BIP Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej

Nazwa I Liceum Ogólnokształcące im. J.Słowackiego
Rodzaj jednostka organizacyjna powiatu - szkoła publiczna
Adres 1-go Maja 82; Skarżysko-Kamienna
Kod 26-110
Telefon 41 2513928
Fax 41 2511258
E-mail » poczta@slowacki.info.pl
www » www.slowacki.info.pl
Dyrektor Piotr Lewandowski
Tel: 41 2513928 wew. 31
e-mail: piotrlewandowski@op.pl
Z-ca dyrektora Stanisław Magiera
Tel: 41 2515241

STATUT I LO w Skarżysku-Kam.

Drukuj
1 2 3
STATUT\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO\r\nW SKARŻYSKU-KAMIENNEJ\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nI. NAZWA SZKOŁY\r\n\r\n§ 1.\r\n\r\n1. Szkoła nosi nazwę: I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.\r\n2. Szkoła mieści się w budynku przy ul. 1- go Maja 82 w Skarżysku-Kamiennej, woj. świętokrzyskie.\r\n3. I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego jest szkołą publiczną.\r\n4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Skarżyski.\r\n5. Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.\r\n6. Szkoła jest jednostką budżetową realizującą gospodarkę finansową wg zasad ustawy o rachunkowości i finansach publicznych.\r\n\r\nII. CELE I ZADANIA SZKOŁY\r\n\r\n§ 2\r\n\r\n1. I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej realizuje cele i zadnia określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 67 z 1996r. poz.329 z późniejszymi zmianami), a w szczególności:\r\n1.) umożliwia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniający ich indywidualne zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje;\r\n2.) umożliwia zdobycie nowoczesnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości (po zdaniu egzaminu maturalnego);\r\n3.) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;\r\n4.) troszczy się o stałe podnoszenie poziomu etyczno-moralnego młodzieży, kształtowanie właściwych postaw obywatelskich, podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej;\r\n5.) upowszechnia kulturę prawną i zdrowotną;\r\n6.) umożliwia uczniom korzystanie z zajęć dodatkowych uwzględniających ich zainteresowania i potrzeby rozwojowe;\r\n7.) zaznajamia z zagadnieniami ochrony środowiska;\r\n8.) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej;\r\n9.) sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.\r\n2. Cele, o których mowa wyżej w ust.1 I Liceum Ogólnokształcące osiąga w ramach obowiązkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zajęć nadobowiązkowych oraz działalności pozalekcyjnej.\r\n\r\n§ 3\r\n\r\n1. Szkoła udziela pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji lub szczególnych przypadkach losowych.\r\n2. Formami pomocy materialnej są:\r\n1.) stypendia uczniowskie;\r\n2.) zasiłki losowe w formie pieniężnej lub rzeczowej.\r\n3. Pomoc materialna przyznaje szkolna komisja do spraw pomocy materialnej na wniosek ucznia, jego rodziców lub opiekunów, wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Rodziców.\r\n4. Komisję powołuje dyrektor szkoły.\r\n5. W skład komisji wchodzą:\r\n1.) wicedyrektor szkoły jako przewodniczący;\r\n2.) dwóch członków Rady Pedagogicznej;\r\n3.) pedagog szkolny.\r\n6. W pracach komisji mogą brać również udział:\r\n1.) nauczyciel- wychowawca ucznia;\r\n2.) przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego przedstawiciel;\r\n3.) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.\r\n7. Decyzję komisji zatwierdza dyrektor szkoły.\r\n8. Decyzje w sprawach wysokości pomocy materialnej podejmowane są w ramach środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie szkoły.\r\n\r\n§ 4\r\n\r\nI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej kształci\r\nuczniów w klasach z następującymi przedmiotami wiodącymi:\r\n• biologia, chemia, fizyka;\r\n• matematyka, fizyka, informatyka;\r\n• język polski, języki obce;\r\n• matematyka, geografia, język obcy\r\n• historia, wos, j. polski.\r\n\r\n§ 5\r\n\r\n1. Liceum wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju, tworzy pozytywnie oddziaływujące środowisko opiekuńczo-wychowawcze poprzez uwzględnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych.\r\n2. Na zajęciach za bezpieczeństwo młodzieży odpowiedzialny jest nauczyciel, który prowadzi zajęcia.\r\n3. W czasie wycieczek oraz zajęć poza terenem szkoły odpowiedzialni są: kierownik wycieczki i opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły.\r\n4. W czasie przerw międzylekcyjnych za bezpieczeństwo młodzieży odpowiadają nauczyciele pełniący dyżur.\r\n5. Za stan bhp w liceum odpowiada dyrektor szkoły.\r\n\r\n§ 6\r\n\r\nI Liceum Ogólnokształcące współdziała z następującymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom oraz ich rodzicom (opiekunom):\r\n• poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,\r\n• powiatowymi, miejskimi i gminnymi ośrodkami pomocy społecznej,\r\n• powiatową komendą policji państwowej, sądem rodzinnym,\r\n• innymi instytucjami w zależności od potrzeb.\r\n\r\n\r\n§ 7\r\n\r\n1. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo do:\r\n1.) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych realizowanych w klasie i szkole;\r\n2.) uczestniczenia w tworzeniu planów wychowawczych;\r\n3.) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i egzaminu maturalnego;\r\n4.) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;\r\n5.) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci; wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły;\r\n6.) spotkań z nauczycielami w celu wymiany informacji i oraz dyskusji i na tematy wychowawcze;\r\n7.) uczestniczenia w ankietach i sondażach.\r\n2. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają obowiązek:\r\n1.) interesowania się pracą domową swego dziecka oraz zapewnienia właściwych warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć szkolnych,\r\n2.) uczestniczenia w spotkaniach z wychowawcami i nauczycielami,\r\n3.) ponoszenia kosztów naprawy zniszczonych przedmiotów i urządzeń szkolnych.\r\n\r\n§ 8\r\n\r\nProgram Wychowawczy I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.\r\n\r\nIII. ORGANY LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO ORAZ ICH KOMPETENCJE\r\n\r\n§ 9\r\n\r\nOrganami I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej są:\r\n• Dyrektor Szkoły\r\n• Rada Pedagogiczna\r\n• Rada Rodziców\r\n• Samorząd Uczniowski\r\n\r\n§ 10\r\n\r\n1. Dyrektor kieruje pracą liceum zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności:\r\n1.) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;\r\n2.) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;\r\n3.) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;\r\n4.) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach kompetencji stanowiących;\r\n5.) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;\r\n6.) organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą szkoły;\r\n7.) zapewnia warunki optymalnej realizacji celów oraz odpowiada za poziom dydaktyczny i wychowawczy szkoły;\r\n8.) kieruje pracą Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;\r\n9.) przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje działalności szkoły;\r\n10.) współdziała z organizacjami związkowymi działającymi w szkole, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, Radą Pedagogiczną, oraz organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego;\r\n11.) odpowiada za realizację obowiązujących szkołę aktów prawnych oraz bieżących zadań zleconych przez organ prowadzący i nadzorujący;\r\n12.) może skreślić ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w przypadkach określonych przez statut po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami;\r\n13.) odpowiada za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie oraz określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników szkoły;\r\n14.) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcące \r\nim. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;\r\n15.) prowadzi określona szczegółowymi przepisami dokumentację szkoły oraz wykonuje inne czynności wynikające z obowiązujących przepisów;\r\n2. Dyrektor szkoły w szczególności decyduje w sprawach:\r\n1.) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;\r\n2.) dokonywania oceny pracy nauczycieli;\r\n3.) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;\r\n4.) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród starosty, kuratora lub Ministra Edukacji i Nauki oraz innych wyróżnień dla nauczycieli;\r\n5.) ustalania, w porozumieniu z organem prowadzącym kierunków kształcenia; \r\n6.) powoływania kadry kierowniczej według obowiązujących przepisów;\r\n7.) realizowania zadań związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;\r\n8.) kierowania nauczycieli na wszystkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego;\r\n9.) kierowania nauczycieli na badania przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia;\r\n10.) ustalania stażu pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły i poziomu wykształcenia dla spraw płacowych;\r\n11.) przyznawania i wypłacania nauczycielom wynagrodzenia za płacę oraz innych świadczeń związanych z pracą zgodnie z obowiązującymi przepisami;\r\n12.) udzielania:\r\na) zniżek godzin;\r\nb) urlopów wypoczynkowych;\r\nc) urlopów szkoleniowych płatnych;\r\nd) urlopów bezpłatnych;\r\ne) urlopów wychowawczych;\r\nf) urlopów dla poratowania zdrowia;\r\ng) zwolnień od pracy;\r\n§ 11\r\n\r\n1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora, którego powołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego.\r\n2. W przypadku nieobecności dyrektora, jego obowiązki pełni wicedyrektor lub upoważniony pisemnie przez dyrektora członek Rady Pedagogicznej.\r\n3. Wicedyrektor zobowiązany jest do posiadania dokumentacji zgodnej z zakresem przydziału czynności, które mogą ulegać zmianie zgodnie z aktualnymi przepisami.\r\n\r\n§ 12\r\n\r\n1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i ze statutu szkoły.\r\n2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole\r\n3. W zebraniach rady lub określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej\r\n4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor liceum ogólnokształcącego.\r\n5. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły. Rada obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych przez siebie komisjach.\r\n6. Uczestnictwo w zebraniach rady jest obowiązkowe.\r\n7. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.\r\n8. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikacją śródroczną, końcoworoczną i końcowa, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.\r\n9. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę lub, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.\r\n10. Rada podejmuje uchwały na zebraniach plenarnych. Uchwały rady obowiązują wszystkich pracowników i uczniów i są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.\r\n11. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.\r\n12. Zebrania rady są protokołowane.\r\n13. Członkowie rady są zobowiązani do zachowania tajemnicy obrad rady.\r\n14. Do podstawowych zadań rady należy:\r\n1.) współudział w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej;\r\n2.) śródroczne i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania;\r\n3.) kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków;\r\n4.) organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa pedagogicznego;\r\n5.) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz instytucjami i organizacjami oświatowymi.\r\n15. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:\r\n1.) zatwierdzanie planów pracy szkoły;\r\n2.) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;\r\n3.) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;\r\n4.) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;\r\n5.) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, podejmowania uchwał w sprawach będących przedmiotem obrad;\r\n6.) dokonywanie zmian w statucie szkoły.\r\n16. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:\r\n1.) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;\r\n2.) projekt planu finansowego szkoły;\r\n3.) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;\r\n4.) propozycję dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.\r\n17. Rada Pedagogiczna może występować do organu nadzoru pedagogicznego z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.\r\n18. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły.\r\n\r\n§ 13\r\n\r\n1. W I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej działa Rada Rodziców.\r\n2. Rada Rodziców stanowi samorządną reprezentację rodziców (prawnych opiekunów) uczniów szkoły, współdziałającą z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim.\r\n3. Do zadań Rady Rodziców należy:\r\n1.) udział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły;\r\n2.) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków nauki;\r\n3.) współudział w realizacji programu nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych;\r\n4.) organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.\r\n4. Rada Rodziców opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.\r\n5. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.\r\n6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa jej regulamin.\r\n7. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami, co najmniej dwa razy w semestrze w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.\r\n\r\n§ 14\r\n\r\n1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej 'samorządem'.\r\n2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.\r\n3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów.\r\n4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.\r\n5. Samorząd reprezentuje całą społeczność uczniowską i każdego ucznia indywidualnie.\r\n6. Organami samorządu są:\r\n1.) Rada Samorządu Uczniowskiego\r\n2.) sekcja naukowa \r\n3.) sekcja kulturalna\r\n4.) sekcja redakcyjna\r\n5.) sekcja porządkowa.\r\n7. Samorząd broni praw i godności uczniów, podejmuje akcje na rzecz pomocy kolegom i osobom potrzebującym.\r\n8. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach liceum, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:\r\n1.) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;\r\n2.) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;\r\n3.) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;\r\n4.) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej;\r\n5.) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły;\r\n6.) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.\r\n\r\n§ 15\r\n\r\n1. W I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.\r\n2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa powyżej wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.\r\n\r\n§ 16\r\n\r\nWszystkie organy szkoły mają zapewnione możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i statutem.\r\n\r\n§ 17\r\n\r\n1. Sytuacje konfliktowe wewnątrz szkoły pomiędzy organami szkoły powinny być rozstrzygane przez dyrektora szkoły przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.\r\n2. Jeżeli konflikt nie został rozstrzygnięty wewnątrz szkoły, strony konfliktu lub dyrektor szkoły mogą zwrócić się z wnioskiem o rozstrzygnięcie do organu prowadzącego szkołę.\r\n\r\nIV.ORGANIZACJA SZKOŁY\r\n\r\n§ 18\r\n\r\n1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Pierwszy semestr rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego i kończy z końcem drugiego, trzeciego albo czwartego tygodnia stycznia, w zależności od terminu ferii zimowych. Decyzja w tej sprawie podejmuje Rada Pedagogiczna w formie uchwały, przed rozpoczęciem roku szkolnego.\r\n2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.\r\n\r\n§ 19\r\n\r\n1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego szkoły w terminach określonych przez organ prowadzący szkołę.\r\n2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.\r\n3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników dydaktycznych, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.\r\n4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych.\r\n\r\n§ 20\r\n\r\n1. Podstawowa jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy.\r\n2. Liczebność oddziału klasowego określają odrębne przepisy.\r\n\r\n§ 21\r\n\r\n1. Zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla liceum ogólnokształcącego są organizowane w oddziałach.\r\n2. Dla każdego oddziału szkoła prowadzi dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym, z zastrzeżeniem pkt. 5.