Protokół z VII posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego
Znak: P.O.I-5120-3/06
Protokół z VII posiedzenia
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
Powiatu Skarżyskiego
W dniu 2006-01-27 o godz. 10:00 w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej odbyło się siódme posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego.
W posiedzeniu wzięli udział:
1. Łukasz Wojciechowski - przewodniczący komisji
2. Małgorzata Półtorak - członek komisji
3. Michał Domaradzki - członek komisji
4. Rafał Wereszczak - członek komisji
5. Kazimierz Zep - uczestnik prac komisji z głosem doradczym
6. Krzysztof Bąk - uczestnik prac komisji z głosem doradczym
7. Jarosław Sokołowski - koordynator powiatowego programu zapobiegania przestępczości
8. Ryszard Rupala - w zastępstwie członka komisji Prezydenta Miasta Skarżyska-Kam.
9. Jakub Kosiń - Naczelnik Wydziału Prewencji Świętokrzyskiej Komendy Wojewódzkiej Policji
10. Marcin Machowski - w zastępstwie uczestnika prac komisji z głosem doradczym Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
11. Jolanta Jagiello Inspektor Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej
Posiedzenie protokółował Paweł Rzuchowski (pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych Starostwa).
Posiedzenie miało charakter podsumowujący rok 2005 i został na nie zaproszony Komendant Wojewódzki Świętokrzyskiej Policji. W jego imieniu na spotkanie przybył Pan Jakub Kosiń Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji.
Starosta Łukasz Wojciechowski przywitał wszystkich przybyłych. Rozpoczął posiedzenie przekazując głos Komendantowi Powiatowemu Policji celem przedstawienia podsumowania działalności powiatowej Policji w dziedzinie bezpieczeństwa publicznego w powiecie skarżyskim za rok 2005.
Komendant Powiatowy Policji Miachał Domaradzki rozpoczął swoją wypowiedź od stwierdzenia znaczącej poprawy wykrywalności i obniżenia ilości popełnianych przestępstw w powiecie skarżyskim w roku 2005. Poprawa wyników ma bezpośredni wpływ na poprawę poczucia bezpieczeństwa obywateli powiatu. 12 miesięcy roku 2005 przyniosło poprawę w stosunku do roku 2004 poprzez zmniejszenie ilości liczby wszczętych spraw dot. przestępstw - spadek z 2796 do 2413. Osiągnięto wykrywalność przestępstw na poziomie 67,6% w 2005 roku podczas gdy w roku 2004 kształtowała się ona na poziomie 59,5%. Komendant podkreślił, że odnotowano znaczny spadek stwierdzonych przestępstw w takich kategoriach jak, rozbój, wymuszenie rozbójnicze, kradzież z włamaniem, kradzież.
Poprawę działalności Policji osiągnięto poprzez lepsze wykorzystanie funkcjonariuszy Policji. Powiększono ilość patroli i przez to zwiększono ilość osób zatrzymanych na gorącym uczynku, zwiększono ilość nałożonych mandatów oraz wylegitymowano większą ilość osób. Policja zwraca baczną uwagę na osoby spożywające alkohol w miejscach publicznych - w takich przypadkach są wręczane mandaty.
Coraz gorszą tendencję obserwuje się w stosunku do popełniania przestępstw przez nieletnich. Granica wieku nieletnich popełniających przestępstwa obniża się.
Jedną z głównych przyczyn wielu przestępstw jest duże bezrobocie panujące w powiecie. Drugą ważną przyczyną ujawniania i popełniania przestępstw jest położenie względem szlaków komunikacji drogowej (trasa K7) i kolejowej.
Przedstawiciel KWP Jakub Kosiń powiedział, że Skarżyska Komenda Policji zajmuje pod względem skuteczności działania bardzo dobrą pozycje w województwie. Ze względu na położenie geograficzne statystyki popełnianych przestępstw nie są korzystne. Ma to szczególnie odniesienie do węzła kolejowego, gdzie przestępstwa popełnione w pociągu poza terenem powiatu są ujawniane na stacji Skarżysko-Kamienna i muszą być ewidencjonowane jako popełnione na terenie powiatu. W związku z tym położono nacisk na poprawę bezpieczeństwa na kolei.
Powiat skarżyski jest 8 w województwie na którego terenie utworzono stacje monitoringu wizyjnego. Jego zadaniem jest usprawnienie działań Policji i tak też się sprawdza.
Zgodnie z badaniami przeprowadzanymi w województwie w latach 2004 i 2005 najbardziej dotkliwie odczuwalnymi przestępstwami dla obywateli były kradzieże kieszonkowe i wandalizm. Przedstawiciel KWP podkreślił to, że wielokrotnie wiele przestępstw nie miałoby miejsca gdyby zarówno dyrektorzy szkół jak i nauczyciele położyli większy nacisk na bezpieczeństwo. Chodzi o bezpieczeństwo na terenie szkoły jak i kształtowanie postaw uczniów poza nią. Policja nie jest w stanie bezpośrednio i ciągle zapewniać bezpieczeństwo. Policja jest tylko jednym z elementów systemu bezpieczeństwa. Rola samorządu, instytucji, samorządowych jak i organizacji pozarządowych jest tworzenie warunków do bezpiecznego życia.
Koordynator powiatowego programu zapobiegania przestępczości Jarosław Sokołowski poproszony przez Starostę o ocenę współdziałania Policji i innych organów przedstawił wniosek o odciążenie Policji z przedstawiania różnych sprawozdań, w których dane są na nowo. Wskazał na program “Bezpieczny Powiat Skarżyski” uchwalony przez Radę Powiatu Skarżyskiego jako zapis, który dubluje uchwalony Program Zapobiegania Przestępczości. Powielanie dokumentów bez właściwej ich realizacji nie daje efektów i dlatego w opinii koordynatora należ podjąć działania zmierzające do pozostawienia tylko jednego z programów.
W ocenie koordynatora, Policja odpowiedzialna jest tylko za część procesu utrzymania bezpieczeństwa i powinna być wspierana przede wszystkim przez samorząd powiatowy i instytucje powiatowe. Wskazał na brak właściwego podejścia naczelników zajmujących się problemami bezpieczeństwa i mających wpływ na bezpieczeństwo tj. spraw związanych z edukacją i współpracą z organizacjami pozarządowymi. Starostwo jako organ, który zbiera dane od służb i instytucji musi na podstawie analiz wskazywać kierunki i obszary działań. Wskazał na program opracowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jako zawierający gruntowną analizę stanu sytuacji zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego i patologii. W ocenie koordynatora inne programy nie zawierają gruntownego podejścia do poruszanych problemów.
Podkreślił częstą przyczynę występowania problemów wśród młodzieży, którą jest zaniechanie działań prawnych dyrekcji wobec uczniów dokonujących np. akty wandalizmu, co powoduje poczucie bezkarności. Właściciele firm i budynków mieszkalnych nie dbają o tworzenie bezpiecznych przestrzeni. Wspomniał o nie dostrzeganiu problemu “jednej wybitej szyby”, która to zachęca do kolejnych aktów wandalizmu.
Koordynator wskazał radnych powiatowych jako osoby które bezpośrednio wpływają na kształtowanie wizerunku bezpieczeństwa. Uważa, że radni nie do końca rozumieją problemy, które wiążą się z bezpieczeństwem w powiecie i należałoby przedstawić im je np. w formie szkolenia lub prezentacji.
Środki masowego przekazu zarówno lokalnie jak i w skali kraju nie są zainteresowane wskazywania pozytywów i budowy dobrego wizerunku postaw obywatelskich co przyczynia się do budowy negatywnego obrazu bezpieczeństwa w powiecie. Gonienie za negatywnymi informacjami, sensacjami bez pokazywania pozytywnych aspektów działalności przysparza bardzo dożo złego w budowie bezpiecznego środowiska.
Wskazał na brak możliwości uzyskania pełnych informacji na temat sytuacji społecznej w gminach wiejskich.
Pani Małgorzata Półtorak Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie potwierdziła, że istnieją duże trudności w uzyskaniu pełnych i wiarygodnych danych z gmin dot sytuacji ludzi mających różnego typu problemy. Brak takich danych nie pozwala na właściwe zdiagnozowanie sytuacji jaka istnieje na obszarze powiatu i udzielanie efektywnej pomocy. Wszystkie uzyskane informacje muszą być wiarygodne i gdyż ich zafałszowanie może mieć negatywne skutki. PCPR konsultuje swoje programy z gminami powiatu lecz często nie uzyskuje odpowiedzi na stawiane pytania. Jedynie miasto Skarżysko-Kamienna posiada i udostępnia kompletne dane.
Problemem jest też dość słabo rozwinięty wolontariat, który w wielu przypadkach stanowiłby silne wsparcie dla działalności społecznej.
Starosta Poprosił aby Paweł Rzuchowskiego aby przedstawił problem uchwał realizowanych dla poprawy bezpieczeństwa.
Paweł Rzuchowski wskazał na wynikającą z ustawy o samorządzie powiatowym ustawową konieczność prowadzenia programu zapobiegania przestępczości. Program ze względu na wagę jaką ma znaczenie dla kształtowania bezpieczeństwa został skonstruowany w ten sposób aby nadzór nad jego realizacją znajdował się w gestii osoby mająca doświadczenie w tematach rewitalizacji i pokrewnych. Taka osobą został tez wybrany za rekomendacja Komendanta Powiatowego Policji, Pana Jarosław Sokołowski. Program Bezpieczny Powiat Skarżyski uchwalony został przez Radę Powiatu Skarżyskiego na samym początku istnienia powiatu. Inicjatywa związana z uchwaleniem programu wyprzedziła podejście ustawowe do tematu kształtowania bezpieczeństwa w powiecie – czyli programu zapobiegania przestępczości. Program Bezpieczny Powiat Skarżyski jest programem, który został uzgodniony z gminami powiatu. Okazuje się, że zadania naznaczone przez program, jak i sprawozdawczość z ich realizacji została zrzucona tylko na Policje jako organu najbardziej kompetentnego w tych sprawach. Tematyka jak i założenia obydwu programów są takie same. Różnica istnieje w metodach osiągnięcia celów. W ocenie P.Rzuchowskiego to koordynowany przez Pana Jarosława Sokołowskiego program jest tym właściwym, mającym zarówno możliwości realizacji, jak i umocowanie prawne. Program Bezpieczny Powiat Skarżyski na dzień dzisiejszy wymaga weryfikacji czy jest zasadne dalsze jogo kontynuowanie i na tej podstawie podjęcie decyzji czy nie należy przedstawić wniosku o jego odwołaniu.
