46/71/2006
Uchwała Nr 46/71/2006
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
z dnia 25 października 2006 r.
w sprawie: zatwierdzenia Planu Audytu Wewnętrznego na rok 2007.
Na podstawie art. 53 ust.3, 5 pkt. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104).
Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się Plan Audytu Wewnętrznego na 2007 rok, stanowiący załącznik
do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Audytorowi Wewnętrznemu Starostwa Powiatowego
w Skarżysku -Kamiennej.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Członkowie Zarządu: Zarządu Powiatu Skarżyskiego
Łukasz Wojciechowski
1. Wiesław Gnat......................
2. Jacek Bławat.......................
3. Leszek Lepiarz....................
4. Jerzy Żmijewski...................
AU-0941 /1/2006
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej
ul. Konarskiego – 20.
PLAN AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
NA ROK 2007
SPIS TREŚCI:
1. INFORMACJE O STAROSTWIE POWIATOWYM W SKARŻYSKU- KAMIENNEJ ISTOTNE DLA PRZEPROWADZENIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO....................................................................................3
1.1 Podmiot audytu wewnętrznego.....................................................................................3
1.2 Cele i obszary działania.................................................................................................3
1.3 Podstawa prawna funkcjonowania................................................................................3
1.4 Struktura organizacyjna................................................................................................4
1.5 Budżet...........................................................................................................................6
1.6 Liczba zatrudnionych pracowników.............................................................................6
1.7 Rodzaje ryzyka towarzyszącego funkcjonowaniu……………………………………7
1.8 Usytuowanie audytu wewnętrznego.............................................................................8
2. ANALIZA RYZYKA..................................................................................................8
2.1. Charakterystyka obszaru poddawanego audytowi wewnętrznemu...............................8
2.2. Przyjęta metoda analizy ryzyka..................................................................................10
2.3. Wyniki analizy ryzyka................................................................................................12
2.4. Zadania w latach następnych 2007- 2009...................................................................13
2.5. Organizacja komórki audytu wewnętrznego.............................................................14
Załącznik Nr – 1 Matryca Analizy Ryzyka.
Załącznik Nr – 2 Schemat Struktury Organizacyjnej .
1.INFORMACJE O STAROSTWIE POWIATOWYM W SKARŻYSKU- KAMIENNEJ ISTOTNE DLA PRZEPROWADZENIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO.
1.1 Podmiot audytu wewnętrznego.
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej z siedzibą na ul. Konarskiego 20 jest jednostką budżetową, przy pomocy której Zarząd Powiatu wykonuje zadania powiatu. Powiat Skarżyski, zwany dalej „powiatem” ma osobowość prawną, o ustroju jego stanowi jego statut, jest lokalną wspólnotą samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmującego:
1) miasto Skarżysko- Kamienna,
2) miasto i gminę Suchedniów,
3) gminy: Bliżyn, Łączną, Skarżysko-Kościelne.
Powiat ma osobowość prawną. Organami powiatu są:
1) Rada Powiatu,
2) Zarząd Powiatu.
Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich, w skład rady wchodzi 21 osób. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. W skład zarządu wchodzą: Starosta, Wice Starosta oraz trzech Członków Zarządu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały Rady Powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa. Kierownikiem Starostwa Powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa jest Starosta.
1.2 Cele i obszary działania.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym
w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Starostwo Powiatowe wykonuje zadania :
1) określone ustawami:
a) zadania publiczne o charakterze ponadgminnym,
b) zadania z zakresu administracji rządowej,
c) inne zadania wynikające z przepisów prawa.
2) Zadania przyjęte na podstawie zawartych porozumień.
3) Zadania wynikające z uchwał Rady Powiatu .
1.3 Podstawa prawna funkcjonowania:
1) Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).
2) Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603).
3) Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wejściu w życie ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o administracji rządowej
w województwie (Dz. U. Nr 99, poz. 631).
4) Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.).
5) Ustawa z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.),
6) Ustawa z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku
z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa (Dz. U. Nr 162, poz.1126 z późn. zm.),
7) Statutu Powiatu Skarżyskiego- Uchwała Nr XVI/95/2004 Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 27 luty 2004 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Skarżyskiego.
8) Ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104.),
9) Rozporządzenie z dnia 18.12.2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752 z późn. zm.).
10) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483).
11) Rozporządzenie z dnia 13.03.2001 r. w sprawie zasad sprawozdawczości budżetowej
( Dz. U. Nr 24 poz. 279 z późn. zm.).
12) Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz.694, z późn. zm).
13) Europejska Karta Samorządu Terytorialnego, sporządzona w Strasburgu dnia 15.12.1985 r. ( Dz. U. z 1994 r. Nr 124 poz. 607 z późn. zm.).
14) Ustawa z dnia 29.01.2004 r. Prawo Zamówień Publicznych ( Dz. U. Nr 19, poz. 177
z późn. zm.).
1.4 Struktura organizacyjna.
Strukturę organizacyjną Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej tworzą na mocy Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego Nr 182/XXVII/2005 z dnia 23 marca 2005 r. wydziały, zespoły, stanowiska samodzielne. Wydziałami Starostwa kierują naczelnicy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa zapewniając ich funkcjonowanie.
W skład starostwa wchodzą następujące wydziały oraz równorzędne komórki organizacyjne:
1) Biuro Rady- BR,
2) Audytor Wewnętrzny-AU,
3) Wydział Organizacyjny -OR,
4) Wydział Finansowy -FN,
5) Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami - GG,
6) Wydział Komunikacji i Transportu -KT,
7) Wydział Architektury, Budownictwa i Zagospodarowania Przestrzennego-AB,
8) Wydział Rozwoju Powiatu, Promocji i Integracji Europejskiej-PR,
9) ¹Wydział Edukacji, Kultury i Sportu -EK,
10) Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa-OS,
11) Zespół Radców Prawnych-ZR,
12) Wydział Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych -OC,
13) Wydział Ochrony Informacji-PO,
14) Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej -ZS,
15) Wydział Gospodarki Mieniem Powiatu-GM,
16) Rzecznik Praw Konsumentów -PK,
2 Jednostki organizacyjne Powiatu Skarżyskiego:
1) Starostwo Powiatowe w Skarżysku – Kamiennej ul. Konarskiego 20 Skarżysko – Kamienna 26-110,
2) I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego – Skarżysko-Kam. ul. 1-go Maja 82,
3) II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza – Skarżysko-Kam.
ul. Piłsudskiego 50,
4) III Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica – Skarżysko-Kam.
ul. Ekonomi 7,
5) Zespół Szkół Zawodowych Nr – 1 im. Bohaterów Września 1939 roku –Skarżysko – Kam. ul. Tysiąclecia 22,
6) Zespół Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika –Skarżysko – Kam.
ul. Powstańców Warszawy 11,
7) Zespół Szkół Ponadgimnazialnych Nr – 3 –Skarżysko – Kam.
ul. Wasilewskiego 5,
8) Zespół Szkół Ponadgimnazialnych Nr – 4–Skarżysko – Kam. ul. Szkolna 15,
9) Zespół Szkół Budowlanych –Skarżysko – Kam. ul. Rejowska 99,
10) Techniczne Zakłady Naukowe im. Partyzantów Ziemi Kieleckiej –
Skarżysko-Kam. ul. Legionów 119,
11) Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy Nr 1 im. Janusza Korczaka – Skarżysko-Kam. Plac Floriański 1,
12) Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy Nr 2 – Skarżysko-Kam.
ul. Spacerowa 31,
13) Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 3Skarżysko-Kam.
ul. Legionów 131,
14) Bursa Szkolna – Skarżysko- Kam, ul. Szkolna 16,
15) Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna – Skarżysko-Kam, ul. Legionów 131,
16) Zespół Placówek Zdrowotnej, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „ Przystań „ – Skarżysko-Kam, ul. Rojewska 53,
17) Dom Pomocy Społecznej – Skarżysko-Kam, ul. Sporna 6,
18) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – Skarżysko-Kam, ul. Konarskiego 20,
19) Zarząd Dróg Powiatowych – Skarżysko-Kam, ul. Konarskiego 20,
20) Zespół Opieki Zdrowotnej – Skarżysko-Kam, ul. Szpitalna 1,
21) Między Zakładowy Ośrodek Medycyny Pracy- Skarżysko-Kam, ul. Ekonomii 4,
22) Obwód Lecznictwa Kolejowego Sp. Z.O..Z – Skarżysko-Kam, ul. Sokola 50,
23) Powiatowy Urząd Pracy – Skarżysko-Kam, ul. 1- go Maja 105.
24) Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy ul. Tysiąclecia 22 26-110 Skarżysko –Kam.
3 Powiatowe służby, inspekcje i straże:
1) Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku-Kamiennej.
2) Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Skarżysku-Kamiennej.
3) Państwowy Inspektorat Weterynarii w Skarżysku-Kamiennej.
4) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej.
5) Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Skarżysku – Kamiennej.
1.5. Budżet planowany 2007.
1. kwota środków publicznych do zgromadzenia w roku objętym planem:
dochody ogółem - ………………….. ( w mln. zł, z dwoma miejscami po przecinku),
w tym:
a)środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
- ……………………….( w mln. zł z dwoma miejscami po przecinku),
b) środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, innych niż
w punkcie a) – ………………………. ( w mln. z dwoma miejscami po przecinku),
2) kwota środków publicznych planowana do wydatkowania w roku objętym planem:
wydatki ogółem ………………………. ( w mln.zł z dwoma miejscami po przecinku),
w tym:
a)środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej –…………………………….
( w mln. zl z dwoma miejscami po przecinku),
b) środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, innych niż
w punkcie a)- ……………………… ( w mln.zł z dwoma miejscami po przecinku),
1.6 Liczba zatrudnionych pracowników na dzień 30.09.2006.
W Starostwie Powiatowym w Skarżysku- Kamiennej zatrudnione jest 91 osób, 87 na pełnych etatach, oraz 2 osoby na ½ etatach, 2 na ¼ etatu.
Wykształcenie wyższe posiada – 60 osoby.
Wykształcenie średnie posiada – 31 osoby.
1.7 Rodzaje ryzyka towarzyszącego funkcjonowaniu.
1). Ryzyko pogorszenia sytuacji starostwa na skutek zwiększenia ich zadań.
Otrzymanie do realizacji nowych zadań wiąże się ściśle ze zwiększonymi nakładami środków finansowych. W ślad za nowymi zadaniami powinny być przekazywane środki na ich realizację. Jednak jak pokazuje praktyka bardzo często mimo powierzonych zadań nie płynie za nimi odpowiedni strumień finansowy z budżetu państwa.
2). Ryzyko instytucjonalne.
Wiąże się ściśle z możliwością wprowadzenia zmian regulacji prawnych i podatkowych mających bezpośredni wpływ na kształtowanie się poziomu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
3). Ryzyko niestabilności gospodarczej i politycznej.
Wiąże się z pogorszeniem sytuacji gospodarczej kraju lub regionu, wzrostu inflacji oraz bezrobocia, wpływa na dochody czerpane z podatków i opłat.
4). Ryzyko braku zakładanych źródeł finansowania.
Jest w okresie finansowania długookresowych inwestycji środkami obcymi.
5). Ryzyko przekształcenia dochodów budżetu.
Występuje na opieraniu się, i przygotowaniu budżetu od strony dochodów przy zbyt optymistycznym założeniu, co do wpływów. Wyższe w rezultacie wydatki niż wpływy skutkują powstaniem deficytu budżetowego, oraz możliwością utraty płynności finansowej. Wprowadzona Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego reguluje je, oraz ma za zadanie zabezpieczać samorządy przed wyżej wymienionym ryzykiem.
6). Ryzyko nadzwyczajnego zwiększenia dochodów budżetu.
Polega na tworzeniu rezerw na nieprzewidziane wydatki, mimo to może okazać się że wzrost wydatków przekroczył poziom utworzonej rezerwy ( np. związanych z klęską żywiołową ). Pokrycie tych wydatków następuje poprzez zmniejszenie innych wydatków lub zwiększenie zadłużenia.
7). Ryzyko kursowe.
Występuje wówczas gdy jednostka zaciągnęła zobowiązania indeksowane.
8). Inne ryzyka związane z specyfiką powiatu.
1.8 Usytuowanie i organizacja audytu wewnętrznego.
Z danych o budżecie wynika, że Powiat Skarżyski przekroczył w roku 2004 kwotę 35 000 000 złotych wydatków i przychodów środków publicznych określonych
w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego
w jednostkach sektora finansów publicznych ( Dz. U. Nr 112, poz.763). Na samodzielnym stanowisku audytora wewnętrznego zatrudniona jest jedna osoba wymiarze pół etatu, zgodnie z art.51 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104.).
2. ANALIZA RYZYKA.
Ryzyko można zdefiniować jako prawdopodobieństwo wystąpienia dowolnego zdarzenia, działania lub braku działania, którego skutkiem może być szkoda w majątku lub wizerunku Starostwa Powiatowego, lub które przeszkodzi w osiągnięciu wyznaczonych celów albo
w realizacji zadań. Jest to niepewność związana z wystąpieniem zdarzeń, które mogą mieć wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Ryzyko jest mierzone
w kategoriach następstw i prawdopodobieństwa.
Obszar ryzyka to procesy, zjawiska lub problemy wymagające przeprowadzenia
audytu wewnętrznego.
Obszar audytu wewnętrznego to każdy obszar działania jednostki, w obrębie którego audytor wewnętrzny wyodrębnił obszary ryzyka do przeprowadzenia zadania audytowego.
2.1 Charakterystyka obszaru poddawanego audytowi wewnętrznemu.
Przy przeprowadzeniu identyfikacji potrzeb audytu wewnętrznego zastosowano metodę hierarchiczną, w której podstawa zidentyfikowania obszarów ryzyka był Statut Powiatu Skarżyskiego i Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej.
Przy wyodrębnianiu obszarów ryzyka zastosowano procedury postępowania opisane
w rozdziale 5 Standardów audytu wewnętrznego, będących Załącznikiem Nr 1 do Komunikatu Nr 2 Ministra Finansów z dnia 30.01.2003 r. w sprawie ogłoszenia standardów audytu wewnętrznego sektora finansów publicznych ( Dz. Urz. Ministra Finansów Nr 3, poz . 14 ).
W analizie uwzględniono obowiązki i zadania realizowane przez Powiat Skarżyski wynikające z następujących przepisów:
1). ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104.),
2).ustawy z dnia 05.06.1998 o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z póżn. zm. ).
Obszary zadań audytowych wytypowane zostały w wyniku analizy obszarów ryzyka
w wydziałach, zespołach, referatach i na stanowiskach samodzielnych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych, które ze względu na zakres działania, są szczególnie narażone na prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń, jakie mogą mieć wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Wytypowane obszary to:
1. Kontrola wewnętrzna.
2. Rachunkowość, finanse, wydatki, przychody i rozchody.
3. Gospodarka nieruchomościami.
4. Mienie powiatu.
5. Usługi administracyjne.
6. System obiegu informacji.
7. Ochrona praw konsumenta.
8. Pomoc społeczna.
9. Bezpieczeństwo i porządek publiczny.
10. Polityka parorodzinna.
11. Planowanie strategiczne.
12. Edukacja publiczna.
13. Wspieranie osób niepełnosprawnych.
14. Promocja powiatu.
15. Usługi w zakresie architektury.
16. Ochrona Informacji.
17. Promocja i ochrona zdrowia.
18. Usługi w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska.
19. Transport zbiorowy i drogi publiczne.
20. Realizacja zadań Zespołu Radców Prawnych.
21. Organizacja Starostwa.
Wyodrębnione obszary ryzyka poddano analizie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego ( Dz. U. Nr 112, poz. 765 ), a mianowicie wzięto
również pod wagę:
1) cele i zadania Powiatu Skarżyskiego w ramach poszczególnych obszarów ryzyka,
2) działania Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej które mogą wpływać na opinię publiczną, czyli: publikację prasowe, oszczędność wydatków, procedury zmniejszające biurokrację.
3) przepisy prawne dotyczące działania powiatu,
4) wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli wewnętrznych
i zewnętrznych,
5) wyniki wcześniej dokonywanych innych ocen adekwatności, efektywności
i skuteczności procedur i mechanizmów (systemów kontroli wewnętrznej),
6) liczbę i kwalifikacje pracowników,
7) czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów takich jak: wrażliwość systemu, istotność materialna, stabilność i złożoność procesów, zestawione w matrycę ryzyka,
8) profesjonalny osąd audytorski i uwagi w zakresie obszarów ryzyka,
9) możliwość dysponowania środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych
w ramach programów pomocowych.
2.2. Przyjęta metoda analizy ryzyka.
Analizę zadań audytowych przeprowadzono stosując matrycę oceny ryzyka ( metodą matematyczną z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL), wyznaczając priorytety realizacji poszczególnych zadań. W celu wyznaczenia priorytetu audytu zastosowano trójstopniową skalę:
- wysoki,
- średni,
- niski.
W przyjętym modelu matrycy ryzyka analiza została oparta o czynniki ryzyka:
1) Kryteria ryzyka.
1. Materialność.
2. Wrażliwość.
3. Kontrola wewnętrzna.
4. Stabilność.
5. Złożoność.
2) Data ostatniego audytu lub kontroli.
3) Priorytet kierownictwa.
Określając czynniki i kryteria ryzyka uwzględniono wskazówki zawarte w opublikowanym przez Ministerstwo Finansów „ Podręczniku audytu wewnętrznego w administracji publicznej oraz wnioski wynikające z odbytych szkoleń przez audytora.
Kryterium ryzyka zostały przyporządkowane wagi, wynikające z profesjonalnej oceny audytora:
Materialność – jest rozumiana jako efektywność wykorzystania środków finansowych, materialnych oraz możliwość wystąpienia ich strat, przy ustaleniu wysokości wagi uwzględniono możliwość wystąpienia braku implikacji finansowych oraz stopień skomplikowania systemu finansowego- waga – 0,25,
Wrażliwość – systemu jest rozumiana, postrzeganie funkcjonowania samorządu przez mieszkańców powiatu, przy ustaleniu wagi uwzględniono rzetelność danych, wpływ błędu na dany system, wrażliwość petentów – waga – 0,25,
Kontrola wewnętrzna- to jest ocena systemu (procedur) funkcjonujących w starostwie
i jednostkach organizacyjnych powiatu , przy ustaleniu wagi wzięto pod uwagę wnioski
z poprzednich kontroli, podział obowiązków, istnienie regulacji kontroli wewnętrznej, częstotliwość przeprowadzania, rotacje pracowników, waga – 0,20,
Stabilność – czyli podatność na zmiany i wszelkie uregulowania prawne, na podstawie których realizowane są zadania, uwzględniono zapowiadane zmiany przepisów prawnych i ich wpływ na funkcjonujący system waga – 0,15,
Złożoność – czyli stopień skomplikowania przepisów oraz procedur, skomplikowania tematu zadania audytowego, wpływ na wysokość wagi mający poziom skomplikowania regulacji prawnych, liczba etapów w procesie waga – 0.15.
Każde zadanie audytowe otrzymało w odniesieniu do każdego z wyżej wymienionych kryteriów określoną ilość punktów w skali od 1 do 4. Punkty zostały przydzielone
w oparciu o profesjonalny osąd audytora, który przygotował plan audytu.
W oparciu o przydzielone punkty, w ramach określonych kryteriów i przyjętych wag, wyznaczona została ocena ryzyka zgodnie z wyznaczonym wzorem:
OCENA RYZYKA WG KRYTERIÓW = { [ ( materialność x waga M)
+ ( Stabilność x waga S) + ( Złożoność x Waga Z ) ] : 4 } x 100%
Nazwa kryterium oznacza ilość punktów przydzielonych od 1 do 4.
Wzięto również następujące wartości czynnika wpływu upływu czasu od ostatniego audytu lub kontroli biorąc pod uwagę kontrolę zrealizowane przez NIK i RIO:
0 – audyt lub kontrola przeprowadzona w 2005 roku 0,0 tj. 0%,
1 – audyt lub kontrola przeprowadzona w 2004 roku 0,15 tj. 15%,
2 – nigdy nie przeprowadzono audytu lub kontroli 0,3 tj. 30%.
Czynnik priorytetu kierownictwa został wyznaczony zgodnie z ustaleniami ze Starostą Skarżyskim - Panem Łukaszem Wojciechowskim, Wicestarostą Panem – Wiesławem Gnatem, Członkami Zarządu Powiatu Skarżyskiego - Panami Jerzym Żmijewskim, Leszkiem Lepiarzem. Wszyscy członkowie kierownictwa nadali wyodrębnionym wcześniej zadaniom audytowym priorytet o wartości od 0 do 2.
Priorytet wyznaczono według trójstopniowej skali:
Duży - 30%,
Średni – 15%,
Niski - 0%
Po uwzględnieniu priorytetu kierownictwa i znormalizowaniu oceny ryzyka dla każdego zadania audytowego został wyznaczony priorytet audytu według czterostopniowej skali:
Najwyższy – ocena ryzyka powyżej 91%,
Wysoki - ocena ryzyka o wartości w przedziale 81-91%,
Średni - ocena ryzyka o wartości w przedziale 66 – 81%,
Niski - ocena ryzyka o wartości w przedziale do 66%.
2.3 Wyniki analizy ryzyka.
Zadania audytowe przyjęte do realizacji w 2007 roku na podstawie planu audytu wewnętrznego.
Lp. Obszar ryzyka Jednostka audytowana
1. Sprawozdawczość Budżetowa Wydział Finansowy.
2. Gospodarka Finansowa Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy Międzyzakładowy Ośrodek Medycyny Pracy
Przyjęto założenie, że zakres przedmiotowy każdego zadania audytowego realizowanego
w 2006 roku każdorazowo będzie obejmował dla każdej audytowanej jednostki:
- Zgodność działania z prawem.
- Aktualność procedur.
- Funkcjonowanie systemów informatycznych.
- Analizę finansowa jeżeli tematyka zadania audytowego będzie jej dotyczyła.
L.P Temat zadania audytowego Planowany termin przeprowadzenia audytu Niezbędne zasoby/ ilość osobo dni Obszar ryzyka
1. Sprawozdawczość Budżetowa I, II Kwartał 2007 r. 45 dni Wydział Finansowy
2. Gospodarka Finansowa Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy III, IV 2007 r. 45 dni Międzyzakładowy Ośrodek Medycyny Pracy
2.4 Zadania w latach następnych 2008-2009.
Lp. Zadania Obszar ryzyka
1. Inwentaryzacja Wydział Finansowy.
2. Nadzór i Gospodarka Finansowa Domu Pomocy Społecznej Dom Pomocy Społecznej
3. Zamówienia Publiczne Wydział Organizacyjny.
4. Gospodarka Finansowa PCPR. PCPR.
2.5 Organizacja komórki audytu wewnętrznego.
W 2007r. jest przy ½ etatu 126 dni roboczych.
Lp. Zadania Zasoby ludzkie (liczba osobo/dni) Zasoby rzeczowe Uwagi
1. Przeprowadzanie zadań audytowych 90 -
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego 4 - Opracowanie stałej i bieżącej dokumentacji audytu wewnętrznego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających 2 -
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi 2 - Współpraca z pracownikami kontroli wewnętrznej oraz z audytorami /kontrolerami zewnętrznymi
5. Czynności organizacyjne, w tym plan
i sprawozdawczość 5 -
6. Szkolenia i rozwój zawodowy 10 - Udział w szkoleniach z zakresu audytu wewnętrznego oraz samokształcenie
7. Urlopy/Czas dostępny 13 - Urlop wypoczynkowy
8. Inne działania, w tym audyt wewnętrzny poza planem audytu wewnętrznego 0 -
................................................
(sporządził audytor wewnętrzny)
.............................................................
…………………………………….. (podpis Przewodniczącego Zarządu Powiatu Skarżyskiego)
( Data)
Adres do korespondencji:
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kam.
ul.Konarskiego 20
26-110 Skarżysko-Kam.
Wyświetl większą mapę
Godziny pracy:
poniedziałek
od 8:00 do 16:00
wtorek - piątek
od 7:30 do 15:30
plac Floriański 1 (I piętro)
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek 8.30-15.30
wtorek 8.00-13.00
środa nieczynne
czwartek8.00-13.00
piątek 8.00-13.00
NIP Powiatu: 663-18-43-857
NIP Starostwa: 663-16-10-202
Regon Powiatu: 291009410
Regon Starostwa: 291018879
Numery kont bankowych (Getin Noble Bank SA)
Powiat Skarżyski
1. Konto: 06 1560 0013 2868 2085 4870 0001
- udziały w podatku dochodowym z Urzędów Skarbowych
- subwencje
Starostwo Powiatowe
1. Konto dochodów budżetowych: 72 1560 0013 2868 2085 4199 0002
- najem, dzierżawa,
- opłaty komunikacyjne (rejestracja pojazdów, prawa jazdy),
- wyrysy, wypisy,
- rachunki (dot. map geodezyjnych)
2. Konto dochodów Skarbu Państwa: 18 1560 0013 2868 2085 4199 0004
- wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa
- dzierżawa gruntów SP
3. Konto depozytów: 61 1560 0013 2868 2085 4199 0006
- wadia i kaucje
Sprawdź, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru:
info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
Sprawdź, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru:
info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html
Strony BIP gmin powiatu skarżyskiego:
Gmina Bliżyn
Gmina Łączna
Miasto Skarżysko - Kamienna
Gmina Skarżysko Kościelne
Miasto i Gmina Suchedniów