\r\n3. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.\r\n4. Zajęcia w ostatnim roku nauki z przedmiotów, z których realizowane jest kształcenie w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych.\r\n5. Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów na zajęciach prowadzonych w grupach międzyoddziałowych może być dokumentowane w odrębnych dziennikach zajęć, z tym, że ustalone dla ucznia oceny semestralne i roczne są wpisywane do dziennika lekcyjnego.\r\n\r\n§ 22\r\n\r\n1. Dyrektor dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach, dla których zgodnie z obowiązującymi przepisami wynika taka konieczność.\r\n2. Zasady podziału klas na grupy na tych zajęciach określają odrębne przepisy.\r\n\r\n§ 23\r\n\r\nOrganizację pracowni szkolnych dla realizacji ćwiczeń praktycznych oraz zasady korzystania z nich przez uczniów określają regulaminy tych pracowni.\r\n\r\n\r\n§ 24\r\n\r\n1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.\r\n2. Zajęcia lekcyjne rozpoczynają się o godz. 710, a kończą nie później niż o godz. 1600. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.\r\n\r\n§ 25\r\n\r\n1. Szkoła w ramach posiadanych środków finansowych organizuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, informatyki, koła zainteresowań, zajęcia nadobowiązkowe.\r\n2. Czas trwania zajęć określonych w ust. l ustala się na 45 minut.\r\n3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 10.\r\n\r\n§ 26\r\n\r\nPrzy ubieganiu się o przyjęcie do szkoły uczeń deklaruje wybór klasy z określonymi przedmiotami wiodącymi.\r\n\r\n§ 27\r\n\r\n1. Liceum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły lub za jego zgodą pomiędzy poszczególnymi nauczycielem, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.\r\n2. Student zgłaszający się na praktykę powinien przedstawić regulamin praktyki.\r\n\r\n§ 28\r\n\r\n1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb uczniów, ich zainteresowań oraz realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców a w szczególności:\r\n1.) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;\r\n2.) wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;\r\n3.) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.\r\n2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkolni zgodnie z obowiązującym regulaminem wypożyczania książek.\r\n3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:\r\n1.) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,\r\n2.) korzystanie ze zbiorów czytelni;\r\n3.) korzystanie z centrum multimedialnego, zgodnie z jego regulaminem;\r\n4.) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.\r\n4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp uczniom do jej zbiorów podczas trwania zajęć szkolnych i po ich zakończeniu.\r\n5. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy:\r\n1.) udostępnianie zbiorów\r\n2.) udzielanie informacji bibliotecznych\r\n3.) udzielanie porad w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego korzystania z lektury\r\n4.) prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zgodnie z arkuszem organizacyjnym szkoły\r\n5.) inspirowanie pracy aktywu czytelniczego i jego szkolenie\r\n6.) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek\r\n7.) biblioteczne opracowanie zbiorów\r\n8.) gromadzenie i propagowanie informacji o warunkach studiów na wyższych uczelniach.\r\n\r\n§ 29\r\n\r\nSzkoła zapewnia uczniom korzystanie:\r\n• z pomocy pedagoga szkolnego;\r\n• z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;\r\n• z biblioteki;\r\n• z urządzeń sportowych i rekreacyjnych.\r\n• gabinetu lekarskiego.\r\n\r\nV ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W SKARŻYSKU-KAM.\r\n\r\n§ 30\r\n\r\n1. W liceum zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomicznych, administracyjnych oraz pracowników obsługi.\r\n2. Pracowników szkoły, o których mowa w ust. 1 zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów prawa pracy dyrektor szkoły.\r\n\r\n§ 31\r\n\r\n1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.\r\n2. Do podstawowych zadań nauczycieli należą:\r\n1.) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć;\r\n2.) realizowanie programu nauczania;\r\n3.) realizowanie programu wychowawczego szkoły;\r\n4.) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy, merytorycznej;\r\n5.) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;\r\n6.) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów, zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania zawartym w rozdziale VI statutu;\r\n7.) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;\r\n8.) stwarzanie możliwości pełnego rozwoju uczniów o szczególnych uzdolnieniach;\r\n9.) prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;\r\n10.) informowanie rodziców ( prawnych opiekunów) uczniów, wychowawcę klasy, dyrektora szkoły, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów;\r\n11.) dbałość i odpowiedzialność za powierzone pomoce dydaktyczno-wychowawcze;\r\n12.) stałe wzbogacanie klasopracowni o nowe pomoce naukowe;\r\n13.) współpraca opiekunów klasopracowni z komisją inwentarzową.\r\n3. Nauczyciel ma prawo:\r\n1.) decydować w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych;\r\n2.) decydować o ocenie bieżącej, śródrocznej i rocznej postępów swoich uczniów zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;\r\n3.) wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów;\r\n4.) ustalać zasady pracy domowej.\r\n\r\n§ 32\r\n\r\nDo zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:\r\n1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych:\r\n2. określanie form i sposobów udzielania uczniom w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;\r\n3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;\r\n4. podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;\r\n5. wspierania działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;\r\n6. planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu;\r\n7. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej\r\n8. udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.\r\n\r\n§ 33\r\n\r\n1. Dyrektor powierza każdy oddział liceum ogólnokształcącego szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale.\r\n2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całej nauki w szkole.\r\n3. Nauczyciel nie wywiązujący się z obowiązków wychowawcy może być na wniosek rodziców, zwolniony przez dyrektora szkoły z pełnienia funkcji.\r\n4. W związku ze zmianami organizacyjnymi w szkole dyrektor może dokonać zmian przydziału wychowawstw klasowych.\r\n5. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:\r\n1.) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie\r\n2.) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej;\r\n3.) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynowanie ich działań wychowawczych, organizowanie indywidualnej opieki nad uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze;\r\n4.) współpracowanie z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informowanie ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania;\r\n5.) współdziałanie z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla rodziców (prawnych opiekunów);\r\n6.) zapoznanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) ze Statutem I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej, Programem Wychowawczym i innymi przepisami obowiązującymi w szkole;\r\n7.) prawidłowe prowadzenie dokumentacji klasy i każdego ucznia (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa szkolne);\r\n8.) współdecydowanie z samorządem klasowym oraz z rodzicami uczniów o planie działań wychowawczych na dany rok szkolny;\r\n9.) ustalanie oceny z zachowania swoich wychowanków zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;\r\n10.) wnioskowanie o rozwiązywanie problemów zdrowotnych, psycho-społecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i kierownictwa szkoły;\r\n11.) uzyskiwania pomocy merytorycznej i psychopedagogicznej od kierownictwa szkoły i innych instytucji;\r\n12.) wdrażanie uczniów do samooceny i samokontroli.\r\n6. Wychowawca szanuje godność osobistą ucznia, nie narusza jego prywatności.\r\n7. Wychowawca organizuje spotkania z rodzicami, co najmniej cztery razy w roku szkolnym.\r\n8. W przypadku zaistnienia trudnych problemów wychowawczych wychowawca nawiązuje indywidualny kontakt z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.\r\n\r\n§ 34\r\n\r\nNauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz programu nauczania z zakresu kształcenia w danym profilu.\r\n\r\n§ 35\r\n\r\n1. W szkole działają następujące zespoły przedmiotowe:\r\n1.) zespół nauczycieli języka polskiego i wiedzy o kulturze\r\n2.) zespół nauczycieli historii, wos i geografii\r\n3.) zespół nauczycieli matematyki i informatyki\r\n4.) zespół nauczycieli biologii, fizyki, chemii i przysposobienia obronnego\r\n5.) zespól nauczycieli języków obcych\r\n6.) zespół nauczycieli wychowania fizycznego\r\n7.) zespół wychowawczy (w pracach tego zespołu biorą udział wychowawcy klas, pedagog szkolny i wicedyrektor szkoły).\r\n2. Pracami zespołów kierują powołani przez dyrektora szkoły przewodniczący.\r\n3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:\r\n1.) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania;\r\n2.) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,\r\n3.) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,\r\n4.) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli stażystów,\r\n5.) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.\r\n\r\nVI. Wewnątrzszkolny System Oceniania\r\n\r\n§ 36\r\n\r\n1. Ocenianiu podlegają:\r\n1.) osiągnięcia edukacyjne ucznia;\r\n2.) zachowanie ucznia.\r\n2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz formułowaniu ocen.\r\n3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.\r\n4. Zasady przeprowadzania zewnętrznych egzaminów regulują odrębne przepisy.\r\n\r\n§ 37\r\n\r\n1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.\r\n2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:\r\n1.) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;\r\n2.) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;\r\n3.) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;\r\n4.) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;\r\n5.) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -wychowawczej.\r\n3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:\r\n1.) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;\r\n2.) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;\r\n3.) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych oraz rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, według skali, o której mowa w § 40;\r\n4.) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych; \r\n5.) ustalanie śródrocznej oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali, o której mowa w § 53 ust.2; \r\n6.) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; \r\n7.) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.\r\n\r\n§ 38\r\n\r\n1. Ustala się następujące terminy zebrań z rodzicami: \r\n• klasy pierwsze - wrzesień, listopad, styczeń, marzec, maj;\r\n• klasy drugie - listopad, styczeń, marzec, maj;\r\n• klasy trzecie - wrzesień, listopad, styczeń, marzec.\r\n2. W razie konieczności zebrania z rodzicami mogą być zorganizowane w innym terminie. \r\n\r\n§ 39\r\n\r\n1. Do 15 września danego roku szkolnego nauczyciela przedstawiają uczniom oraz za ich pośrednictwem rodzicom (prawnym opiekunom):\r\n1.) Przedmiotowe Systemy Oceniania oraz w klasach drugich zakres wymagań maturalnych, które przypominają w klasach trzecich wpisując w dzienniku temat odpowiednio: „ Przedstawienie Przedmiotowego Systemu Oceniania”, „Przedstawienie Przedmiotowego Systemu Oceniania oraz poinformowanie uczniów o zakresie wymagań maturalnych dla (nazwa przedmiotu)”, „Przedstawienie Przedmiotowego Systemu Oceniania oraz przypomnienie zakresu wymagań maturalnych dla (nazwa przedmiotu)”. \r\n2.) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; \r\n3.) warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.\r\n2. Wychowawca klasy do 15 września informuje uczniów oraz za ich pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.\r\n3. Corocznie, w terminie do 15 września, dyrektor szkoły opracowuje „Kalendarz czynności związanych z klasyfikacja i promocją uczniów na dany rok szkolny” i zapoznaje z nim nauczycieli, uczniów i ich rodziców przez wywieszenie w pokoju nauczycielskim i w gablocie dyrektora szkoły.\r\n\r\nPRZYJĘTA SKALA OCEN SZKOLNYCH. OGÓLNE KRYTERIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE\r\n\r\n§ 40\r\n\r\nOceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne, rocznei końcowe, ustala się w stopniach według następującej skali:\r\n• stopień celujący (cel) – 6\r\n• stopień bardzo dobry (bdb) – 5\r\n• stopień dobry (db) – 4\r\n• stopień dostateczny (dst) – 3\r\n• stopień dopuszczający (dop) – 2\r\n• stopień niedostateczny (ndst) – 1\r\n§ 41\r\n\r\n1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).\r\n2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.\r\n3. Nauczyciel przez dany rok szkolny jest zobowiązany do przechowywania prac pisemnych uczniów.\r\n4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu, w obecności nauczyciela, uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom). \r\n\r\n§ 42\r\n\r\n1. Ocenianie bieżące ma charakter ciągły, a stopnie wystawiane są systematycznie.\r\n2. W szkole stosuje się różnorodne formy (pisemne i ustne) sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia, w zależności od specyfiki przedmiotu.\r\n3. Kontrola postępów w nauce poprzez prace pisemne obejmuje:\r\n1.) prace klasowe - obejmujące zakres zrealizowanego działu materiału,\r\n2.) kartkówki - obejmujące co najwyżej trzy tematy lekcyjne; \r\n3.) „pięciominutówki” - obejmujące ostatni temat lekcji.\r\n4. Nauczyciel ma obowiązek z tygodniowym wyprzedzeniem odnotować w dzienniku lekcyjnym zamiar przeprowadzenia prac pisemnych, o których mowa w ust.3 pkt1 i 2, a także poinformować uczniów o ich formie i zakresie.\r\n5. W ciągu tygodnia mogą się odbyć co najwyżej trzy prace klasowe lub kartkówki.\r\n6. W ciągu jednego dnia nie może być więcej niż jedna praca klasowa lub kartkówka.\r\n7. W ciągu dwóch tygodni od napisania pracy klasowej oraz w ciągu tygodnia od napisania kartkówki nauczyciel ma obowiązek powiadomić ucznia o uzyskanej przez niego ocenie.\r\n8. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową, to powinien ją napisać na najbliższej lekcji albo\r\nw terminie ustalonym przez nauczyciela.\r\n\r\n§ 43\r\n\r\nUstala się następujące minimalne ilości ocen z przedmiotów, na podstawie których wystawia się oceny klasyfikacyjne:\r\n• język polski – 5\r\n• języki obce – 4\r\n• matematyka – 4\r\n• fizyka – 3\r\n• chemia – 3\r\n• biologia – 3\r\n• historia – 3\r\n• geografia – 3\r\n• wiedza o społeczeństwie – 2\r\n• przysposobienie obronne – 2\r\n• wiedza o kulturze – 2\r\n• podstawy przedsiębiorczości – 2\r\n• wychowanie fizyczne – 4\r\n• technologia informacyjna – 3\r\n§ 44\r\n\r\nUstala się następujące ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych, z zastrzeżeniem § 68 ust. 3:\r\n1. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:\r\n1.) opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz\r\n2.) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;\r\n2. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który w zakresie istotnych dla danych zajęć edukacyjnych umiejętności wyraźnie wykracza nad poziom wymagań dla oceny „bardzo dobry”, przy czym uczeń może otrzymać ocenę semestralną „celujący” nawet, jeśli nie otrzymał takich ocen bieżących;\r\n3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:\r\n1.) opanował wiadomości i umiejętności określone dla danego oddziału w stopniu przekraczającym wymagania zwarte w podstawie programowej oraz\r\n2.) poprawnie stosuje nabyte wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania i wykonywania typowych zadań praktycznych lub teoretycznych;\r\n4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:\r\n1.) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz\r\n2.) rozwiązuje i wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim poziomie trudności;\r\n5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:\r\n1.) nie w pełni zrealizował kryteria zawarte w pkt. 4 ppkt. 1), ale nieopanowanie wiadomości i umiejętności nie uniemożliwia mu dalszego zdobywania wiedzy z zakresu podstawy programowej z tych zajęć edukacyjnych oraz\r\n2.) rozwiązuje (wykonuje) zadania o niewielkim stopniu trudności;\r\n6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej zajęć edukacyjnych w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tych zajęć.\r\n\r\n§ 45\r\n\r\n1. Ustala się jednakowy poziom wymagań dla każdej klasy i każdego przedmiotu.\r\n2. Za każdy sprawdzian pisemny uczeń otrzymuje ocenę w zależności od osiągniętej przez niego liczby punktów, wg skali:\r\n• od 0% do 39 % możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny;\r\n• powyżej 39% do 52 % możliwych do uzyskania punktów – dopuszczający;\r\n• powyżej 52% do 70 % możliwych do uzyskania punktów – dostateczny;\r\n• powyżej 70% do 89 % możliwych do uzyskania punktów – dobry;\r\n• powyżej 89% możliwych do uzyskania punktów – bardzo dobry;\r\n3. Uczeń uzyskuje z pracy pisemnej ocenę celujący, jeżeli uzyskał co najmniej 95% punktów i poprawnie rozwiązał zadanie dodatkowe, jeśli takie występuje w sprawdzianie.\r\n\r\n§ 46\r\n\r\n1. Uczeń ma prawo raz w ciągu semestru, w razie „wywołania do odpowiedzi” zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (za wyjątkiem zapowiedzianych form kontroli wiadomości).\r\n2. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę (za wyjątkiem bdb) z jednej wybranej pracy klasowej w semestrze, w ustalonym przez nauczyciela terminie. Do ustalenia oceny klasyfikacyjnej liczy się ocena wyższa jako ostateczna.\r\n3. Procedura poprawiania ocen winna zakończyć się na dwa tygodnie przed klasyfikacją śródroczną lub roczną.\r\n\r\n§ 47\r\n\r\nSzczegółowe kryteria ocen i zasady oceniania ustalają Przedmiotowe Systemy Oceniania.\r\n\r\n§ 48\r\n\r\nZasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.\r\n\r\n§ 49\r\n\r\n1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, (o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2.\r\n2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.\r\n\r\n§ 50\r\n\r\nPrzy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.\r\n\r\n§ 51\r\n\r\n1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.\r\n2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się 'zwolniony'.\r\n\r\n§ 52\r\n\r\n1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 2. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.\r\n2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. \r\n3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się 'zwolniony'.\r\n\r\nKRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA. PROCEDURY OCENIANIA ZACHOWANIA\r\n\r\n§ 53\r\n\r\n1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: \r\n1.) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;\r\n2.) postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły;\r\n3.) dbałość o piękno mowy ojczystej;\r\n4.) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;\r\n5.) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;\r\n6.) okazywanie szacunku innym osobom;\r\n7.) przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.\r\n2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:\r\n• wzorowe;\r\n• bardzo dobre;\r\n• dobre;\r\n• poprawne;\r\n• nieodpowiednie;\r\n• naganne.\r\n3. Zachowanie dobre świadczy o przeciętnym zaangażowaniu ucznia w spełnianie swoich obowiązków i działań na rzecz społeczności szkolnej. Aby uczeń uzyskał oceny bardzo dobre lub wzorowe musi pozytywnie wyróżniać się. Oceny: poprawne, nieodpowiednie, naganne świadczą o mniejszych lub większych niedostatkach w zachowaniu ucznia.\r\n4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: \r\n1.) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych; \r\n2.) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. \r\n\r\n§ 54\r\n\r\n1. Bieżące ocenianie zachowania polega na odnotowywaniu uwag o działaniach ucznia, jego sukcesach i przewinieniach w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie wychowawcy klasowego.\r\n2. Klasyfikacyjną ocenę zachowania, śródroczną i roczną, ustala wychowawca klasy postępując według następującej procedury:\r\n1.) samoocena ucznia na forum klasy – propozycja oceny wraz z argumentacją;\r\n2.) propozycja oceny wydana przez społeczność klasy;\r\n3.) propozycja oceny wydana w obecności klasy (wraz z uzasadnieniem) przez wychowawcę klasy – na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o proponowanych ocenach wychowawca klasy informuje pozostałych nauczycieli liceum przez wyłożenie listy z ocenami w pokoju nauczycielskim;\r\n4.) zainteresowani nauczyciele wpisują uwagi i wnioski dotyczące zachowania poszczególnych uczniów;\r\n5.) po zapoznaniu klasy z uwagami i wnioskami nauczycieli, wychowawca ustala oceny jawnie w obecności uczniów na siedem dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;\r\n6.) o ustalonych ocenach wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) – za pośrednictwem uczniów.\r\n3. Dokumentacja oceniania zachowania:\r\n1.) bieżące ocenianie zachowania dokumentowane jest w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie wychowawcy klasowego. \r\n2.) ocenianie według procedury ust.2 pkt 1), 2), 3), 5) jest dokumentowane na listach klasowych \r\n3.) na liście z ust.2 pkt 4) nauczyciele wpisują swoje uwagi, które pomagają wychowawcy w ocenie ucznia z zachowania\r\n4.) uwagi wpisane do dziennika przez nauczycieli oraz dokumentacja z ust.2 pkt 1), 2), 3), 4), 5) są jednocześnie dokumentami, którymi wychowawca uzasadnia ocenę gdy zostanie podważona zgodnie z § 67 ust 1 .\r\n\r\n§ 55\r\n\r\n1. Zachowanie ocenia się w następujących kategoriach: \r\n• I Stosunek do nauki.\r\n• II Frekwencja.\r\n• III Takt i kultura w stosunkach z ludźmi.\r\n• IV Udział w życiu klasy i szkoły.\r\n• V Postawa wobec nałogów i uzależnień.\r\n2. Z każdej kategorii wybiera się ten opis, który najlepiej charakteryzuje konkretnego ucznia i przyporządkowuje mu się określoną poniżej liczbę punktów.\r\n\r\nI. Stosunek do nauki, sumienność, poczucie odpowiedzialności:\r\n3 pkt – uczeń jest zawsze przygotowany do lekcji, bierze czynny udział w zajęciach, przynosi niezbędne pomoce dydaktyczne, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie zadań i prac, nie spóźnia się na zajęcia;\r\n2 pkt – uczeń systematycznie bierze udział w zajęciach szkolnych, wykonuje wyznaczone przez nauczycieli obowiązkowe zadania, właściwie pełni obowiązki dyżurnego, nie zawsze aktywnie uczestniczy w zajęciach, czasem zapomina zeszytu lub innych pomocy , niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania, sporadycznie spóźnia się na zajęcia; \r\n1 pkt – uczeń często jest nie przygotowany do lekcji, rzadko aktywnie uczestniczy w zajęciach, zwykle zapomina pomocy dydaktycznych i często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, spóźnia się na zajęcia;\r\n0 pkt – uczeń lekceważy swoje obowiązki zazwyczaj jest nie przygotowany do lekcji, nie uczestniczy aktywnie, a nawet przeszkadza w zajęciach i niemal nigdy nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykazuje reakcji na wcześniej udzielone upomnienia i nagany, nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, utrudnia prowadzenie zajęć, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań, często spóźnia się na zajęcia.\r\n\r\nII. Frekwencja:\r\n3pkt - nie ma godzin nieusprawiedliwionych;\r\n2 pkt - opuścił nie więcej jak 10 godzin bez usprawiedliwienia;\r\n1pkt - opuścił nie więcej jak 30 godzin bez usprawiedliwienia;\r\n0 pkt - opuścił powyżej 30 godzin bez usprawiedliwienia.\r\n\r\nIII Takt i kultura w stosunkach z ludźmi, dbałość o wygląd zewnętrzny, postawa moralna i społeczna:\r\n3 pkt –uczeń jest prawdomówny, dba o właściwe i kulturalne zachowanie, nie używa słów wulgarnych, jest życzliwy w stosunku do otoczenia, szanuje własną i cudzą pracę, mienie publiczne i prywatne, troszczy się o higienę osobistą i estetyczny wygląd, o ład i estetykę, zawsze zmienia obuwie;\r\n2 pkt – uczeń przestrzega zasad współżycia wśród społeczności uczniowskiej regulowanej przez statut szkoły, dba o mienie szkoły, sprzęt i wyposażenie, stara się mówić poprawnie, nie używa wulgaryzmów, stara się być prawdomówny, umie przyznać się do błędów, sporadycznie nie zmienia obuwia;\r\n1 pkt – uczeń często bywa nietaktowny, czasami używa wulgarnych słów, w swoim postępowaniu nie przestrzega zasady uczciwości, nie wykazuje szacunku dla pracy lub własności, nie zawsze jest prawdomówny, trzeba mu często zwracać uwagę na konieczność zmiany obuwia;\r\n0 pkt – uczeń jest zwykle nietaktowny, oszukuje, kłamie, wszedł w kolizję z prawem, znęca się nad słabszymi, nie szanuje starszych, nie zachowuje się kulturalnie w miejscach publicznych, jest arogancki, nagminnie używa wulgaryzmów, jest agresywny, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, nie reaguje na zwracane uwagi, nie zmienia obuwia pomimo wielokrotnych uwag.