Starosta wskazał na konieczność podjęcia w tym temacie działań Panu Jarosławowi Sokołowskiemu i Pawłowi Rzuchowskiemu.
Zastępca Komendanta Powiatowego Straży Pożarnej poproszony przesz Starostę o przedstawienie sytuacji bezpieczeństwa przeciwpożarowego w roku 2005, wskazał na bardzo duży wzrost (rekordowy) wyjazdów do pożarów – 1348 wyjazdów co jest wzrostem o 34,5 % w stosunku do roku 2004. Podpalenia traw są patologia z którą nie może sobie dać rady zarówno Policja jak i Straż Pożarna. Taka ilość interwencji ma negatywny wpływ na budżety gmin, które pokrywają część kosztów wyjazdów.
Komendant wskazał na bardzo dobry stan techniczny posiadanego sprzętu gaśniczego (70% nowych wozów), lecz w związku ze zmianą przepisów coraz mniejszą jest ich obsługa osobowa. Powodem jest zmniejszona ilość możliwych do wykorzystania nadgodzin. W Ochotniczych Strażach Pożarnych coraz mniej jest ludzi chętnych do uczestnictwa w działalności stanic. Często jest tak, że brakuje nawet dwóch obsad wozów. Związane jest to z tym, że ludzie coraz częściej pracują poza miejscem zamieszkania i ciężko im równocześnie uczestniczyć w pracach OSP.
Problemem okazuje się tez utylizacja i przechowywanie odpadów poakcyjnych. Zgodnie z niedawno zmienionymi przepisami odpowiedzialnym za przechowywanie i zabezpieczenie odpadów jest Starosta. Wobec czego należy podjąć ten temat i ustalić procedury współpracy, finansowania oraz zabezpieczenia odpadów.
Komendant podał informację o uczestnictwie odbioru zaledwie 20 budynków użyteczności publicznej w roku 2005.
Starosta odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi wskazał jako przyczynę większości wybryków chuligańskich brak właściwego wychowania zarówno w domu jak i poprzez działalność szkoły. Szkoła powinna mieć charakter przede wszystkim wychowawczy, a nie tylko edukacyjny. Kodeks Karny wskazuje jasno które czyny są karalne, a przestrzeganie jego zapisów posiada poza rolą restrykcyjną także rolę wychowawczą.
Komendant Policji wskazał, że funkcjonariusze stosują mandaty jako środek dyscyplinujący min. za używanie słów obelżywych w miejscach publicznych. Ta metoda jest bardzo skuteczna.
Starosta poprosił o przedstawienie sytuacji przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Powiatowy Lekarz Weterynarii przekazał informacje o braku zagrożeń związanych z tzw “ptasia grypą”. Ożywienia tematu można spodziewać się wiosną. Podkreślił, że nie jest to nowa choroba. Podał informację o zamówieniu szczepionek przeciw grypie. Powiedział, że inspektorat posiada odpowiednie plany mające organizować pracę w przypadku stwierdzenia na naszym terenie zarażenia “ptasią grypą”. W przypadku takich zachorowań największe straty poniosą hodowcy drobiu. Na pytanie Pawła Rzuchwskiego odnośnie ponoszenia kosztów za akcje związane ze zwalczaniem ewentualnych ognisk zachorowań, Powiatowy Lekarz Weterynarii powiedział, że przewidziano na to środki w budżecie państwa.
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy przedstawił sytuacje na rynku pracy w powiecie skarżyskim. Jak podkreślił stopa bezrobocia kształtowała się w roku 2005 na poziomie 30% - 32 % co jest bardzo ciężką sytuacją. Powiatowy Urząd Pracy zintensyfikował działania mające na celu pozyskać fundusze dla tworzenia nowych miejsc pracy oraz szkolenia osób bezrobotnych. W roku 2005 wzrosło zainteresowanie tworzeniem stanowisk pracy w ramach samozatrudnienia. W roku 2006 spodziewać się można wzrostu funduszy na walkę z bezrobociem o 10% i mogą wynosić one nawet 8,5 mln zł. Działalność PUP ma jedynie możliwość łagodzić skutki bezrobocia. Kreowanie rynku pracy zależy od wzrostu gospodarczego regionu i tu PUP nie ma na to wpływu. Inwestycja w infrastrukturę poprawiłaby znacznie rynek pracy w powiecie.
Starosta podziękował uczestnikom spotkania i o godzinie 12:30 zakończył posiedzenie.
Protokół sporządził Paweł Rzuchowski.
Protokół zatwierdził
Starosta Skarżyski
Łukasz Wojciechowski
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów