Protokół Nr 20/2011
Protokół Nr 20/2011
z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego
w dniu 30 marca 2011 r.
W posiedzeniu udział wzięli:
Członkowie Zarządu Powiatu:
1. Michał Jędrys - Starosta
2. Waldemar Mazur - Wicestarosta
3. Zenon Nowakowski - Członek Zarządu Powiatu
4. Stanisław Dymarczyk - Członek Zarządu Powiatu
Stali uczestnicy posiedzenia:
Małgorzata Łakomiec - Sekretarz Powiatu
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta– Pan Michał Jędrys.
Posiedzenie protokołowała: Karina Markiewicz – inspektor w Wydziale OZ.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie: zmiany Uchwały Nr 24/III/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie: zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2011.
2. Podjęcie uchwały Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie: wyrażenia ponownej opinii dotyczącej planowanego do realizacji zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa
ul. Polnej” w Skarżysku Kościelnym w związku ze zmianą numeracji działek.
3. Rozpatrzenie wniosków komisji Rady Powiatu Skarżyskiego.
4. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
5. Sprawy różne.
Streszczenie posiedzenia:
Starosta – Pan Michał Jędrys odczytał proponowany porządek posiedzenia oraz zapytał o uwagi. Nikt nie wniósł uwag do porządku posiedzenia, w związku z powyższym Zarząd Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
Ad. pkt. 1. Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie: zmiany Uchwały Nr 24/III/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie: zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2011 (załącznik nr 2).
Starosta – Pan Michał Jędrys poinformował, że projekt tej uchwały dotyczy wprowadzenia do planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego kontroli Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku – Kamiennej. W związku z interwencjami mieszkańców w sprawie działalności PUP, w szczególności co do zawieranych umów na staże, Komisja Rewizyjna postanowiła rozszerzyć swój plan pracy o kontrolę tej jednostki.
Zarząd Powiatu jednogłośnie pozytywnie zaopiniował powyższy projekt uchwały.
Ad. pkt. 2. Podjęcie uchwały Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie: wyrażenia ponownej opinii dotyczącej planowanego do realizacji zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa ul. Polnej” w Skarżysku Kościelnym w związku ze zmianą numeracji działek (załącznik nr 3).
Referujący: Stanisław Dymarczyk. Poinformował, że w dniu 16.03.2011r. wpłynął wniosek Wójta Gminy Skarżysko Kościelne z prośbą o ponowne wydanie opinii dot. planowanego do realizacji zamierzenia budowlanego pn: „Budowa ul. Polnej” w Skarżysku Kościelnym, w związku ze zmianą numeracji działek, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 10.04.2003r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z art. 11b ust 1 w/w ustawy właściwy zarządca drogi składa wniosek, o którym mowa w art. 11a ust. 1, po uzyskaniu opinii właściwych miejscowo zarządu województwa, zarządu powiatu oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Opinia Zarządu Powiatu Skarżyskiego jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Pan Stanisław Dymarczyk poinformował, że karta uzgodnień do wniosku Wójta Gminy Skarżysko Kościelne została skierowana do wydziałów merytorycznych oraz Zarządu Dróg Powiatowych. Do wniosku nie wniesiono uwag, jedynie Wydział Ochrony środowiska wskazał na zachowanie prawidłowych stosunków wodnych.
Przewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie przedmiotowej uchwały:
- za głosowały 4 osoby (Starosta – Pan Michał Jędrys, Wicestarosta Pan Waldemar Mazur oraz członkowie Zarządu Powiatu: Pan Zenon Nowakowski, Pan Stanisław Dymarczyk).
Zarząd Powiatu podjął powyższą uchwałę.
Ad. pkt. 3. Rozpatrzenie wniosków komisji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Starosta – Pan Michał Jędrys przedstawił wnioski Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej (załącznik nr 4), kierowane do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i do wiadomości Zarządu Powiatu, dot. sprawozdania PCPR
z działalności za 2010 rok. Komisja po rozpatrzeniu sprawozdania wniosła
o przeprowadzenie, w ramach nadzoru, kontroli w ZPOWIK „Przystań” w zakresie organizacji pracy, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji pracowników. Komisja wniosła również uwagi do wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2011 rok.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości wnioski Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej.
Następnie Starosta zapoznał zebranych z wnioskami i zalecenia pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej (załącznik nr 5) po przeprowadzonej kontroli Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku – Kamiennej.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości powyższe.
Ad. pkt. 4. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
Wicestarosta – Pan Waldemar Mazur zapoznał zebranych z pismem Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu (załącznik nr 6) zawierającym wniosek
o wyrażenie zgody na ogłoszenie kolejnego przetargu ustnego nieograniczonego na najem lokali użytkowych nr 248 o pow. użytkowej 13,7 m2 i nr 249 o pow. użytkowej 9,4 m2, położonych w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku – Kamiennej oraz o określenie ceny wywoławczej czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej. Dodał, że na najem w/w lokali ogłoszone były cztery przetargi, które nie zostały rozstrzygnięte z powodu braku oferentów. Cena wywoławcza w tych przetargach wynosiła 15 zł./m2 netto. W związku
z powyższym Wicestarosta zaproponował ogłoszenie kolejnego przetargu oraz obniżenie ceny wywoławczej.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na ogłoszenie kolejnego przetargu ustnego nieograniczonego na najem lokali użytkowych nr 248 i nr 249, położonych w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku – Kamiennej oraz ustalił cenę wywoławczą czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej na kwotę 12 zł. netto.
Wicestarosta – Pan Waldemar Mazur przedstawił pismo Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu (załącznik nr 7) zawierające wniosek o wyrażenie zgody na ogłoszenie kolejnego przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej – działki nr 5/11 o powierzchni 0,7706 ha przy ul. Wiejskiej
w Skarżysku – Kamiennej oraz określenie ceny wywoławczej i wartości wadium. Poinformował, że na sprzedaż w/w nieruchomości odbyły się dwa przetargi, które nie zostały rozstrzygnięte z powodu braku oferentów. Cena wywoławcza w pierwszym przetargu wynosiła 710 000 zł., wadium 100 000 zł., natomiast w drugim cena wywoławcza
650 000 zł., wadium 100 000 zł.
Z uwagi na dużą powierzchnię w/w nieruchomości Zarząd Powiatu w trakcie dyskusji rozważał dokonanie jej podziału, dzięki czemu działka ta byłaby atrakcyjniejsza dla potencjalnych nabywców. Rozwiązanie to pozwoliłoby również na uzyskanie korzystnej kwoty za sprzedaż tej nieruchomości.
Zarząd Powiatu postanowił odłożyć decyzję w przedmiotowej sprawie. Jednocześnie zobowiązano Wicestarostę do przedstawienia propozycji w omawianym zakresie.
Członek Zarządu Powiatu – Pan Zenon Nowakowski przedstawił pismo Naczelnika Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki (załącznik nr 8) zawierające informację, że z dniem 31 sierpnia 2011 r. mija okres powierzenia stanowiska dyrektora dla nw. osób:
1. Krzysztofa Zemeły – Dyrektora II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza,
2. Jolanty Nowickiej – Dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika,
3. Małgorzaty Jóźwik – Krzeszowiec – Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego Nr 2,
4. Elżbiety Jaros - Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
W związku z powyższym zwrócił się o podjęcie decyzji o przedłużeniu okresów powierzenia stanowiska dyrektora (art. 36 a ust. 14 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty – tekst jednolity: Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) lub przeprowadzeniu konkursów na stanowiska dyrektorów (art. 36a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Pan Zenon Nowakowski dodał, że w przypadku podjęcia decyzji o wyłonieniu kandydata na stanowisko dyrektora w drodze konkursu konieczne jest ustalenie miejsc zamieszczenia ogłoszenia.
Zarząd Powiatu postanowił przeprowadzić konkursy na stanowiska w/w dyrektorów. Jednocześnie zdecydowano, aby informacja o ogłoszeniu konkursów ukazała się na stronie internetowej powiatu, tablicy informacyjnej w Starostwie oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kuratorium Oświaty w Kielcach, a konkursy zostały rozstrzygnięte
w miesiącu maju.
Sekretarz – Pani Małgorzata Łakomiec przedstawiła pismo radcy prawnego Starostwa (załącznik nr 9) zawierające informację, że przed Sądem Rejonowym Wydział I Cywilny w Skarżysku – Kam. została zawarta ugoda sądowa z dnia 4 marca 2011 r.
w sprawie sygn. akt I C 262/10, na mocy której Powiat Skarżyski zobowiązał się zapłacić powodowi kwotę 850 zł. oraz kwotę 23 zł. tytułem zwrotu połowy kosztów procesu, powód natomiast zrezygnował całkowicie z odsetek. Sprawa dotyczyła zwrotu nadpłaty za wydanie kart pojazdu przy rejestracji przez powoda dwóch pojazdów sprowadzonych spoza granic kraju. We wszystkich sprawach dotyczących tego samego stanu prawnego i faktycznego Sąd Okręgowy w Kielcach oddalał apelacje powiatu stojąc na stanowisku, że wyroki Sądu Rejonowego w Skarżysku – Kam. odpowiadają prawu. W tym stanie rzeczy, widząc bezzasadność dalszego prowadzenia sporu, a także aby nie narażać Powiatu na dodatkowe koszty sądowe radca wniosła o odstąpienie od wnoszenia sprzeciwu
i wykonanie wyroku zgodnie z jego treścią.
Zarząd Powiatu postanowił odstąpić od wnoszenia sprzeciwu w powyższej sprawie oraz wykonać wyrok zgodnie z jego treścią.
Członek Zarządu Powiatu – Pan Zenon Nowakowski przedstawił pismo Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych (załącznik nr 10) zawierające prośbę o wyrażenie zgody na utrzymanie dotychczasowej ilości 2 stanowisk wicedyrektorów. Uzasadniając powyższą prośbę Dyrektor poinformował, że przed włączeniem do ZST Centrum Kształcenia Praktycznego w strukturze organizacyjnej obu jednostek funkcjonowało 6 stanowisk kierowniczych. W wyniku dokonanej reorganizacji pozostało w chwili obecnej 4, przy czym nie zmniejszył się zakres zadań realizowanych przez placówkę. Drugi wicedyrektor oprócz zadań wynikających z organizacji ZST przejął obowiązki dotychczasowego Kierownika Praktyk Zawodowych, w zakresie obowiązków, którego leżała organizacja praktyk zawodowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu. Dodał także, że wielkość i zakres realizowanych przez szkołę zadań w wydatny sposób wpływa na zwiększenie obowiązków kadry kierowniczej. Pan Zenon Nowakowski poparł prośbę Dyrektora ZST, uznając ją za zasadną.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na utrzymanie w Zespole Szkół Technicznych dotychczasowej ilości 2 stanowisk wicedyrektorów.
Członek Zarządu Powiatu – Pan Zenon Nowakowski odczytał pismo Radnych Miasta: Piotra Gadeckiego i Adolfa Walkowiaka (załącznik nr 11) zawierające propozycję współorganizacji I Mistrzostw Skarżyska w Piłce Nożnej na boiskach „Orlik” w dniach 9 – 10 kwietnia 2011 r. w kategorii open.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na współorganizację powyższej imprezy. Jednocześnie przeznaczyć kwotę 300 zł. na zakup napojów i słodyczy dla uczestników Mistrzostw (środki z działu 926, rozdział 92605 § 4210).
Pan Zenon Nowakowski zapoznał zebranych z pismem Dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii (załącznik nr 12) zawierającym prośbę o wyrażenie zgody na utworzenie w gimnazjum MOS oddziałów przysposabiających do pracy od roku szkolnego 2011/2012. Uzasadniając Dyrektor poinformował, że gimnazjum to będzie szansą dla uczniów na ukończenie tego etapu kształcenia. Uczęszczanie do takiego gimnazjum pozwoli również na przyuczenie ich do wybranego przez siebie zawodu. Pomysł ten uzyskał poparcie podopiecznych i ich rodziców. Ponadto Dyrektor MOS poinformowała, że Komendant OHP w Skarżysku – Kamiennej zadeklarował pomoc w zorganizowaniu praktyk dla podopiecznych w wybranych przez nich zawodach. Pan Zenon Nowakowski uznał działania Dyrektora MOS dotyczące utworzenia w/w gimnazjum za celowe oraz wniósł do Zarządu Powiatu
o akceptację prośby Dyrektora.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na utworzenie gimnazjum w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii oddziałów przysposabiających do pracy od roku szkolnego 2011/2012.
Wicestarosta – Pan Waldemar Mazur zapoznał zebranych z pismem najemcy lokalu nr 218 położonego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Sikorskiego 20 (załącznik nr 13), zawierającym prośbę o rozwiązanie umowy najmu w/w lokalu w drodze porozumienia ze skutkiem od 31.03.2011 r. Prośbę swoją wnioskodawca uzasadnił ciężką sytuacją osobistą
i finansową, która uniemożliwia mu prowadzenie działalności adwokackiej.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na rozwiązanie umowy z najemcą w/w lokalu z dniem
31.03.2011 r.
Pan Zenon Nowakowski przedstawił pismo Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych (załącznik nr 14) zawierające prośbę o wyrażenie zgody na zatrudnienie byłego nauczyciela ZSTM na podstawie wyroku Sądu Okręgowego
w Kielcach z dnia 24.03.2011 r., który oddalił apelację szkoły w sprawie o przywrócenie do pracy. W związku z brakiem możliwości zapewnienia godzin dydaktycznych dla w/w nauczyciela Dyrektor zwróciła się z prośbą rozszerzenie zajęć świetlicowych do końca bieżącego roku szkolnego w ZSTM, gdzie ww. mógłby uzupełniać etat
w ramach doraźnych zastępstw.
Zarząd Powiatu przyjął powyższe do wiadomości oraz wskazał, że sprawa ta należy do kompetencji Dyrektora ZSTM. Jednocześnie Zarząd wskazał, że wszelkie zmiany
w organizacji pracy szkoły w trakcie roku szkolnego dokonywane są aneksem do arkusza organizacji roku szkolnego zatwierdzanym przez organ prowadzący.
Pan Zenon Nowakowski stwierdził, że mało zdecydowane działania Dyrektora ZSTM w powyższej sprawie oraz brak znajomości procedur spowodowały narażenie szkoły na dodatkowe koszty.
Pan Stanisław Dymarczyk przedstawił pismo Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego (załącznik nr 15) zawierające prośbę o wyrażenie zgody na wycięcie 5 sztuk drzew rosnących na placu szkolnym w granicy nowobudowanego ogrodzenia.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na prośbę zawartą w powyższym piśmie oraz zobowiązał Dyrektora I LO do wystąpienia do Prezydenta Miasta Skarżysko – Kamienna
o wydanie stosownej decyzji w tym zakresie.
Ad. pkt. 5. Sprawy różne.
Wicestarosta – Pan Waldemar Mazur poruszył sprawę dotyczącą konieczności wykonania przyłączy pomiędzy budynkami Starostwa Powiatowego przy ul. Konarskiego 20
i Plac Floriański 1 w Skarżysku – Kamiennej. W związku z trwającym procesem inwestycyjnym dotyczącym zadania „Przebudowa budynków wraz z zagospodarowaniem terenu i odwodnieniem przy ul. Plac Floriański 1” zasadnym jest przygotowanie infrastruktury służącej połączeniu trzech budynków Starostwa Powiatowego. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z wykonaniem połączeń między budynkami powinno nastąpić po określeniu wszystkich parametrów tych przyłączy. W celu ich określenia niezbędna jest opinia Telekomunikacji Polskiej S.A. co do możliwości technicznych łączności zewnętrznej dla użytkowników budynków przy Placu Floriańskim 1. W związku
z powyższym Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu wystąpił o opinię do TP S.A. Odpowiedzi na zadane w piśmie zapytania nie uzyskano pomimo kilkakrotnych interwencji telefonicznych. Z udzielonych informacji wynika, że nie ma pewności czy odpowiedź zostanie udzielona w najbliższym czasie, gdyż w TP S.A. trwa ciągła reorganizacja,
a zapytania wystosowane w wymienionym piśmie obejmują kilka komórek organizacyjnych w tym przedsiębiorstwie o różnych podległościach i w różnych terenach Polski.
W świetle powyższego Wicestarosta zwrócił się z wnioskiem o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z połączeniami kablowo – światłowodowymi budynków przy ul. Konarskiego 20 i Plac Floriański 1, bez rozstrzygania
o sposobie rozbudowy istniejącej centrali, które to nie będzie już miało wpływu na realizację przedmiotowego zadania i będzie mogło nastąpić w późniejszym terminie (bezpośrednio przed zasiedleniem budynków przy Plac Floriański 1).
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na wykonanie przyłączy wraz z infrastrukturą dotyczącą światłowodu, kabli telefonicznych, kabli łączących sieci alarmowe i przyszłe sieci monitoringu pomiędzy budynkami Starostwa Powiatowego przy ul. Konarskiego 20 i Plac Floriański 1 w Skarżysku – Kamiennej (budynek po byłym SOSW Nr 1 i byłej stołówce tego ośrodka).
Na tym zakończono posiedzenie.
Protokołowała:
Karina Markiewicz
Przewodniczący Zarządu
Michał Jędrys
Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
1. W. Mazur ……………………….
2. Z. Nowakowski …………………
3. S. Dymarczyk ……………………
Załączników 15:
Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
Załącznik nr 2 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie: zmiany Uchwały Nr 24/III/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie: zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2011,
Załącznik nr 3 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie: wyrażenia ponownej opinii dotyczącej planowanego do realizacji zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa ul. Polnej” w Skarżysku Kościelnym w związku ze zmianą numeracji działek,
Załącznik nr 4 – pismo Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej, z dnia 28.03.2011 r.,
Załącznik nr 5 – pismo Komisji Rewizyjnej, z dnia 25.03.2011 r.,
Załącznik nr 6 – pismo Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, z dnia 29.03.2011 r.,
Załącznik nr 7 – pismo Naczelnika Wydziału Gospodarki Mieniem Powiatu, z dnia 29.03.2011 r.,
Załącznik nr 8 – pismo Naczelnika Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, z dnia 28.03.2011 r.,
Załączniki nr 9 – pismo radcy prawnego Starostwa, z dnia 24.03.2011 r.,
Załącznik nr 10 – pismo Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych, z dnia 28.03.2011 r.,
Załącznik nr 11 – pismo Radnych Miasta: Piotra Gadeckiego i Adolfa Walkowiaka, z dnia 28.03.2011 r.,
Załącznik nr 12 – pismo Dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, z dnia 24.03.2011 r.,
Załącznik nr 13 – pismo najemcy lokalu położonego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Sikorskiego 20, z dnia 18.03.2011 r.,
Załącznik nr 14 – pismo Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych, z dnia 25.03.2011 r.,
Załącznik nr 15 – pismo Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego, z dnia 28.03.2011 r.
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów