa Powiatowego. Poinformował on zebranych o poszczególnych krokach zmierzających do przyjęcia tego materiału. Oznajmił, iż do opracowania Strategii przystąpiono na podstawie Uchwały Rady Powiatu Nr 134/XVII/2000 z dnia 29.06.2000 r. w sprawie: opracowania „Strategii Rozwoju Powiatu Skarżyskiego”.   W drodze przetargu nieograniczonego wybrano firmę – Fundacja Ośrodek Promowania Przedsiębiorczości w Sandomierzu. Następnie przedstawił założenia strategii oraz realizację jej zadań.

\r\n

 

\r\n

                                   /materiał w załączeniu/

\r\n

           

\r\n

 

\r\n

            Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionego sprawozdania, w związku z tym Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie i przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 11 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący Rady poinformował, że Państwo Radni otrzymali projekty uchwał będące przedmiotem dzisiejszych obrad w statutowym terminie.

\r\n

 

\r\n

1)   Projekt uchwały w sprawie: udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej przedstawił Wicestarsosta Powiatu – Radny Wiesław Gnat.

\r\n

            Uzasadniając oznajmił, iż Zespół Opieki Zdrowotnej zwrócił się do Rady Powiatu oraz do Starosty z prośbą o poręczenie kredytu w kwocie 8.000.000 zł w celu uregulowania wymagalnych zobowiązań, a tym samym zapewnienia bieżącej działalności szpitala. Dodał, że kwota poręczenia obejmuje kwotę kredytu  w wysokości 8.000.000 zł oraz odsetki (kwota wg prognozy Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski S.A. i Banku Ochrony Środowiska) 3.074.000 zł, co razem stanowi 11.074.000zł. Spłata rat kapitałowych następowałaby od 31.07.2004 roku wraz z odsetkami około 206.333 zł miesięcznie, natomiast odsetki od dnia uruchomienia kredytu i w roku 2003 wyniosłyby około 470.000 zł. Podkreślił, że poręczenie kredytu następuje dochodami planowanymi w budżecie w latach 2003-2009. Zespół Opieki Zdrowotnej pismem z 18.06.2003 r. zobowiązał się do terminowej spłaty uzyskanego kredytu wraz z odsetkami w ratach ustalonych umową bankową.

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Promocji PowiatuPan Stanisław Kopeć przedstawiając stanowisko w sprawie powyższego projektu uchwały oznajmił, iż Komisja na posiedzeniu w dniu 24.06 pomimo wahań i wątpliwości jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała tę uchwałę.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili zapytań ani wniosków do przedstawionego projektu Przewodniczący podał go pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskując Nr XI/58/2003

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Pan Michał Okła – Dyrektor ZOZ – podziękował Radzie za przyjęcie uchwały w tej sprawie i zrozumienie tragicznej sytuacji szpitala. Dodał, iż  jednogłośne poparcie kredytu świadczy o utożsamianiu się samorządu z jednostkami podległymi Starostwu. Zapewnił, że wraz z współpracownikami zrobi wszystko, aby Rada nie żałowała podjętych decyzji.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

2)    Projekt uchwały w sprawie: procedury uchwalania budżetu powiatu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, przedstawiła Skarbnik Powiatu – Pani Alina Skuza. Uzasadniając oznajmiła, że niniejszy projekt uchwały, w § 2 uwzględnia wymogi, jakie winna spełniać uchwała budżetowa, określone w art. 124 ustawy o finansach publicznych. Dane dotyczące prognozy wykonania budżetu za rok ubiegły, dokonywane zmiany  w budżecie w ciągu roku poprzedniego oraz procentowe wskaźniki wzrostu, będą przedstawiane Radnym jako materiały dodatkowe. Następnie odniosła się do kwestii poruszonych przez Radnego Janusza Borowca w pkt. 2 porządku obrad dotyczących pominięcia ust. 4a art. 124 ustawy o finansach publicznych, który mówi o wydatkach na programy i projekty realizowane ze środków europejskich wyjaśniając, że będzie on włączony do procedury uchwalania budżetu w momencie, gdy Polska stanie się pełnoprawnym członkiem UE.

\r\n

 

\r\n

            Pan Stanisław Kopeć – Przewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu przedstawił pozytywne stanowisko Komisji w tej sprawie. Prosząc jednocześnie, aby radni otrzymywali dodatkowe materiały towarzyszące projektowi budżetu.

\r\n

 

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – podkreślił, iż RIO nie może podważać szczegółowości uchwały budżetowej, ponieważ określa ją Rada Powiatu.
Z powyższych wypowiedzi wynika, że Rada chce zatrzymać szczegółowość budżetu zgodnie z obowiązującą w tej materii uchwałą, dlatego też uznał za bezzasadną zmianę uchwały w tym zakresie. Następnie odniósł się do zapisu pkt 4a art. 124 ustawy o finansach publicznych, wyrażając zdanie, że nie umieszczenie zapisu tego pkt. powoduje zawężenie szczegółowości budżetu wynikającej z ustawy. Zgłosił wniosek o wykreślenie w § 2 pkt. od 1-11 ponieważ jest on przytoczeniem zapisów art. 124 ustawy o finansach publicznych.

\r\n

 

\r\n

            Pani Jadwiga Samek – ustosunkowując się do powyższej wypowiedzi stwierdziła, że umieszczenie w projekcie uchwały  zapisów art. 124 ustawy nie budzi przeszkód prawnych. Jeśli chodzi natomiast o zapis pkt. 4a jest to zapis, który w obecnej chwili nie funkcjonuje. Dodała, iż w momencie, gdy zacznie on obowiązywać zmienimy naszą uchwałę dostosowując do obowiązujących przepisów.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili innych uwag ani wniosków Prowadzący obrady – Pan Wiesław Stępień poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Radnego Janusza Borowca.

\r\n

 

\r\n

                                   Za przyjęciem wniosku głosowało – 4 radnych

\r\n

                                   Przeciw głosowało – 11 radnych

\r\n

                                   Wstrzymał się od głosu – 1 osoba

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

                                                           /wniosek został odrzucony/

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie: procedury uchwalania budżetu powiatu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

                                   Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych

\r\n

                                   Głosów przeciwnych – 0

\r\n

                                   Wstrzymały się od głosu – 4 osoby

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: procedury uchwalania budżetu powiatu oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, została przez Radę przyjęta uzyskując Nr XI/59/2003

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

3)    Projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2003 rok przedstawiła Skarbnik Powiatu – Pani Alina Skuza.

\r\n

 

\r\n

W sprawie przedstawionego projektu uchwały głos zabrali:

\r\n

 

\r\n

            Pan Stanisław Kopeć – Przewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu poinformował, iż Komisja pozytywnie – jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie.

\r\n

 

\r\n

      Radny Andrzej Bętkowski – odniósł się do zapisów § 4 ppkt. a) gdzie w dziale 020 Leśnictwo w rozdziale 02002 „Nadzór nad gospodarką leśną” z § 4300 „zakup usług pozostałych” przenosi się kwotę 14.820 do § 4010 „Wynagrodzenia osobowe pracowników”. Zapytał czy powyższych zmian nie powinniśmy dokonać na sesji budżetowej.

\r\n

 

\r\n

      Pani Alina Skuza - Skarbnik Powiatu – odpowiadając stwierdziła, że
w uchwale budżetowej jest pozycja płace wynagrodzenia łącznie. Ponieważ Zarząd Powiatu nie ma upoważnienia do dokonywania przesunięć między paragrafami dot. płac, w układzie wykonawczym nie można było w uchwale Zarządu przenieść    z § 4300 na § 4010 płac Pani sprawującej nadzór nad lasami.

\r\n

 

\r\n

      Radny Janusz Borowiec – ustosunkowując się do powyższej wypowiedzi stwierdził, iż wydatki były prowadzone w sposób prawidłowy tylko plan był wykonany w sposób niewłaściwy. Ponadto zapytał czy Zarząd ma koncepcję wydatkowania 200.000 zł ze środka specjalnego przeznaczonego na drogi.

\r\n

 

\r\n

      Pani Alina Skuza - odpowiadając Radnemu Januszowi Borowcowi, poinformowała, że zarówno plan jak i wykonanie w paragrafach było prowadzone prawidłowo. Odnosząc się do zapytania dotyczącego rozdysponowania środka specjalnego przeznaczonego na drogi przekazała, że środki te zostaną wykorzystane na budowę kanalizacji deszczowej w ul. 1-go Maja (od ul. Pięknej do ul. Kościuszki)  w ramach porozumienia z Gminą Skarżysko – Kamienna.

\r\n

 

\r\n

Ponieważ nie zgłoszono innych pytań do przedstawionej uchwały Przewodniczący poddał ją pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2003 rok, została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskując Nr XI/60/2003

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

4) Projekt uchwały w sprawie: likwidacji Rejonowo-Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej i Pracowni Diagnostycznych przy ul. Beliny Pażmowskiego 33 A w Radomiu wchodzących w skład Obwodu Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej przedstawił i uzasadnienia dokonał Wicestarosta – Wiesław Gnat.

\r\n

      Uzasadniając stwierdził, iż zgodnie z art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 z późn. zm.) likwidacja publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, która określa sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o likwidacji. Dodał, iż projekt niniejszej uchwały został przekazany do zaopiniowania jednostkom samorządu terytorialnego, dla których ludności Rejonowo-Specjalistyczna Przychodnia Lekarska w Radomiu udziela świadczeń zdrowotnych. W tytule i w treści uchwały wymienia się Pracownie Diagnostyczne, które stanowią integralną część Rejonowo-Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej w Radomiu. Wyszczególnienie ich jest zgodne z zapisem w rejestrze Wojewody Świętokrzyskiego. W związku z tym, że Rejonowo – Specjalistyczna Przychodnia Lekarska w Radomiu będzie funkcjonowała jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne. Poinformował, ponadto że posiadamy pozytywną opinie Wojewody Świętokrzyskiego oraz Prezydenta Miasta Radomia w tym zakresie.

\r\n

 

\r\n

      Pan Stanisław Surowski – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 25.06 zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały pozytywnie przy jednym głosie wstrzymującym.

\r\n

 

\r\n

      Radny Janusz Borowiec – odnosząc się do przedstawionego projektu uchwały stwierdził, że nie ma potrzeby jej podejmowania albowiem w § 4 czytamy, iż likwidację „Przychodni” przeprowadził Pan Jerzy Dubiel. Następnie zapytał czy Uchwała 361/XLII/2002 Rady Powiatu z dnia 20 września 2002 roku została przez Zarząd zrealizowana, a mianowicie czy został wybrany podmiot, który będzie sprawował świadczenia medyczne. Dodał, iż z zapisów art. 60 pkt. 4b ppkt. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wynika, iż uchwała organu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej o likwidacji winna zawierać: wskazanie podmiotu, który przejmie prawa i obowiązki likwidowanego zakładu, oraz określenie zakresu tych praw i zobowiązań. Uznał za zasadne umieszczenie w podstawie prawnej art.60 pkt. 4a i 4b w/w ustawy. Następnie zapytał o termin wejścia w życie omawianej uchwały.

\r\n

 

\r\n

      Wicestarosta – Radny Wiesław Gnat – zwracając się do Radnego Janusza Borowca stwierdził, że wszelkie wątpliwości i zapytania powinien zgłaszać na posiedzeniach Komisji, aby w ten sposób usprawnić i skrócić przebieg sesji. Wyjaśnił, iż projekt niniejszej uchwały jest zgodny z art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej a podjęta procedura jest właściwa.

\r\n

 

\r\n

      Pani Jadwiga Samek – Radca Prawny Starostwa – odnosząc się do kwestii wejścia w życie niniejszej uchwały podkreśliła, iż zapis § 8 a mianowicie, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia jest zapisem prawidłowym i pozostaje w zgodności z przepisami prawa. Dodała, że nie koliduje on z zapisem § 6 gdzie mówi się o ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym, albowiem publikacja następuje tu poprzez podanie do wiadomości podjętych informacji i nie ma ona wpływu na wejście w życie uchwały. Oznajmiła, iż stwierdzenie w § 4, że likwidację przeprowadził Dyrektor OLK jest błędem literowym i nie należy uważać, że proces likwidacji przez Pana Jerzego Dubiela został zakończony. Jeśli chodzi o zapis art. 60 ustawy odnosi się on do ujemnego wyniku finansowego jednostki. Natomiast w naszej sytuacji likwidacja nie następuje w trybie art. 60. Dlatego też przytoczony został art. 43 ustawy o zoz, który daje podstawę do dokonania likwidacji częściowej.

\r\n

 

\r\n

       Radny Janusz Borowiec – poprosił o odpowiedź czy Zarząd wybrał już podmiot, który ma przejąć zadania i obowiązki, a tym samym wykonał uchwałę Rady Powiatu Nr 361.

\r\n

 

\r\n

      Pani Jadwiga Samek – odpowiadając stwierdziła, iż Zarząd nie mógł wykonać uchwały 361, ponieważ dopiero projekt omawianej uchwały daje możliwość zakończenia całej procedury i formalnego przekazania.

\r\n

 

\r\n

      Przewodniczący obrad – Pan Wiesław Stępień – podkreślił, iż potwierdza się potrzeba szczegółowego omawiania i zgłaszania wszelkich wątpliwości na posiedzeniach Komisji.

\r\n

 

\r\n

      Radny Ireneusz Syryjczyk – zapytał co stanie się w przypadku jeśli niepubliczny oferent nie zaspokoi oczekiwań Wysokiej Rady i nie będzie zainteresowany przejęciem wszystkich obowiązków. Czy w takim przypadku nasza uchwała nie będzie miała mocy prawnej.

\r\n

 

\r\n

      Starosta Skarżyski - Pan Łukasz Wojciechowski – odpowiadając powiedział, że przejmowanie tego typu podmiotu jest związane z określoną specyfikacją. Strona przejmująca musi spełnić określone warunki.

\r\n

 

\r\n

Ponieważ nie zgłoszono innych zapytań Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

                             Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych

\r\n

                             Głosów przeciwnych – 0

\r\n

                             Wstrzymały się od głosu -  2 osoby

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: likwidacji Rejonowo-Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej i Pracowni Diagnostycznych przy ul. Beliny Pażmowskiego 33 A w Radomiu wchodzących w skład Obwodu Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej, została przez Radę przyjęta uzyskując Nr XI/61/2003

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

5)           Projekt uchwały w sprawie: powołania Rady Społecznej działającej przy Międzyzakładowym Ośrodku Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej przedstawił Wicestarosta – Radny Wiesław Gnat. Poprosił on Radnych o wpisanie w § 1 pkt.2) przedstawiciela Wojewody Świętokrzyskiego w osobie Pana Zygmunta Leśniewskiego. Następnie zgłosił autopoprawkę w § 4, polegającą na dopisaniu do dotychczasowego zapisu „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia” słów „z mocą  obowiązującą od 28 czerwca 2003 roku”.

\r\n

            Uzasadniając celowość podjęcia niniejszej uchwały stwierdził, iż zgodnie z art. 45 ust. 8 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej radę społeczną powołuje, odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie podmiot, który utworzył zakład. Rada Społeczna MOMP została powołana uchwała Rady Powiatu Nr IX/62/99 z dnia 28 czerwca 1999 roku, a jej skład był zmieniony uchwałą Rady Powiatu Nr VI/29/2003 z dnia 26 lutego 2003r. Dodał, iż kadencja rady określona została w statucie MOMP na okres 4 lat, począwszy od powołania tzn. 28 czerwca 1999r. W związku z upływem kadencji rady społecznej podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

\r\n

 

\r\n

      Pan Stanisław Surowski – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 25.06 zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały pozytywnie – jednogłośnie.

\r\n

           

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – zgłosił wniosek do § 3, aby wykonanie uchwały powierzyć zamiast Zarządowi Przewodniczącemu Rady Powiatu. Zapytał jaki organ jest uprawniony do powołania Rady Społecznej.

\r\n

            Pani Jadwiga Samek – ustosunkowując się do zgłoszonego wniosku  przytoczyła zapis art. 45 ust. 2 pkt. b) ustawy o zoz informując, iż jest to jedyne  uprawnienie Rady Powiatu w tym zakresie. Wyraziła zdanie, iż kierowanie uchwały do wykonania Przewodniczącemu Rady jest zapisem złym. Podkreśliła, iż organem wykonawczym do organu stanowiącego jest Zarząd.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Radnego Janusz Borowca.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

                                    Za przyjęciem wniosku głosowało – 4 radnych

\r\n

                                   Przeciw głosowało – 7 radnych

\r\n

                                   Wstrzymały się od głosu – 2 osoby

\r\n

 

\r\n

                                                                       /wniosek został odrzucony/

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: powołania Rady Społecznej działającej przy Międzyzakładowym Ośrodku Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej, została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskując Nr XI/62/2003

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

6)           Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2002 Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej przedstawił Wicestarosta – Radny Wiesław Gnat. Uzasadniając stwierdził, iż art. 45 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości nakłada na jednostkę obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego, które w świetle artykułu 64 ust. 1, pkt. 4 podlega badaniu i zgodnie z art. 53 ust. 1 w/w ustawy, podlega zatwierdzeniu przez organ, który utworzył jednostkę, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Dodał, iż w związku z artykułem 67 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej nadzór nad zakładem opieki zdrowotnej sprawuje podmiot, który utworzył zakład. Zespół Opieki Zdrowotnej sporządził roczne sprawozdanie finansowe za 2002 rok, które było przedmiotem badania biegłego rewidenta. Z opinii biegłego rewidenta wynika, że sprawozdanie finansowe sporządzone zostało zgodnie obowiązującymi przepisami i statutem ZOZ prawidłowo i rzetelnie co do formy i treści. Biorąc pod uwagę powyższe wniósł o podjęcie niniejszej uchwały.

\r\n

 

\r\n

            Radny Ireneusz Syryjczyk – w imieniu Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej poinformował, iż Komisja pozytywnie – jednogłośnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.

\r\n

 

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – zgłosił wniosek o powierzenie wykonania uchwały Przewodniczącemu Rady Powiatu Uznał, że nie logiczne jest przekazanie jej wykonania Zarządowi ponieważ nie będzie on już podejmował żadnych czynności z nią związanych. Podkreślił, iż zatwierdzenie sprawozdania jest wyłączną kompetencją Rady.

\r\n

 

\r\n

            Pani Jadwiga Samek – Radca Prawny Starostwa - ustosunkowując się do powyższego nie zgodziła się ze zgłoszonymi stwierdzeniami, albowiem uchwałę
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego kieruje się do Krajowego Rejestru Sądowego. Uznała, iż zgłoszony wniosek jest nie zasady.

\r\n

 

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – wycofał zgłoszony wcześniej wniosek. Zapytał ponadto w jaki sposób Zarząd zamierza pokryć stratę ZOZ.

\r\n

 

\r\n

            Wicestarosta – Radny Wiesław Gnat – poinformował, iż został wybrany nowy dyrektor ZOZ i Zarząd będzie oczekiwał od niego proponowanych rozwiązań. Dodał, iż Zarząd na dzień dzisiejszy nie ma koncepcji pokrycia straty.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ nie zgłoszono innych zapytań ani wniosków Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień poddał pod głosowanie projekt niniejszej uchwały.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

      Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2002 Zespołu Opieki Zdrowtnej została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskując Nr XI/63/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

7)           Projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2002 Obwodu Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej przedstawił Wicesatarosta – Radny Wiesław Gnat. Uzasadniając stwierdził, iż art. 45 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości nakłada na jednostkę obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego, które w świetle artykułu 64 ust. 1, pkt. 4 podlega badaniu i zgodnie z art. 53 ust. 1 w/w ustawy, podlega zatwierdzeniu przez organ, który utworzył jednostkę, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Dodał, iż w związku z artykułem 67 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej nadzór nad zakładem opieki zdrowotnej sprawuje podmiot, który utworzył zakład. OLK sporządził roczne sprawozdanie finansowe za 2002 rok, które było przedmiotem badania biegłego rewidenta. Z opinii biegłego rewidenta wynika, że sprawozdanie finansowe sporządzone zostało prawidłowo i rzetelnie, zgodnie obowiązującymi przepisami. Biorąc pod uwagę powyższe wniósł o podjęcie niniejszej uchwały.

\r\n

 

\r\n

            Radny Ireneusz Syryjczyk – w imieniu Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej poinformował, iż Komisja pozytywnie – jednogłośnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych wniosków ani uwag do przedstawionego projektu Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za rok 2002 Obwodu Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskującNr XI/64/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

8)            Projekt uchwały w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym za rok 2002 w Obwodzie Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej przedstawił i uzasadnienia dokonał Wicestarosta – Radny Wiesław Gnat. Stwierdził, że zgodnie z art. 59 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej decyduje sam o podziale zysku. W związku z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości dyrektor OLK jest zobowiązany do złożenia we właściwym rejestrze sądowym uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziału zysku.

\r\n

 

\r\n

            Radny Ireneusz Syryjczyk – w imieniu Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej poinformował, iż Komisja pozytywnie – jednogłośnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały.

\r\n

 

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – wyraził zdanie, że zgodnie z zapisami art. 59 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej decyduje sam o podziale zysku. W związku z powyższym wskazał na bezzasadność podejmowania niniejszej uchwały.

\r\n

           

\r\n

            Wicestarosta – Wiesław Gnat – odpowiadając oznajmił, iż organ prowadzący musi wiedzieć o rozdysponowaniu zysku jednostki. Dlatego też konieczne jest podjęcie uchwały w tym zakresie.

\r\n

 

\r\n

            Radny Janusz Borowiec – stwierdził, że w § 1 niniejszej uchwały Rada Powiatu wyraża zgodę na zwiększenie funduszu zakładu o kwotę 1.013.427,06 zł. Jednocześnie art. 59 ustawy o zoz mówi, że zakład opieki zdrowotnej decyduje sam   o podziale zysku. Zgodnie z tym zapisem Rada Powiatu nie może ingerować  w  powyższe sprawy finansowe jednostki.

\r\n

 

\r\n

            Pani Jadwiga Samek – Radca Prawny Starostwa – ustosunkowując się do powyższego podkreśliła, że zapis art. 59 ustawy o zoz należy rozpatrywać łącznie z zapisami ustawy o rachunkowości. W dalszej części swojej wypowiedzi wyjaśniła, iż zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym roczne sprawozdanie finansowe, opinię biegłego rewidenta oraz odpis uchwały, organu zatwierdzającego, o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania i podziale zysku lub pokryciu straty. Poinformowała również, że dyrektor OLK złożył stosowny wniosek, a Rada Powiatu może go zaakceptować bądź nie.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili innych uwag do przedstawionego projektu Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym za rok 2002 w Obwodzie Lecznictwa Kolejowego s.p. zoz w Skarżysku-Kamiennej została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskującNr XI/65/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

9)           Projekt uchwały w sprawie: określenia zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2003 roku, przedstawił i  uzasadnienia dokonał Wicestarosta - Wiesław Gnat. Oświadczył, że na podstawie art.35a ust.3 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Rada Powiatu w formie uchwały określa zadania, na realizację których przeznacza się środki PFRON przyznane samorządowi powiatowemu wg algorytmu. Dodał, że biorąc pod uwagę wysokość przyznanych środków, stopień ich wykorzystania w roku 2002 oraz skalę potrzeb proponuje się plan zadań i środków na ich realizację w zakresie rehabilitacji zawodowej stanowiący załącznik nr 1 oraz  w zakresie rehabilitacji społecznej stanowiący załącznik nr 2.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych wniosków ani uwag do przedstawionego projektu Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższą uchwałę.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: określenia zadań z zakresu rehabilitacji społecznej
i zawodowej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2003 roku została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskującNr XI/66/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

10)        Projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Matejki 2, przedstawił Członek Zarządu Powiatu – Pan Leszek Lepiarz.
Z upoważnienia Zarządu wprowadził on autopoprawkę do § 1 polegającą na zastąpieniu powierzchni 0,5620 ha na 5620 m2. Uzasadniając stwierdził, iż decyzją Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 20.03.2001 r. nieruchomość zabudowana położona przy ul. Matejki 2 w Skarżysku-Kamiennej, składająca się z dwóch działek  o łącznej powierzchni 0,5620 ha oraz budynku warsztatowego o powierzchni użytkowej 2002 m2 przekazana została nieodpłatnie na mienie powiatu skarżyskiego. W 2001 r. budynek ten przekazany został protokolarnie nowo tworzonej jednostce tj. CKP, jednak od początku nie był on wykorzystywany dla potrzeb dydaktycznych placówki. Pismem z dnia 05.06.2003 r. Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego stwierdza, że nie ma uzasadnienia ekonomicznego i merytorycznego wykorzystywania budynków warsztatowych przy ul. Matejki 2 i Legionów 119 do potrzeb dydaktycznych czyli są to obiekty zbędne dla CKP. Dodał, iż pismem z dnia 11.06.03r. obecny dzierżawca wyraził chęć zakupu tej nieruchomości.

\r\n

 

\r\n

            Radny Andrzej Bętkowski – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Komunalnej, Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego przedstawił pozytywną opinię Komisji w tym zakresie.

\r\n

 

\r\n

            Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków do przedstawionego projektu Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie.

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul.Matejki2 została przez Radę przyjęta jednogłośnie uzyskując Nr XI/67/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

11)       Członek Zarządu – Pan Leszek Lepiarz przedstawił projekt uchwały  w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawianie nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata. Poprosił Radnych o zmianę zapisu w § 1 polegającą na zmianie Skarżysko-Książęce na Skarżysko-Kościelne. Uzasadniając oznajmił, iż z dniem 16 maja 2000 r. nieruchomość położona w Skarżysku- Kamiennej przy ul. Sokolej 44 przekazana została przez Skarb Państwa – Zakład Nieruchomości PKP w Lublinie dla Starosty Skarżyskiego – reprezentanta Skarbu Państwa. Decyzją Wojewody mienie to przekazane zostało na własność powiatu skarżyskiego. Poinformował on, iż PKP – Zakład Nieruchomości w Lublinie zawarł z Zakładem Produkcyjno-Transportowym „TRANS-BET” umowę dzierżawy na część ww nieruchomości z przeznaczeniem na produkcję masy betonowej do dnia 19.06.2003r. Obecnie właściciel Zakładu  wystąpił do Zarządu Powiatu z prośbą o zawarcie nowej umowy dzierżawy. Zgodnie z art. 12 ust. 8 lit. A ustawy o samorządzie powiatowym do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawie wydzierżawiania mienia powiatu na okres dłuższy niż 3 lata.

\r\n

 

\r\n

            Radny Andrzej Bętkowski – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Komunalnej, Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego przedstawił pozytywną opinię Komisji w tym zakresie.

\r\n

                  

\r\n

Radny Janusz Borowiec – zapytał na jaki okres Zarząd planuje wydzierżawić ww nieruchomość. Wyraził zdanie, iż w rozpatrywanej uchwale powinniśmy konkretnie określić czas dzierżawy.

\r\n

 

\r\n

             Członek Zarządu – Pan Leszek Lekarz – poinformował, iż zgodnie przyjętą uchwałą Zarząd może wydzierżawiać nieruchomości jedynie do lat trzech w przypadku gdy umowa dzierżawy miałaby być na okres dłuży wymagana jest zgoda Rady Powiatu.

\r\n

 

\r\n

             Radny Cezary Ciosk – poprosił o potwierdzenie informacji uzyskanej na posiedzeniu Komisji, a mianowicie że umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony. Wyraził obawy związane z trudnościami rozwiązania umowy dzierżawy zawartej na czas określony.

\r\n

 

\r\n

             Radny Janusz Borowiec – zgłosił wniosek o wykreślenie w § 1 zapisu „na okres dłuższy niż trzy lata”, a wpisać „ na czas nieokreślony”.

\r\n

 

\r\n

             Pani Jadwiga Samek – Radca Prawny Starostwa – odnosząc się do powyższej dyskusji poinformowała, że w przypadku umowy na czas określony strony zawierające taką umowę najmu mogą zastrzec możliwość jej rozwiązania                         w przypadkach określonych tą umową. 

\r\n

 

\r\n

             Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – poddał pod głosowanie wniosek Radnego Janusza Borowca.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

                                   Za przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych

\r\n

                                   Przeciw głosowało – 7 radnych

\r\n

                                   Wstrzymały się od głosu – 2 osoby

\r\n

 

\r\n

                                                                                  /wniosek został odrzucony/

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

             Następnie Rada przegłosował uchwałę w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawianie nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata.

\r\n

 

\r\n

                                   Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych

\r\n

                                   Przeciw głosowała -1 osoba

\r\n

                                   Głosów wstrzymujących – 0

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawianie nieruchomości na okres dłuższy niż 3 lata została przez Radę przyjęta uzyskującNr XI/68/2003.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 12 Wolne wnioski i oświadczenia radnych

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień - w imieniu własnym i Starosty Powiatu, serdecznie zaprosił wszystkich zebranych do wzięcia udziału  w uroczystościach związanych z obchodami 63 rocznicy rozstrzelania polskich Patriotów na Brzasku, które odbędą się w niedzielę 29 czerwca o godz. 14.00 przy mogile na Brzasku.

\r\n

 

\r\n

            Radny Andrzej Bętkowski – w imieniu klubu radnych „Porozumienia Prawicy” zwrócił uwagę na przebieg dzisiejszej sesji, apelując do Wicestarosty Powiatu Pana Wiesława Gnata o przestrzeganie zasad obowiązujących w samorządzie. Uznał za niewłaściwe lekceważenie i ironiczne traktowanie osób przygotowujących się merytorycznie do obrad Rady.

\r\n

 

\r\n

            Przewodniczący Rady – Pan Wiesław Stępień – wyraził zdanie, iż zgłaszanie wszelkich wątpliwości, uwag oraz wniosków do rozpatrywanych uchwał na posiedzeniach Komisji, spowoduje znaczne usprawnienie sesji.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Ad. pkt. 13. Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Stępień stwierdził, że porządek XI – tej Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został zrealizowany w całości.

\r\n

 

\r\n

Podziękował radnym za przybycie i aktywny udział w dzisiejszych obradach.   Podziękował również gościom zaproszonych oraz wszystkim osobom, które zechciały towarzyszyć Radzie w dzisiejszej sesji.

\r\n

 

\r\n

 Następnie poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły  'Zamykam XI- tą Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego'.

\r\n

 

\r\n

Godzina zakończenia obrad – 1920

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

Protokołowała:

\r\n

Joanna Wężyk     

\r\n

 

\r\n

Przewodniczący

\r\n

Rady Powiatu Skarżyskiego

\r\n

 

\r\n

WIESŁAW  STĘPIEŃ

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 


Data wytworzenia : 2003-08-04 02:00 Autor : Joanna Wężyk Data publikacji : 2003-08-04 02:00 Osoba udostępniająca na stronie : Joanna Wężyk Data ostatniej modyfikacji : 2004-03-23 Osoba modyfikująca : Joanna Wężyk

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html