\r\n\r\nIV. Udział w życiu klasy i szkoły:\r\n3 pkt – aktywnie i twórczo działa w społeczności uczniowskiej, bierze udział w olimpiadach, konkursach, kołach zainteresowań, uczeń inicjuje i organizuje imprezy, zawody, wycieczki oraz rozwija swoje zainteresowania uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych, aktywnie pracuje w klasie i w szkole, jest członkiem samorządu uczniowskiego, godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz;\r\n2 pkt – uczeń wypełnia swoje obowiązki w społeczności klasowej i szkolnej, sumiennie wywiązuje się z postawionych mu zadań ale bez własnej inwencji, uczeń bierze udział w niektórych konkursach lub zawodach, czasami wykonuje prace na rzecz szkoły i klasy;\r\n1 pkt – nie interesuje się pracą na rzecz szkoły, nie dba o jej mienie, nie zapobiega dewastacji, jest obojętny wobec tradycji szkoły, nie dba o jej dobre imię, uczeń rzadko i niezbyt chętnie reprezentuje klasę i szkołę, sporadycznie bierze udział w życiu klasy i szkoły;\r\n0 pkt –przeszkadza w organizowaniu życia koleżeńskiego i uczniowskiego, rażąco lekceważy zasady współżycia, nie szanuje i celowo utrudnia pracę innych, nie dba o wspólne dobro i niszczy świadomie sprzęt szkolny, swoim postępowaniem niszczy dobre imię szkoły, ma lekceważący stosunek do jej tradycji.\r\n\r\nV. Postawa wobec nałogów i uzależnień:\r\n3 pkt – nie ulega nałogom, pomaga innym w ich zwalczaniu;\r\n2 pkt – nie stwierdzono by uczeń palił tytoń lub pił alkohol;\r\n1 pkt - stwierdzono, że uczeń palił papierosy lub pił alkohol;\r\n0 pkt – uczeń często pali tytoń i pije alkohol, używa lub namawia do brania narkotyków.\r\n\r\n3. Wychowawca ustala śródroczną i roczną ocenę z zachowania poprzez zsumowanie punktów z poszczególnych kategorii i zamianę ich na stopień wg kryterium określonego w poniższej tabeli z zastrzeżeniem ust. 4:\r\n\r\n\r\nOcena Łączna liczba punktów\r\nwzorowe 14-15\r\nbardzo dobre 12-13\r\nDobre 9 – 11\r\npoprawne 7 – 8\r\nnieodpowiednie 5 – 6\r\nnaganne 4 i mniej\r\n\r\n4. Na kryterium punktowe nakłada się następujące ograniczenia: \r\n1.) Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał 0 punktów, nie może mieć zachowania wyższego niż nieodpowiednie; \r\n2.) Uczeń, który choć w jednej kategorii otrzymał 1 punkt, nie może mieć zachowania wyższego niż dobre; \r\n5. W uzasadnionych przypadkach wynikających z wybitnych osiągnięć ucznia, ocenę zachowania wychowawca może podwyższyć o jeden stopień.\r\n\r\n§ 56\r\n\r\nW przypadku zbiorowej ucieczki z zajęć lekcyjnych: \r\n• uczniom nieobecnym na zajęciach lekcyjnych z przyczyn nieusprawiedliwionych (wagarowiczom): obniża się zachowanie do co najwyżej poprawnego oraz\r\n• klasa odrabia zajęcia w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.\r\n\r\n§ 57\r\n\r\n1. Uczeń ma obowiązek dostarczyć wystawione przez lekarza lub rodzica usprawiedliwienie nieobecności do 15 następnego miesiąca za wyjątkiem miesięcy kończących semestr, kiedy to usprawiedliwienia będą przyjmowane do dnia poprzedzającego klasyfikację. \r\n2. Usprawiedliwieniu nie podlegają ucieczki z zajęć lekcyjnych - tzw. wagary.\r\n\r\n§ 58\r\n\r\nW przypadku klas, w których frekwencja miesięczna spadnie poniżej 90% Rada Pedagogiczna może ustalić inny tryb i sposób usprawiedliwiania nieobecności.\r\n\r\n§ 59\r\n\r\nUczeń może zostać zwolniony z zajęć w danym dniu na pisemną prośbę rodzica skierowaną do dyrektora szkoły lub wychowawcy albo na wniosek pielęgniarki szkolnej.\r\n\r\n§ 60\r\n\r\nUczeń może podwyższyć przewidywaną roczną ocenę z zachowania, jeżeli usprawiedliwi bieżące nieobecności do poziomu na ocenę wyższą lub wykaże się działalnością społeczną poza szkołą, o której wcześniej nie informował wychowawcy. \r\nKLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW\r\n\r\n§ 61\r\n\r\n1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.\r\n2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. \r\n3. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.\r\n\r\n§ 62\r\n\r\n1. Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia, a za jego pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych (informacja może być przekazana w formie ustnej na forum klasy).\r\n2. W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej na 30 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel informuje o niej ucznia na forum klasy. Uczeń potwierdza otrzymaną informację podpisem na specjalnym druku dołączonym do dziennika lekcyjnego, wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów) na zebraniu z rodzicami (majowym w przypadku klas pierwszych i drugich oraz marcowym w przypadku klas trzecich). Rodzic (prawny opiekun) potwierdza otrzymaną informację podpisem na ww. druku, złożonym w szkole w obecności wychowawcy klasy. Jeżeli rodzic (prawny opiekun) nie zgłosi się na prośbę wychowawcy informacja ta zostanie przekazana rodzicom (prawnym opiekunom) listem poleconym. Wysłanie takiej informacji rejestruje się w sekretariacie szkoły. Potwierdzenie otrzymania tej informacji jest jednocześnie zobowiązaniem rodzica (prawnego opiekuna), że na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej zgłosi się do wychowawcy klasy w sprawie informacji o przewidywanej dla ucznia rocznej ocenie klasyfikacyjnej.\r\n\r\n§ 63\r\n\r\n1. Na 6 dni przed rocznym, klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemny wniosek do dyrektora szkoły o podwyższenie przewidywanej dla niego oceny rocznej z danego przedmiotu lub przedmiotów.\r\n2. Dyrektor szkoły, niezwłocznie, zleca nauczycielowi uczącemu dany przedmiot przeprowadzenie sprawdzianu pisemnego obejmującego treści programowe zrealizowane w danym roku szkolnym.\r\n3. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2, powinien być przeprowadzony i oceniony najpóźniej na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.\r\n4. Na podstawie wyniku sprawdzianu nauczyciel uczący ustala roczną ocenę klasyfikacyjną.\r\n\r\n§ 64\r\n\r\nJeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciel przekazuje uczniowi zakres materiału do uzupełnienia i w miarę możliwości organizuje uczniowi pomoc.\r\n\r\n§ 65\r\n\r\n1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.\r\n2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.\r\n3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.\r\n4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:\r\n1.) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;\r\n2.) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.\r\n5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2), nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.\r\n6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2), zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.\r\n7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.\r\n8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.\r\n9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).\r\n10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1), przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.\r\n11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:\r\n• dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji;\r\n• nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.\r\n12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.\r\n13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.\r\n14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:\r\n1.) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;\r\n2.) termin egzaminu klasyfikacyjnego;\r\n3.) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;\r\n4.) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.\r\n15. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.\r\n16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się 'nieklasyfikowany'.\r\n\r\n§ 66\r\n\r\nUstalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 69 ust. 1, lub w sytuacji opisanej w § 67.\r\n\r\n§ 67\r\n\r\n1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. \r\n2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:\r\n1.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;\r\n2.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.\r\n3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).\r\n4. W skład komisji wchodzą:\r\n1.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:\r\na) dyrektor szkoły lub wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,\r\nb) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,\r\nc) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;\r\n2.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:\r\na) dyrektor szkoły wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,\r\nb) wychowawca klasy,\r\nc) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,\r\nd) pedagog,\r\ne) psycholog,\r\nf) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,\r\ng) przedstawiciel Rady Rodziców.\r\n5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.\r\n6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 69 ust. 1. \r\n7. Z prac komisji sporządza się protokół (stanowiący załącznik do arkusz ocen ucznia) zawierający w szczególności:\r\n1.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:\r\na) skład komisji,\r\nb) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,\r\nc) zadania (pytania) sprawdzające,\r\nd) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;\r\n2.) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:\r\na) skład komisji,\r\nb) termin posiedzenia komisji,\r\nc) wynik głosowania,\r\nd) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.\r\n8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. \r\n9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły. \r\n10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.\r\n\r\n§ 68\r\n\r\n1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.\r\n2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.\r\n3. Laureaci i finaliści olimpiad otrzymują celującą ocenę roczną i celującą ocenę końcową z przedmiotu wchodzącego w zakres olimpiady, a przypadku olimpiad międzyprzedmiotowych z przedmiotu, z którego uczeń uzyskuje uprawnienie do zwolnienia z egzaminu maturalnego, zgodnie z aktualnym komunikatem dyrektora CKE dotyczącym listy olimpiad zwalniających z egzaminu maturalnego. \r\n4. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.\r\n\r\n§ 69\r\n\r\n1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.\r\n2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z technologii informacyjnej oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.\r\n3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.\r\n4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:\r\n1.) dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji;\r\n2.) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;\r\n3.) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.\r\n5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.\r\n6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:\r\n1.) skład komisji;\r\n2.) termin egzaminu poprawkowego;\r\n3.) pytania egzaminacyjne;\r\n4.) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.\r\nDo protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.\r\n7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września\r\n8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.\r\n\r\n§ 70\r\n\r\n1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 68 ust. 3, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.\r\n2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.\r\n\r\nVII. ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW\r\n\r\n§ 71\r\n\r\n1. Kryteria i warunki przyjęć do szkoły określa dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEiNw sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.\r\n2. Dyrektor szkoły powołuje Szkolną Komisję Rekrutacyjną, która opracowuje szczegółowe zasady przyjęcia uczniów.\r\n3. Zasady przyjęć do szkoły określa szkolny regulamin rekrutacji.\r\n4. Uczniowie mogą być przyjmowani do szkoły także w ciągu roku szkolnego, jeżeli będą wolne miejsca. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły.\r\n\r\nVIII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW\r\n\r\n§ 72\r\n\r\n1. Uczeń ma prawo do:\r\n1.) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i wychowania zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;\r\n2.) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności;\r\n3.) opieki medycznej organizowanej przez szkołę;\r\n4.) znajomości programu nauczania na dany rok szkolny dla swojej klasy;\r\n5.) pomocy w nauce, gdy ma kłopoty z uczeniem się z powodu dłuższej nieobecności w szkole, od samorządu klasowego (samopomoc koleżeńska), od nauczyciela danego przedmiotu;\r\n6.) sprawiedliwego, obiektywnego oceniania, zgodnego z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;\r\n7.) zwracania się do Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy w trudnych sytuacjach życiowych;\r\n8.) poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich;\r\n9.) swobody wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;\r\n10.) dokonywania wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozaszkolnych korzystając ze sprzętu, pomocy naukowych, jakimi dysponuje szkoła;\r\n11.) reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;\r\n12.) wykorzystywania w pełni na wypoczynek przerw międzylekcyjnych, a także przerw\r\n13.) świątecznych i ferii (poza przypadkami przygotowania do wakacyjnych egzaminów poprawkowych);\r\n14.) wyboru do organów samorządu uczniowskiego zgodnie z j ego ordynacją wyborczą;\r\n15.) korzystania zgodnie z przyjętymi kryteriami ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoła;\r\n16.) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;\r\n2. W przypadku nieprzestrzegania praw ucznia, uczeń lub j ego rodzice mają prawo do składania skarg do dyrektora, organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.\r\n\r\n§ 73\r\n\r\n1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie I Liceum Ogólnokształcącego, a zwłaszcza:\r\n1.) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach szkolnych, usprawiedliwianie każdorazowej nieobecności u wychowawcy klasy (zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania);\r\n2.) wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelną pracę nad poszerzaniem swojej wiedzy i nabywaniu umiejętności systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych;\r\n3.) postępowania zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenie jej autorytetu;\r\n4.) godne i kulturalne zachowywanie się w szkole i poza nią oraz dbanie o piękno mowy ojczystej;\r\n5.) okazywania szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego;\r\n6.) przestrzegania zasad współżycia społecznego, a w szczególności:\r\na) okazywania szacunku dorosłym i kolegom;\r\nb) przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności;\r\nc) szanowania poglądów, wolności i godności osobistej oraz przekonań innych ludzi;\r\n7.) naprawiania wyrządzonych przez siebie szkód;\r\n8.) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów:\r\n9.) utrzymywania czystości osobistej i higieny;\r\n10.) troszczenia się o mienie szkoły i j ej estetyczny wygląd;\r\n11.) używania na terenie szkoły zmiennego obuwia, pozostawiania w szatni wierzchniego okrycia.\r\n2. Zabrania się uczniom:\r\n1.) opuszczać szkołę przed zakończeniem planowanych zajęć bez zgody wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły;\r\n2.) palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków lub innych środków odurzających.\r\n\r\n§ 74\r\n\r\nZa osiąganie bardzo dobrych wyników w nauce i wzorową przykładna postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:\r\n1.) pochwałę przez wychowawcę na forum klasy\r\n2.) pochwałę dyrektora szkoły;\r\n3.) list gratulacyjny dla ucznia i rodziców (prawnych opiekunów) ucznia,\r\n4.) nagrodę rzeczową;\r\n5.) pokrycie kosztów wycieczki szkolnej;\r\n6.) nagrodę pieniężną\r\n\r\n§ 75\r\n\r\n1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu I Liceum Ogólnokształcącego wobec uczniów mogą być stosowane następujące kary:\r\n1.) upomnienie lub nagana wychowawcy klasy;\r\n2.) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły;\r\n3.) przeniesienie do innej klasy;\r\n4.) skreślenie z listy uczniów.\r\n2. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próbny, nie dłuższy niż pół roku, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub szkolnego, Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej.\r\n3. Uczeń może być skreślony z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w następujących sytuacjach:\r\n1.) jeżeli nagminnie opuszcza lekcje (więcej niż 60 godzin w semestrze bez usprawiedliwienia), lekceważy obowiązki szkolne, a wszelkie działania wychowawcze nie odnoszą skutku - wychowawca wnioskuje do Rady Pedagogicznej o skreślenie ucznia z listy uczniów;\r\n2.) jeżeli nie otrzymuje promocji po raz drugi do klasy programowo wyższej i nie rokuje nadziei na ukończenie szkoły;\r\n3.) jeżeli dopuści się występków zagrażających życiu i zdrowiu ludzkiemu poprzez podpalenie, rozbój, gwałt, handel narkotykami i namawianie do ich używania;\r\n4.) za stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec innych;\r\n5.) za udostępnianie i picie alkoholu, używanie narkotyków;\r\n6.) za udowodnioną kradzież mienia lub dokumentów szkolnych;\r\n7.) za fałszowanie dokumentacji szkolnej;\r\n8.) za umyślną dewastację mienia szkoły;\r\n9.) za umyślne niszczenie własności uczniów i pracowników szkoły oraz ich rodzin;\r\n10.) za wejście ucznia w konflikt z prawem w szkole lub poza szkołą;\r\n11.) za drastyczne łamanie zasad kultury osobistej i współżycia między ludźmi.\r\n\r\n§ 76\r\n\r\n1. Uczeń ma prawo odwołać się od kary na następujących zasadach:\r\n1.) prawo do odwołania się od orzeczonej kary mają uczniowie i rodzice ( prawni opiekunowie);\r\n2.) odwołanie od kary określonej w § 75 ust.1 pkt. 1) składa się ustnie do wychowawcy klasy. Wychowawca dokonuje ponownie analizy przewinienia i podejmuje decyzję o anulowaniu lub podtrzymaniu kary. Decyzja wychowawcy jest ostateczna.;\r\n3.) odwołanie od kary określonej w § 75 ust. 1 pkt. 2) i 3) składa się ustnie do dyrektora szkoły. Dyrektor dokonuje ponownie analizy przewinienia i podejmuje decyzję o anulowaniu lub podtrzymaniu kary. Decyzja dyrektora jest ostateczna.\r\n2. Od decyzji Rady Pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się do Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni.\r\n3. W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo chodzić do szkoły, do czasu otrzymania ostatecznej decyzji\r\n\r\n§ 77\r\n\r\nSzkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.\r\n\r\n\r\nIX. CEREMONIAŁ SZKOLNY\r\n\r\n§ 78\r\n\r\nSzkoła posiada własny sztandar, składający się z grotu drewnianego zakończonego wizerunkiem godła państwowego oraz przymocowanym płatem sztandaru.\r\nStrona prawa sztandaru stanowi płat czerwony z wyhaftowanym srebrnym wizerunkiem godła państwowego i okalającym go napisem I-sze Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.\r\nStronę lewą sztandaru stanowi biały płat z wyhaftowanym złotym i srebrnym emblematem oświaty (rozłożona książka z gęsimi piórami) oraz datami 1928-1970 symbolizującymi rok wybudowania budynku szkoły i rok nadania szkole imienia Juliusza Słowackiego.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n§ 79\r\n\r\nUstala się następujący ceremoniał szkolny:\r\n1. Szkoła posiada swój sztandar.\r\n2. Poczet sztandarowy uczestniczy we wszystkich ważniejszych uroczystościach szkolnych (rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Edukacji Narodowej, Święto Niepodległości, Dzień Patrona).\r\n3. Hymnem I L O im. J. Słowackiego jest ' Testament mój '.\r\n4. Odśpiewanie hymnu szkolnego otwiera Dzień Patrona i inne ważniejsze uroczystości szkolne.\r\n5. Uczniowie klas pierwszych składają ślubowanie, którego tekst brzmi:\r\n„Ślubuję Tobie Ojczyzno.Na sztandar-symbol przynależności do I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej, że całym swoim życiem będę uczyć się i pracować dla pomnożenia dobra Rzeczpospolitej Polskiej i własnej chwały. Nigdy nie splamię dobrego imienia szkoły. Będę postępować zgodnie ze statutem szkoły, wskazaniami dyrektora szkoły, wychowawców i rodziców.'\r\n6. W czasie uroczystości szkolnych obowiązuje uczniów odświętny strój.\r\n\r\nX. HONOROWA ODZNAKA I LICEUM OGOLNOKSZTAŁCĄCEGO\r\nIM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W SKARZYSKU-KAM.\r\n\r\n§ 80\r\n\r\n1. Honorową odznakę I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej przyznaje się za szczególne zasługi dla szkoły.\r\n2. Odznakę przyznaję się:\r\n1.) wybitnym uczniom i absolwentom szkoły;\r\n2.) pracownikom szkoły, których praca wydatnie przyczynia się do rozwoju szkoły;\r\n3.) fundatorom i sponsorom szkoły.\r\n3. Odznakę przyznaje kapituła odznaki (powołana uchwałą Rady Pedagogicznej)na wniosek:\r\n1.) rady pedagogicznej\r\n2.) dyrektora szkoły\r\n3.) samorządu uczniowskiego\r\n4.) rady rodziców.\r\n\r\nXI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE\r\n\r\n§ 81\r\n\r\nSzkoła używa pieczęci urzędowej prostokątnej z napisem I Liceum Ogólnokształcące im. J.\r\nSłowackiego w Skarżysku-Kam. ul. l-go Maja 82 tel. 041 2513928, oraz pieczęci okrągłej z orłem w środku i nazwą szkoły w otoku.\r\n\r\n§ 82\r\n\r\nSzkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.\r\n\r\n\r\n\r\n§ 83\r\n\r\nW sprawach nie regulowanych w Statucie Liceum Ogólnokształcącego ma zastosowanie: ustawa o systemie oświaty, ustawa 'Karta Nauczyciela', 'Kodeks Pracy' ustawa o finansach publicznych oraz inne przepisy.\r\n\r\n\r\n§ 84\r\n\r\nW szkole ponadto obowiązują:\r\n• Program Wychowawczy Szkoły;\r\n• Program Profilaktyki Szkoły;\r\n• Regulamin Rady Rodziców;\r\n• Regulamin korzystania z biblioteki;\r\n• Regulamin rekrutacji do klas pierwszych liceum ogólnokształcącego;\r\n• Regulamin korzystania z pracowni przedmiotowych i sal lekcyjnych;\r\n• Regulamin działania Samorządu Uczniowskiego;\r\n• Regulamin określający zasady organizowania wycieczek szkolnych;\r\n• Regulamin Rady Pedagogicznej.\r\n\r\n§ 85\r\n\r\nZmian w Statucie dokonywane są uchwałą Rady Pedagogicznej według następującej procedury:\r\n1). Z wnioskiem do przewodniczącego Rady Pedagogicznej o wprowadzenie zamian w Statucie mogą wystąpić wszystkie organy szkoły, a także organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego.\r\n2).Przewodniczący Rady Pedagogicznej występuje o opinie w sprawie proponowanych zmian do Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców (chyba, że któryś z tych organów był wnioskodawcą).\r\n3).Rada Pedagogiczna powołuje zespół do opracowania projektu uchwały wprowadzającej zmiany. Projekt winien uwzględniać opinie, o których mowa w pkt 2).\r\n4).Po przedstawieniu projektu Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie zmian w statucie.\r\n5).Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapoznania całej społeczności szkolnej, a także organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego o wprowadzonych zmianach.\r\n6).W przypadku, gdy wprowadzone zmiany powodują utratę czytelności Statutu, Rada Pedagogiczna może zobowiązać dyrektora szkoły do ogłoszenia tekstu jednolitego.\r\n\r\n

Data wytworzenia : 2003-09-16 02:00 Autor : Andrzej Włodarczyk Data publikacji : 2003-09-16 02:00 Osoba udostępniająca na stronie : Andrzej Włodarczyk Data ostatniej modyfikacji : 2008-07-02 Osoba modyfikująca : Małgorzata Łakomiec

ePUAP

Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.


Wyświetl większą mapę

Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30



Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
plac Floriański 1 (I piętro)

Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
 

Spis numerów telefonicznych Starostwa



NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879

Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)

Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje

Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)

2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP

3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje

Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:

info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:

info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html